Nekromanti Spelat Vampire i L.A.?

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag har nyligen lånat Vampire - The Masquerade av en vän och hade tänkt att starta en krönika där i. Staden jag hade tänkt att berättelsen skulle utspela sig i är Los Angeles. Men eftersom staden är mycket stor så tänkte jag huvudsakligen hålla mig till en stadsdel, och därför undrar jag om någon har använt sig av L.A. och vet någon passande stadsdel för en Vampire-krönika i nutid?
Om någon har något annat förslag på en stad, i Nordamerika, så tar jag gärna emot dom också. Staden skall helst vara stor med ett par miljoner invånare, och inte vara kontrollerad av Sabbath.
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Om du ska köra strikt efter WOD modulerna så e Los Angels i händerna på the anarchs, vilket de flesta städer eller samhällen är längs västkusten. På östkusten dominerar Sabbathen medan Camarillan kontrollerar mellan västern.
Iaf var det så i 2nd edition, men det kanske ändrat sig nu i 3rd edition. :)

Annars finns ju Chicago by night böckerna (de två första är bäst, den sista håller inte samma klass) är annars ett bra alternativ.
Annars finns det ju mängder av städer i USA. :gremsmile: Du får kolla i en kartbok.

Milrik av Remos som håller fast vid de gamla reglerna


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by milrik on 2001-04-17 22:06.</EM></FONT></P>
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Cammarilla i USA

Om du ska köra strikt efter WOD modulerna så e Los Angels i händerna på the anarchs, vilket de flesta städer eller samhällen är längs västkusten. På östkusten dominerar Sabbathen medan Camarillan kontrollerar mellan västern.
Iaf var det så i 2nd edition, men det kanske ändrat sig nu i 3rd edition. :gremsmile:

Jag har för mig det mesta stämmer... men det finns knappt några Cammarilla styrda städer i USA. Dom flesta håller på att falla samman, desturom kontrollerar Sabbaten alla kuststäder i 3:de

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Cammarilla i USA

När det gäller dom olika versionerna av vampire så tycker jag du ska strunta i vad White-wolf säger, såvida du inte slaviskt ska följa allt som dom ger ut. Välj någon stad som dom inte har givit ut någon bok om. Läs igenom deras förslag om hur en stad kan vara uppbygd och börja bygga upp staden.

När jag bygger upp en stad så brukar jag börja med att titta på stadens tidiga historia och plasera in de första vampyrerna. Låt sedan historien gå, Kainiter dö och skapas, och det viktigaste av allt: Se till att du vet vem som tycker om och vem som hatar vem. För på så sätt kan du alltid hitta på nya äventyr i vampyrernas värld, någon elder som försöker intrigera ut en annan elder, och helt plötsilgt är våra kära hjältar inblandade...

Personligen så tycker jag det är bäst att låta förstagångs Vampire-spelare vara medlemmar i Cammarillan. Då får dom bekanta sig med Humanity och besten, fån ett mänskligt perspektiv. När (och om) ni har spelat lite mer och fått smak världen så kan du introdusera Sabbaten för dom. För sabbat kräver lite mer när det gäller skådespelande. Att spela någon som inte längre ser sig själv som människa kan vara ganska svårt.

Förresten, är det någon som har ett förslag på hur man ska introducera Mage för några som aldrig har spelat det förr och inte känner till hur det fungerar?

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Cammarilla i USA

"Jag har för mig det mesta stämmer... men det finns knappt några Cammarilla styrda städer i USA. Dom flesta håller på att falla samman, desturom kontrollerar Sabbaten alla kuststäder i 3:de"

Är inte NY en kuststad i Cammarillas händer? Och är inte östkusten i allmänhet inom Cammarillas kontroll även om sabbaten sakta växer sig starkare där?

Bela
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Cammarilla i USA

Enligt grundboken (2:a upplagan), så är New York och de flesta andra städerna kring östkusten kontrollerade av Sabbat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,481
Location
Helsingborg
Varffö USA?

Måste man spela i utomlands? Räcker det inte med svenska städer? Bror min låter mig få spela i Linköping (10-12 mil därifrån jag bor). Han känner till staden och har lajvat där så han kan ta lajvkaraktärer.

Rätt roligt för mig eftersom det är relativt nära, men inte för nära så att det inte blir trovärdigt. Dessutom kan jag kanske (dock inte troligt) träffa lajvspelarna när jag besöker Linköping (t.ex. på LinCon)..

Gör en research om en stad rätt nära dig. Blir definitivt roligt för dina spelare, dels överraskningen att RP:na är i Sverige och dels att de kanske känner igen ställena när de besöker staden IRL.

/[color:green]Han</font color=green> som inte besöker Link. <EM>allt</EM> för ofta
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag äger ingen av modulerna till Vampire så jag kör nog på en egen kampanjvärld. Det låter troligt att Anarchs har en stor makt i L.A., men borde det inte vara vampyrer som tillhör Camerillan som innehar maktpositionerna som t.ex. prinsar, primogen o.s.v även om de är hårt pressade av Anarchs?

Hur det än är så tackar jag för din hjälp.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Cammarilla i USA

"Enligt grundboken (2:a upplagan), så är New York och de flesta andra städerna kring östkusten kontrollerade av Sabbat."

Tror det är tvärt om i 3:e upplagan. New York ska vara centrum till Cammarillas kontroll över östkusten.

