Nekromanti Spelidé om sinnesförändring

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Okej, så jag har en idé som utvecklat sig från ett gäng saker som följt med mig ganska länge. Får se om det blir något av det här, men jag är rätt intresserad av typen av historier man kan få på det här temat.

Här är temat: Det finns folk som kan förändra andras sinnen. Som kan ta sig in i folks hjärna medelst vissa färdigheter och ta bort, lägga till och flytta runt. De kan ta bort dina minnen, lägga till nya, ändra på dina kunskaper och byta ut dina mål och drömmar. Rollpersonerna är sådana människor.

Jag tror att det kan komma en massa kuliga stårys av det här, där rollpersonen förändras av andra, där folk inte vet vilka de själva är och där moraliska dilemman uppstår om vad som är okej att göra, såväl som filosofiska dilemman om vad som egentligen är ens identitet.

Fluff: Jag tänker ta ord och termer från Sanskrit för att få en lite go buddhist/yoga-känsla, både för att det passar temat och för att Sanskrit är klart underutnyttjat och helt sanslöst fräckt. Temat löser också snyggt trovärdighetsproblemet med "maskeraden" som sådana här spel om övernaturligheter i den vanliga världen tenderar att lida av. Om det finns folk som kan radera och lägga till minnen så kan man ha en organisation i stil med Men In Black som städar upp. Man får också en massa coola konsekvenser i stil med mäktiga personer som har gjort stackars satar till viljelösa slavar och naturligtvis konspirationer i massor. Varje ideologisk rörelse är potentiellt inplanterad.

---

Spelmekaniken:

Rollpersoner och SLP har tre stats:
Bahih används för att tärnga in i andras sinnen.
Antah används för att försvara sig mot intrång.
Samsara används för allt annat (handlingar i den vanliga mundana värden).
Stats går mellan två och sex.

Alla människor har fem sektorer i sitt sinne. Jag har inte döpt dem ännu, men här är de: Ytterst finns de ytliga tankarna. Allting här är i ständig förändring. Tankar som planteras här är ligger kvar i kanske några sekunder till ett par minuter, men förändringar här har ingen långsiktig effekt. Innanför dessa finns det fyra områden. De innehåller minnen, färdigheter, drömmar och mål, samt rädslor och mardrömmar.

Minnen är rätt självförklarande. De skrivs ned i området på rollformuläret och spelarna och SL (om det finns någon sådan; har inte bestämt mig ännu) kan använda dem för att väva in rollpersonen i berättelsen. Allt som skrivs i det här området är potentiella flaggor som kan bli viktiga för spelet. De kan också såklart förändras av andra rollpersoner och SLP. Dessutom kan man använda dem för flashbackscener. Man kan addera ett nytt minne genom en flashbackscen eller berätta mer om ett existerande minne.

Färdigheter finns i två typer. Den ena typen är mundana färdigheter och den andra relaterar till minnesförändring. Mundana färsigheter ger helt enkelt en bonus när man använder dem och gör att man kan göra saker man annars inte skulle kunna (typ flyga jetplan eller programmera ett virus). De andra färdigheterna ger en specialförmågor som gör att man kan göra saker i andras sinnen som man annars inte kan. Mer om det senare. När man är inne i någons färdighetsområde kan man inte bara radera dennes kunskaper utan även kopiera dem in i sitt eget färdighetsområde. Vips så kan man flyga jetplan! Dock försvinner sådana inkopierade färdigheter när man sover om man inte använder sin Antah för att mura in dem (mer om det också senare).

Området för drömmar, fantasier och mål samt det för rädslor och mardrömmar fungerar på tre olika plan. Dels är de användbara för personerna i fiktionen. Att ändra någons mål och drömmar kan vara ett sätt att få dem att göra som man vill. Dels är de verktyg för spelarna eftersom de är implicita drivkrafter för rollpersonen. Därmed kan man använda dem för att engagera rollpersonen. Sedan är de också användbara för tekniker som spelaren kan använda. Fantasier och mardrömmar kan man ha korta fantasiscener som beskriver.

Vi har därmed tre olika tekniker som kan förankras i fyra olika speltekniska områden. Man kan ha monologer från det ytliga lagret, flashbackscenerna från minnen, och fantasiscener från dröm- och mardrömmarna. Är det inte smutt, så säg!

