Nekromanti Spelbart med bara Players Handbook?

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag har bara erfarenheter som spelare av D&D (3, 3,5 och 4) men vid alla tillfällen jag spelat har spelledaren mer eller mindre hånglat upp Dungeon Master Guideboken. Nu får vi vänta i tre månader mellan släppet av Players Handbook och Dungeon Master Guide, går det att spela utan DMGn med andra ord? Eller skall vi göra rollpersoner i tre månader och sen (äntligen!) få börja spela? Och OM det går att spela med bara Players Handbook, varför köpa den andra boken (mer än att spelledaren skall ha en bok att hångla med då)?
 
Fattar inte vad du menar. Hångla upp? I DMG står saker som behövs för att vara DM, inget som spelare behöver. Det går säkert att spela utan den (särskilt om man har Starter-lådan där det finns monster). Vad är ditt problem?
 
De essentiella bitarna av DMG (och MM) kommer att vara med i Basic D&D så småningom. Det blir nog dock svårt att spela med bara PHB, utan bitarna från Basic.

DMG kommer dock att innehålla en hel del saker om hur man moddar spelet för att passa sina egna preferenser. Jag har t ex sett en hel del folk som har problem med den snabba läkningstakten (alla hp plus halva sina HD, minimum 1, på en nattvila), och DMGn kommer att ha lite olika alternativ och förhoppningsvis lite diskussion runt vilka konsekvenser de får.
 
Om du har spelat DnD 3E, 3E5 och 4E, borde du ha en ganska god uppfattning om hur man spelleder och vad DMG brukar innehålla.

Exakt vad i DMG är det som du behöver för att spelleda, som du inte redan kan efter nästan 15 års DnD-spelande?

Troligtvis släpper de Basic version 2 till helgen, den innehåller monster och magiska föremål - det är vad du behöver förutom PHB.
 
Necross;n39210 said:
Fattar inte vad du menar. Hångla upp? I DMG står saker som behövs för att vara DM, inget som spelare behöver. Det går säkert att spela utan den (särskilt om man har Starter-lådan där det finns monster). Vad är ditt problem?
Hångla upp var en omskrivning för att spelledaren visade just den boken väldigt mycket intresse under speltillfällen ;)
 
anth;n39218 said:
Om du har spelat DnD 3E, 3E5 och 4E, borde du ha en ganska god uppfattning om hur man spelleder och vad DMG brukar innehålla. Exakt vad i DMG är det som du behöver för att spelleda, som du inte redan kan efter nästan 15 års DnD-spelande? Troligtvis släpper de Basic version 2 till helgen, den innehåller monster och magiska föremål - det är vad du behöver förutom PHB.
Jag har ingen aning om vad jag behöver, jag har aldrig varit spelledare eller läst i någon versions Dungeon Master Guide. Det sista stycket och den övriga tråden verkar dock föra fram att gratismaterialet plus Players Handbook är tillräckligt för att spela (åtminstone de första tre månaderna utan Dungeon Master Guiden). Tack för det!
 
Azagthoth;n39237 said:
Jag har ingen aning om vad jag behöver, jag har aldrig varit spelledare eller läst i någon versions Dungeon Master Guide. Det sista stycket och den övriga tråden verkar dock föra fram att gratismaterialet plus Players Handbook är tillräckligt för att spela (åtminstone de första tre månaderna utan Dungeon Master Guiden). Tack för det!
Sorry.
Jag uppfattade det som att du hade spellett tidigare versioner.
DMG hinnehåller*:
- tips på hur man bygger världar, kampanjer, äventyr. Samt hur man balanserar möten med monster och delar ut lagom stora skatter.
- massor med alternativa regler för den som vill tweaka 5E så att det liknar någon tidigare DnD-version.
- magiska föremål.

Har du inte spellett DnD tidigare rekommenderar jag att du skaffar Starter Set och börjar spelleda äventyret som följer med. Det är skrivet för just oerfarna spelledare.

*Det är en kvalificerad gissning om innehållet, baserat på den förhandsinfo som WotC släppt och vad tidigare DMG:er innehållit.
 
Back
Top