Spela polis i cyberpunk-värld

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
@Måns Sorry glömde länka beskrivningen 😊
Yes, kikade även över beskrivningen längre bak i spelet. Jag har nog extrapolerat genom åren, men det finns någon form av grund där. Sedan får vi ta i beaktande att detta är ett spel från tidigt 90-tal som kanske inte alltid är skrivet med den fingertoppskänslighet ämnet idag kräver, och inte dra allt för stora växlar på vad de kan ha menat.

Edit: Försent...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Yes, kikade även över beskrivningen längre bak i spelet. Jag har nog extrapolerat genom åren, men det finns någon form av grund där. Sedan får vi ta i beaktande att detta är ett spel från tidigt 90-tal som kanske inte alltid är skrivet med den fingertoppskänslighet ämnet idag kräver, och inte dra allt för stora växlar på vad de kan ha menat.

Edit: Försent...
De är post Robocop och Blade Runner vilka är så mainstreama genren blir. Att vara tydliga med vad polisen är var en stor del av genren och att det skulle vara mer ”fingertopskänsla” nu är trams. Snuten är fascister som har träning som gör dem till ”ett livsfarligt vapen”. Att man pratar om att polisen ser männsklighetens fysiska förfall är inte subtilt heller. Missar man implikationerna här gör man det med vilje för de är text.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
De är post Robocop och Blade Runner vilka är så mainstreama genren blir. Att vara tydliga med vad polisen är var en stor del av genren och att det skulle vara mer ”fingertopskänsla” nu är trams. Snuten är fascister som har träning som gör dem till ”ett livsfarligt vapen”. Att man pratar om att polisen ser männsklighetens fysiska förfall är inte subtilt heller. Missar man implikationerna här gör man det med vilje för de är text.
Lägg ner det här. Jag pratar om att vi BÖR behandla detta med fingertoppskänsla och tillåta oss att diskutera ÄMNET och inte fastna i genrens stereotyper, som du tycks göra. För då finns det inget att diskutera. Jag vill diskutera HUR man kan spela polis i en dystopisk framtid där ingen rättsstat existerar och där företagens privata polisstyrkor har både mer resurser och större befogenheter än dagens poliser.

Om du inte kan göra det utan att kalla mina inlägg för "trams" (och mina vänner för fascister som du äcklas av) kan du hoppa över att försöka diskutera ämnet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Lägg ner det här. Jag pratar om att vi BÖR behandla detta med fingertoppskänsla och tillåta oss att diskutera ÄMNET och inte fastna i genrens stereotyper, som du tycks göra. För då finns det inget att diskutera. Jag vill diskutera HUR man kan spela polis i en dystopisk framtid där ingen rättsstat existerar och där företagens privata polisstyrkor har både mer resurser och större befogenheter än dagens poliser.

Om du inte kan göra det utan att kalla mina inlägg för "trams" (och mina vänner för fascister som du äcklas av) kan du hoppa över att försöka diskutera ämnet.
Man spelar det genom att erkänna att det är att spela karaktärer i en moraliskt orättfärdig organisation.

Jag kallade inte någon för fascist men personen postade om att han ville spela polis för att skydda normala människor från junkies efter att vi pratat om att det inte är så hoppfullt att spela poliser i den här politiskt laddade genren pågrund av de fascistiska implikationerna. Det var en beskrivning av ett spelsätt som lät ganska äckligt och det lät som att personen ville spela en fascist. Ingenting personen sedan skrev fick det att låta på något annat sätt. Istället började personen känna sig personligt attackerad och fick hela grejen att låta värre.

Jag pekade ut att det du sade om att det krävs mer fingertoppskänsla nu är trams. Det behövs inte mer fingertoppskänsla! Det behövs mer tydlighet om att polisen är dålig, precis som det fanns i cyberpunk texterna från 80-talet! Fascisterna är dåliga. Jag inser från årets valresultat att många inte håller med om det men det är ingen anledning att vara mindre tydlig med att fascism är dåligt!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tänkte säga att Altered Carbon S1 gör det bra i första halvan av säsongen. Men sen kommjag på att han inte alls är polis utan snarare inhyrd detektiv? Det är nog det enda sätter jag ser att det skulle funka för mig.
Eller som ett sidospår till en kampanj där spelarna i ett spelmöte eller två spelar andra roller på andra sidan. Lite som att slänga in ett pass där man är orcher som attackerar en alvutpost i One Ring eller Sinister Six i en FASERIP-kampanj.

