Spelartips för sandlådespel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Dramasystemet är Fokus och Karaktärsdrag. Det är en viktig grej. Spela på dina Karaktärsdrag!

Vi klipper ibland och splittar gruppen. Det behövs egentligen inget stöd för det.
Under samma spelmöte då? ( Jag kan verkligen säga att det blir mycket enklare i spel med stöd och råd för det! )

Karaktärsdragen är dock något mer att spela på i stunden, och ger inte så mycket råd och stöd för något mer långsiktigt. Typ min karaktär som har Kunskapstörst - vad innebär det? I praktiken har det varit mycket att gå runt och hoppas lite på chansen att upptäcka något mysterie och gräva i det, men svårt att söka ut något specifikt i stunder när inget händer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
I min nuvarande situation är vi redan en ganska bra bit in i kampanjen, men ingen av oss spelare har nog något egentligt stort mål.
Finns inget som säger att ni måste ha session 0 i början. Det går lika bra att följa upp med session 0 - att stämma av för att se om gruppmålen är uppfyllda och vad man kan göra bättre. Eftersom du frågar oss tycker du uppenbarligen att någon felar med gruppens sätt att spela. Snacka med dem istället. Stäm träff och stäm av.

Vår spelgrupps gemensamma vision är att kämpa mot förtryck och orättvisor,
Jag tycker det här är rent oschysst mot spelledaren, då den får dra hela lasset. Ha konkreta mål så att man vet när man klarat av dem. Det kan vara helt omöjligt att avsätta kungen, men det är åtminstone någonting som ger inspiration till spelledaren.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag tycker det här är rent oschysst mot spelledaren, då den får dra hela lasset. Ha konkreta uppfyllda mål så att man vet när man klarat av dem. Det kan vara helt omöjligt att avsätta kungen, men det är åtminstone någonting som ger inspiration till spelledaren.
Det är absolut inte menat att vara oschysst. Det här med konkreta mål är inget jag är speciellt van att sätta upp, men ser från denna tråd att det kan vara ett bra verktyg. (Men andra(God45) verkar indikera att det kanske inte behövs?)

Jag är van mer antingen mer rälsade äventyr, där jag oftast konstruerar karaktären för att vara investerad i plotten, eller mer improv-fria äventyr där det handlar mer om att reagera och samberätta.

Kanske behöver skapa en separat tråd för råd hur man skapar dessa konkreta mål i rollspel, eller fortsätter detta i denna tråd? För det tycker jag inte är speciellt lätt att göra, osäker på vad för slags mål som är rimliga att ha
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Snacka med dem istället. Stäm träff och stäm av.
Det ska jag göra.

Mitt mål är verkligen att se hur jag själv som spelare kan bidra. Det verkar finnas många på forumet som listat ut och gillar sandlådespel, men då jag aldrig riktigt förstått det vill jag nyfiket veta mer.

edit: tog bort tråkig ton från min sida, har varit en lång dag!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Kanske behöver skapa en separat tråd för råd hur man skapar dessa konkreta mål i rollspel, eller fortsätter detta i denna tråd? För det tycker jag inte är speciellt lätt att göra, osäker på vad för slags mål som är rimliga att ha
Behöver målen vara rimliga? Tänker att även en rollperson kan vara visionär.

Kanske känns det som det konkreta målet "Jag ska ta mig till månen för att se om det finns glömda civilisationer där" är att skjuta väldigt högt, men som @Rickard är inne på behöver det inte handla om att uppnå målet. Det är resan till målet du kommer minnas, inte målet i sig självt. Så även om du inte lyckas med målet att komma till månen, så kommer äventyren du varit ute på för att uppnå målet forma din rollperson och kanske en dag när den går i pension kommer den sitta med en suktande blick mot den vackra månskäran och säga till sina barnbarn "I er ålder så lät jag mig förföras av månens skönhet och än till denna dag drömmer jag om att besöka dess många hav och oceaner i sökandet efter glömda civilisationer. Men som ni förstår är det endast en gammal mans drömmar och visioner, ouppnåeliga minsann. Men ack! Låt mig på ålderns höst få fortsätta drömma den dröm som en gång fick mig att upptäcka världen och de många hav som omger vårt land".
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Behöver målen vara rimliga? Tänker att även en rollperson kan vara visionär.

