Spelartips för sandlådespel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Hej! Jag vet att flera här på forumet spelar mycket sandlåde-kampanjer, så kanske har tips till mig som är ganska dålig på dem!

Hur vet man som spelare vad tanken att man skall göra är? Behöver man sätta sig ned och skriva någon slags lista på mål, och hur vet man i så fall att de kommer vara rimliga? Hur ser man till att inte alla personer i gruppen kommer med var sitt, inkompatibla, mål?

Spelar i en öppen kampanj just nu, och tycker det kan vara svårt att komma på vad spelgruppen och min karaktär kan göra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Kan inte påstå att jag är någon expert på sandlådekampanjer men att skriva ner några lösa mål för rollpersonen är en bra början. Det är trots allt rollpersonernas mål och handlingar som ska driva kampanjen. Målen behöver antagligen inte vara särskilt många, säg 2-3 stycken, och inte heller särskilt avancerade. Om reglerna till exempel säger att hittade skatter ger erfarenhetspoäng är "bli rik" ett klart lämpligt mål. Sedan bör spelarna prata ihop sig så att det finns åtminstone något mål som förenar rollpersonerna. Det behöver inte vara exakt samma mål. Säg att en rollperson vill ha inflytande genom att ta plats i stadens handelsråd. En annan rollperson vill hämnas på en rådsmedlem X. En tredje rollperson vill bli rik genom ensamrätt på handel med en vara som X handlar med. Det är tre olika mål med en gemensam faktor, X, och eftersom X säkert vill behålla både liv och ställning finns där en konflikt att bygga vidare på. Spelledaren bör vara delaktig i diskussionen kring målen och guida så pass att målen inte blir helt orimliga. Antagligen har spelledaren även förberett en del platser, organisationer med mera och kan hjälpa till att förankra rollpersonerna i spelvärlden.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu utgår jag från att jag förstår frågan att handla om spel/äventyr/kampanjer där man som spelare kan själv välja vad man gör.

Jag gör även antagandet att begränsningen är in-game, att vissa saker inte är troliga/möjliga på grund av rollpersonens liv, status och resurser … eventuellt förmåga.

som jag ser det, så är alla val rätt, om de är i linje med rollen man spelar. Att det inte finns ett äventyr att följa, utan dina val är äventyret.

Vill man hålla ihop, så får man som grupp göra sig gemensamma mål. Vill man som spelledare ge gruppen en väg, så finns det nog två sätt. Ge ett uppdrag eller sätt upp ett hinder som måste lösas innan deras personliga mål kan uppnås.

Omgivning och sociala band kan också hålla ihop en grupp, även om de har olika egna mål.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Hur vet man som spelare vad tanken att man skall göra är? Behöver man sätta sig ned och skriva någon slags lista på mål, och hur vet man i så fall att de kommer vara rimliga? Hur ser man till att inte alla personer i gruppen kommer med var sitt, inkompatibla, mål?
Jag tänker att det, även i en sandlåda, borde diskuterats inför spel vad som är tanken så att spelarna kan sätta riktning. Jag tänker att det kräver en del kännedom om regionen spelarna befinner sig samtidigt som spelarna måste vara beredda att skapa målsättningar för sina rollpersoner. Är problemet att få spelgruppen att hålla ihop, sätt er ned och försök hitta gemensamma målsättningar. Kika sedan på hur spelgruppen kan gå tillväga för att uppfylla gruppensmål och de egna målen.

