Spelartips för sandlådespel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Jag tycker att ni ska inleda nästa spelmöte med att diskutera målsättningar, både individuella och gemensamma. Bättre sent än aldrig.

När jag spellett öppna kampanjer har jag tagit som vana att i slutet av varje spelmöte fråga spelarna "vad tänker ni göra nästa gång". Det underlättar först och främst för spelledaren, men tvingar samtidigt spelarna att stämma av sina mål och möjliga vägar framåt. Tycker att det är en bra rutin.
Bra tanke. Ska försöka att inte trampa över spelledaren samtidigt. Och försöka komma på några mål för min rollperson… Jag gissar på att du tänker bland spelarna, eller är det som scen mellan roll

Hur gör ni om spelare inte har någon idé på mål, eller om målen och metoderna går emot varandra?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Detta bygger alltså på att man skapar sin karaktär på så vis att man inte har tillräckligt många rikedomar från början, alltså? Bra att veta. Tror jag råkat göra lite väl nöjda karaktärer från början.
Mitt mål utgick ju från en fiktiv situation.

Låt oss säga att du är välbärgad ädling. Då kanske du har helt andra skäl att vara ute och resa, vilket leder till helt andra mål.

Övergripande för gruppen kan vara: Vi vill ta över kontrollen över områdets naturresurser (jag spånar utifrån en trött geografilärares hjärna nu så döm mig inte för hårt på exemplen).

Där dina personliga mål som välbärgad ädling är: Jag vill att staden Gyllensärla ska resa en staty i mitt namn som påminner om alla de stordåd jag utförde för att utveckla regionen till ett centrum för världshandel och utbildning!

Men ska målen fungera så måste det utgå ifrån den värld rollpersonerna befinner sig i och de spelare som sitter runt bordet. Målsättningar kommer ju skifta beroende på vilken börd, status, tillgångar osv som rollpersonerna har.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Lite konkreta detaljer om kampanjen och min karaktär (även om jag också är nyfiken på mer generella spelarråd):

Vår spelgrupps gemensamma vision är att kämpa mot förtryck och orättvisor, men det är ganska luddigt och bygger på att vi ganska slumpmässigt stöter på förtryck och orättvisor vi känner att vi vill påverka. Gruppen är en motståndsrörelse som efter förra kampanjen hann växa till sig något och har ett 30-tal utspridda medlemmar, där vi är ”ledare”.

Min huvudsakliga rollperson: en skum sjöman/akademiker som lockades av att gruppen stod upp mot ett gäng bokbål, och velat utnyttja det för att få vara med och påverka och göra något, och ha en fristad för hans kulttillhörighet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag gissar på att du tänker bland spelarna, eller är det som scen mellan roll ...
Jag tänkte en diskussion med spelare och spelledare, kan finnas ett visst behov av metadiskussion, men det är nog möjligt att ta det även som rollpersoner.

Hur gör ni om spelare inte har någon idé på mål ...
Ta gruppen till hjälp. Spelare A har kanske en jättebra idé till mål för spelare B:s rollperson. Samtidigt tycker jag inte att man ska tvinga någon att sätta mål. Om en eller två spelare vill ha rollpersoner som bara flyter med strömmen är det okej förutsatt att de andra rollpersonerna driver spelet framåt. Skulle det helt saknas spelare som vill sätta mål och ta initiativ bör ni däremot fundera på att spela något annat än en sandlådekampanj.

... eller om målen och metoderna går emot varandra?
Kompromissar. Oftast är det inget problem. Det kan också bli kul rollspel av att en rollperson går med på något för att nå ett mål, men samtidigt är missnöjd med de metoder som de andra rollpersonerna använder. Ibland kan det dock vara svårt att kompromissa. Då får man se sig om efter andra lösningar. Jag spelade till exempel i en kampanj där två spelare fick göra nya rollpersoner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Tänker du ett samberättande, att jag föreslår en scen som detta till SL eller erbjuder mig att hålla ett eget pass? Gör jag det i stunden, eller före ett spelmöte?
Alltså, det är en sandlåda så jag bara börjar göra saker och så ger mig spelledaren konsekvenser. Så jag går ”Jag försöker uppvakta borgmästaren” eller ”Vi reder till Grottan X” och så spelas det ut. En sandlåda mår inte bra av ”scener”. Tänk på det som GTA
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Bra tanke. Ska försöka att inte trampa över spelledaren samtidigt. Och försöka komma på några mål för min rollperson… Jag gissar på att du tänker bland spelarna, eller är det som scen mellan roll

Hur gör ni om spelare inte har någon idé på mål, eller om målen och metoderna går emot varandra?
Vilket spel handlar det om?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Eon IV, med 7 spelare (sällan alla samtidigt), och en ganska frisk blandning av rollpersoner.
Visst får man en del rörelse hos sin RP i Eon IV? Mål och drömmar.m.m? De vill något och kommer någonstans ifrån. Det är det ni ska använda. Finns ju ett helt drama-system i Eon IV.