Kanske känns det som det konkreta målet "Jag ska ta mig till månen för att se om det finns glömda civilisationer där" är att skjuta väldigt högt, men som @Rickard är inne på behöver det inte handla om att uppnå målet. Det är resan till målet du kommer minnas, inte målet i sig självt. Så även om du inte lyckas med målet att komma till månen, så kommer äventyren du varit ute på för att uppnå målet forma din rollperson och kanske en dag när den går i pension kommer den sitta med en suktande blick mot den vackra månskäran och säga till sina barnbarn "I er ålder så lät jag mig förföras av månens skönhet och än till denna dag drömmer jag om att besöka dess många hav och oceaner i sökandet efter glömda civilisationer. Men som ni förstår är det endast en gammal mans drömmar och visioner, ouppnåeliga minsann. Men ack! Låt mig på ålderns höst få fortsätta drömma den dröm som en gång fick mig att upptäcka världen och de många hav som omger vårt land".
Bra förslag!

Tar du som spelare och kommer på ett helt eget mål i det läget, eller något som redan finns i världen? Och hur hittar du steg på vägen för ett så ”ouppnåeligt” mål? Berättar du inför spelmöten till spelledaren vilka steg du kommer ta, eller tar du det på själva spelmötet. Och hur får du med dig gruppen, eller spelar ni parallellkampanjer som @Mogger verkar göra?

Jag tror att för mig är en utmaning att både komma på något stort och övergripande, men inte trampar på spelledarens världsbeskrivning. Som är lagom konkret. Men också kan inkludera resten av spelarna. Blir lite som stressen att hitta på en egen kampanj som SL!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Tar du som spelare och kommer på ett helt eget mål i det läget, eller något som redan finns i världen? Och hur hittar du steg på vägen för ett så ”ouppnåeligt” mål?
Jag är ganska öppen, jag försöker dock alltid respektera spelledaren och världen. Så i första hand frågar jag spelledaren om världen för att sedan forma mål. Får jag dock ingen information så berättar jag om mitt mål och bollar med spelledaren och gruppen! För mig är rollspel en gruppaktivitet, vet gruppen om mitt mål och jag om gruppens mål så kan vi börja bygga något tillsammans samt bygga med varandra!

Delmålen i fallet med månen blir ju då att söka rykten, artefakter, ruiner och annat som kan leda mig till månen. Kanske finns det en grupp som dyrkar månen, kan den veta något om hur det går att ta sig till månen? Finns det en excentrisk uppfinnare som söker finansiering för att uppfinna ett verktyg för att ta till sig månen? I så fall vilka resurser behöver denna uppfinnare och hur kan jag hjälpa till i sökandet efter dessa resurser?

När det kommer till att binda ihop med gruppen så upprepar jag att samtala med gruppen och inte vara rädd att förändra sina idéer i mötet med de andra spelarnas idéer! Det kan till och med vara en spännande övning att försöka binda samman målen för att hitta den gemensamma nämnaren mellan spelarnas rollpersoner. Hur kommer det sig att visionären hänger samman med handelsmannen som vill ta över handeln i öst? Jo, därför att visionären har talat sig varm om sina planer om månen och även lyckats övertyga handelsmannen att det är fullt möjligt att komma till månen. Vad skulle det då inte betyda för handelsmannens rykte om han var den som finansierade din resa till månen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
...eller spelar ni parallellkampanjer som @Mogger verkar göra?
Nja, det gör vi inte. Men behöver RP dela upp sig så gör vi det. Det är inte konstigt. Det är en väldigt märklig helig ko, att gruppen av RP alltid ska hålla ihop. Mitt tips är alltså att inte bara haka på utan att säga "medan de gör X vill jag gå till Y"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Karaktärsdragen är dock något mer att spela på i stunden, och ger inte så mycket råd och stöd för något mer långsiktigt. Typ min karaktär som har Kunskapstörst - vad innebär det? I praktiken har det varit mycket att gå runt och hoppas lite på chansen att upptäcka något mysterie och gräva i det, men svårt att söka ut något specifikt i stunder när inget händer.
Det är ju inte så man försöker uppnå sina mål IRL. Om jag ex vill spara pengar till en resa så går jag ju inte planlöst runt och hoppas hitta ett mynt här och var. Jag försöker aktivt uppnå mina mål.