Låt oss säga att du har som mål att öppna ett värdshus i trakten där du kan dela med dig av berättelser från dina egna bravader. Utifrån detta övergripande mål börjar det växa fram ett antal delmål du kan utgå ifrån för din rollperson som:
  • Samla in rikedomar så jag kan köpa mig/bygga mig ett värdshus.
  • Utforska närområdet i jakt på äventyr för att skapa berättelser som jag kan dela med mig av i värdshuset.
  • Skapa mig en bild över området för att se vilka som kan bidra med resurser till mitt värdshus i form av mat, verktyg och dryck.
Råden blir ju lätt generella i en sådan här tråd då det saknas information om regionen som sandlådan utspelar sig inom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Du som spelare hittar på ett stort coolt mål! Typ: ”Jag tänker bli kung!”. ”Jag tänker gifta mig med den hetaste vampyren”. ”Jag tänker föra krig mot alla brottslingar tills Gotham City är säkert” eller ”Jag tänker bli så rik så jag kan pensionera mig i lyx”. Sedan dyker det naturligt upp delmål på vägen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
För mig personligen är det A och O att spelarna är beredda att tona ner-, arbeta om-, skjuta upp-, eller helt sonika plocka bort personliga mål om de inte går att väva in i det som övriga spelare vill göra. Varken som spelare eller spelledare tycker jag om när det blir dragkamp alltför ofta. Som sandlåde-SL krävs det tillräckligt mycket kreativitet ändå utan att behöva försöka få i fyrkantiga klossar i runda hål.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
För mig personligen är det A och O att spelarna är beredda att tona ner-, arbeta om-, skjuta upp-, eller helt sonika plocka bort personliga mål om de inte går att väva in i det som övriga spelare vill göra. Varken som spelare eller spelledare tycker jag om när det blir dragkamp alltför ofta. Som sandlåde-SL krävs det tillräckligt mycket kreativitet ändå utan att behöva försöka få i fyrkantiga klossar i runda hål.
Jag förstår inte det här problemet. Om inte spelarkaraktärerna aktivt bråkar är det väll inget problem? Och vad är problemet som spelledare, det är ju en sandbox du behöver ju specifikt inte få något att klaffa.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Jag förstår inte det här problemet. Om inte spelarkaraktärerna aktivt bråkar är det väll inget problem? Och vad är problemet som spelledare, det är ju en sandbox du behöver ju specifikt inte få något att klaffa.
Att spelarna sitter i varsitt hörn av sandlådan och kastar sand på varandra är inget jag finner nöje i, helt enkelt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Att spelarna sitter i varsitt hörn av sandlådan och kastar sand på varandra är inget jag finner nöje i, helt enkelt.
Alltså, okej, det kan hända antar jag. Men om spelarna har något så litet som en grupp template borde det inte hända. En sandlåda behöver vara farlig och utmanande, ensamma karaktärer bör misslyckas och lida. Inte för att man göra något som spelledaren, utan för att de väljer att vara ensamma och svaga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Hur vet man som spelare vad tanken att man skall göra är? Behöver man sätta sig ned och skriva någon slags lista på mål, och hur vet man i så fall att de kommer vara rimliga? Hur ser man till att inte alla personer i gruppen kommer med var sitt, inkompatibla, mål?
Innan man kör igång är det bra om man snackar ihop sig om vad man har för förväntningar kring sandlådekampanjen.

Annars skulle jag vilja säga att "vad man ska göra" är att interagera med sandlådan. Att man som spelare ser till att rollpersonerna vill eller åtminstone tycker något kring det som de stöter på i sandlådan och agerar utifrån det.

Det blir inte så kul om rollpersonerna mest går runt som i ett zoo och tittar på grejerna, men inte vågar agera eller ens tycka något om det de ser. Det blir tungt för spelledaren att hela tiden hitta på saker om spelarna bara far runt och utforskar hexkartan men låter rollpersonerna fly direkt så fort de ser trubbel och överlag mest bara tittar på. "Orcherna verkar förbereda ett bakhåll, vi går runt", "Trollkungen håller på att anfalla landet med odöda, vi flyttar västerut", "Rövarna anfaller ett dagis, vi vill inte lägga oss i".

Man behöver inte agera på något speciellt eller förväntat sätt bara man gör något. "Orcherna verkar förbereda ett bakhåll, vi allierar oss med dem och lurar prinsessans entourage in i bakhållet, vi tar medaljongen, orcherna får allt annat". "Trollkungen håller på att anfalla landet med odöda, vi snackar med templet som vi hjälpte och drar igång en franchise som säljer heligt vatten i alla större städer." "Rövarna anfaller ett dagis, dags att välja sida, hur röstar vi?"

Ibland uppfattar jag lite av en motsättning kring spelledarens och spelarnas roller i samband med sandlådor. Där spelarna vill ha en situation serverad, anpassad till backstoryn och rollpersonens karaktär. Där man förväntar sig att bakgrunden automatiskt ska leta upp rollpersonerna oavsett vad de gör och vart de beger sig.