---

Okej, så man gör såhär med tärningar: Vanliga mundana saker görs genom att slå Samsara. Varje tärning lika med eller högre än motståndarens Samsara är en träff. Noll träffar är katastrof, en träff är misslyckande, två träffar är lyckat och tre eller fler träffar är överlägset. Lämplig färdighet sänker svårigheten med ett.

Om man ska tränga in i någons sinne behöver man först kolla svårighetsgraden. Den är i grund lika med personens Antah, modifierat med närheten:

* Endast syn: +2
* Ögonkontakt: +1
* Beröring: ±0
* Hud mot hud: -1
* Kroppsvätskor (kyss, blod, sex): -2
* I orgasmögonblicket: -4

Dessutom får man -1 i svårighet om personen är lätt berusad eller drogad på ett sätt som gör att hämningarna släpper. Svårigheten kan som minst bli 1.

Man slår Bahih, och alla tärningar som är lika med eller över svårigheten är träffar. Om svårigheten är 1 behöver man inte slå; alla är träffar. Därefter kan man spendera träffarna såhär:

* För en träff kan man tränga in i ett djupare område. Så en träff för att tränga in i de yttre tankarna och två träffar för att tränga in i någon av de inre områdena.
* För en träff kan man radera, lägga till eller kopiera ett minne, en tanke, en fantasi etc.
* För en träff kan man forcera en vägg eller finna ett dolt minne (mer om det senare).

Så vill man in och radera ett minne kostar det tre träffar, till exempel. Vill man plantera en ytlig tanke kostar det två.

Efter att man är klar har man -1 i Bahih till nästa sovperiod, så det går inte att bara köra på igen och igen. Antagligen händer det något dåligt också, om man slår noll träffar.

---

När man skapar sin rollperson får man några poäng från ens Antah. Man kan använda poängen för två saker:
* Man kan bygga en mur runt ett objekt. Det kostar en träff att tränga igenom en mur, så dessa objekt är bättre skyddade. Dessutom så försvinner inte inplanterade färdigheter om de är inmurade.
* Man kan dölja ett objekt. Detta är dyrare. Det kostar en träff att hitta ett dolt minne, men det kräver att man vet ungefär vad man letar efter.

Man kan ändra på konfigurationen när man sover en hel natt.

---

Ett raderat objekt är inte helt borta. Man suddar inte ut det från rollformuläret utan stryker det bara. Ett struket objekt kallas för ett "ärr". Ärr ger speciella marker -- en marker per ärr -- i början av varje speltillfälle. Dessa marker kan användas som gratisträffar när man slår slag.

Jag hade tänkt skriva lite om specialfärdigheterna också, men nu hinner jag bara lite kort: De kan användas för att göra saker som att radera objekt utan att lämna ärr, att läka ärr och återställa objektet, att ta sig in i sitt eget sinne genom meditation och annat fräckt.

---

Det jag inte har bestämt ännu är strukturen. Vad gör man? Antingen kör jag på min gamla vanliga relationsdramagrej, eller så kör jag med spelledare och att rollpersonerna jobbar för "maskerad"-organisationen.

Äh, i alla fall, nu har jag skrivit ned mina tankar. Om du orkat läsa ända hit, kommentera gärna. Låter det som något som är kul att spela? Skulle folk få spatt av att man ändrar på deras rollpersoners innersta personlighet och tankar? Själv tycker jag att det är spännande.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Genesis said:
min gamla vanliga relationsdramagrej
när du skriver det här på den bakgrund, ser jag omedelbart scener från Eternal sunshine of a spotless mind.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
gizmo said:
när du skriver det här på den bakgrund, ser jag omedelbart scener från Eternal sunshine of a spotless mind.
Ja, det kommer att bli en del sådan problematik. Att radera alla sina minnen av en person och börja om igen. Att gräla med någon och ha makten att radera minnet av grälet från personens medvetande. Att leva med någon som har den makten och inte veta om man verkligen älskar personen eller om det är en inplanterad känsla. Och om vad som egentligen menas med "verkligen".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Coolt. Bara som inspiration, en stämningstext från Generica om telepati:

Two perspectives of a mind reading, an example of how telepathic receive can appear.