Din RP är ju inte bara lite sådär allmänt intresserad av ny kunskap. Hitta på ett mål. Vilken specifik kunskap är speciellt intressant och hur kan du aktivt försöka nå den?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Tänker att den här tråden synliggör det lite problematiska med att säga "vi spelar öppet" eller "vi kör i en sandlåda" för det säger inget om "vad vi gör" när vi agerar med en karaktär. Vad agerar vi gentemot eller utifrån? Att bara existera i ett vakuum, att befinna sig i en situation eller att existera i och vara en aktiv del av en situation, alla kan vara lika mycket "öppna" och lika mycket "sandlåda", alla kan sakna plot framåt men alla är högst olika i meningen vad vi tar spjärn gentemot. Kanske vore det bra att tala mindre om sandlåda som ett sätt att spela på och mer om saker som hur skapar vi situationer i olika spel på effektiva sätt för att möjliggöra spelande? Hur låter vi det öppna vara en kraft och en möjlighet mer än att det ska vara ett tomrum likt ett blankt papper som helt plötsligt måste fyllas? osv.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Tyvärr inga specifika personer eller ansvariga. Har funderat på om jag själv som spelare kan försöka göra något för att leta efter problem, men inte kommit på några alternativ jag känner mig nöjd med. Det närmaste är typ "ockupationsarmén" som ett lite löst begrepp.

Absolut att det gör det öppet och formbart, menar mest att just de konsekvenserna gör att man känner sig mindre fri - det kommer ju ge potentiellt ödesdiger effekt! Så gäller att vakta sina ord och handlingar.
Ockupationsarméen måste ju ockupera något? Vad kontrollerar de? Finns det en liten del som ni kan frita, finns det möjlighet att infiltrera djupare in på deras områden? Vad kontrollerar de och hur får de sina förnödenheter? Börja undersöka bland bönder och folk och få dem att slå sig samman med er, bränn fält och bondgårdar för att försvåra för ockupationsarméen att få förnödenheter, kidnappa deras officerare? Osv. Allt det här beror ju hundra procent på vad ni gjort innan, vad som det fått för konsekvenser och hur situationen ser ut i världen. Jag tror att en sak som man måste göra är att se konsekvenserna som det som bygger storyn, det är genom att agera och konsekveser drabbar ens karaktär, på gott och ont, så kommer situationen karaktärerna är i förändras och påverkas, detta kan vara ödestrigert och brutalt, men om man slåss mot en ockupationsarmé så är det kanske en risk en måste ta?

Ska dra kort exempel på en kampanj vi spelade för ett par år sedan. Spelet var satt i en fiktiv kinesisk stad, inspirerad av en OSR-modul men vi drog in rätt mycket historiska element rakt in i detta, men tänk en mix av västerländsk ockupationsmakt, mytologi och religion, och karaktärerna var var och en för sig intresserade av att göra motstånd mot den brittiska militären som i form av vår världs variant av västindisska kompaniet befanns sig i staden med både ekonomisk och militär makt. En av karaktärerna var en läkare, en annan en adelsdam, bägge med anledning att slå tillbaka, bägge med anlending att göra uppror, men bägge med väldigt olika sätt att hantera det på och därmed också rätt olika konsekvenser och risker med vad de försökte sig på. Vad som var centralt för denna kampanj var just att situationen fanns där redo att ta spjärn mot (detta jag talar lite om i mitt tidigare inlägg), att det inte var en blank sandlåda någon krattat innan utan tvärt om djupa raviner, höga berg, andra agenter i form av SLPs och organisationer insprängda på platser där spelarnas karaktärer kände till det men också i form av bakgrund och historik där de inte kände till det och fick genom spelandet reda på allt mer av detta (om än tror jag inte allt).

