Nekromanti Spelat Vampire i L.A.?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur många invånare här kommunen göteborg?

Vi i stockholm trivs rätt bra med våra 2 miljoner.. om man räknar med storstockholm alltså.. 20 vampyrer är alldeles tillräckligt.. så vad är problemet? I kampanjen jag skriver nu så är det dock lite skumt.. det är totalt 27 vampyrer. Överbefolkat? ja, men inte sååå mycket... det beror mest på det stora gäng malkaver som har hamnat här... Dessutom är 4 av dem bara gangrels som oftast inte är i stan.. de 4 nossarna syns heller aldrig till...

Dessutom ska minst en vampyr bort.. såg att jag hade lagt till en tremere antitribu.. och han ska ju vara död :o)

Som tur är har jag inte hunnit göra klart alla vampyrer ännu.. men de har namn allihopa.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Namn? [ot]

Du har kommit på namnen först. Jag är grovt imponerad. Det är ju det svåraste på en Rollperson. Ja nästan i alla fall. Det är så man kan bli tokig /images/icons/crazy.gif en del gånger.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
20-30 vampyrer låter bra, tillräckligt många för att det ska bli lite intriger men inte så att man inte kan hålla reda på dom.

Men jag har en fråga. Varför ska Tremere Antitribun dö? Bara för att white-wolf tyckte att dom skulle bort så behöver avskriva dom, speciellt inte om man hade en Kul/häfftig idé om en antitribu.

Det är det jag tycker är problemet med den tredje upplagan. WWs spel var från början väldigt öppna och försökte inte styra världen. Man kunnde låta den gå i den riktning man själv ville. Numera så försöker dom styra utvecklingen och vad som händer(dessutom så tycker jag att vissa av förändringarna är idiotiska, som tex att Gangrel har gått ur Camarillan). Det är inte du som Storryteller som bestämmer hur världen ska bli, det är några pengahungriga amerikaner. Suck!

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Kapitalistkräk!! (OT)

"Det är det jag tycker är problemet med den tredje upplagan. WWs spel var från början väldigt öppna och försökte inte styra världen."

Du menar den väldigt öppna spelvärld som de pengahungriga amerikanerna plitade ner i Storytellers Guide to the Sabbat? Där de visade en karta över Amerika och delade upp den i fyra nationer (Camarilla, Sabbat, anark och oberoende) med gränser och allt, varpå de knappt alls expanderade och beskrev denna spelvärld? För att inte tala om de kräkstereotypa gamla klanböckerna...

"Numera så försöker dom styra utvecklingen och vad som händer"

Jovisst, de gör ett försök att beskriva och utveckla spelvärlden... visst innebär det begränsningar... men du kanske också har lagt märke till den där lilla rutan som säger "skit i vad vi skriver och du har en bättre idé" som dyker upp allt oftare i tredje utgåvans böcker? Eller diskussionen slutet av den nya Storytellers Guide där kapitalistlakejerna på WW går ut med frågor som berör saker som hur världen skulle se ut om någon annan klan än Ravnos hade bitit i gräset, om vampyrer inte härstammade från Kain eller i en kampanj i Enoch?

Nej, själv tycker jag att den nya utgåvan är betydligt mer flexibel. Eller "ny" kanske man inte kan kalla den längre... den har faktiskt varit ute i tre år. Herrejösses vad tiden går fort.
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Kapitalistkräk!! (OT)

Jag kanske ska påpeka att jag inte har något emot kapitalister, det är bara synd när det är uppenbart att dom offrar känsla för att kunna sälja några fler böcker.

Dom flesta av dom som skapade Vampire har lämnat företaget för länge sedan, nu är det bara en eller två av det gamla gardet kvar. Nya mindre talangfulla har tagit över, och fyllt böckerna med fula manga-teckningar och annat skräp.

Visst fanns det en del dåligt i andra upplagan och man gör fortfarande en del bra i den tredje, men proportionerna håller på att ändras, det görs en del riktigt konstiga settings-förändringar. Gangrels avhopp och alla Tremere antitribus dö för att bara nämna några.