George is sitting in a diner when he notices a man sitting at another table looking at him with an odd smile. George vaguely remembers his face, but can’t remember where he has seen it. Suddenly he remembers seeing him at the office where George works earlier in the day, then remembers seeing him on the bus to work. Then George gets a memory flashback of the man sitting at George’s breakfast table in his kitchen, then another flashback of the man standing in the shower while George is showering the very same morning, then he even remembers him sitting by the bed as he woke up this morning. Even though he understands that the memory cannot be correct, the memories are so clear and real that he does not know how to handle it. He panics and runs out of the diner, spilling his coffee and toppling a waitress on his way out. The man looks a bit shaken when this happens, but collects himself and finishes his meal before leaving.

The strange man, Jacob, is of course a telepath listening to George’s thoughts. He can’t control what he will see in George’s mind, he just tags along wherever the thoughts may wander. As George goes over his day trying to remember, Jacob will be listening and will appear in the memory images. He will get a flood of random thoughts along the line, irritation about George’s boss, fantasies about his secretary, fear about the gang on the bus and of course, the increasing bewilderment and horror that George feels during the mind read. He is somewhat used to this torrent of impressions as he has seen it many times before, but even so catches some of it as George’s panic gets overwhelming and he runs out of the diner. Of course, what he sees is not necessarily what George experienced, it is filtered through the subconscious of both of them, as well as being the memory of what George has experienced, which may be wrong or distorted. There is also a heavy symbolism, so he may punch the boss, what may be only a fantasy about the secretary may be a hot lovemaking session, the gang on the bus may be seen as hyenas and so on.

This is of course only an example, every telepath is different, and every mind reading subject and session is different. The next time Jacob reads a mind, it may be different. It may even be different the next time Jacob reads George’s mind.


Kanske det kan inspirera lite.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Cool idé! Jag gillar specielt biten om meditation (dhyana/samadhi antar jag du syftar på, ordet meditation kan ha flera betydelser). Det finns ju olika system och terminologier inom olika meditationstraditioner ,olika hinduiska och buddhistiska yoga/dhyana/jhana-traditioner har olika sätt att mäta nivåer och stadier av meditation, samtidigt som olika tekniker ger lite olika resultat för sinnet. Det skulle man säkert kunna göra ett spelsystem i systemet på. Läs gärna på om olika sådana traditioner, det skulle kunna bli ascoolt att rollspela djup meditation tror jag!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Och om vad som egentligen menas med "verkligen".
Interzone - Reality is just a point of view

Finns en del gemensammma nämnare. Tyvärr har jag inte speltestat så jag kan inte svara riktigt på hur det funkar, men jag ser inga problem med sinnesförändring i spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Bra inspiration, tack till båda! Inte riktigt vad jag är ute efter, men bra skit i alla fall.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genialiskt!

Efter att ha börjat nosa på meditation via mindfulness tycker jag att tanken om lager av medvetanden är klockren.

Kom också ihåg att det redan finns omedvetna impulser och känslor från vårt förflutna i våra hjärnor. Man behöver alltså inte nöja sig med att plantera saker, man kan påverka människor genom att låsa upp saker som redan finns i dem.

Här finns en utmärkt sammanfattande text om hur man arbetar med omedvetna känslor/impulser i intensiv psykodynamisk korttidsterapi, hämtat från ISTDPs wikipediasida. (Resten är också läsvärt)

Det "realistiska" sättet att implementera detta i spel vore att spelarna kan bota psykiatriska diagnoser och göra människor mer lugna, öppna och lyckliga, men det är kanske inte så roligt. Det mer spexiga sättet att implementera det skulle vara att låta människor överväldigas av mordisk vrede, förlamande skuld eller regressiv sorg (=gå tillbaka till barnstadiet). Kanske kan man placera ett annat objekt i deras minne, så att de nu är vredesfyllda mot en person du valt. Kanske kan man "förföra" dem genom att låsa upp deras inre treårings längtan efter anknytning och sedan vara där för dem.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genesis said:
Det jag inte har bestämt ännu är strukturen. Vad gör man? Antingen kör jag på min gamla vanliga relationsdramagrej, eller så kör jag med spelledare och att rollpersonerna jobbar för "maskerad"-organisationen.
Istället för att upprätta en maskerad så kanske rollpersonerna vill krossa en världsordning?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Kom också ihåg att det redan finns omedvetna impulser och känslor från vårt förflutna i våra hjärnor. Man behöver alltså inte nöja sig med att plantera saker, man kan påverka människor genom att låsa upp saker som redan finns i dem.
Jag funderade ett tag på ett ha en allra innersta domän för undermedvetna känslor och grundläggande drag, men det kändes som att det var för svårt att spela på. Däremot har jag funderat på att ha med en färdighet som gör att man kan bryta upp väggen mellan områden, framförallt den mellan ett inre område och de ytliga tankarna. Om man bryter upp den mellan fantasiområdet och det yttre området börjar man trippa och hallucinera och kan inte kontrollera sina känslor. Mardrömsområdet blir som en snedtrip med hemska skrämmande tankar som väller upp, kanske med mordiskt raseri eller panik som följd.

