Spelare som ska spåra ur en kampanj till varje pris, vad är acceptabelt och hur hanterar man det?

Ni har kanske sett det. Spelare som får för sig att utan egentlig anledning döda uppdragsgivaren och försöka bli kompis med skurken. Spelare som ser en lustigt formad ö på kartan, och får för sig att de ska åka dit, på andra sidan världen, utan någon speciell anledning, istället för att lösa uppdraget de nyss fick. Spelare som driver gruppkonflikter (och nu pratar jag gruppkonflikter, inte bara karaktärs-banter) till en nivå där spelet havererar.

Liksom, som SL så har man en plan, och om de totalt skiter i den, så kommer de att missa mycket coolt, eventuellt hela resten av kampanjen.
Vad är din fråga här? Om det finns en anledning tro spelaren ifråga är så grön och oerfaren att denne helt sonika inte tänkt igenom sina handlingar och inte riktigt förstått att han eller hon slösar bort dina ansträngningar, är lösningen att förklara hur destruktivt beteendet är, be vederbörande sluta, och göra klart för honom eller henne att du inte vill spela mer tillsammans om ingen förändring sker.

Är det en omogen ungdom är det ju bara att acceptera att tiden är inte kommen för denne individ. Kanske kommer han eller hon uppföra sig bättre om några år.

Bortsett från detta undantag är det ju bara att dumpa spelaren, att inte ta med honom eller henne i din spelgrupp.

Då låter det för mig som att problemspelaren kanske är missnöjd med hur mycket/lite agens hen har i den här kampanjen.

Nej, det börjar typ redan i karaktärsskapandet, med typ "hur mycket kan jag spränga systemet".
Jag tycker iofs inte att film- och litteraturanalogin är särskilt självklar! Hade jag regisserat en film och skådespelarna började gå off script hade jag nog blivit irriterad, men kring spelbordet regisserar jag inte en film, och spelarna är inga skådespelare.
Nja, det var inte så jag menade.

Det jag menade är att man bygger upp en viss mängd kulisser, som får representera den del av världen man förväntar sig att spelarna ska röra sig i. Sedan är det en spelare som till varje pris ska ta sig ut ur de kulisserna, Truman Show style, ut i det oförberedda ödelandet utanför. Det handlar inte om räls eller script, det handlar om att försöka ta sig utanför förberedelserna.

Vad är din fråga här? Om det finns en anledning tro spelaren ifråga är så grön och oerfaren att denne helt sonika inte tänkt igenom sina handlingar och inte riktigt förstått att han eller hon slösar bort dina ansträngningar, är lösningen att förklara hur destruktivt beteendet är, be vederbörande sluta, och göra klart för honom eller henne att du inte vill spela mer tillsammans om ingen förändring sker.

Är det en omogen ungdom är det ju bara att acceptera att tiden är inte kommen för denne individ. Kanske kommer han eller hon uppföra sig bättre om några år.

Bortsett från detta undantag är det ju bara att dumpa spelaren, att inte ta med honom eller henne i din spelgrupp.
Problemet är när det inte är en grön spelare, och är någon man spelat med i årtionden, och umgås med utanför spel också.

Problemet är när det inte är en grön spelare, och är någon man spelat med i årtionden, och umgås med utanför spel också.
Tyvärr kokar detta ner till att du behöver genomgå den jobbiga processen när en mobbad person frigör sig, inser han eller hon är mera värd än så, och tvingas inse denne behöver nya vänner.

Mitt tips är att
1) konfrontera personen. Betrakta vederbörande som om han eller hon var den omogna ungdomen som inte fattar bättre
2) bryt med personen och två år senare prova återuppta kontakten.

Om du alls orkar och har styrkan - gör 1 före du gör 2. Annars gör 2. Detta är helt ofrånkomligt: Allting kokar ner till att personen ifråga måste ändra sitt beteende för att det ska vara värt din tid.

Om vederbörande verkligen uppskattade din närvaro (utöver att använda dig för sina maktdemonstrationer) kommer denne ha lärt sig någonting och ändrat sitt beteende. Men det finns givetvis en uppenbar risk personen enbart återfaller i sitt tidigare beteende, eftersom du är egentligen ingenting värt för honom eller henne.

Oavsett är det en win win:

Det finns en liten chans personen har förmågan inse han eller hon betett sig illa, och då är det ju en win att ni kan fortsätta umgås, fast nu med ny dynamik.

Det finns en större risk personen inte vill eller kan ändra sig, och då är det ju en win att du slutar umgås med en person som drar nytta av dig eller, baserat på dina beskrivningar, kör över dig.

Jämför "våld i nära relationer" (ett begrepp du kan googla)! Det du beskriver är en destruktiv relation, även om ni kanske bara är vänner och inte "nära" (dvs inget par). Du behöver oavsett agera på samma sätt.

Jag känner inte dig överhuvudtaget men jag vet att du är mera värd än att fortsätta som hittills! Att du frågar här på forumet är ett tecken på att du själv börjat inse detsamma.

Back