Att det står att man kan strunta i deras förslag och göra något eget är en självklarhet. Det gör nog alla i någon grad. Det viktiga är om det som dom föreslår är bra eller inte. Och vill man använda deras äventyr, som tex Geovanni Chronicles, så måste man i en viss mån anpassa sig efter deras syn och då för man en del trista element på köpet...

Om du har några konkreta exempel på där tredje upplagan är bättre än andra så säg gärna till, jag vill gärna ha kvar tron på att dom gör bra produkter.

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Förstår

Jag kan inte påstå att jag fattar det jobbiga i att Gangerel hoppar av camarillan. Jag tycker att det ger någor till spelet. Det märks att världen utvecklas och rör sig framåt. Att alla tremer antitribus blir ihjälslagna tycker jag personligen är ganska trevligt. Visar liksom vad dom står.
Bilderna kan jag hålla med om att de håller en si sådär kvalitet. En del är riktigt snygga medan andra suger allmänt stenårt.



Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kapitalistkräk!! (OT)

"Dom flesta av dom som skapade Vampire har lämnat företaget för länge sedan, nu är det bara en eller två av det gamla gardet kvar. Nya mindre talangfulla har tagit över, och fyllt böckerna med fula manga-teckningar och annat skräp."

Förutom välkända namn som Mark Rein-Haagen och Justin Achilli känner jag inte till så mycket om vilka som verkligen sitter och skriver på Vampire, men vad jag har förstått så förlitar de sig mest till frilansförfattare nuförtiden. Vad det gäller teckningarna... manga? Kan du ge ett konkret exempel på manga i Vampire? Jag har själv mest sett till manga-inspirerade grejor i Kindred of the East, Werewolf och Mage.

"Visst fanns det en del dåligt i andra upplagan och man gör fortfarande en del bra i den tredje, men proportionerna håller på att ändras, det görs en del riktigt konstiga settings-förändringar. Gangrels avhopp och alla Tremere antitribus dö för att bara nämna några."

Eller ännu mer radikala förändringar som hur klan Ravnos närapå utraderades och hur en stor del av Assamiterna tog Gangrels plats i Camarillan. Jag tycker dock att WW sköter förändringarna bra... det finns ofta utrymme att ha kvar saker och ting som de var tidigare. Vill du spela en Camarilla-Gangrel? Visst, ALLA gick ju inte ur. Vill du ha med en Ravnos i din kampanj? ALLA dog inte ut. Vill du ha med en Assamite men undvika den trista arabisk-fanatiker stereotypen? Gör det till en schismatiker. Eller är det just fanatiker-stereotypen du gillar med dem? Välj en lojalist. There more things change the more they stay the same (ursäkta engelskan... kom inte på någon bra översättning).

"Att det står att man kan strunta i deras förslag och göra något eget är en självklarhet. Det gör nog alla i någon grad. Det viktiga är om det som dom föreslår är bra eller inte."

Det är en smaksak om man gillar förändringarna eller inte och några av förändringarna får t.o.m. mig att kräkas, men jag tycker att WW lämnar utrymme för att behålla spelvärlden som den var tidigare eller att följa med deras förändringar.

"Om du har några konkreta exempel på där tredje upplagan är bättre än andra så säg gärna till..."

Oj, herregud... det finns så mycket gött. Vi kan ju börja med själva grundboken - förutom rent regelmässiga förbättringar belyser den det centrala temat på ett bra sätt. Guide to the Camarilla är rätt torr, men det var en bok som lyste med sin frånvaro i andra utgåvan och som behövdes skrivas... Guide to the Sabbat presenterar sekten i ett både trovärdigt och skräckinjagande sken, och är i mitt tycke inget mindre än ett mästerverk. I stort sett alla de nya klanböckerna är en klar förbättring, med mer substans och framförallt mer nyanserade bilder av klanerna... särskilt gillar jag Assamite och Malkavian.

"jag vill gärna ha kvar tron på att dom gör bra produkter."

Keep the faith... det är NU de gör bra produkter.
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Förstår

<I>Bilderna kan jag hålla med om att de håller en si sådär kvalitet. En del är riktigt snygga medan andra suger allmänt stenårt.
[/i]

Personligen anser jag att de alltid haft svårt att finna riktigt bra tecknare. Det har allt sedan första upplagan varit jävligt stor skillnad i moduler och regelböcker på bilderna.