E54C7799-AC16-445D-85D5-DEFE579B58F0.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tänkte säga att Altered Carbon S1 gör det bra i första halvan av säsongen. Men sen kommjag på att han inte alls är polis utan snarare inhyrd detektiv? Det är nog det enda sätter jag ser att det skulle funka för mig.
Eller som ett sidospår till en kampanj där spelarna i ett spelmöte eller två spelar andra roller på andra sidan. Lite som att slänga in ett pass där man är orcher som attackerar en alvutpost i One Ring eller Sinister Six i en FASERIP-kampanj.

View attachment 9981
Ja, Takeshi Kovacs är till och med kriminell + detektiv vilket är coolt. Jämförelsen med att spela skurkarna ett par sessioner är superbra! Det är så det ska kännas att vara snuten. Som att man spelar fienden!

Och sweet regel 00! :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag tänkte säga att Altered Carbon S1 gör det bra i första halvan av säsongen. Men sen kommjag på att han inte alls är polis utan snarare inhyrd detektiv? Det är nog det enda sätter jag ser att det skulle funka för mig.
Eller som ett sidospår till en kampanj där spelarna i ett spelmöte eller två spelar andra roller på andra sidan. Lite som att slänga in ett pass där man är orcher som attackerar en alvutpost i One Ring eller Sinister Six i en FASERIP-kampanj.

View attachment 9981
Ja, precis. Eller, det är ju uppenbart att SYSTEMET är fienden i cyberpunk. Men det är också uppenbart att det inte går att leva utanför det. Förr eller senare, oavsett hur off grid du än är, kommer det hitta dig och påverka ditt liv. Men inte sällan lever du redan i dess grepp även om du tror att du är en oberoende cyberpunkare. Er gängledare är köpt, gänget ni slåss mot är infiltrerat av polisen och hela konflikten handlar om att få ner fastighetspriserna så WeiWei Inc kan bygga sina nya serverhallar.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
4B118FF8-5AA0-40BF-86EE-219D7BF2BE13.jpeg66FC5365-9CE1-4ADA-8CF6-8E5DA9581492.jpeg09FA33A9-BF69-4C71-8220-A9C2E9C969B3.jpeg76BF012E-B905-4911-B75D-87B58689AC35.jpeg19486CF8-8BB7-476A-8A58-4889884637B8.jpegF520D94F-8A5D-4828-82EB-1C1272BDD5D9.jpegCB69F1DE-0D9D-4739-AA8A-42E0CEB0EFB7.jpeg37351472-B2E3-434D-9C60-B18CB0FE7670.jpegE66AD966-E420-4323-9196-95F551119518.jpeg583B4C2B-F6FD-4400-B1C7-35B256377C29.jpeg

I mitt snutspel i dystopisk framtid jobbade utredarna för ”The Order of Matthew 5:12”, en sorts välgörenhetssnutar som utredde brott mot de oförsäkrade. ”Open, up, it’s five twelve”. Andra, privatägda polisföretag såg ner på dem; vissa i slummen hade en sorts minimalt förtroende för dem. Många var just privatsparare som straffat sig ur karriärerna; enstaka var idealister. Finansieringen kom från okänt håll; de styrdes av ”Abboten”; en mystisk, mycket gammal kvinna, och ett råd av typ kardinaler.

Det var inte cyberpunk riktigt, men samma samhällsstruktur; allt är privat, också ”rättvisan.”
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag pekade ut att det du sade om att det krävs mer fingertoppskänsla nu är trams. Det behövs inte mer fingertoppskänsla! Det behövs mer tydlighet om att polisen är dålig, precis som det fanns i cyberpunk texterna från 80-talet! Fascisterna är dåliga. Jag inser från årets valresultat att många inte håller med om det men det är ingen anledning att vara mindre tydlig med att fascism är dåligt!
Jag tycker att cyberpunk är betydligt mer intressant om man problematiserar och är allmänt kritiskt, inte blint följer de konventioner som sattes upp för 40 år sedan. Du får gärna gilla det, men det innebär inte att min åsikt är trams. Jag tycker inte att cyberpunk blir mer intressant för att man gör den svart/vit. Det innebär inte att jag förespråkar fascism i någon form. Och nu gör du det igen, antyder att man har någon form av febläss för fascism för att man diskuterar ett ämne på ett rollspelsforum.

