Nekromanti Spelbart med bara Players Handbook?

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag har bara erfarenheter som spelare av D&D (3, 3,5 och 4) men vid alla tillfällen jag spelat har spelledaren mer eller mindre hånglat upp Dungeon Master Guideboken. Nu får vi vänta i tre månader mellan släppet av Players Handbook och Dungeon Master Guide, går det att spela utan DMGn med andra ord? Eller skall vi göra rollpersoner i tre månader och sen (äntligen!) få börja spela? Och OM det går att spela med bara Players Handbook, varför köpa den andra boken (mer än att spelledaren skall ha en bok att hångla med då)?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Fattar inte vad du menar. Hångla upp? I DMG står saker som behövs för att vara DM, inget som spelare behöver. Det går säkert att spela utan den (särskilt om man har Starter-lådan där det finns monster). Vad är ditt problem?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
De essentiella bitarna av DMG (och MM) kommer att vara med i Basic D&D så småningom. Det blir nog dock svårt att spela med bara PHB, utan bitarna från Basic.

DMG kommer dock att innehålla en hel del saker om hur man moddar spelet för att passa sina egna preferenser. Jag har t ex sett en hel del folk som har problem med den snabba läkningstakten (alla hp plus halva sina HD, minimum 1, på en nattvila), och DMGn kommer att ha lite olika alternativ och förhoppningsvis lite diskussion runt vilka konsekvenser de får.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du har spelat DnD 3E, 3E5 och 4E, borde du ha en ganska god uppfattning om hur man spelleder och vad DMG brukar innehålla.

Exakt vad i DMG är det som du behöver för att spelleda, som du inte redan kan efter nästan 15 års DnD-spelande?

Troligtvis släpper de Basic version 2 till helgen, den innehåller monster och magiska föremål - det är vad du behöver förutom PHB.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Necross;n39210 said:
Fattar inte vad du menar. Hångla upp? I DMG står saker som behövs för att vara DM, inget som spelare behöver. Det går säkert att spela utan den (särskilt om man har Starter-lådan där det finns monster). Vad är ditt problem?
Hångla upp var en omskrivning för att spelledaren visade just den boken väldigt mycket intresse under speltillfällen ;)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
anth;n39218 said:
Om du har spelat DnD 3E, 3E5 och 4E, borde du ha en ganska god uppfattning om hur man spelleder och vad DMG brukar innehålla. Exakt vad i DMG är det som du behöver för att spelleda, som du inte redan kan efter nästan 15 års DnD-spelande? Troligtvis släpper de Basic version 2 till helgen, den innehåller monster och magiska föremål - det är vad du behöver förutom PHB.
Jag har ingen aning om vad jag behöver, jag har aldrig varit spelledare eller läst i någon versions Dungeon Master Guide. Det sista stycket och den övriga tråden verkar dock föra fram att gratismaterialet plus Players Handbook är tillräckligt för att spela (åtminstone de första tre månaderna utan Dungeon Master Guiden). Tack för det!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Azagthoth;n39237 said:
Jag har ingen aning om vad jag behöver, jag har aldrig varit spelledare eller läst i någon versions Dungeon Master Guide. Det sista stycket och den övriga tråden verkar dock föra fram att gratismaterialet plus Players Handbook är tillräckligt för att spela (åtminstone de första tre månaderna utan Dungeon Master Guiden). Tack för det!
Sorry.
Jag uppfattade det som att du hade spellett tidigare versioner.
DMG hinnehåller*:
- tips på hur man bygger världar, kampanjer, äventyr. Samt hur man balanserar möten med monster och delar ut lagom stora skatter.
- massor med alternativa regler för den som vill tweaka 5E så att det liknar någon tidigare DnD-version.
- magiska föremål.

Har du inte spellett DnD tidigare rekommenderar jag att du skaffar Starter Set och börjar spelleda äventyret som följer med. Det är skrivet för just oerfarna spelledare.

*Det är en kvalificerad gissning om innehållet, baserat på den förhandsinfo som WotC släppt och vad tidigare DMG:er innehållit.
 
Top