Till skillnad från vissa andra i tråden tycker jag inte att man, I sandlådespel med dramainslag, ska försöka följa SL eller bry sig om vad övriga RP vill. Har ni gemensamma mål? Fine, följ dem när de passar.

7 spelare är väldigt mycket!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
@Christoffer spelleder just nu @Mogger, @Bifur och mig i en play by chat-sandlåda över Discord. Jag tycker det är svinkul, men vi har verkligen inget gemensamt mål. Det har gjort att min pirat Ftarmarand av sex hav jagar @Bifur s halvlingstjuv Murgo Brådfot för att sätta en yxa i pannan på honom under tiden som @Mogger s alvköpkvinna Mila Skogdotter säljer supar till byborna. Våra karaktärer har inte ens sagt hej till varandra. @Christoffer, som tacklar kaoset helt perfekt, nämnde någon skatt och något skumt sjöfolk i träsket men det har vi inte riktigt nappat på.

Visserligen kanske just play by chat-formatet öppnar upp för lite mer spretighet (det är inte samma investering i tid), men även i andra fall tycker jag att tjusningen med sandlåda är att rälsen inte är lagd. Det är kul att dra det till sin spets och om någon dör är det ju bara att rulla ny karaktär. Alla kanske inte gillar det och det kan ju vara bra att stämma av med gruppen (som andra har nämnt), men när jag är spelare i sandlåda gillar jag mest att utnyttja friheten
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Visst får man en del rörelse hos sin RP i Eon IV? Mål och drömmar.m.m? De vill något och kommer någonstans ifrån. Det är det ni ska använda. Finns ju ett helt drama-system i Eon IV.

Till skillnad från vissa andra i tråden tycker jag inte att man, I sandlådespel med dramainslag, ska försöka följa SL eller bry sig om vad övriga RP vill. Har ni gemensamma mål? Fine, följ dem när de passar.

7 spelare är väldigt mycket!
Mja, jag tycker nog att man inte får det av Eon. Det finns ju inget ”default” att göra, som att spöa monster i D&D och bli starkare. Vilket drama-system tänker du på då?

Hur gör ni/du som spelare i sandlådor när spelarna vill olika? Bryter ni upp gruppen och spelar på olika dagar, eller hoppar mellan spelare i olika scener? Vet att vissa spel har rätt bra stöd för det senare, men det är ju i min mening roligast att spela med alla runt bordet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Alltså, det är en sandlåda så jag bara börjar göra saker och så ger mig spelledaren konsekvenser. Så jag går ”Jag försöker uppvakta borgmästaren” eller ”Vi reder till Grottan X” och så spelas det ut. En sandlåda mår inte bra av ”scener”. Tänk på det som GTA
Intressant liknelse! Hur kommer du på att dessa saker är möjliga?

För mig är dock en viktig skillnaden i just det spelet vi spelar nu att när jag spelar GTA kan jag göra det mest utan konsekvens, och starta om vid behov, medan i nuvarande rollspelet tar det ett helt gäng timmar att göra en ny rollperson. Och konsekvenserna plus utmaningarna är större och mer ”permanenta”, förstås, vilket hämmar experimentviljan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Vår spelgrupps gemensamma vision är att kämpa mot förtryck och orättvisor, men det är ganska luddigt och bygger på att vi ganska slumpmässigt stöter på förtryck och orättvisor vi känner att vi vill påverka. Gruppen är en motståndsrörelse som efter förra kampanjen hann växa till sig något och har ett 30-tal utspridda medlemmar, där vi är ”ledare”.
Lokalt där ni befinner er, vem eller vilka kan ni peka på som direkt ansvariga för förtryck och orättvisor som är realistiskt att ni som grupp på 30-tal personer kan göra något åt? Sätt fart och planera och se till att göra något åt det då?