Alla normalt funtade människor fattar att fascism är dåligt. Det är liksom inte det vi diskuterar. Vi diskuterar inte heller hur vi kan rättfärdiga fascism. Vi diskuterar lag och rätt och de som upprätthåller den i en framtida dystopi. Återigen, om du inte kan du inte göra det utan att tro att du är den enda som genomskådat genren och andra är idioter som gillar fascism så behöver du inte diskutera.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
I Snow Crash är polisen helt privatiserad så du har något som i mångt o mycket funkar som normala poliser i burbklaverna, o där kan man muta dem för att hamna i en bättre finka. Medan på andra ställen har man Crips eller Bloods som står för säkerheten (det är en av bokens teman, total privatisering av den offentliga sektorn o att dagens kriminella har blivit företag bland alla andra). Fängelser o finkor kostar så det är inte ovanligt att man helt enkelt tatuerar återkommande brottslingars problem i deras panna för alla att se o kastar ut dem, istället för att hålla dem bakom galler.

Ryssland efter sovjets fall så var polisen i början många gånger mer intresserad av hur de skulle få mutor för att se igenom fingrarna, faktiskt hjälpa folk, och liknande, än att egentligen upprätthålla lagen eller fånga bovar. Men det togs upp i... nu mins jag inte var förstås, men i alla fall så var det någon som beskrev att med tiden så hade flera poliser (i alla fall gatupoliserna) utvecklat en typ av rättspatos där de faktiskt försöker upprätthålla lag och ordning i det lilla och inte ignorerar grövre/skadligare brott - även om de fortfarande inte har problem att ta mutor för överträdelser de ser som småsaker. Man skulle kunna ha något liknande att RP:na är i ett samhälle där staten fallerade o poliser blev i praktiken ett annat gäng men har nu börjat bry sig om att göra rätt när det verkligen gäller.

I en värld där staten helt har fallerat o megaföretagen har tagit över så har möjligen vare megaföretag sin egen polis som fungerar som ordningsvakter runt deras skrapor och ser till att skapa rättvisa för företagets anställda och hyrestagare. Fult möjligt finns det rivaliteter mellan olika megaföretags poliser så det kan bli rena gängkrig där deras områden möts. Eftersom man då bara har jurisdiktion inom företagets område innebär det att om en misstänkt fly till ett annat område leder till att företaget behöver utlysa prispengar på den efterspanade för att andra ska bry sig om denna, vilket gör att brottslingar som inte har gjort något värt att betala tillräckligt för inte får en efterlysning. Den här typen av polis är har nog i praktiken en avdelning av den interna utredningen med uppgift att även upptäcka o haffa anställda som tar mutor, fuskar med sin bokföring, säljer företags information, eller gör grejer som skulle få företaget att framstå i dålig dager i social media.

En tanke är ju att eftersom död handlar inte, säkerhet o sjukvård kostar, folk som inte vågar gå ut handlar inte, o våldsmonopol är enklare om skjutvapen inte är lättillgängliga så kan ju företagen arbeta hårt för att se till att skjutvapen är något svårtillgängligt (i alla fall där spelarna jobbar). Vilket ju är annorlunda mot hur det ofta ser ut i cyberpunk världar. O för att se till att vapnen förblir svårtillgängliga så är polisen inte utrustade med någon typ av vapen som är dödliga (om man nu inte har någon typ av fysisk åkomma, fel grejer i systemet, o likdanande undantag). Polisen har styrkor m riktiga eldvapen men det är något som kallas in, inte något som finns på gatan.

Minority Report filmen har en hel del grejer man kan använda rörande övervakningssamhället, och byt ut prekogarna mot en AI som använder sina algoritmer för att förutse brott o skickar insatsstyrkor till dessa ställen/personer o som har full rätt att fängsla folk för brotten AI säger att de ska begå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ett sätt att spela på polis på är att sätta två "onda" ting mot varandra. Ni är klimatpoliser. Ert jobb är att utreda brott mot miljö och klimat, och förhindra att sådana begås. Eller varför inte Finansinspektionen. Ni utreder korparna. Megaföretagens värsta mardröm. Det är ni.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag kan tänka mig att det finns en rest kvar av demokratiskt styrelseskick, rättstat, nationella lagar och internationellt samarbete. Nationerna finns i kvar, iaf på pappret. Och det finns någon slags regering. Men dessa är marionetter och skuggfigurer. De har ingen egentlig nytta längre. Bolagen har sedan länge köpt allt inflytande de behöver och lyckats avreglera det mesta. Men det finns en svag nattväktarstat någonstans i botten. Ämbetet som statsöverhuvud kan vara en statussymbol. Bolagens direktörer tävlar om vem som "väljs" men det handlar bara om fåfänga. Och såklart, i botten av denna fernissa till organisation finns då MetroPol. Jag tänker mig dem som en blandning mellan dagens, på många håll, eftersatta poliskårer och någon form av milis. Du är lokal, vilket innebär att du av olika orsaker vill skydda vissa lokala intressen.
Jättespännande! Påminner i viss mån om Womacks cyberpunkvärld, vilken är min favvo!