Och på samma sätt kan det finnas ett problem när spelledaren säger "gör vad ni vill" men sedan blir sur om spelarna inte gör som hen har tänkt sig. Att spelledaren egentligen har en story planerad, men har hört att sandlådor är det nya heta.

Det är sånt man bör ha snackat igenom innan.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Givet spelarna och deras ambitioner:
Definiera ett antal aktörer som har en drivande vilja. 3-7 st brukar vara lagom beroende på hur stora och komplexa de är. Vad de vill uppnå, vilka resurser/kontakter de har och lite kort om vilket tillvägagångssätt de har. En kort tanke om hur deras agerande är från början, lite om hur de agerar om de "vinner", lite om hur de beter sig när de "förlorar" och en kortis om när de är desperata samt om de har några explicita triggers som får dem att bli upprörda. Tänk en halv sida per aktör, gärna mindre.

Beskriv platsen där vi spelar på en lagom nivå. Platser med intressanta saker beskrivs lite till mycket noggrannare, platser utan beskrivs ytligt.

Bestäm ett startskott, en händelse som rör om i getingboet. Det kan vara så enkelt som att spelarna dyker upp, det kan vara mer komplicerat såsom en större händelse.

Sedan åker vi. :)
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Session 0 är alltid viktiga men i sandlådekampanjer tycker jag de är extra så. Personligen föredrar jag att gruppens huvudsakliga aktivitet är att sträva mot ett gemensamt mål, snarare än man har fyra frifräsare som ständigt stretar i varsin riktning.

Så om jag skulle dra igång en sanboxkampanj så skulle jag be spelarna att hitta på en eller ett par personliga mål, där åtminstone ett lirar ihop med de andras. Och med mål som lirar med andras menar jag saker i stil med "Driva bort banditerna ur Svarta skogen", "Hämnas min morbror som dödades av hövdingen över banditgänget i Svarta skogen" och "Hitta den magiska amuletten som sägs ska vara begravd under ruinen där banditerna i Svarta skogen huserar". Antingen det eller så får de hitta på ett mål de kan ha gemensamt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Låter som många av råden är bra, men bygger på att vi som grupp gjort vissa saker långt i förväg! Ajdå. I min nuvarande situation är vi redan en ganska bra bit in i kampanjen, men ingen av oss spelare har nog något egentligt stort mål. Ofta har vi lite olika idéer om vad gruppen som helhet skall göra, också.

Så tar gärna emot fler råd på hur man som spelare bör / brukar agera i sandlådor! Det har varit intressant hittills!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Jag tänker att det, även i en sandlåda, borde diskuterats inför spel vad som är tanken så att spelarna kan sätta riktning. Jag tänker att det kräver en del kännedom om regionen spelarna befinner sig samtidigt som spelarna måste vara beredda att skapa målsättningar för sina rollpersoner. Är problemet att få spelgruppen att hålla ihop, sätt er ned och försök hitta gemensamma målsättningar. Kika sedan på hur spelgruppen kan gå tillväga för att uppfylla gruppensmål och de egna målen.

Låt oss säga att du har som mål att öppna ett värdshus i trakten där du kan dela med dig av berättelser från dina egna bravader. Utifrån detta övergripande mål börjar det växa fram ett antal delmål du kan utgå ifrån för din rollperson som:
  • Samla in rikedomar så jag kan köpa mig/bygga mig ett värdshus.
  • Utforska närområdet i jakt på äventyr för att skapa berättelser som jag kan dela med mig av i värdshuset.
  • Skapa mig en bild över området för att se vilka som kan bidra med resurser till mitt värdshus i form av mat, verktyg och dryck.
Råden blir ju lätt generella i en sådan här tråd då det saknas information om regionen som sandlådan utspelar sig inom.
Detta bygger alltså på att man skapar sin karaktär på så vis att man inte har tillräckligt många rikedomar från början, alltså? Bra att veta. Tror jag råkat göra lite väl nöjda karaktärer från början.

