Spelar det någon roll vem som gör rollspelet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
På annat håll förs en diskussion om vilken IP som FL borde ta tag i härnäst, kul tråd. https://www.rollspel.nu/threads/vil...-göra-rollspel-på-härnäst.79273/#post-1123722

För att inte kasta den tråden av spåret:

För dig personligen, spelar det någon roll vem som gör spelet?

Av de alla förslagen i andra tråden, hur många är spel som DU tror att just FL skulle göra extra bra? Någon IP som du gärna skulle se ett rollspel på, men från annat håll?

Skulle ett spel baserat på IP X bli mycket mer/mindre intressant om det kom från Helmgast, Bläckfisk, Ockult Örtmästare, WotC eller annan spelmakare?

Någon specifik IP som du vill skydda från/ge till Wilhelm's Games? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Klart det spelar roll vem som gör det!

Jag vill se Wilhelm's Games mystery box rollspel och den perfekta licensen är såklart Lost!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ja, självklart spelar det roll. Jag kan inte tänka mig något IP som jag skulle vilja se FL göra, eftersom jag helt enkelt inte är intresserad av den sortens spel som FL gör. Inget ont om dem, det är säkert jättebra spel, men inte min kopp te. Om Bläckfisk gör ett spel så blir jag ju mer intresserad, då de ofta gör spel som ligger lite mer i min intressezon. Dock gör de ofta spelen på engelska, vilket får mig att tappa intresset.

När det gäller dig så är det ju väldigt svårt. Du skriver både på svenska (bra!) och på engelska (mindre bra!), och du skriver både typ traddiga OSR-grejer (mindre bra!) och flummiga indiesaker (asbra!). Så det beror på vad du gör med IP:n! Men förutsatt att vi pratar svenskspråkiga flumspel så skulle jag vilja se Bläckfiskarna göra ett Sällskapsresan-spel, och dig göra ett spel baserat på Kallocain.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Absolut spelar det roll.

Om jag inte gillar rollspelsmekanik x och speldesigner y är känd för mekanik x så kommer jag inte köpa hens spel ovasett vilket ip hen knutit till sig och kommer göra spel på.

Tycker jag dessutom illa om speldesigner y så kommer jag inte att ge hen mina pengar oavsett om hen skulle skapa ett rollspel på mitt favorit ip och som skulle uppfylla alla mina önskemål i övrigt ty så spiteful är jag.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Spelar det någon roll vems namn som står på rollspelet om innehållet ändå är lika? Nej.

Spelar det någon roll vem som designar regler och övriga delar av spelet. Ja, naturligtvis. Olika personer gör olika saker olika bra, och tenderar att göra olika designval.

Är vem som gjort spelet viktigt för mitt beslut att köpa eller inte köpa det? Nej, egentligen inte. Jag har för dålig koll på olika spelmakare för att det skall vara relevant information för mig.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
För dig personligen, spelar det någon roll vem som gör spelet?
Absolut. Fever Swamp är t.ex. skrivet av Luke Gearing. Svårt att inte dubbelkolla allt han ger ut, nu senast The Isle. Finns ett flertal till på min lista. Luka Rejec, Zedeck Siew o.s.v.

Av de alla förslagen i andra tråden, hur många är spel som DU tror att just FL skulle göra extra bra?
Efter ha ägt, spelat och sålt vidare tillräckligt många FL-spel skulle jag väl säga inget.

Någon IP som du gärna skulle se ett rollspel på, men från annat håll?
Överlag bara mer nerbantade klassiska spel som Star Wars, Warhammer (tyckte inte Warlock höll hela vägen) o.s.v. Slås ofta av hur helt hopplöst skrivna många spel är. Man vill läsa en regel men möts av en vägg lore-text som ska avkodas. Önskar spel skrivna för bordet inte för GM. Kort, koncist, välskrivet.

Skulle ett spel baserat på IP X bli mycket mer/mindre intressant om det kom från Helmgast, Bläckfisk, Ockult Örtmästare, WotC eller annan spelmakare?
Utan att ta ställning till just listan ovan så absolut 100% mer intressant. Svårt att gå tillbaka till PoD efter att ha börjat ställa handgjorda utgåvor från LF OSR i bokhyllan.