Och konsekvenserna plus utmaningarna är större och mer ”permanenta”, förstås, vilket hämmar experimentviljan.
Men det är ju det som gör det öppet och formbart, att vad ni gör kommer forma vad som kommer bli (om en SL tar det och faktiskt drar in konsekvenser och ageranden med SLPs). All konsekvens är ju inte död för rollpersoner utan kan ju vara annat och ofta än värre saker.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Lokalt där ni befinner er, vem eller vilka kan ni peka på som direkt ansvariga för förtryck och orättvisor som är realistiskt att ni som grupp på 30-tal personer kan göra något åt? Sätt fart och planera och se till att göra något åt det då?
Tyvärr inga specifika personer eller ansvariga. Har funderat på om jag själv som spelare kan försöka göra något för att leta efter problem, men inte kommit på några alternativ jag känner mig nöjd med. Det närmaste är typ "ockupationsarmén" som ett lite löst begrepp.

Men det är ju det som gör det öppet och formbart, att vad ni gör kommer forma vad som kommer bli (om en SL tar det och faktiskt drar in konsekvenser och ageranden med SLPs). All konsekvens är ju inte död för rollpersoner utan kan ju vara annat och ofta än värre saker.
Absolut att det gör det öppet och formbart, menar mest att just de konsekvenserna gör att man känner sig mindre fri - det kommer ju ge potentiellt ödesdiger effekt! Så gäller att vakta sina ord och handlingar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Låter som många av råden är bra, men bygger på att vi som grupp gjort vissa saker långt i förväg! Ajdå. I min nuvarande situation är vi redan en ganska bra bit in i kampanjen, men ingen av oss spelare har nog något egentligt stort mål. Ofta har vi lite olika idéer om vad gruppen som helhet skall göra, också.

Så tar gärna emot fler råd på hur man som spelare bör / brukar agera i sandlådor! Det har varit intressant hittills!
Bli skyldig NPC:er saker och se till att NPC:er är skyldig dig saker. Det gör att du blir indragna i ekonomin och samhället
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Intressant liknelse! Hur kommer du på att dessa saker är möjliga?

För mig är dock en viktig skillnaden i just det spelet vi spelar nu att när jag spelar GTA kan jag göra det mest utan konsekvens, och starta om vid behov, medan i nuvarande rollspelet tar det ett helt gäng timmar att göra en ny rollperson. Och konsekvenserna plus utmaningarna är större och mer ”permanenta”, förstås, vilket hämmar experimentviljan.
Jag bara gör det? Alltså, hur kommer man på saker att göra någonsin?

Var beredd att dö!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Bli skyldig NPC:er saker och se till att NPC:er är skyldig dig saker. Det gör att du blir indragna i ekonomin och samhället
Mycket bra idé! Jag har insett att jag tar alldeles för få lån / ber om kredit i rollspel.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Kan det vara så att SL inte riktigt har populerat sandlådan med andra varelser och grupper som har sina övergripande mål och k9nflikter?

(Alla bra sandlådor finns på botten av en fisktank ...)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Jag bara gör det? Alltså, hur kommer man på saker att göra någonsin?
Om vi tar exemplet med borgmästaren så hade jag nog inte kommit på att låta min rollperson bli förälskad i den, eller för den delen att uppvakta personen. Förutsatt att vi träffat borgmästaren. Men det känns som en givande grej att försöka göra, och något som kan vara ett lagom kort sidospår som inte stör ut andra spelares spel, plus kanske skapar fler situationer framöver! Så en bra inspo, tack!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Mja, jag tycker nog att man inte får det av Eon. Det finns ju inget ”default” att göra, som att spöa monster i D&D och bli starkare. Vilket drama-system tänker du på då?

Hur gör ni/du som spelare i sandlådor när spelarna vill olika? Bryter ni upp gruppen och spelar på olika dagar, eller hoppar mellan spelare i olika scener? Vet att vissa spel har rätt bra stöd för det senare, men det är ju i min mening roligast att spela med alla runt bordet.
Dramasystemet är Fokus och Karaktärsdrag. Det är en viktig grej. Spela på dina Karaktärsdrag!

Vi klipper ibland och splittar gruppen. Det behövs egentligen inget stöd för det.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Kan det vara så att SL inte riktigt har populerat sandlådan med andra varelser och grupper som har sina övergripande mål och k9nflikter?

(Alla bra sandlådor finns på botten av en fisktank ...)
Tror mer att det ligger på min oerfarenhet som sandlådespelare. Det finns ett helt gäng med andra SLP:er, och vår SL slänger ofta ut oss på lite spår vi kan följa för att få något att hända. Det är däremot ibland svårt att få en relation till de andra grupperna, eller se hur de påverkar spelgruppen, för mig.
 
Top