På tal om rollpersonens bakgrund har denna tråd en hel del intressanta (och motsatta) åsikter. Jag är i lägret "rollpersonens bakgrund är främst för spelarens egna nöje".
Thread 'Rollspelsprofilen: ”Ingen backstory längre än 30 ord tillför något”'
http://www.rollspel.nu/threads/rollspelsprofilen-”ingen-backstory-längre-än-30-ord-tillför-något”.87415/
Intressant, ja, jag vet inte ritkigt hur jag känner i frågan.
Ibland är det kul att skriva en bakgrund, då vill man ju gärna att den faktiskt används, jag vill ju dela med mig men också känna att min karaktär inte bara är en farkost för spelledarens historia, bakgrund och att använda den har med samberättande att göra.
Men, varje gubbe har ju inte bakgrund, ibland är man bara en tjomme som vaknar 05, går till jobbet, dricker kaffe, kommer hem till en ensam lägenhet och går ochh lägger sig direkt.
Det jag kan störa mig på är när man frågar "Vad skall vi göra i det här spelet?"
"-vad ni vill, ni kan göra allt!"
"-coolt, jag skall göra en gubbe som driver vingård!"
eller
"-Ni kan göra vad ni vill, men det finns konsekvenser!"
vilket jag tolkar som:
"- världen kommer svara på hur ni agerar och ni har makt att omforma den"
Så jag har en föreställning vad det betyder men vad SL menade var :"konsekvensen är att din gubbe kan dö".
Appropå att deraila, ibland känner man ju sig motarbetad av SL, inte av SLP. Då blir jag tjurig.
SL presenterar ett problem; Spelarna föreslår en oväntad lösning; SL skjuter ned lösningen (på ett sätt jag tolkar som godtyckligt).
Ex: Spelarna har tillfångatagit en onding.(Vilket var oväntat, Sl antog att ondingarna skulle nedgöras).
Spelarna vill förhöra ondingen, "-vem jobbar du för?!"
Sl säger att ondingen vägrar tala.
En av spelarna: "-Jag har telepatisk förmåga, jag läser hans tankar, han måste ju veta nåt om sin chef!"
SL kan nu inte bara ge en lite bit information utan istället så dras hela scenen ut i en irriterande omgång av '20 frågor'.
"Börjar din chefs namn på A?, B?, C?..."