Nekromanti spel utan förberedelser

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Inspirerad av tråden "Behöver man veta hur spelarna ska lösa problemet?" så undrar jag:

Hur lite kan man egentligen ha förberett?

Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
JohanKarlsson said:
Inspirerad av tråden "Behöver man veta hur spelarna ska lösa problemet?" så undrar jag:

Hur lite kan man egentligen ha förberett?

Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
Ja. Som regel när jag spelar har jag något av ovanstående element bestämt redan från början men merparten skapas innan och under spel. Exempel på sådant "spel" är Play With Intent och tankebanor så som de här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Många indiespel (duckar undan de slängda stövlarna och ruttna tomaterna) känns ju som att de bygger på den här varianten.

Men ur personlig synvinkel så är mitt svar nej. Helt enkelt nej. Jag behöver ha reglerna klara, jag behöver ha spelvärlden preppad, och jag behöver i alla fall ha ett hum om vad spelmötet ska gå ut på. Annars funkar det inte att vara spelledare för mig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Rymdhamster said:
Många indiespel (duckar undan de slängda stövlarna och ruttna tomaterna) känns ju som att de bygger på den här varianten.
Ja en del av oss brukar prata om en hel del av indiespelen som "förberedelselösa". Det innebär i regel att någon har tänkt ut en fiffig struktur för hur man spånar fram en setting och att det finns lättviktiga (men i regel väldigt formstyrda) regler som ska användas. Gruppen förbereder sig i början när man träffas istället för att nån ha gjort det i förväg, utöver att läsa igenom spelet då.

Det blir i slutändan inte alls det som trådstarten beskriver. Det låter mer som playstorming, dvs. när man sätter sig ner och brainstormar hela spelet samtidigt som man spelar det. Genesis och hans kompisar Kim och Leo gjorde så när Sjätte inseglet blev till.

I de flesta lägen finns saker förberedda till någon grad. Även Play with intent som Rasmus nämner är ju sammanställt av någon (det är en gottepåse av tekniker man kan använda i spel - lite som ett friformens GURPS?).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
JohanKarlsson said:
Kan man köra helt utan förberedelser?
"Man" kan nästan helt säkert.
Jag kan det definitivt inte.

Hur nöjd jag är med ett spelmöte brukar i princip alltid stå i omvänd proportion till hur mycket jag tvingats improvisera. När jag improviserar blir det osammanhängande, tunnt, klichéfyllt, tråkigt och generellt väldigt rälsat.

Regelsystem skiter jag ju nästan alltid i, så där kan det ju vara lite vilket som. Men scenariet måste jag nog ha förberett om jag ska kunna känna mig trygg och kapabel. Gärna i ganska mycket detalj; typ miljöer och platser och ledtrådar och SLP:ers utseenden och personligheter och motivationer, och händelser, och bakgrund till alltihop.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Många indiespel (duckar undan de slängda stövlarna och ruttna tomaterna) känns ju som att de bygger på den här varianten.
*Svär lite för sig själv och laddar på med ett rejält övermoget lålhuvud*

- SLUTA ANVÄNDA TERMER VARS BETYDELSE INTE ÄR KOPPLAD TILL VAD ORDET BETYDER! SLUTA SÄTTA UPP GRÄNSER MELLAN "SPELARE" OCH "SPELARE"!

:gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag kan helt klart GM:a så. Hell, jag har nästan aldrig scenarion, fiender eller stats förbereda. Sådant inprovar man bara. Jag kör mycket OSR så rulings not rules. Man rullar en d20:a, rullar man högt är det bra, resten kan man fixa medan man spelar. Värld? Dude, det finns en dungeon och en stad. Vill du ha tag i en frisör eller en fiskhandlare kommer jag berätta om det finns här eller du måste åka till en större stad, sedan kommer jag hitta på den större staden.

Men tillsammans? Visst, spelarna väger in lite men det här hänger 100% på spelledaren.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
JohanKarlsson said:
Inspirerad av tråden "Behöver man veta hur spelarna ska lösa problemet?" så undrar jag:

Hur lite kan man egentligen ha förberett?

Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
Det skulle vara rätt kul. Spelledarlöst helst av allt så klart.

Men ... Någon form av struktur måste ju finnas.

Den strukturen kan vara så vag som att spelarna bestämmer tillsammans, i tur och ordning... Eller att spelarna träffas för att spela rollspel och att nån slags socialt kontrakt ska bestämmas först, följt av att man bestämmer hur världen/setting/kärnpunkt i berättelsen/karaktärer/handling eller whatever ska se ut när man väl börjar spela.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
JohanKarlsson said:
Inspirerad av tråden "Behöver man veta hur spelarna ska lösa problemet?" så undrar jag:

Hur lite kan man egentligen ha förberett?

Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
Nej!

Alla spel och lekar kräver regler. Inte nödvändigtvis regler i stil med "Slå 1T20, 15 eller högre så träffar du", men någon form av strukturer och riktlinjer, precis som Recca skriver.

Rollspel har en massa regler och strukturer som vi förhåller oss till, såsom "Spelledaren ska utmana spelarna och inte ge något gratis", "Man ska leva sig in i sin karaktär" och så vidare. Oftast är de här osynliga och kan skilja sig åt mellan spel till spel, grupp till grupp eller till och med inom grupper.

"Play with intent" som RasmusL länkar till är ett skitbra exempel på ett spel som gör de här principerna och strukturerna uttalade. "Apocalypse World" är ett annat bra exempel i och med att det uttalat beskriver vad the Master of Ceremonies ska följa för agenda, principer och moves.

Men så länge du har sådana här strukturer så måste du inte förbereda något annat!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inom några månader har min improvisationsteatergrupp premiär för sin första föreställning. Vi improviserar en 45 minuters historia utifrån fyra huvudpersoner som får varsitt namn och varsitt minne från publiken. Här är några av de strukturer vi följer:

Gör alltid det här:
1) Var här och nu, lyssna på dina impulser, planera inte
2) Lyssna på din partner
3) Acceptera det som händer
4) Bejaka och bygg vidare på det som händer
5) Få din partner att se bra ut
6) Tag starka och tydliga beslut
7) Håll kvar vid dina beslut/karaktärsdrag
8 ) Visa istället för att berätta
9) Hitta vad scenen handlar om och håll dig till det
10) Håll kvar vid och stegra känslomässigt till scenens peak
11) Hitta "the game" i scenen
12) Börja inte tänka när du står på sidan av en scen, bara notera vad som händer
13) Gör det du tycker är roligt att spela, inte det du tror publiken är roligt att se, ha kul
14) Ungefär efter 15 minuter kommer en karaktär göra något mot en annan karaktär som vänder upp och ner på det vi etablerat
15) Detta stegras i konsekvens tills vad pjäsen handlar om uppenbarar sig
osv, osv.

Två saker som jag vill säga om det här:

Ett:
Det som är intressant med de här reglerna är att man börjar med att uttala dem, öva på dem, följa dem noga och slaviskt. När man kan dem utantill, när de har internaliserats i den du är på scen så kommer du inte tänka på dem längre, du kan börja lattja med dem, böja dem, ändra dem, bryta mot dem.

Samma sak gäller med alla regler, t. ex när man kör bil. I början så växlade jag genom att tänka för mig själv "Koppling ner, växel i friläge, växel i nytt läge, koppling till dragläge, möt med gasen, släpp koppling". Nu växlar jag bara, i en mjuk rörelse, samtidigt som jag kan göra annat. Växlandet har internaliserats i mitt bilkörande.

Så, man kan säga att en tillräckligt erfaren improspelare följer inte längre improregler: Hen är helt enkelt impro på scen. Samma sak med en rollspelare, som alltid har med sig invant beteende och uppfattningar om hur rollspel går till när hen kommer till nya spel eller grupper. Spelar man då utan regler? You tell me.


Två:
Improvisationsteater är bottom-up. Man går upp på scen och plockar upp de impulser som finns där. Kanske går jag upp och noterar att jag stampar min fot, och då associerar jag till att stå och vänta, och jag spelar upp det, och sen förstår jag att jag väntar på bussen. Eller så kan man ta med ett inspirationsord från publiken ("Ångvält!") och associera till det och börja spela på det man associerar. Eller så kan man ge sig själv en känsla eller ett kroppsligt uttryck och bygga vidare sin karaktär på det. Mycket börjar i kroppens fysiska uttryck, minsta möjliga detalj.

Rollspel brukar vara top-down istället. Vi börjar att etablera den stora världen, hur ser den ut, sedan vidare till konflikter och rörelser i spelvärlden, sedan ner mot rollpersonerna och deras övergripande koncept, sedan detaljer.


Improvisera utan förberedelser:
Ett sätt att börja bottom-up utan förberedelser skulle kunna vara att en spelare nämner en plats, typ "Laboratorium" och nästa spelare associerar till det med något mer som kan finnas på platsen, typ "Destilleringsutrustning", "Böcker", "Kemiska lösningar" osv. Sedan säger någon "Trollkarl" och en spelare börjar spela trollkarlen och väljer röst/minspel åt honom, osv. (Obs, det här kanske inte alls var vad den första spelen tänkte när hen sa "laboratorium", men så här är det nu. Roll with it!) En annan spelare kommer efter att tag in i rummet med en annan rollperson. Spelgruppen får ta reda på vad spelet handlar om.