Jag tror att det blir svårt att få till bra med de andra områdena, men nu när jag skriver och med din idé så kan jag tänka mig att man istället kan föra in ett innerliggande objekt ut i det yttre området, så en viss känsla, ett visst minne eller en viss fantasi seglar upp i medvetandet och personen kan inte kontrollera det utan måste agera på det nu. Det vore ett sätt att få folk att agera ut sina innerliggande fantasier.

Kanske kan man "förföra" dem genom att låsa upp deras inre treårings längtan efter anknytning och sedan vara där för dem.
Brr, det där låter rätt uppfuckat. Ja, det vore ju coolt att linjera det hela med hyfsat trovärdiga psykologiska teorier, men det gäller att göra det enkelt och spelbart, också. Om man har med något om att folk ibland kan blockera sina egna objekt och att bara för att ett objekt ligger i något område så behöver det inte betyda att personen är medveten om det, så kanske det räcker? Från ett speligt och ett prykologiskt perspektiv, vad tycker du om indelningen i de fyra inre områdena? Färdigheter och minnen motsvarar ju de två olika typerna av minne (har glömt vad de heter), så där tror jag att jag ligger bra till. Jag tror att det är möjligt att lägga ihop fantasier och mardrömmar till ett och samma område om man skulle vilja ha in något mer, men samtidigt är det ju kul att till exempel kunna flytta ett objekt från det ena området till det andra. :gremsmile:

Jag tänkte ett tag ha med känslor som ett område, men jag tror att det funkar bättre med att ha dem som emergenta fenomen. Du planterar inte ilska i någons medvetande, utan du planterar något som ger upphov till ilska. Känslorna är inte grejor i sig, utan de har alltid en grund i något. De är händelser, inte saker, i medvetandet. Är det ett vettigt sätt att se på det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Istället för att upprätta en maskerad så kanske rollpersonerna vill krossa en världsordning?
Ja, det är också en bra idé. Jag tänker nu att man kan ha två olika spelsätt med samma grundläggande system. Ett är mer PvP relationskartedrivet lir där rollpersonerna ändrar på varandra i högre grad. Jag tror att man kan få jätteroliga komplexa historier där motivationer och förutsättningar kastas på ända då och då. Ett annat spelsätt är mer "party play" rollpersonerna mot andra där man jobbar mer med problemlösande. Rollpersonerna påverkas mer sällan och är oftare de som påverkar andra. Det är kanske mer lämpligt för längre spel eftersom förändringstakten blir lägre.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genesis said:
Från ett speligt och ett prykologiskt perspektiv, vad tycker du om indelningen i de fyra inre områdena?
Man kan nog välja många vilt olika indelningar och det kan ändå bli rätt både speligt och psykologiskt. Jag tycker det låter bra.

Genesis said:
Jag tänkte ett tag ha med känslor som ett område, men jag tror att det funkar bättre med att ha dem som emergenta fenomen. Du planterar inte ilska i någons medvetande, utan du planterar något som ger upphov till ilska. Känslorna är inte grejor i sig, utan de har alltid en grund i något. De är händelser, inte saker, i medvetandet. Är det ett vettigt sätt att se på det?
Det tycker jag är en bra lösning, men man kan ha dem som ett eget område också om man vill, tänker jag.

Okej, lite rant, jag tycker det här är kul. Läs om du har lust.

