Spela bakgrundsljud under spelmöten?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Vad tycker ni om att spela bakgrundsljud när ni rollspelar? Jag tänker på regnljud, jungelljud, bakgrundssorl osv.

Höjer det eller förtar det stämningen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,903
Om man använder det sparsamt och som överraskning kan det vara effektivt. Vi hade en spelare som hade en rolloerson som var bard och han hade gjort en spotifylista med låtar som barden kunde. Så fort barden skulle spela satte han på en låt. Det blev rätt effektivt.

Om rollpersonerna ska till en plats som är lite extra på något sätt, typ extra läskig extra harmonisk etc. så kan det vara effektivt med bakgrundsljud för att visa att platsen är speciell.

Men gör man det för mycket blir det nog mer en tröttsam gimmick. Typ spelledaren säger "Nu kommer tåget ni väntat på" och sätter på tågljud. Då hade jag nog snarare tänkt "Jaja, vi vet hur ett tåg låter!"
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Det beror så klart på utförandet, avbrott för att byta ljud är ju stämningsdödande, men jag är positiv! När jag spelledde Upsala-sviten körde jag ett ganska effektfullt muller när det skulle vara läskigt. Det blev bra, har jag för mig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag har uppskattat det mer nu i onlinespelandets tidevarv (och tycker det är helt okej annars). Kanske beror på att saker och ting brukar flyta på lite raskare vid vanligt bord, så det är positivt för min förmåga att behålla lite feeling när "hålrummen" fylls ut. Går för min del lika bra med musik, har ibland kört lite bara för mig själv när det inte varit någon centralstyrd ljudläggning.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Bakgrundsmusik är en av de viktigaste sakerna när jag spelleder (och att spela online var faktiskt första gången jag inte helt förlitade mig på det). En av de första sakerna jag brukar göra med nya spel är att sätta ihop en spellista med musik för spelet, för att komma i rätt stämning. Brukar ibland även ha ambiensljud att varva med, speciellt om jag vill "uppa" stämningen sen, med att till exempel ha ambiensljud på och sedan slänga in en stämningsfull spellista när något händer!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
När jag gått in för det, vilket främst varit kopplat till vilken kampanj som spelleds, så har jag gjort spellistor med ambiens som tema för olika företeelser. Investigation. Action. I Conspiracy X hade jag en spellista specifikt för Grays som var ämnad att vara lite extra obehaglig och spelades när rollpersonerna närmade sig saker som alls hade med Grays att göra.

Gillar också att spela ett starttema för kampanjer för att markera att, "nu börjar vi barn, sluta leka!" Fnissade lite när jag såg Eternals-trailern, för just "End of the World" körde jag som introlåt till Conspiracy X. :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
För mig är ljud en viktig komponent som vi testat till och från. I min introduktion till Coriolis blev det väldigt stämningsfullt att spela Coriolis OST till min PowerPoint-presentation. När vi spelade Mutantklassikern Grå Döden använde jag en larmsignal när larmet gick i bunkern i Nekropolis vilket skapade precis den stress hos spelarna jag hade hoppats på. I avslutningen av kampanjen när RP anländer till De Grås högkvarter blev det också otroligt stämningsfullt med ett stycke lugn klassisk musik som dels passade utifrån att platsen var någon form av gammalt spa där musikens syfte säkert varit att vara lugnande, men här blev den i sammanhanget istället otäck när RP smyger runt i komplexet.

Samtidigt kan fel musik eller ljud störa stämningen. Har en spelare som mer eller mindre alltid vill spela samma synth-platta för att han gillar den, men jag tycker den känns fel när vi tex spelar fantasy.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
En signaturmelodi tycker jag är ett utmärkt sätt att inleda ett spelpass. Bakgrundsmusik kan vara trevligt men ibland också en smula distraherande. Ljudeffekter blir för mycket radioteater för min smak så det slipper jag helst.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Vad tycker ni om att spela bakgrundsljud när ni rollspelar? Jag tänker på regnljud, jungelljud, bakgrundssorl osv.

Höjer det eller förtar det stämningen?
Jag använder alltid det, det är ett enkelt sätt att sätta extra stämning.

Jag har alltid minst 2 soundpads från Tabletop Audio igång

Sen har jag även massor av ljudset till Syrinscape för saker som saknas på TA.

Mina spelare älskar det, jag kombinerar det även med app-styra Hue-lampor för att visa vilken tid på dygnet det är och sådana saker. Otroligt uppskattat om man vill ge det lilla extra till spelarna. Dock inget för bekväma och lata spelledare då det kräver att man har roddat upp allt innan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag använder det från och till , tex om rp stiger in på en livlig bar så har jag barljud som jag spelar upp eller om det är ett strid så kan jag spela upp stridsljud osv .

När jag spellede ur varselklotet så hade jag slängt ihop en lista med 80-tals hits som jag lät gå i bakgrunden
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Jag gillar också att ha en signaturmelodi eller återkommande tema för att rama in ett äventyr eller kampanj. Har kört på det två gånger enligt nedan.

Upsala-sviten
Violin Concerto in D minor, Op.47: Allegro av Sibelius

Svavelvinter
Il Grande Duello (Parte Prima) av Luis Bacalov

Lyssna på dem! Är sjukt nöjd!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Det här är signaturmelodin till min spelgrupps rymdoperakampanj. Vi föreställer oss att det är en tv-serie från 70-talet.


Viss skillnad i stil mot dina val @guldfink. 😁
Ja, men sjukt peppig ju! Jag blir sugen direkt! Hade suttit och klappat takten inför varje spelpass!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det här är signaturmelodin till min spelgrupps rymdoperakampanj. Vi föreställer oss att det är en tv-serie från 70-talet.


Viss skillnad i stil mot dina val @guldfink. 😁
Grymt najs!

Brukar inte köra med bakgrundsmusik men körde det till en PostApoc-kampanj, där var det här signaturmelodin

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tycker det är viktigare med soundscapes än med musik. Helst båda om man har möjlighet, men en fin bakgrundsmatta med passande ljud - marknadssorl, ökenvindar, vad som nu passar - är bland det bästa som finns för att komma i stämning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
...marknadssorl, ökenvindar, vad som nu passar - är bland det bästa som finns för att komma i stämning.
Intressant hur olika man kan tycka. Det där skulle skava enormt för mig. Spelvärldens ljud vill jag, likt spelvärldens bilder, uppleva i min fantasi.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag använder stämningsmusik ibland, eller ambients, svagt på i bakgrunden. Jag gillar att ha intro och outro också.

Ljudeffekter går fetbort. Det finns inget som får mig att tappa fokus och inlevelse som det.
 
Top