Jag tycker också det brukar vara svårt för mig att just hitta de där resurserna i kringområdet. Kommer inte på rätt aktioner att göra eller frågor att ställa för att riktigt få mig en bild av vad som ”går att göra”.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Så tar gärna emot fler råd på hur man som spelare bör / brukar agera i sandlådor! Det har varit intressant hittills!
Jag kulle eventuellt föreslå att du bombar dem. Skapa en situation där två till tre sandlådegrupperingar hamnar i konflikt och ge dem inte alternativet att inte ta ställning. Jag antar att de är åtminstone lite av tuffingar om de är i kampanjen? Skapa en situation där de påverkas ganska direkt.

Till exempel: En grupp pojkar misshandlas av några ur en gruppering. En av pojkarna lyckas komma undan och springer fram till rollpersonerna och bönar att de skall hjälpa honom. Om de inte hjälper honom så kommer två av busarna fram och plockar pojken, skrattar och säger till dem att "bra att ni vet hur patrasket skall hanteras" och vill bjuda dem på en öl för de verkar fara "redigt folk". Om de å andra sidan hjälper dem så blir de i stället bjudna på motsvarande öl av den gruppering som pojkarna tillhör. Därutöver finns en kapten i stadens vaktstyrka på plats som inte är förtjust att ha fått en trave nya potentiella våldsverkare att bevaka men å andra sidan så kan de pressas på pengar för att inte hamna i problem för samröre med vad-det-nu-må-vara. Grytan puttrar igång.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Du som spelare hittar på ett stort coolt mål! Typ: ”Jag tänker bli kung!”. ”Jag tänker gifta mig med den hetaste vampyren”. ”Jag tänker föra krig mot alla brottslingar tills Gotham City är säkert” eller ”Jag tänker bli så rik så jag kan pensionera mig i lyx”. Sedan dyker det naturligt upp delmål på vägen.
Hur identifierar du de delmålen? Föreslår du dem för SL, eller gör på något annat vis?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Jag kulle eventuellt föreslå att du bombar dem. Skapa en situation där två till tre sandlådegrupperingar hamnar i konflikt och ge dem inte alternativet att inte ta ställning. Jag antar att de är åtminstone lite av tuffingar om de är i kampanjen? Skapa en situation där de påverkas ganska direkt.

Till exempel: En grupp pojkar misshandlas av några ur en gruppering. En av pojkarna lyckas komma undan och springer fram till rollpersonerna och bönar att de skall hjälpa honom. Om de inte hjälper honom så kommer två av busarna fram och plockar pojken, skrattar och säger till dem att "bra att ni vet hur patrasket skall hanteras" och vill bjuda dem på en öl för de verkar fara "redigt folk". Om de å andra sidan hjälper dem så blir de i stället bjudna på motsvarande öl av den gruppering som pojkarna tillhör. Därutöver finns en kapten i stadens vaktstyrka på plats som inte är förtjust att ha fått en trave nya potentiella våldsverkare att bevaka men å andra sidan så kan de pressas på pengar för att inte hamna i problem för samröre med vad-det-nu-må-vara. Grytan puttrar igång.
Tänker du ett samberättande, att jag föreslår en scen som detta till SL eller erbjuder mig att hålla ett eget pass? Gör jag det i stunden, eller före ett spelmöte?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag tycker att ni ska inleda nästa spelmöte med att diskutera målsättningar, både individuella och gemensamma. Bättre sent än aldrig.

När jag spellett öppna kampanjer har jag tagit som vana att i slutet av varje spelmöte fråga spelarna "vad tänker ni göra nästa gång". Det underlättar först och främst för spelledaren, men tvingar samtidigt spelarna att stämma av sina mål och möjliga vägar framåt. Tycker att det är en bra rutin.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tänker du ett samberättande, att jag föreslår en scen som detta till SL eller erbjuder mig att hålla ett eget pass? Gör jag det i stunden, eller före ett spelmöte?
Jag har uppenbarligen rejäla fel på det som sitter bakom glasögonen, för jag har helt missat att detta var ur ett spelarperspektiv... Jag tror vi kan arkivera det som jag skrivit häri som jibberjabber och gå vidare till poster som faktiskt är relevanta för din fråga.
 
Top