Jag tycker att det blir trist om vi tänker oss MetroPol som uteslutande en bunt våldsamma och inkompetenta huliganer. Jag kan tänka mig att det finns sådana. Men även att de finns de som fortfarande tror att de kan göra nytta. Inte rädda världen, men iaf se till så att gängen håller sig borta från Sektion XIIB, där dina barns skola ligger.
Absolut, att tänka sig alla poliser uteslutande på ett sätt går ju emot själva syftet jag hade med tråden 🙂 Nu kanske detta blir för politiskt eller kanske inte, det är ju väldigt svårt att diskutera cyberpunk utan att det rinner över på vår samtid. Men självklart finns det även områden i cyberpunk där polisen kan göra nytta. Och det finns säkert bra personer som är poliser och gör bra saker i en cyberpunkvärld. Precis som jag är övertygad om att såväl polis som militär i till exempel Nordkorea inte bara gör dåliga saker, de hjälper säkert folk på en massa sätt, löser brott, hjälper till vid olyckor och naturkatastrofer etc. Och det finns säkert många bra personer som jobbar som polis och militär i exempelvis Nordkorea. Menar INTE att om man vill spela polis i en cyberpunkvärld är man för Nordkorea eller nåt sådant, jag menar att det är en skillnad på att tala om bra saker som ett samhällsorgan och tala om bra saker som ett mindre bra samhällsorgan (strukturellt sett) gör. Och det är ju intressant att gestalta i rollspel tycker jag, lite som jag skrev tidigare, en person med hjärtat på rätta ställe som gör bra saker men samtidigt tillhör ett system som (även om man kan hjälpa enskilt folk inom systemet) gör världen sämre. Förstår jag dig rätt? 🙂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Ett sätt att spela på polis på är att sätta två "onda" ting mot varandra. Ni är klimatpoliser. Ert jobb är att utreda brott mot miljö och klimat, och förhindra att sådana begås. Eller varför inte Finansinspektionen. Ni utreder korparna. Megaföretagens värsta mardröm. Det är ni.
Storföretag gillar ju ofta komplexa regler och lagar som reglerar deras verksamhet, eftersom de har råd med compliance-avdelningar som mindre konkurrenter inte klarar av. Man kan tänka sig att man spelar poliser som ska sätta dit företag för brott mot dessa lagar, samtidigt som företagen köper inflytande och lobbar så att reglerna som klubbas igenom gynnar just dem. Ett slagfält i politiken mellan olika företag, och rollpersonerna som ska se till att dessa lagar, som låter bra i teorin men i praktiken är skapade för att gynna ett visst särintresse, efterföljs.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Minority Report filmen har en hel del grejer man kan använda rörande övervakningssamhället, och byt ut prekogarna mot en AI som använder sina algoritmer för att förutse brott o skickar insatsstyrkor till dessa ställen/personer o som har full rätt att fängsla folk för brotten AI säger att de ska begå.
Åh! Underbart härliga fruktansvärda dystopi!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Ett sätt att spela på polis på är att sätta två "onda" ting mot varandra. Ni är klimatpoliser. Ert jobb är att utreda brott mot miljö och klimat, och förhindra att sådana begås.
Det här är rätt mycket av default-premissen i Blue Planet, som jag brukar karaktärisera som "blöt cyberpunk". Jorden är minst lika uppfuckad som i annan cyberpunk (till och med på ett fattigare och gråare vis), men här på Poseidon finns det en chans för en andra, bättre start.

Att några av poliserna är delfiner gör det inte sämre.

Spelet har också en annan möjlighet för den som vill spela polis - eftersom planeten är så glest befolkad än så länge, har man ett system med sheriffer och marshals som vi skulle känna igen från Vilda västern.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag är för egen del helt 100% med på att man kan spela en polis med hjärta av guld (som hela tiden riskerar att brytas ner av det korrupta systemet som motverkar alla försök att applicera rättvisa likvärdigt) och att man kan spela en polis som håller hårt på demokratiska principer och mänskliga rättigheter och som förstår att hens mer hårdhudade kollegor och deras männoskosyn är förkastlig. Det köper jag 100%

Jag är också helt 100% med på att man kan vilja spela en riktig Dredd-snut som är fascist utan att själv, som spelare, vara fascist.

Den punkt där det går sönder för mig är ifall man som spelare köper beskrivningen att det man gör är att man "bevittnar stadens och mänsklighetens fysiska och moraliska förfall". Och då inte bara köper det som del av ens rollpersons perspektiv på tillvaron, utan själv personligen tycker att det är en rimlig beskrivning av en polis jobb eller av världen som sådan.