Känslor är ju mänskliga funktioner med en trigger och ett syfte:

Glädje. Impuls: Att leka, att öppna upp.
Kärlek. Impuls: Att söka upp och öppna sig för andra.
Åtrå. Impuls: Sex.
Ilska. Impuls: Att gränssätta, att skydda, att förskjuta, att skada, att förinta.
Sorg. Impuls: Att säga farväl till något som förlorats, att söka tröst.
Rädsla. Impuls: Att fly eller gömma sig, att erkänna sin sårbarhet och söka hjälp.
Skuld. Impuls: Att botgöra en skada man åsamkat någon annan.
Äckel. Impuls: Att dra sig undan, att förkasta något sjukt.
Nyfikenhet. Impuls: Att undersöka.
Stolthet. Impuls: Att, eh, skryta? Tror att funktionen här handlar om inlärning, "det här gjorde jag bra".
Skam. Impuls: Att rätta sig efter normer, säkra sin plats i gruppen.

Till alla dessa hör också en kroppslig reaktion (kroppsliga sensationer och ansiktsuttryck). Poängen är att känslor har evolutionära funktioner och aktiveras för ett syfte i en viss situation. I grund och botten så existerar de endast i nuet.

Men sedan sker det ju en inlärning för oss människor. Vi kanske lär oss att vår ilska är farlig, vår rädsla är skamlig eller att vår åtrå är förbjuden, och känslorna blir ångestväckande. "Sluta grina, unge!" "Nej, inte titta på någon när de är nakna!", och så vidare.

Så man hanterar ångesten genom att lägga locket på/agerar ut/eller täcker över känslan med andra känslor. Så:

Vi känner en känsla/impuls som vi lärt oss är farlig eller förbjuden -> Ångest -> Försvarsmekanism, som kan ta sig utryck genom en annan känsla.

Skuld är en jobbig känsla så jag reagerar med att bli arg istället. Eller tvärtom, så är ilska en jobbig känsla, så jag känner skuld istället för att bli arg. Man börjar reagera med känslor som inte riktigt passar för att skydda sig från den där ångesten. När känslor ersätts eller blockeras delvis så kan de inte "göra sitt jobb" så att säga, så man fastnar istället för att impulsen slutförs. Sorg blir till depression, ilska blir till sarkas/irritation/skuld/osv, rädsla blir till stolthet/ilska/åtrå, osv. (Skam är en knepig känsla, ska man se det som en grundkänsla, en variant på ångest eller ett sätt att hantera ångest?)

På så vis kan man tänka sig att någon går runt med ilska eller skuld eller whatever trots att det inte finns något att egentligen vara arg eller ha dåligt samvete över.


Kul med ISTDP är att man i terapi och portrayal (se wikipedialänken) sätter kärlek som människans grundläggande tillstånd, sorg och smärta när kärlek sviktar, ilska som skydd mot sorgen, skuld som skydd mot ilskan och känslomässigt avstånd som skydd mot hela klabbet. Så där finns också en sorts tanke om djupare lager.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Så efter att ha funderat lite mer har jag kommit på två saker:

1: Jag tror att jag ska begränsa möjligheten att skapa nya minnen och fantasier från scratch. Jag tänker mig att det krävs en speciell färdighet för att kunna göra det, eller så kommer det att vara dyrt. Jag tror att det blir roligare om man uppmuntras att vara kreativ och jobba med det man har tillgängligt.

2: En ny grej man kan göra: kanaler. Man kan skapa en kanal från ett objekt in till en annan domän. Så en kanal kan gå från ett minne in till fantasidomänen, eller från en färdighet till skräckdomänen. Objektet blir då kopplat till båda domäner, men olika resultat som följd. Ett minne inkopplat till fantasidomänen kommer att vara positivt och kopplat till ett begär att uppleva liknande saker, att vara med personen minnet handlar om och liknande. En färdighet kopplad till skräckdomänen kommer att ge en traumatisk koppling och personen kommer att må dåligt av att utöva färdigheten, kommer att associera den med obehag och försöka undvika den. Man får tolka i situationen. Här kan man då skapa kanaler in till den yttre zonen, som gör att objektet flödar in i ens tankar och man får svårt att kontrollera det. Man måste agera på det nu. Men eftersom allting i den yttre zonen är i ständigt flux kommer en sådan kanal att brytas ned efter ett par minuter.