Efter för mig en riktigt lång kampanj slutade det för adelsdamen att hon gått från urfattig och nästan bakrutt till att stiga i leden och manipulera sin omgivning på ett sådant sätt att hon nu var den nya kejsarens högra hand. För läkaren gick det från att vara en läkare för de fattiga med ett blint hat mot ockupationsmakten till att hitta sin gud och använda sin tro i sin kamp mot britterna och under den här resan förändras både till kropp och själ och slutligen lämna sin fru och barn för sin gud. Bägge dessa karaktärers historier är ju summan av ödestrigra konsekvenser och kamp, vid ett flertal tillfällen skulle tärningarna kunna inneburit att något annat än det som inträffade skulle skett och skulle någon av dem dött under den här resan så skulle det varit en del av deras berättelse. Adelsdamen som genom sitt hat kämpade mot ockupationsmakten och övergav sin titel, sin makt och pengar och lämnade staden urfattig men tillsammans med sina barn och sina tjänare, men vid liv. Det är en annan berättelse, högst möjligt utifrån vad som skedde i spel, men det råkade inte bli precis den som val + slump ledde oss fram till i vårt spel. Prästen som fann sig stående och se sin gud döende på ett altare men misslyckades med försöket att återuppliva denne? Var tar den karaktären vägen efter att hittat sin gud och sin tro och sen se sin gud dö framför sina ögon? Detta hade också varit fullt möjligt i vårt spel om tärningarna och andra val hade lett oss dit.

Detta var kanske ett extremt långrandigt sätt att säga: var inte rädd för konsekvenserna, pusha för dem oavsett vilka de kan bli och glädjs när de drabbar er och låt dem forma era karaktärer och er berättelse framåt! :)
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Alltså, det är en sandlåda så jag bara börjar göra saker och så ger mig spelledaren konsekvenser. Så jag går ”Jag försöker uppvakta borgmästaren” eller ”Vi reder till Grottan X” och så spelas det ut. En sandlåda mår inte bra av ”scener”. Tänk på det som GTA
Tror detta kanske är sant ur ett perspektiv på sandlåda, men jag tror inte alls det är något givet. Och nu utgår jag från att vad du menar "en sandlåda mot inte bra av scener" är samma sak som "en sandklåda mår inte bra av att ge spelare auktoritet att själva sätta scener", för alla rollspel har ju scener (ni kommer in i ett 10x10 meter stort rum, på andra sidan står tre orörliga skelett i rustning, på golvet...). Jag tror tvärtom att för olika spel och olika sätt att närma sig detta så kan auktoriteten över saker som var öppnar nästa scen, vilka är här osv, kan vara extremt kraftfullt. Sen kan vi väl fråga oss om säg, Primetime Adventures är en sandlåda? Om producenten har tio SLPs, ett gäng platser, lite backstory kring varför SLPs handlar som de gör, på vilket sätt är det inte det?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Spelar i en öppen kampanj just nu, och tycker det kan vara svårt att komma på vad spelgruppen och min karaktär kan göra.
Jag kommer in sent i tråden för att göra en snabb återkoppling.
Om det uttryckligen är en sandlåda (snarare än fisktank eller en mer spelardriven improvisering) så tycker jag att det är ganska enkelt som spelare,
Spelledaren/författaren har ju förberett platser, och det är lite dennes jobb att sälja in dem till er.

Så börja med att skaffa ett stort pergament och skrivdon.
Tilldela kartritar-rollen till en spelare och utforska omgivningarna.
Rita in var ni är, försök luska ut var platser ligger som ni hör talas om.
Sök upp och notera personer som kan veta mer eller som ni kan ha nytta av.
Besök sedan platserna när ni har fått en känsla för vad de är för nått och hur farliga de kan tänkas vara.