För även om det absolut är så att i stort sett alla människor – vettiga eller inte – ser fascism som något dåligt så är det långtifrån alla som är tillräckligt införstådda med fascismen och olika definitioner av denna för att kunna detektera den. Ingen vill ju någonsin se sig själv som fascist eller se några av sina egna åsikter som fascistiska; fascism är ju alltid något någon annan håller på med. Men synen på samtiden så som stadd i moraliskt och fysiskt förfall, och bilden av att våld inte bara är ett effektivt sätt utan det enda sättet att stävja det, är… varningsklockor.


Nu vill jag vara extremt jättetydlig med att jag alltså absolut inte nu menar att någon här i tråden eller ens på forumet nödvändigtvis gör ovanstående. Nyckelordet i förrförra stycket är ifall. Jag tänker också att det rimligaste och generösaste sättet att läsa utdraget ur Svarta Mutant är att texten just är skriven med en god portion ironi, och att det är tänkt att man ska (kunna) spela just en Dreddsnut som har den världsbilden.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Den punkt där det går sönder för mig är ifall man som spelare köper beskrivningen att det man gör är att man "bevittnar stadens och mänsklighetens fysiska och moraliska förfall". Och då inte bara köper det som del av ens rollpersons perspektiv på tillvaron, utan själv personligen tycker att det är en rimlig beskrivning av en polis jobb eller av världen som sådan.

För även om det absolut är så att i stort sett alla människor – vettiga eller inte – ser fascism som något dåligt så är det långtifrån alla som är tillräckligt införstådda med fascismen och olika definitioner av denna för att kunna detektera den. Ingen vill ju någonsin se sig själv som fascist eller se några av sina egna åsikter som fascistiska; fascism är ju alltid något någon annan håller på med. Men synen på samtiden så som stadd i moraliskt och fysiskt förfall, och bilden av att våld inte bara är ett effektivt sätt utan det enda sättet att stävja det, är… varningsklockor.

Nu vill jag vara extremt jättetydlig med att jag alltså absolut inte nu menar att någon här i tråden eller ens på forumet nödvändigtvis gör ovanstående. Nyckelordet i förrförra stycket är ifall. Jag tänker också att det rimligaste och generösaste sättet att läsa utdraget ur Svarta Mutant är att texten just är skriven med en god portion ironi, och att det är tänkt att man ska (kunna) spela just en Dreddsnut som har den världsbilden.
Det är väl tidigare yrke i Mutant. Så man har varit en fascistisk snut, men är det inte längre. Vilket ju är en resa många har gjort IRL. På ett eller annat sätt.

Så det vi gör nu är att lyfta fram en mening från ett 30-år gammalt spel och diskuterar. Jag tänker att det är mer fruktbart att inte försöka analysera det eventuella snedsteget (som jag tror att det är) utan hitta nya bas för diskussionen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,672
Location
Eslöv
Annars är ett allternativt som slår mig en liknande setup som presenteras i RoboCop-filmerna (de gamla). Den "officiella" polisen är i princip maktlös, för de saknar budget, har undermålig och urgammal utrustning, och de blir hela tiden överkörda av de privata säkerhetsfirmor som mega-corparna använder sig av.
Det här är definitivt mer cyberpunk/capitalist dystopia än att den statligt styra (usch! Så äckligt!) polisen har massa pengar och en stor mängd personal.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,672
Location
Eslöv
Den punkt där det går sönder för mig är ifall man som spelare köper beskrivningen att det man gör är att man "bevittnar stadens och mänsklighetens fysiska och moraliska förfall". Och då inte bara köper det som del av ens rollpersons perspektiv på tillvaron, utan själv personligen tycker att det är en rimlig beskrivning av en polis jobb eller av världen som sådan.

För även om det absolut är så att i stort sett alla människor – vettiga eller inte – ser fascism som något dåligt så är det långtifrån alla som är tillräckligt införstådda med fascismen och olika definitioner av denna för att kunna detektera den. Ingen vill ju någonsin se sig själv som fascist eller se några av sina egna åsikter som fascistiska; fascism är ju alltid något någon annan håller på med. Men synen på samtiden så som stadd i moraliskt och fysiskt förfall, och bilden av att våld inte bara är ett effektivt sätt utan det enda sättet att stävja det, är… varningsklockor.
Lite OT, men i det fantastiska spelet Disco Elysium beskrivs fascism såhär...

This is the baddest of all the ideologies, so no one admits they're a fascist. Rather, they're “traditionalists”. Or “nationalists”, a term they get really angry if you associate with fascism. (No one wants leprosy on their brand.)
 
Top