Nekromanti Spelargrupp i Umeå sökes

yaed

Veteran
Joined
20 Apr 2015
Messages
9
Jo ööh alltså jag vill lira rollspel fick jag för mig. Jag har hållit på med det sen jag var en liten parvel och nu har jag en ännu mindre parvel själv. Har rätt nyligen flyttat tillbaka till Umeå med min familj, bodde här 2001-2011 och lirade en hel del då, men dom jag lirade med då har flyttat. Jag tycker regler är viktiga men det är själva upplevelsen som är viktigast. Så nån regelnisse är jag absolut inte. Har väl spelat det mesta som går att spela och det jag inte har spelat har jag läst igenom för att se om det fanns några vettiga idéer. Generellt har jag nog kommit fram till att det är bäst att hålla reglerna enkla och abstrakta.
Just nu känner jag nog mest för att vara spelledare, typ en kväll i veckan hade varit fett najs.

Som jag sa så har jag ju en liten parvel och han kroknar kanske vid klockan 1T4+5 därikring så det är lite klurigt att lira här hos mig. Så om det blir av nått så liras det nån annan stans, var det nu kan bli.
Läste nått om att det händer grejjer på onsdagar på klossen.

Hur som helst, 1T8 spelare därikring hade varit kul, ålder och erfarenhet och what ever spelar ingen roll.
Jag kommer ihåg typ 2004 därikring var jag SL åt kids i årskurs 7,8,9 i Sävar på ett evenemang och dom hade ju inte lirat tidigare och det var kul, för att ta ett exempel. Jag har lärt mig av många års spelande att vara rätt så flexibel med vem som är med och när och så vidare, men nog är det trevligt om det blir nån slags återkommande grupp. Men att spelarna liksom hyfsat kan komma överens och inte tjafsa är ju viktigt, men det brukar lösa sig.

När det gäller själv ööh, reglerna så har jag knåpat ihop dom själv och dom är väl ungefär lika krångliga som ancient drakar och demoner från typ 1986. Ja fast bättre då. På ett sätt är reglerna inte viktiga, men eftersom reglerna starkt påverkar vad som händer, hur det händer och vad som KAN hända i själva äventyren så ligger det mycket tanke bakom dom även fast dom är enkla.

Mutanten verkar ha skrivit nått som påminner rätt mycket om hur jag tänker:
http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...abstrakt-strid
Jag vill att ett äventyr som inte är så komplicerat ska kunna ta typ en timme. Så kan man riva av några stycken på en kväll. Fast det beror på vad spelarna känner för och så vidare. Men dom flesta rollspel har söliga och trista regler tycker jag.

Nåja, enough said, är det nån som känner att dom typ bor i cirka närheten av Umeå sådär och känner att dom vill lira rollspel sådär cirka en kväll i veckan, säg till så knåpar vi ihop nått.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Välkommen till forumet, och välkommen tillbaka till Umeå!

yaed;n87578 said:
Läste nått om att det händer grejjer på onsdagar på klossen.
Jajabox, det är spelkvällar på Klossen varje onsdag från 18. Går man dit ser man mest brädspel, Magic och kanske lite figurspel för rollspelarna smyger i vanlig ordning fort bort i nåt rum och det gäller i regel pågående kampanjer. Så, ett bra ställe att träffa lite random folk, men kanske inte bästa stället att ragga spelgrupp. Då funkar nog den tillhörande Facebook-gruppen bättre.

Annars är det snart dags för Grottröj, ett återkommande spelevenemang då det spelas spel från hobbyns tidiga år (70-tal, tidigt 80-tal, samt moderna spel i samma anda - så Dungeons & Dragons, Lamentetions of the Flame Princess, Labyrinth Lord, Svärd & Svartkonst, m.m.). Grottröj #10 är lördag 9:e maj från 10.00, och det är mer eller mindre drop-in hela dagen. Ett rätt bra ställe för att träffa lite rollspelare. Mer info (och länk till evenemang på fejjan) finns på bloggen.
 

Puff

Veteran
Joined
5 May 2015
Messages
1
Söker även jag spelgrupp! Spelat en del drakar och demoner samt mutant men har nu för tiden inga att spela med
 

yaed

Veteran
Joined
20 Apr 2015
Messages
9
Puff;n89950 said:
Söker även jag spelgrupp! Spelat en del drakar och demoner samt mutant men har nu för tiden inga att spela med
Ok, jag har lirat drakar sen 1987 och jag spelade väl det med vissa variationer fram till 2009 ungefär. Vi gjorde oändligt många regelvarianter osv. Reglerna ÄR väl en ganska viktig del av spelet eftersom det påverkar karraktärernas idéer och val och så vidare.

Om vi tar ett exempel: Kör man med totala KP går det ju inte att döda nån med en vanlig kastkniv om man inte har sjukt mycket SB. En yrkeskrigare i en sån värld borde ju vara MEDVETEN om det. Det är ju liksom ens jobb. Så om fienderna börjar springa iväg kommer ju den karraktären att kanske förbinda sina sårade kamrater istället för att kasta iväg den där kastkniven. Ett kanske mer tydligt exempel kan ju vara att skjuta långbåge (1T8+1) på folk med metallrustning (Abs 8). En yrkesbågskytt borde ju då veta att det bara är sådär 1 träff på 8 som går igenom, om man nu inte träffar en glipa (perfekt). Så en yrkesbågskytt VET ju att det inte är nån större idé att skjuta på folk med metallrustning.

Det blir ju en helt annan grej om man spelar Ad&d: Då kommer ju kastknivssituationen bero av vad för THACO som kastknivskastaren har mot motståndarens AC.

Nåja det var bara nått som flög in i huvet på mig.

Bor du i Umeå eller nära så kan vi ju hitta på nått. Jag har lirat solo ett par gånger och det har varit roligt ofta. Men det skadar ju inte om vi hittar nån till.
 
Top