Personligen anser dock jag att det är ett sundhetstecken att man kan göra "radikala" grepp och inte bara fortsätta i samma spår hela tiden.
Jag vet att många "die hard" vampire spelare blev irriterade över det faktum att Gangrel lämnat Camarillan, men personligen bryr jag mig inte.
Om man nu inte gillar det, låt dem inte göra det. :gremsmile: Det mesta WW skriver är förhållandevis "flytande", och lämnar (ibland lite väl stort utrymme) utrymme för egna tolkningar.
Gillar man inte 3rd editions regler, använd inte dem. Själv kör jag med 2nd edition o det funkar alldels utmärkt. :)


Milrik av Remos som håller fast till 2nd edition

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Förstår

När det gäller Gangrels avhopp förstår jag inte alls varför dom gör det, ja menar dom får skydd eftersom dom är med i Camarillan, dom behöver inte lyda Traditionerna (läs i clanbook Gangrel) så varför stack dom? Det förlorar dom ju bara på, det är ju inte som om Camarillavampyrerna kommer lita mer på dom.
Att vissa Assamiter är med i camarillan och inte längre är så fanatiska är helt ok, det kan vara svårt att spela en klassiska Assamit eftersom dom i slutändan bara vill döda alla andra. Men att dom har börjat ändra på sin hederskodex bara för att dom blev av med sin förbannelse kan jag inte förstå, hela poängen med att han en hederskodex är ju att man ska hålla kvar vid den oavsett vad som händer. suck.

När det gäller layouten och dom som gör böckerna så har Mark Rein-Haagen slutat sedan länge, det är bara Justin Achilli av ett gäng på 5-8 personer som är kvar. Många av skaparna till vampire har startat ett nytt spelföretag, Holistic - http://www.holistic-design.com/ och har gett ut spelet Fading Suns, som jag varmt kan rekomendera.
Om ni vill se manga i tredje upplagan så kolla på bilderna där dom presenterar alla klanerna, tex den för Brujah, Gangrel, Tremere och Tzimisce, bara för att nämna några. Jag tycker att manga kan vara riktigt trevligt men det har definitivt inte den stämning som Vampire ska förmedla, klar stämningsdödare alltså.

Den stora fördelen med nya upplagan är att dom har förbättrat reglerna en hel del, men å andra sidan så är storrytellingsystemet stora fördel att man ska kunna strunta i reglerna.

Jag vet att man kan strunta i det man inte tycker om och kör själv nästa bara med andra upplagan. Anledning till att jag klagar är att det jag har sett och hört är försämringar och det tycker är synd på ett så bra spel.
Men allting måste dö, och jag antar att Vampire börjar närma sig ålderns höst.

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men jag har en fråga. Varför ska Tremere Antitribun dö? Bara för att white-wolf tyckte att dom skulle bort så behöver avskriva dom, speciellt inte om man hade en Kul/häfftig idé om en antitribu. idén var inte så häftig... allt han egentligen hade var en anledning att vara i sthlm och ett namn... inte ens ett namn faktiskt.. han hade däremot ett alias... Dessutom VILL jag för en gång skull spela vampire som det står i böckerna.. jag är trött på att ändra här och däe, så jag kör helt enligt böckerna.. och nu jävlar är gehenna nära :o)

om någon har nån idé på hur jag ska låta gehenna komma smygandes över mina spelare i ett stockholm utan styre så är de välkommna.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Om du förskitigt ska introducera Gehenna så rekomenderar jag att du läser Book of Nod, och all annan Apokalyptisk literatur. Låt det gå några äventyr då det händer massa underliga saker i bakgrunden, rykten om klanlösa osv. Efter ett tag kan du låta spelarna komma över fragment av någon profetsia - behöver inte vara Book of Nod, det kan vara en variant av något i uppenbarelseboken - och se till att det går att koppla samman med dom tidigare händelsern. Och låt spelarna tänka lite själva, då tror dom att dom har kommit på en stor hemlighet och känner sig stolta.... ;-)

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Förstår

"När det gäller Gangrels avhopp förstår jag inte alls varför dom gör det, ja menar dom får skydd eftersom dom är med i Camarillan, dom behöver inte lyda Traditionerna (läs i clanbook Gangrel) så varför stack dom?"

