Spelartips för sandlådespel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
I mina ögon verkar det som att förväntningarna både inom gruppen och gentemot SL skaver, att ni egentligen vill ha ganska skilda typer av spel. Om din rollperson vill samla folket till revolution och de övriga nöjer sig med ett inbrott så förstår jag att luften går ur på dig. Det låter också lite som att SL inte vill ha några stora, omvälvande händelser i sin sandlåda.

Om det här var sista spelpasset i kampanjen kanske du kan föreslå att ni tar ut svängarna mer i nästa kampanj? Bakgrunden påminner lite om vår kampanj, men där har vi hunnit med både upplopp, regelrätta strider mot makten och inbrott under än så länge 6 spelpass.
Vad gäller spelledaren är det tvärtom - hen vill gärna att vi driver på egna agendor och jag berättade föregående spelmöte om mina planer, så att det skulle gå att förbereda. Men som du säger vill nog gruppen lite olika saker. Detta har en tendens att hända i vår spelgrupp, vilket är varför vi fått den generella känslan av att en "fokuserad"/"tydligt riktad" kampanj är enklare att spela, då spelledaren ger gruppen ett gemensamt mål.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag tror du tänker som modern svensk, inte som någon som levde på medeltiden. Idag går du inte fram till en främling på en krog och frågar var denne kommer ifrån och om denne har några intressanta nyheter att förmedla (om inte den sammanlagda promillehalten är högre än antalet inblandade personer) men då var det (som jag förstått det) mycket mer naturligt att gå fram till någon som såg intressant ut och utbrista "God kväll, vad för nyheter har du at förtälja? Jag anlände själv nyligen västerifrån och kan förtälja om hur rövarbandet som plundrade resande därifrån mötte sitt öde. Värdshusvärd! Öl åt oss båda att fukta strupen med!".

Den erfarne äventyraren ser ju självklart till att inte skryta inför rövarbandets utsände kunskapare... "Jassååå! Var det diiina vänners huvuden vi satte upp på pålar vid vägen...!? Jag känner med dig, här, ta min öl också. Ledsen för det där."
Absolut, men det är jag som modern svensk som skall komma på idéerna vad men karaktär hittar på. :) Så jag upplever att det kräver lite övning i gå emot min natur och komma ihåg att prata med NPC-främlingarna. Därav att det hjälper att "spelifiera det", och ha en "aktion" i reglerna för att samla information. Men den där nyhetsaspekten är bra, den har jag tänkt på förut! Känns stämningsfullt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ni kanske skulle testa att spela ett fokuserat sandelådespel som Twilight 2000 eller Svärdets sång? Där hjälper spelet till och ser till så att det dyker upp intressanta saker att interagera med. För det låter som att ni inte riktigt träffar rätt. Testa några spelmöten med något av ovan nämnda spel och se om det är något för er. Om inte, släpp det och gå vidare.

Personligen tycker jag att Eon funkar väl för detta. Vi spelade det så när vi körde det mycket för 20 år sedan eller så. Men spelet i sig ger ju inget stör för det, till skillnad från T2000.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,054
Ni kanske skulle testa att spela ett fokuserat sandelådespel som Twilight 2000 eller Svärdets sång? Där hjälper spelet till och ser till så att det dyker upp intressanta saker att interagera med. För det låter som att ni inte riktigt träffar rätt. Testa några spelmöten med något av ovan nämnda spel och se om det är något för er. Om inte, släpp det och gå vidare.

Personligen tycker jag att Eon funkar väl för detta. Vi spelade det så när vi körde det mycket för 20 år sedan eller så. Men spelet i sig ger ju inget stör för det, till skillnad från T2000.
Jag har koll på Svärdets sång men inte Twilight 2000. Finns något ytterligare stöd för sandlådespel där, förutom typ slumpmöten regler för utfärder och resurshantering?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag har koll på Svärdets sång men inte Twilight 2000. Finns något ytterligare stöd för sandlådespel där, förutom typ slumpmöten regler för utfärder och resurshantering?
Det finns ett helt solospelssystem som med fördel kan användas även i vanligt spel. Det genererar i princip allt innehåll du behöver. Jag har dock bara teoretisk koll på Svärdets sång, så vet inte hur mycket de båda spelen skiljer sig från varandra.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Vi spelar ofta styrda sandlådespel, eller vad man ska kalla det. Och har gjort det mycket i din tidigare. Alltså att det finns någon form av allmänt mål att uppnå, typ få greven avsatt, etablera sitt gäng som det coolaste i stadens undre värld, hitta och lagföra stadens kultister...

Sen är hur väldigt fritt, men jag uppskattar när det finns en riktning i sandlådan och att den riktningen är definierad i förväg, då vet spelledaren vad det ska fokusera på att förbereda och spelarna vet vad de siktar på
 
Top