Kanske. Behöver fundera mer och speltesta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Okej, lite rant, jag tycker det här är kul. Läs om du har lust.
Intressanta grejor! Det här måste jag bearbeta. Kanske kan känslorna fungera som permanenta men vilande objekt som man kan koppla andra saker till eller som man kan kanalisera ut i det yttre lagret? Om man dessutom har en funktion för att förtränga objekt innebär det att man kan förtränga någons ilska, till exempel, och göra personen oförmögen att bli arg.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag spottar lava, här är lite tankar om hur jag skulle strukturera upp medvetandet. Jag gillar ju framförallt tanken att få gå djupare i det omedvetna snarare än att sortera olika sorters kunskaper/minnen.

Så i första lagret har vi omedelbar intryck, tankar, uppmärksamhet, ständigt i rörelse, check.

I det andra lagret under det har vi regler och kunskaper för hur vi ska leva våra liv. Här finns färdigheter och scheman, och även de strategier vi har lärt oss för att hantera svårare känslor i de djupare lagren. Typ:
- Så här gör man för att cykla
- Så här flyger man jetplan
- Så här gör man när man går på restaurang (får ett bord, väntar på menyn, pratar inte för högt, beställer, äter, dricksar, osv)
- Varje dag köper jag en tidning på vägen hem
- Jag gillar inte bullriga miljöer, så jag brukar gå ut till köket eller balkongen när det är fest
- Om jag känner att jag är arg eller nervös så håller jag mig benhårt till logik och kontrollerar min röst
- osv.

Det tredje lagret är det förmedvetna, det förflutna, det vi kan notera om någon påpekar det eller minns om vi påminns om det. Här finns en mycket större känslomässig närvaro än i det andra lagret och folk är mer sårbara och ärliga.
- Första kyssen
- Att jag alltid börjar skämta när jag är nervös (inte helt medvetet, men om du påpekar det så känner jag igen det)
- Min mamma
- Hur kul det är att åka berg och dalbana
- Hur sorgligt det är att att min dotter inte accepterar mig

Det understa lagret är det omedvetna eller kanske ännu bättre: Id! Här finns råa känslor som inte smälts och modelerats av vårt medvetande och våra kunskaper. Behöver inte vara farliga eller otäcka, tänk drömmar.
- Mordiskt raseri
- Bestial åtrå
- Manisk glädje
- Förbjudna fantasier
- Drömmar
- Mardrömmar
- Förlorade minnen
- Kontakten med världssjälen
osv

Det som är ballt med det här är att alla lager ligger på varandra!

Planterar du ett minne i det tredje lagret så kommer det att ge efterverkningar i det andra och det första lagret också. Till exempel, planterar du ett minne av att bli biten av en hund som barn i det tredje lagret så kanske det ger livsregeln "Hundar är farliga, undvik!" i andra lagret och automatiska tankar såsom "Är det där ljudet från en hund?!" i första lagret.

Det tredje lagret är liksom vilka vi verkligen är känslomässigt, nakna, närvarande. Det är här vi är i meditation, i terapi, i ett nära möte med en annan människa.

Det andra lagret är strukturer och vanor vi bygger utifrån detta för att hantera vårt dagliga liv. Vi sätter kläder på oss, följer lagar, vi orkar inte vara i medveten närvaro 24/7 liksom.

Och det första lagret bygger i sin tur på det andra lagret, hur våra scheman i andra lagret får oss att reagera på omvärlden från ögonblick till ögonblick. "Där är tidningskiosken, jag plockar fram plånboken", liksom.

Det fjärde lagret, Id, är klurigare. Det som sker där har liksom inte vårt medvetande gjort förståeligt och hanterbart än. Det är världen som en 1-åring upplever det, eller som en drömmande eller påverkad människa upplever den.

Det vi planterar där kommer yttra sig i tredje lagret, men det måste göras förståeligt först. Vi kan plantera en terror eller en åtrå i det fjärde lagret, men vi måste liksom in och mojsa i det det tredje lagret om vi vill ha någon kontroll över hur det ska påverka personen. Förmodligen kommer personen fly respektive våldföra sig på någon i samma ögonblick som vi gör det, och sedan först när impulsen passerat försöka förklara och klä impulsen i tankar...? Eller, om det är en svagare impuls, bara vara förbryllad och ängslig över att en märklig halvmedveten känsla tagit sig in i situationen utan att denne förstår var den kommit ifrån. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Och sedan kanske lite grejer man kan göra i olika lager:

