Spela bakgrundsljud under spelmöten?

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har också massor av musik. Nästan 700 spellistor med bara spelmusik.
Alla kampanjer har ett intro och ett outro. De flesta spel har egna mappar med stämningsmusik. Eon och CoC är de som har flest, båda har över 50 spellistor var :p
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Ljudeffekter går fetbort. Det finns inget som får mig att tappa fokus och inlevelse som det.
Ljudeffekter vill jag inte heller ha - har testat att ha gnisslande dörrar och sånt förberett. Funkar inte. Men lugna ljudtapeter i bakgrunden funkar finfint. Det är något helt annat.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Fast det är stämningsfullt när man får till spelmöten i åskväder och regn som piskar på rutan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Fast det är stämningsfullt när man får till spelmöten i åskväder och regn som piskar på rutan.
Ja, absolut. Sådant som ligger i bakgrunden kallar jag ljudtapet, eller soundscape. Ljudeffekt är mer det som händer exakt just nu, tex gnissel när dörren öppnas eller så. Tapet är fantastiskt, effekt har jag nog aldrig sett funka i praktiken.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag gillar också att ha ambiensljud och lite musik (gärna t ex en vinjettmelodi för att markera när vi börjar spela etc), och nu har vi fått det att fungera tekniskt med distansspelet också till slut. Fast jag tror jag bryr mig mer om sånt här än vad nån av mina spelare gör (ingen har något emot det dock).
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Musik är svårt, eftersom olika musik kan ge väldigt olika associationer och känslor i olika människor. När det ger rätt känslor är det skitläckert.

Soundscapes är lättare att få rätt tycker jag.

När vi spelade Beyond the Mountains of Madness så hade vi vindljud på i bakgrunden lite lågt och det fungerade bra att komma i stämning av. Vi hade också ett malande ljud av flygmotorer när vi tog planen upp och spanade.

Kombinerat man det med att man ställer fram ett ljus och tänder det, eller kör en vinjettmusik så kan det bli riktigt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Online föredrar jag att slippa sånt. Jag sitter ändå vid min dator så jag föredrar att ha min egen bakgrundsmusik igång. Plus att alla sitter med olika volymer inställda, så om någon man ställt upp volymen på plötsligt kör en massa ljudeffekter kan man mycket väl börja blöda ur öronen. Skitjobbigt.

IRL funkar sånt där bättre, man sitter i alla fall i samma rum och kan lättare anpassa. Men olika personer har olika förmåga att fokusera. Jag undviker gärna allt som har sång och tal involverat. Rent instrumentalt (Eller saker som just regn) funkar rätt bra, så länge ljudkvaliten är tillräckligt bra. Hatar att behöva sitta på lyssna på dassigt ljud.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Svavelvinter
Il Grande Duello (Parte Prima) av Luis Bacalov

Lyssna på dem! Är sjukt nöjd!
Bara som kuriosa, så är min egen overtyr till Tricilve första satsen av Shostakovitj första Cellokonsert. Här med Mischa Maisky (som gör en dundergroda mot slutet, men får vara med ändå för att han liknar trollkarlen Catweazle)

 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag är egentligen inte så förtjust i att ha bakgrundsmusik. Däremot är det här med signaturmelodi genialt och nåt jag ska börja med nu direkt. Eller ja, inte nu direkt. Men nästa gång jag SLar nåt.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Online så gillar jag hur Roll20 har löst det där man ställer in ljudvolymen individuellt. Antar att det även kan göras i Discord om det kommer från en dedikerad användare/bot. Annars har jag upptäckt att det är sjukt lätt att musiken tar överhanden och gör prat och musik till en tjock oseparerad soppa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Alla former av bakgrundsljud går fetbort för mig. Jag har tinnitus, och har man bakgrundsljud så kan jag lika gärna gå hem (såvida vi inte spelar hemma hos mig, då kan jag gå till någon annans hem). Det räcker att någon har en påse chips som prasslar när man tar chips för att totalt dränka ut allt som sägs (så, tacksam om ni häller upp dem i en skål).
 
Top