Förr eller senare kommer ni säkert hamna i intriger, skattjakter eller vendettor, och inte förrän då behöver ni egentligen börja formulera mer långsiktiga och övergripande individuella mål. Om och när dessa sen är på plats så kan det ju vara trevligt om gruppen diskuterar och prioriterar de olika målen.

Så det här är mitt tips kring sandlådor. Spelledaren har förberett ett antal platser.
Gör vederbörande gentjänsten att besöka dem och få ut så mycket som möjligt av åkturen.
Lämna sedan feedback på vad som var kul eller hur man kunde förbättra den.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Edit. Lade till det viktigaste steget i listan.
 
Last edited:

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
En sandlåda behövar en viss mengde av dramatisk koordinering for å få äventyr ut av den. I D&D/OSR detta betyder att det är akkurat eras rollepersonar som hörer så många rykter om skatter och möter så många tillfäldiga möter och så vidare; livet är mindre spännande till folk flest.
Andra måter att göra detta är att använda rollepersonsstaber (Julius vill inte med på dette äventyr, så jag spelar Brutus denna gång), hoppe fram i tid intill något spännande händer, eller har en forklaring i fiktion om varför så mycket händer till de folkene som vi spelar.

Varje sandlådakampanje bör ha en grunnaktivitet. Fangehuler i D&D, kjöp och sälja i Traveller, rykter om spökelseshus i Cthulhu, terroristaktivitet i frihetskampspillet. Någonting man kan göra och som är spännande och bidrar til kampanjen.

Mina råd är:
  • Om ingen rolleperson har bestemte mål, utför grunnaktiviteten. För eller senare begynner någon rolleperson att bry sig om något som händer i världen, eller någon birolle, någon stan, osv. När ni lager nya rollepersonar, knytt dem til världenen; de är lokala, har släktningar, tjenar någon, tilhörer en kyrka, osv.
  • Om én rolleperson har et bestemt mål, följ det. Andra kan bestämme om rollepersonen deres vill med eller om de skapar en ny rolleperson som är interessert i det.
  • Om flera rollepersoner har mål, spel genom samtalen. Använda kalenderen och huske det som står over; spel först vad en rolleperson önsker att göra, och om en annan var ikke med, så spel nästa vad hen vill göra.
Hela tiden se efter möjligheten att finna någonting i världen rollepersonen din kan bry sig om.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Rita in var ni är, försök luska ut var platser ligger som ni hör talas om. Sök upp och notera personer som kan veta mer eller som ni kan ha nytta av.
Här tror jag ett av mina problem är - det har alltid varit lite oklart för mig hur min rollperson aktivt får nys om dessa spännande platser.

Nuförtiden har jag förstått att vissa går och "frågar efter rykten" bland SLP. För mig känns det så onaturligt att gå runt bland främlingar och "fråga efter rykten", men när jag väl fått förslaget beskrivet för mig förstår jag att det kan vara ett smart sätt för spelledaren att dela ut kunskapen.

Jag tror att nästa gång jag spelar i en sandlådekampanj skall jag göra mig själv en liten checklista på standardhandlingar jag kan göra.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
En liten uppdatering från hur kampanjen går (som är planerad att ta slut nästa spelmöte). (Lite av en rant, då jag känner att jag misslyckades att spela bra, trots bra tips i denna tråd.)

På spelmötet idag satsade jag på att fundera ut ett konkret mål och försöka agera mot det: frita staden vi befinner oss i från religiöst förtryck av Inkvisitionen, ersätta makten med en ny regering, och försöka få beskydd / intyg från Kejsaren för att fortsätta hålla staden fri från inkvisitionen. Detta då vi fått info om att de två organisationerna hade en konflikt. Höga mål! Men kändes som att det kunde bli ett spännande avslut oavsett om det faktiskt lyckas eller ej. Satte ihop planen med den av de andra spelarna som var mest politiskt intresserad.

Tyvärr blev det dubbelt bakslag: de kontakter min rollperson hade i staden visade sig inte ha några uppslag alls på resurser, och även befolkningen i staden var mestadels ointresserad av att organisera sig mot förtrycket.