Ett sätt att börja top-down skulle kunna vara att spelarna diskuterar eller associerar ord kring miljön istället. Typ Öken, Grym, Blodig historia, Glömda ruiner, Skattsökare.... Okej, vi spelar alltså i en grym öken där skattsökare genomsöker glömda ruiner från ett blodigt förflutet. Vi kan gå vidare med att associera kring den första scenen som utspelar sig i en sådan här glömd ruin, och sedan associerar vi fram våra rollpersoner.

Eller som Play with intent, som lägger sig lite i mitten, eller hur?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
JohanKarlsson said:
Inspirerad av tråden "Behöver man veta hur spelarna ska lösa problemet?" så undrar jag:

Hur lite kan man egentligen ha förberett?

Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
Sure, varför inte? Jag skulle inte göra det med vilka spelare som helst, men med rätt spelare, no problem.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
JohanKarlsson said:
Kan man köra helt utan förberedelser?
Varken regler, värld, eller scenario på plats i förväg,
utan allt produceras av spelledaren eller tillsammans efterhand som det behövs.

Jag vill höra om folks erfarenheter i den riktningen.
Som sagt, detta är mina erfarenheter.

Jag tycker det är skitkul att köra helt oförberett. Vi snackar skit i ett par minuter och slänger ut nyckelord, eventuellt ett par SLP och genre och så kör vi.

Däremot så ser jag det som kul på samma sätt som ett parti skitgubbe eller annat kort kortspel. Quick fun, ingenting som jag kommer att tycka är kul över längre tid. Om jag skall spela längre spel än en kväll eller rent av en timme så vill jag ha regler anpassade för det som vi skall spela. För mig är det oförberedda spelandet mindre seriöst och mina krav på storyn är mycket lägre, helt enkelt för att jag vet att det ändå snart är slut.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Absolut. Allt går. det är bara inte min :tekopp:

Oftast finns det spel som är ganska bra på det som vi behöver redan och om vi skall spela längre så kan vi ta något av dessa.

Det har hänt vid några tillfällen att vi har plockat in spontansessioner in i regelsystem och spelat kampanjer.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Nyfiken, vad tänker du själv JohanKarlsson?
Jag är framför allt väldigt nyfiken på det kollektiva skapandet, istället för att spelskaparen eller spelledaren skapar något som sedan spelarna får bli en del av.
Jag har gradvis börjat ha lösare förberedelser och involvera spelarna mer i skapandet, och nu funderar jag på hur långt man kan gå i den riktningen utan att det straffar sig för mycket på andra sätt.
Jag är mycket sugen på att testa helt utan förberedelser.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
JohanKarlsson said:
Arvidos MC said:
Nyfiken, vad tänker du själv JohanKarlsson?
Jag är framför allt väldigt nyfiken på det kollektiva skapandet, istället för att spelskaparen eller spelledaren skapar något som sedan spelarna får bli en del av.
Jag har gradvis börjat ha lösare förberedelser och involvera spelarna mer i skapandet, och nu funderar jag på hur långt man kan gå i den riktningen utan att det straffar sig för mycket på andra sätt.
Jag är mycket sugen på att testa helt utan förberedelser.
Reach for the stars, hotshot!
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Märkligt nog så var det extremt lite förberedelser under mina första rollspelsår (spelledare). Vi liksom bara öppnade böckerna och körde igång. Det blev ju förstås ganska utflippat. De första åren var detta mer regel än undantag. Världarna var ramverket inom vilket vi spelade och berättade våra historier. Har många minnen från just Mutant 2 och Rolemaster med detta sätt att spela.

Jag tror att alla som har hållit på med RPG länge nog går genom olika "faser" - allt från utflippade nybörjarfasen (som genererar flest roliga minnen) till mycket regler och system och petnoga med allting, till mer storytelling alá rules light och djup i karaktärerna. Sedan, när man har provat alla varianter, så kanske man hittar en bra balans i allt detta.

Så var det i alla fall för mig och min grupp.

Spel utan förberedelser blir nog bäst om spelledaren verkligen kan sitt spel, och om spelarna är mycket kunniga i spelvärlden och tar ansvar för de historier som de skapar med sina handlingar och val. Då kan det nog bli hur bra som helst.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Higa said:
Spel utan förberedelser blir nog bäst om spelledaren verkligen kan sitt spel, och om spelarna är mycket kunniga i spelvärlden och tar ansvar för de historier som de skapar med sina handlingar och val. Då kan det nog bli hur bra som helst.
Kan man tänka sig att helt förberedelselöst spel tar bort behovet av en spelledare? Om vi inte har några regler och äventyr som måste hållas reda på behöver vi kanske ingen domare, eller?
 
Top