Nekromanti [Spelidé] Pakeringsplatsen

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Ok, nu har jag drabbats av Inspiration [TM] och tänkte dela med mig av min idé.

Setting: En enorm parkeringsplats, asfalten är sprucken och ojämn, de vita parkeringslinjerna kan blott skymtas här och där, överallt annars så är de helt bortnötta. På parkeringsplatsen så finns det olika grupper, samlade runt tunnor där det bränns trä från buskar som här och där har skjutit upp genom asfalten. Över himlen finns ett ständigt molntäcke, ingen vet vad solen är för något. Vad pakeringsplatsen är för något (vad en parkeringsplats är för något) är det ingen som vet, det är ändå det ända som finns för de som bor där, ordet kanske inte ens är känt. Man sover i gamla utslitna bilstolar ståendes på marken, man äter i plastkåpor från de bilvrak som finns och det man äter ska vi nog inte gå in på. Livet är skit, pakeringsplatsen är ett stort ödelandskap och det krävs i princip en hel dags letande för att hitta mat åt en person.

Ledord: Dystopi, deprimerande, (postapokalyps). Färger är Svart, Mörkblått och Rostrött.

Detta är främst inspirerat av att ha åkt förbi Backaplan (i Göteborg) sent på kvällarna när det inte finns en jävel där. Också viss inspiration av (de tidiga delarna) av STALKER, men det är främst känslan.

Designmålet med rollspelet är att förmedla inlevelse i spelvärlden. Det jag främst har funderat på är vad man ska spela för något. Mina idéer hittills:

<ul type="square">[*]Ta på sig rollerna som några av de stackars satar som lever där. Genom att följa deras eländiga liv så tas man till pakeringsplatsen. (mest trad.)
[*]Följa en viss del av pakeringsplatsen. Man framear scener som utspelar sig där, och därigenom så får man se många olika livsöden. Kanske spelledarlöst.
[*]Man tar på sig rollen av en känsla som passar med stämningen. Kanske kombinera med idén ovanför. Varje känsla får ett papper med adjektiv som passar känslan, främst som inspirationshjälpmedel, kanske kan man knyta ihop det med eventuell resolutionsmekanism. [/list]

Än så länge har jag inte egentligen bestämt mer än settingen och designmålet.

/Marcus får snart gå till skolan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Först trodde jag att det skulle handla om gäng som höll till på en parkeringsplats. Det hade varit awesome. Detta är dock också awesome, så det gör inget.

Jag tror att du bör hålla speltillfällena korta. Inte mer än en halvtimme-timme, så att man kan ha en riktigt långsam händelseutveckling med långa beskrivningar utan att alla tråkar ihop.

Jag tror också på att inte ha en tajt historia. Trådar som inte leder någon vart, och saker som är absurda och utan mening. Typ: Folk hör ett undeligt metalliskt vinande på kvällarna. Ibland är det nära, ibland långt borta, men ingen källa kan ses. Till slut så driver det en av lodisarna galen, och han hamrar in stora spikar i öronen för att slippa höra det.

Besattheter tycker jag på något vis hör hemma i en sådan spelvärld. Eller, snarare, att personerna som lever där inte riktigt är egentliga personer, utan mest delar av platsen, eller metaforer, eller avatarer av en viss känsla. Jag tänker existensialistiska pjäser här. Jag får Bakom lyckta dörrar-vibbar (pjäsen, då, inte sölvebrings rollspel) av den här spelvärlden.

Gruppen har inget att äta. Ingen verkar känna någon nämnvärd ångest eller skam när de dödar en av sina egna och äter henne.

Fy fan, så bistert och härligt. Men, som sagt, korta spelmöten är nog ett måste. Jag relaterar till den där norska "rollspelsdikten" där man bara sitter och deppar i en kvart utan att göra något vettigt.

//Genesis diggar.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jätteschysst

även om jag nog bara skulle göra det som impro, men diggade miljötanken...

ser också framför mig (av din punkt 2) en kampanj/scenario om en parkeringsplats i modern tid, där miljön är fast men man kan cirkulera karaktärer, så fort någon går in i butiken eller åker därifrån lämnar spelaren temporärt bordet och kommer tillbaka när någon annan dyker upp... skulle t.o.m tänka mig att de som gått in i butiken inte måste spelas av samma spelar när de kommer ut. Lite Kevin Smith/Clerks över tanken.

-Gunnar (ska försöka komma ihåg "parkeringsplats" till nästa rollspelsbarsmeny)
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Kanske ska man köra så att man tar paus en kvart per timme? På så sätt kan man köra längre pass utan att bli helt utkörda. Annars så håller jag med om att det räcker med korta pass.

Jag vill absolut inte fokusera på berättelser och tajta sådana ska det inte heller bli. Ditt exempel med det metalliska vinandet är jättebra, sådant passar perfekt.

Grupperna och dynamiken i dem ska det inte heller läggas fokus på. Jag är nog inne på en kombination av idé 2 och 3 nu. Man förlägger hela spelandet på en plats, med olika scener som man turas om att sätta (tänk PTA). Kanske gör man som i staden, man roterar rollerna men rollerna är de känslor man vill förmedla. Jag tänker mig som mest att man har en resolutionsmekanism som fördelar tolkningsrätt, återigen liknande PTA. Kanske ska spelaren ha som uppgift att bringa en känsla i spel, om man gestaltar rollen Panik så har man verktyg och makt för att få in Panik i scenerna. Det är också ens uppgift att på något sätt göra det.

/Marcus funderar vidare
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tänker mig som mest att man har en resolutionsmekanism som fördelar tolkningsrätt, återigen liknande PTA.
Förlåt min franska, men vad fan skall du med en resolutionsmekanism till? Vad skall den vara bra för?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Fördela tolkningsrätt? Om jag kör spelledarlöst så har jag ingen som automagiskt har tolkningsföreträde. Man skulle kunna köra med att den som sätter scenen också har tolkningsrätt, eller så antar man att de som spelar är vuxna människor. Lägg märke till att jag skrev "som mest".

/Marcus tror inte det behövs egentligen.
 
Top