Någon specifik IP som du vill skydda från/ge till Wilhelm's Games?
Vore kul om Norrlands Inland gavs ut.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, det spelar roll. Är det en person som skriver/företag som ger ut som håller på med saker som i mina ögon är dumheter så vill jag inte köpa det och spela det. Är det ett stort företag med en tendens att göra påkostade produkter så är det ett plus, och extra plus om de använder någon favoritskribent och illustratör. Oavsett så ska ju produkten vara bra. Det spelar ingen roll om det är nåt jag älskar som Marvel och Star Trek om jag inte vill spela spelet för reglerna är för jobbiga.
Är det ett företag som använder samma spelmotor till allt så måste jag gilla motorn. (För mig betyder det att jag inte vill ha Fria Ligan eller Modiphius som procent av IP jag gillar för det mesta.)
Är det ett företag jag samlar på så spelar inte IP eller nåt annat roll.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Det spelar stor roll, då olika spelmakare har väldigt olika sätt att förhålla sig till olika saker. Saker som crunchighet på regler, vad man förväntas göra i spelet etc.

edit: Men det gäller då mestadels svenska spel (mycket för att jag har viss koll på vilka folk är här). Jag har exempelvis ingen aning vem som är lead designer på många utländska spel, och jag bryr mig inte heller om det. Så exempelvis lär jag ju köpa alla spel som @Krille gör, för jag känner honom och jag gillar de spel han gjort. Om det är någon jag inte vet vem det är så är det ju IPn i sig och hur det är gjort som avgör. å andra sidan skulle jag exempelvis veta att om person X, som i exemplet är en rövhatt varit lead designer på ett visst spel så skulle jag nog vara tveksam till det spelet.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Ja, det spelar stor roll. Inte för att peka ut någon, men om ett rollspel kommer från till exempel Wizards of the Coast räknar jag med att det kommer att fungera ungefär som Dungeons & Dragons, och då skulle jag inte vara intresserad oavsett vilken IP det handlar om.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag faller mycket mer för intressanta teman och spelkoncept än för vem som skriver något. Mina favoritskapare är de som är spretiga nog att inte göra samma sak två gånger, och de få jag gillar av den anledningen följer jag sporadiskt i den digitala etern.

Varumärken har jag tappat intresset för, generellt. Om det inte är rymdscifi... då räknas inte mina principer längre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Ja, givetvis. Det är inte konstigare än att det spelar roll vem som skriver en bok. Olika kreatörer är väldigt olika bra på det, och även de som håller samma sorts allmänna kvalitetsnivå har olika stilar.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Klart det spelar roll vem som gör det!

Jag vill se Wilhelm's Games mystery box rollspel och den perfekta licensen är såklart Lost!
Oh Lost! Varje "avsnitt" avslutas med en osannolik cliffhanger? Och mellan "avsnitten" får "tittarna" komma med sina fan-teorier i vad som egentligen pågår på ön?

Annars hade jag tyckt det vore kul med ett spel om Situationisterna i 50/60-talets Paris, eller iaf nåt i deras anda. (av Wilhelm’s Games :) )
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Oh Lost! Varje "avsnitt" avslutas med en osannolik cliffhanger? Och mellan "avsnitten" får "tittarna" komma med sina fan-teorier i vad som egentligen pågår på ön?
Man kan till och med ha en mekanik för tittar teorier som ju senare absolut inte kan vara sanna, oavsett hur uppenbart det är att det var på väg åt det hållet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Luke Crane, herr Burning Wheel, var redaktör på en rollspelssamling där ett av spelen (alla tror jag var uppsnattade från the Forge) bygger på spelarnas förväntningar. "Vad tror ni finns i den flygeln?" "Det måste ju finnas kök för personalen där nånstans" Osv, och det var sant det spelarna trodde, och det var lite poängen med spelet, att spelarna skulle upptäcka att det var det de sade som besannades, och då var spelet över.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Såhär:

Det finns spelmakare jag har goda erfarenheter av och som jag därmed har större förtroende för att de gör en schysst produkt. När det gäller Ligan t.ex. är min erfarenhet att de gör (i mitt tycke) snygga bilder, spelbara världar, okej SL-tipskapitel, extremt inkonsekvent layout (Alien och Coriolis tycker jag illa om, Ur Varselklotet är snyggt och läsbart) och regelsystem som inte tilltalar mig. Vilket trots flera negativa punkter fortfarande placerar dem i det absoluta toppskiktet bland spelmakare för mig. Gör Ligan något som inte är fantasy, är sannolikheten stor att jag bryr mig.

Jag skulle gärna se att Ligan tog sig an Terminator och Stargate. Inte för att jag tror att jag skulle gilla deras versioner rakt av, utan för att deras versioner skulle vara tillräckligt nära min smak för att det skulle gå att rädda dem med en regelsystemstransplantation.


När de gäller Helmgast vet jag att deras smak (iaf om man ser till Eon och Neotech) ligger mycket längre från min, så det blir mindre intressant.


Så… Får jag olika förväntningar beroende på vem som skapar spelet? Ja, såklart.
Men skulle det visa sig att nån jag har inga eller dåliga tidigare erfarenheter av gör något intressant är jag inte sämre än att jag ger dm en chans.


Sedan finns såklart en annan kategori: Personer jag inte vill stötta med pengar, för att jag tycker för illa om den ideologiskt. Varg Vikernes skulle kunna göra världens ballaste övernaturliga-mysterier-undersökarspel och jag skulle fortfarande inte köpa det.
 
Top