Jag gjorde sedan misstaget att storslaget föreslå planen i karaktär för resten av spelarna, utan att ha pratat med dem i förväg. Det första som hände var att en påpekade att "få beskydd från Kejsaren" inte matchade gruppens manifesto, det blev lite debatt om planen, och där kände jag tyvärr att min egen energi pyste ut totalt. I slutändan gjorde vi inte så mycket annat under resten av spelmötet, utom att stjäla lite slumpmässiga magiska föremål Inkvisitionen hade konfiskerat.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Nuförtiden har jag förstått att vissa går och "frågar efter rykten" bland SLP. För mig känns det så onaturligt att gå runt bland främlingar och "fråga efter rykten", men när jag väl fått förslaget beskrivet för mig förstår jag att det kan vara ett smart sätt för spelledaren att dela ut kunskapen.
Jag tror du tänker som modern svensk, inte som någon som levde på medeltiden. Idag går du inte fram till en främling på en krog och frågar var denne kommer ifrån och om denne har några intressanta nyheter att förmedla (om inte den sammanlagda promillehalten är högre än antalet inblandade personer) men då var det (som jag förstått det) mycket mer naturligt att gå fram till någon som såg intressant ut och utbrista "God kväll, vad för nyheter har du at förtälja? Jag anlände själv nyligen västerifrån och kan förtälja om hur rövarbandet som plundrade resande därifrån mötte sitt öde. Värdshusvärd! Öl åt oss båda att fukta strupen med!".

Den erfarne äventyraren ser ju självklart till att inte skryta inför rövarbandets utsände kunskapare... "Jassååå! Var det diiina vänners huvuden vi satte upp på pålar vid vägen...!? Jag känner med dig, här, ta min öl också. Ledsen för det där."
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
men då var det (som jag förstått det) mycket mer naturligt att gå fram till någon som såg intressant ut och utbrista
Detta, vet att det finns ett rollspel som nämner det (vet inte vilket) att du som äventyrare kommer få höra rykten för du är nyhetskällan i den världen. Du bär på intressanta rykten och intressanta berättelser som folk vill höra runt brasan i skydd från den mörka natten. Stunder där du sedan får ta del av berättelser och myter från bygden. "Jaså, norröver säger du? Var det inte däråt smedens äldsta son såg ett skimrande ljus över sjön och den gamla borgen?" och helt plötsligt finns något att utforska i världen. Jag tror ibland vi tar med oss våra normer in i spelvärlden, normer som formats av att all information och alla nyheter finns samlade i fickan genom vår telefon.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Tyvärr blev det dubbelt bakslag: de kontakter min rollperson hade i staden visade sig inte ha några uppslag alls på resurser, och även befolkningen i staden var mestadels ointresserad av att organisera sig mot förtrycket.
Jag gjorde sedan misstaget att storslaget föreslå planen i karaktär för resten av spelarna, utan att ha pratat med dem i förväg. Det första som hände var att en påpekade att "få beskydd från Kejsaren" inte matchade gruppens manifesto, det blev lite debatt om planen, och där kände jag tyvärr att min egen energi pyste ut totalt. I slutändan gjorde vi inte så mycket annat under resten av spelmötet, utom att stjäla lite slumpmässiga magiska föremål Inkvisitionen hade konfiskerat.
I mina ögon verkar det som att förväntningarna både inom gruppen och gentemot SL skaver, att ni egentligen vill ha ganska skilda typer av spel. Om din rollperson vill samla folket till revolution och de övriga nöjer sig med ett inbrott så förstår jag att luften går ur på dig. Det låter också lite som att SL inte vill ha några stora, omvälvande händelser i sin sandlåda.

Om det här var sista spelpasset i kampanjen kanske du kan föreslå att ni tar ut svängarna mer i nästa kampanj? Bakgrunden påminner lite om vår kampanj, men där har vi hunnit med både upplopp, regelrätta strider mot makten och inbrott under än så länge 6 spelpass.
 
Top