Camarillan är ett tveeggat svärd - visst får man skydd av sheriffer, justicarer och arkoner, men man utsätter sig också för alla Camarillans intriger som alltför ofta har dödlig utgång.

Vad som hände inför Gangrels avhopp såsom det presenteras i klan-novellerna och den nya Clanbook Gangrel var ju att Gangrels justicar Xaviar (som var väldigt respekterad av klanen) slogs mot en varelse han trodde var en Antedeluvian, men när han återvände till Camarillan och bad om förstärkningar så blev hans begäran nekad eftersom Camarillan hade fullt upp med Sabbaten på östkusten. Så Xaviar avsade sig sin position och rådde resten av klanen att stiga ut ur Camarillan, och eftersom han var så aktad i klanen så lydde många hans råd. Dessutom var det inte en så stor justering - Gangrel är ofta enstöringar och håller sig ofta borta från Camarillan-politik. Jag tycker att det är en rätt trovärdig historia - Xaviar förstod att när Gehenna kommer så kommer Camarillan inte att göra ett smack, så han klev ut ur den sjunkande båten innan det var för sent.

En rolig passage i Clanbook Assamite liknar Gangrels avhopp med den gamla historien om två män som blir jagade av en björn. Den ena börjar snöra på sig sina skor och den andra frågar "Varför tar du på dig skorna, du kan inte springa ifrån björnen", varpå svaret blir: "Jag behöver inte springa ifrån björnen, jag behöver bara springa ifrån dig."

"Att vissa Assamiter är med i camarillan och inte längre är så fanatiska är helt ok, det kan vara svårt att spela en klassiska Assamit eftersom dom i slutändan bara vill döda alla andra. Men att dom har börjat ändra på sin hederskodex bara för att dom blev av med sin förbannelse kan jag inte förstå, hela poängen med att han en hederskodex är ju att man ska hålla kvar vid den oavsett vad som händer. suck."

Ideologier förändras och utvecklas med tiden. Anledningen till justeringen i Assamiternas hederskodex (även känd som Haqims lagar) var främst att Methuselahn ur-Shulgi vaknade, bröt förbannelsen med magiska medel och återvitaliserade vad han och många andra uppfattade som klanens syfte - att döda alla andra vampyrer. Inte så konstigt egentligen - det är trots allt svårt att åstakomma något sånt när man måste skona de man misslyckats döda förut. Sedan vägrade ju nästan halva klanen följa hans nya bud och gick med i Camarillan, men det är en annan historia.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Kapitalistkräk!! (OT)

Diomedes har rätt, det är NU WW släpper bra grejor, till skillnad från De Mörka Åren då man var tvungen att stå ut med skit som Storyteller'S Guide to the Sabbat, Dirty Secrets of the Black Hand och ungefär vilken klanbok som helst.

Tredje upplagan har rensat upp och återställt mycket av Vampires ursprungskänsla. Konkret exempel på bra grej till tredje upplagan: Storyteller's Guide, som innehöll massor med matnyttiga SL-tips och goda iakttagelser om Vampire i synnerhet och rollspel i allmänhet - jag fick en hel del grejer till livs som jag inte tänkt på förut, och jag har varit spelledare i 15+ år...

Revised rular!

mvh
Örnie
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Nej, det blir inte bra.

Jag tänkte en gång göra en kampanj i Stockholm, men det föll. Tänk dig alla komplikationer som uppstår vid t.ex. en flykt; "Jooo, det finns en liten gränd i Gamla Stan som leder från Järntorget direkt till Globen, jag lovar, det tar bara 2 minuter att jogga".

Bättre då att istället koncentrera sig på helheten. Det blir lättare att göra om man inte är alltför bekant med detalljerna.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Du kanske missade det men...

..."<EM>Bror min låter mig få spela i Linköping (10-12 mil därifrån jag bor).</EM>"
Nu kanske inte du bor i Sthlm (alltså är det en bit för dig), men det funkade bra för mig. Jag vet knappt nånting om Linköping. Om du bor i Sthlm eller i en förort så är staden lite <EM>för</EM> nära.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att det borde vara lätt att bara ta någon annan stad, typ Uppsala?
 
Top