Lager 1:
- Få någon att svänga vänster istället för höger
- Få någon att inte lägga märke till något
- Få någon att staka sig i en TV-debatt

Lager 2:
- Plantera eller stjäla färdigheter
- Få en rasist att bemöta utlänningar med artighet
- Plantera eller stjäla en kod eller ett lösenord

Lager 3:
- Få någon vänligt eller fientligt inställd till någon annan
- Få någon att tro att de jobbat som hemlig agent för MI6 i två veckor
- Få någon att minnas dig fast ni aldrig träffats, eller glömma att ni träffats
- Blockera en känsla
- Frigöra en känsla

Lager 4:
- Gömma ett minne eller ett meddelande i någon utanför deras medvetandes räckvidd
- Plantera en omedveten hjärntvätt, Manchurian candidate-style (Eller, egentligen kanske detta är på lager 2 med en Mur runt?)
- Ladda ett minne i lager 3 med en stark, stark känsla, till exempel djupt hat inför en person
- Få någon att regredera till barnstadiet
- Plantera djup åtrå/drömmar/fantasier
- Plantera djup skräck
- Plantera ett frö som långsamt kommer att få någon att ändra sina rutiner/sitt liv/sin mentala hälsa
- Blockera en känsla
- Frigöra en känsla

---------

Lite tankar bara.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eh, vill bara poängtera att jag inte vill deraila tråden med egna idéer, men jag tolkade dina frågeställningar som öppna och skrev ganska fritt och spontant.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En ball grej med det omedvetna/mardrömmar/osv är hur de kan dyka upp i ett samtal och hur man kan försöka hålla kontrollen trots detta.

När man som bedriver psykoterapi med personlighetsstörda patientener* så kan det dyka upp ganska märkliga känslor. Man kan känna sig förvirrad, sömnig, irriterad, attackerad, instängd, osv. Vi kallar det för motöverföring, och det är en reaktion på patients överföring.

Överföring innebär att patienten har med sig ett sätt att hantera ångest som sker på ett omedvetet eller känslomässigt plan, som till exempel att man blir arg istället för att bli ledsen som jag skrev om några inlägg upp.

Motöverföring innebär att detta krokar in i vad terapeuten själv har med oss, och terapeuten reagerar på patientens överföring.

Det är lite som att ett drama från patientens förflutna med dennes oförlösta känslor spelas upp igen i terapirummet, med patienten och terapeuten som skådespelarna.

Ofta kan man som terapeut dras med i detta och måste både bli medveten om och lösgöra sig från det. Kan kännas förvirrande och jobbigt när någon placerar något främmande i en eller låter en stå till svars för något man inte har gjort.

På samma sätt tänker jag att det kan vara när man placerar en skräck eller något annat på en omedveten eller förmedveten nivå i någon! Någon som är ovan vid såna här upplevelser kanske agerar på känslan med en gång för att "lösa upp" den, men en erfaren sinnesutforskare kanske kan göra sig medveten om den, förstå att någon har planterat något i denne och försöka att inte dras med det. Svettigt!


* Behöver inte vara terapi med en personlighetsstörd människa egentligen, kan vara i ett vanligt samtal med en av dina vänner också, vi är alla med om det då och då.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Lite tankar bara.
Det här är guld! Jag tänker mig ett rollformulär med zonerna dragna i bågar där den djupaste zonen ligger närmast spelaren och den yttersta zonen ligger framåt, närmast "omvärlden". Man skulle kunna ha några fördefinierade noder i det innersta lagret, som "vrede", "åtrå", "sorg", "lycka" och "rädsla", eller så. Sedan kan man göra rollpersonen genom att skriva in olika saker i de olika lagren och kanske koppla dem till de här innersta noderna. Jag gillar det här med att koppla ihop noder. Dels ser det fräckt ut på formuläret och dels ger det roliga möjligheter till att "programmera" personer med hjälp av en trigger kopplad till ett beteende.

Jag tänker mig att planteringar sprider sig utåt i lagren. Att plantera något i lager två kommer inte att gå djupare, men det kommer att läcka ut i yttre lagret. Lager tre-grejor kommer att blöda in i lager två och styra både känslor och beteende.

Det här var bra grejor. Tack så mycket! Måste fundera mer på det. Nu ska jag meditera! :gremsmile:
 
Top