Ok, nu har jag drabbats av Inspiration [TM] och tänkte dela med mig av min idé.
Setting: En enorm parkeringsplats, asfalten är sprucken och ojämn, de vita parkeringslinjerna kan blott skymtas här och där, överallt annars så är de helt bortnötta. På parkeringsplatsen så finns det olika grupper, samlade runt tunnor där det bränns trä från buskar som här och där har skjutit upp genom asfalten. Över himlen finns ett ständigt molntäcke, ingen vet vad solen är för något. Vad pakeringsplatsen är för något (vad en parkeringsplats är för något) är det ingen som vet, det är ändå det ända som finns för de som bor där, ordet kanske inte ens är känt. Man sover i gamla utslitna bilstolar ståendes på marken, man äter i plastkåpor från de bilvrak som finns och det man äter ska vi nog inte gå in på. Livet är skit, pakeringsplatsen är ett stort ödelandskap och det krävs i princip en hel dags letande för att hitta mat åt en person.
Ledord: Dystopi, deprimerande, (postapokalyps). Färger är Svart, Mörkblått och Rostrött.
Detta är främst inspirerat av att ha åkt förbi Backaplan (i Göteborg) sent på kvällarna när det inte finns en jävel där. Också viss inspiration av (de tidiga delarna) av STALKER, men det är främst känslan.
Designmålet med rollspelet är att förmedla inlevelse i spelvärlden. Det jag främst har funderat på är vad man ska spela för något. Mina idéer hittills:
<ul type="square">[*]Ta på sig rollerna som några av de stackars satar som lever där. Genom att följa deras eländiga liv så tas man till pakeringsplatsen. (mest trad.)
[*]Följa en viss del av pakeringsplatsen. Man framear scener som utspelar sig där, och därigenom så får man se många olika livsöden. Kanske spelledarlöst.
[*]Man tar på sig rollen av en känsla som passar med stämningen. Kanske kombinera med idén ovanför. Varje känsla får ett papper med adjektiv som passar känslan, främst som inspirationshjälpmedel, kanske kan man knyta ihop det med eventuell resolutionsmekanism. [/list]
Än så länge har jag inte egentligen bestämt mer än settingen och designmålet.
/Marcus får snart gå till skolan.
Setting: En enorm parkeringsplats, asfalten är sprucken och ojämn, de vita parkeringslinjerna kan blott skymtas här och där, överallt annars så är de helt bortnötta. På parkeringsplatsen så finns det olika grupper, samlade runt tunnor där det bränns trä från buskar som här och där har skjutit upp genom asfalten. Över himlen finns ett ständigt molntäcke, ingen vet vad solen är för något. Vad pakeringsplatsen är för något (vad en parkeringsplats är för något) är det ingen som vet, det är ändå det ända som finns för de som bor där, ordet kanske inte ens är känt. Man sover i gamla utslitna bilstolar ståendes på marken, man äter i plastkåpor från de bilvrak som finns och det man äter ska vi nog inte gå in på. Livet är skit, pakeringsplatsen är ett stort ödelandskap och det krävs i princip en hel dags letande för att hitta mat åt en person.
Ledord: Dystopi, deprimerande, (postapokalyps). Färger är Svart, Mörkblått och Rostrött.
Detta är främst inspirerat av att ha åkt förbi Backaplan (i Göteborg) sent på kvällarna när det inte finns en jävel där. Också viss inspiration av (de tidiga delarna) av STALKER, men det är främst känslan.
Designmålet med rollspelet är att förmedla inlevelse i spelvärlden. Det jag främst har funderat på är vad man ska spela för något. Mina idéer hittills:
<ul type="square">[*]Ta på sig rollerna som några av de stackars satar som lever där. Genom att följa deras eländiga liv så tas man till pakeringsplatsen. (mest trad.)
[*]Följa en viss del av pakeringsplatsen. Man framear scener som utspelar sig där, och därigenom så får man se många olika livsöden. Kanske spelledarlöst.
[*]Man tar på sig rollen av en känsla som passar med stämningen. Kanske kombinera med idén ovanför. Varje känsla får ett papper med adjektiv som passar känslan, främst som inspirationshjälpmedel, kanske kan man knyta ihop det med eventuell resolutionsmekanism. [/list]
Än så länge har jag inte egentligen bestämt mer än settingen och designmålet.
/Marcus får snart gå till skolan.