Bela
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Cammarilla i USA

Men Sabbaten har kontroll över hela manhattan (eller var det Harlem) och jag har för mig att Sabbaten håller på at vinna kriget om NY...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Nja, om du menar att dom som har makt i LA tillhör Camarillan så stämmer inte det med WW version. Anarkerna gjorde uppror och slängde ut/slog ihjäl dom som inte var på deras sida.

Det var någon som sa i något tidigare inlägg att man kan spela i någon svensk stad och det kan vara riktigt kul. Problemet är att enligt Camarillans praxis så bör det finnas ca 100000 människor i en stad för varje Vampyr. Om det är överbefolkat med vampyrer och Maskeraden är hotad så kan det vara 1(en) Vampyr på 50000 människor. Och eftersom dom flesta svenska städer inte är så stora så blir det en ganska lite Vampyr-population. Tex Göteborg som är en av sverges största städer kommer man om man pressar gränserna få in 10 vampyrer. Mer än så och det kommer komma vampyrjägare som ställer obehagliga frågor...

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Och är min naturliga reaktion. Måste man följa detta slaviskt. Kan man inte bygga ut städerna lite?

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Håller med defenitivt... vi har ca 15 vampyrer i lilla staden Jönköping... men då är den visserligen 3 eller 4 ggr så stor...

Man behöver inte följa alla WW regler slaviskt... det är inget skoj då..

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
jag håller med. bygg ut städerna så att dom passar er.
regler är bara en grund för hur dom tycker att det ska vara.
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Givetvisk kan man bygga ut städerna, det brukar jag göra hela tiden. Men min poäng är att det måste vara väldigt många människor för vör varje vampyr som ska leva där. Altså kommer dom flesta svenska städer innehålla ganska få vampyrer, om man inte förändrar storleken radikalt, och då är det inte samma stad längre.

Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Min poäng

Jag förstår vad du menar. Men jag hade en poäng som sa. Skit i en vamp på si och så många människor. Hur kan WW bedöma hur många vampar det kan leva på si och så många människor? Nej ändra bara på gränsen och så behöver man inte ändra på staden helt

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
"Överbefolkning"

I Habo(ett litet ställe utanför jönköping) är vi,
om man går efter WW, milt utryckt kraftigt överbefolkade
för vi är ca 30-35 vampyrer där

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
WW canon

Så här ligger det till officiellt...

Sedan länge har Camarillan kontrollerat östkusten med New York som ett Sabbat-kontrollerat undantag, men Sabbat-offensiven 1999 tog under perioden av bara några månader många av Camarillans starkaste fästen, bl.a. Atlanta och Washington, DC. När Sabbatens östkustoffensiv nådde sin klimax med attacken på Baltimore gjorde Camarillan en våldsam, enad motoffensiv och tog New York. Så i tredje utgåvan har WW vänt på steken: New York är nu för Camarillan vad den tidigare var för Sabbaten - en oas i fiendeland.

Vad man dock måste tänka på är att det knappast går för en sekt att "kontrollera" en hel stad. För varelser som är så vana vid att ständigt dölja sin närvaro så är det i princip omöjligt att rota ut ALLA fiender. Särskilt New York är en sådan gigantisk stad att det är omöjligt för Camarillan att förhindra någon Sabbat-närvaro, och Sabbaten kommer att få det mycket svårt att hålla Camarillan borta från Washington, DC. T.ex. är ju Chantry of the Five Burroughs ett av klan Tremeres starkaste fästen, och det fanns där även när New York tillhörde Sabbaten.

Sabbatens östkustoffensiv beskrivs ytligt i Vampire Revised, och i detalj i klan-novellerna. Camarillans återtagande av New York finns också med i klan-novellerna, men beskrivs framförallt i Nights of Prophecy.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Jag håller med samtliga tidigare talare - känn dig fri att ändra och göra om vad du vill, inte bara i den "spelvärlden", Vampyrernas värld, utan även i den verkliga stadens historia och stadsbild. Det här är trots allt World of Darkness, inte det RIKTIGA Amerika.

Fördelen med att INTE ändra WW-världen eller staden själv är att du får en drös material alldeles gratis... du behöver inte göra så mycket själv, och det är aldrig fel.

LA är som sagt fruktansvärt stort, särskilt geografiskt sett - befolkningstätheten är inte anmärkningsvärt hög. Det är också en väldigt modern stad utan någon lång historia och en stad som präglas av en väldigt kommersiell, smaklös stadsbild - det finns inget överskott av gotiska katedraler direkt. En vän till mig beskrev det som "en enda stor parkeringsplats". Inget himmelrike för Elders, alltså, men det kan ha sina fördelar - utan Elders som avundsjukt vaktar sitt monopol på inflytande i staden kan spelarna bli faktorer att räkna med.

Andra städer då? Personligen gillar jag Washington, DC... det finns en "Washington by Night"-bok, som faktiskt är riktigt bra. Washington, DC är som bekant USAs maktcentrum, presidenten och kongressens säte, men har också några av landets fattigaste och mest våldsamma stadsdelar. Det är en stad av klasskillnader och kontraster, där snorrika politiker glider förbi utfattiga hemlösa i svarta limousiner... väldigt World of Darkness.

För övrigt anser jag att man inte bör begränsa sig till bara en stad - även om de flesta miljonstäder har tillräckligt utrymme för åtskilligt miljöombyte så räcker det inte riktigt för en lång kampanj.

För övrigt sägs det att det kommer två By Night-böcker från WW i år - New York by Night och Cairo by Night - som ingående beskriver de två städerna.
 
Top