Spelar det någon roll vem som gör rollspelet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
För dig personligen, spelar det någon roll vem som gör spelet?
Ja självklart. Så fort jag hörde att Riotminds gjort en kickstarter för DoD visste jag att jag absolut inte skulle backa det. Jag gillade vad de skrev om vad de skulle göra, jag älskade bilderna. Men eftersom det var Riotminds hade jag noll intresse.

När Fria Ligan annonserade att de skulle göra en kickstarter kanske jag inte dök över den på en gång, men det gjorde mig helt klart intresserad.

Jag är fullkomligt ointresserad av något Modiphius annonserar, för jag gillade inte deras take på Mutant Chronicles.

Det jag verkligen skulle vilja se FL göra, som jag tror de skulle kunna göra bra, är Star Wars. Nu är ju Coriolis nästan där, men jag tror det skulle vara både kul och bra.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,865
Location
Off grid
För dig personligen, spelar det någon roll vem som gör spelet?
Nej - är det bra spelar det ingen roll.
Ja - Indirekt, för olika bolag/konstruktörer har såklart olika syn på fokus och system och sånt. Sannolikheten för att jag uppskattar ett spel är olika beroende på IP och konstruktören.

Av de alla förslagen i andra tråden, hur många är spel som DU tror att just FL skulle göra extra bra? Någon IP som du gärna skulle se ett rollspel på, men från annat håll?
Tror inte Ligan är så mycket mer lämpade än nån annan. De har dock kapitalet att köpa licenserna och tyngden att få det gjort på ett helt annat sätt än de flesta andra.

Skulle ett spel baserat på IP X bli mycket mer/mindre intressant om det kom från Helmgast, Bläckfisk, Ockult Örtmästare, WotC eller annan spelmakare?
Generellt sett mer intressant, men med sämre produktionsvärde tror jag.

Någon specifik IP som du vill skydda från/ge till Wilhelm's Games? :)
Skulle vilja se Wilhelm's "GTA Vilhelmina".

//EvilSpook
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
789
För dig personligen, spelar det någon roll vem som gör spelet?
Jajamän! Det ger ju en fingervisning som är spelets selling points.
Exempelvis som nämnts tidigare i tråden så är spel från Fria Ligan ofta snygga & välpolerade produkter med fokus på lätttillgänglighet, men man kan inte förvänta sig någon explosion av expansioner efter spelet är släppt.
Är det av Bläckfisk Förlag så är det kanske lite mindre i omfång men gjort med mycket snille, smak och kärlek.
Är det av WotC så är det ett glorifierat brädspel.
Är det av Riotminds så förväntar jag mig en trasig regelmotor, bristande fingertoppskänsla och fina bilder.

Det intressanta är väl att dessa "stereotyper" ju verkar delas av andra också, av att döma trådens inlägg. En rimlig jämförelse är med hur det funkar för TV-spel. Där är ju utgivaren bakom en viktig aktör. Skulle Annapurna Interactive (som varit utgivare för "artsy" spel som Journey, Outer wilds och the Artful Wilds) lansera att de ska vara utgivare för nya Modern Warfare så skulle nog topplocket brinna av för många.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Som erikt skrev rör det sig ju om två olika frågor här. Det är klart att det spelar roll vem som gjort spelet när det gäller huruvida jag ska intressera mig för det eller inte. Jag vet hur Tomas Härenstam, Krille eller krank skriver regler och hur det påverkar mina förväntningar. Men när jag väl läst ett spel spelar det ingen roll vem som står bakom (förutom i extremfall, som Varg Vikernes). Ett bra spel är ett bra spel, ett dåligt spel är ett dåligt spel. Det gör kanske att jag kan känna mig besviken, alternativt positivt överraskad, och kanske lite kluven om det är någon vän som gjort ett halvdant spel, men spelets själva kvaliteter talar för sig själva.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
Som erikt skrev rör det sig ju om två olika frågor här. Det är klart att det spelar roll vem som gjort spelet när det gäller huruvida jag ska intressera mig för det eller inte. Jag vet hur Tomas Härenstam, Krille eller krank skriver regler och hur det påverkar mina förväntningar. Men när jag väl läst ett spel spelar det ingen roll vem som står bakom (förutom i extremfall, som Varg Vikernes). Ett bra spel är ett bra spel, ett dåligt spel är ett dåligt spel. Det gör kanske att jag kan känna mig besviken, alternativt positivt överraskad, och kanske lite kluven om det är någon vän som gjort ett halvdant spel, men spelets själva kvaliteter talar för sig själva.
Så är det förstås! Om Fria ligan gör ett svenskspråkigt tärnings- och spelledarlöst spel om peruanska kaffeodlare så är jag fetpå. Men det gör de ju såklart inte.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,154
Klart det spelar roll!

Men samtidigt spelar IP/spelvärld en jävla roll också. Hade Wilhelms Games gett ut Necromunda eller Gorkamorka med serienr. avfilat hade jag absolut kollat in det synnerligen noga, t.ex. Samtidigt, hade Riotgames gett ut dem hade jag nog bara suckat och gått vidare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Två sätt att se på det.

1. Vi ger Fria ligan, Helmgast, Riotminds, Bläckfisk förlag och krank uppdraget att "skriv ett rollspel om Zorro". Det skulle vara extremt oväntat om någon slutprodukt blev likadan. Så ja, det spelar förstås roll vem som gör rollspelet.

2. Ett rollspel tas fram. En femtedel av exemplaren får Fria Ligan-logga på framsidan, en femtedel får Helmgastlogga, etc. På grund förutfattade meningar och vilka företag som har mest wrnu-kredd kommer de ovetande kontrollgrupperna att bedöma produkten olika. Så det spelar roll vilken logga som står på framsidan även om produkten är identisk.

Eller så är jag bara fördomsfull. :)
 
Top