Nekromanti Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Tack för att ingen klagade på att min fråga var OT, och tack för ditt svar Måns. Tråkigt att du upplevt att ingen velat snacka OSR med dig och dissat din spelstil. Tyvärr ligger det nära till hands att tala om varför X är dåligt i en diskussion som egentligen handlar om vad som gör Z bra. Hoppas att du kan få grepp om OSR i alla fall. För egen del tog det ett tag innan jag förstod poängerna med OSR och kunde plocka vad jag tycker är russinen ur kakan (det regellätta och det sandboxiga).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n241787 said:
yvärr ligger det nära till hands att tala om varför X är dåligt i en diskussion som egentligen handlar om vad som gör Z bra.
Ja det är jättesvårt att komma ifrån det T_T
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ber om ursäkt för att jag stövlade in i tråden och blev lite otrevlig.

Jag tror jag har koll på OSR. Hsr npg haft ett bra tag, men det dök upp en hel del gyllene graal-inlägg där det var typ "men det där kan ju OSR också göra!" Och till slut blev jag förvirrad och uppgiven.

Men som sagt, tack för genomgången!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Eg folder hender før eg går i seng ikväll att det åtminstone var nån lurker som fick nytta av mina sex timmar av skrivande T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n241799 said:
Eg folder hender før eg går i seng ikväll att det åtminstone var nån lurker som fick nytta av mina sex timmar av skrivande T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T T_T
Nu blev jag förvirrad igen. Var det här riktat till mig?
 

marat

Veteran
Joined
26 May 2017
Messages
10
lurker, haft nytta, would read again.

vi håller på att försöka hitta former för att kombinera rollspel och lönearbeten, och osr-tipsen här (inte minst i dina trådar) + MÅ0:s pickupandplayeriska kvaliteter gör att vår spelgrupp bara nästan självdör av tidsbrist. mycket roligare att vara en förvånad sl! tack för tipsen!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du skrev
Måns;n241654 said:
Sorry om det är en trådkapning men jag försöker förstå och du ger dig ju på en del defintioner här. Om nu säg Dungeon World inte är OSR, varför? Om du förstår hur jag menar, alltså inte just DW men vad måste alltså vara med?
och då började tråden handla om vad som var OSR istället för "Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR" såsom Monsters&Magic och Dungeons of Fate.

Och det är inte det lättaste att svara koncist på utan att missrepresentera någon falang så då skrev jag i sex timmar och fick ont ihänderna och tårarna rann

Sen skrev du
Måns;n241797 said:
Jag tror jag har koll på OSR. Hsr npg haft ett bra tag
Efter att jag plockat upp hakan från golvet så tänkte jag "OK OK, men Sandra ditt skrivarbete är inte helt bortpärlat… tråden kommer finnas kvar. Nån annan kan läsa den, ha nytta av den. Kanske nu, kanske om ett halvår".

Jag måste tänka så för att inte bli tokig.
för jag kände mig så lurad!
du frågade ju faktiskt!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
marat;n241807 said:
lurker, haft nytta, would read again.
Build it, and they will come???????????

Tack Måns för dina frågor som föranledde detta!?????

You’re blessed when you’re content with just who you are—no more, no less. That’s the moment you find yourselves proud owners of everything that can’t be bought.??????
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n241808 said:
Du skrev


och då började tråden handla om vad som var OSR istället för "Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR" såsom Monsters&Magic och Dungeons of Fate.

Och det är inte det lättaste att svara koncist på utan att missrepresentera någon falang så då skrev jag i sex timmar och fick ont ihänderna och tårarna rann

Sen skrev du


Efter att jag plockat upp hakan från golvet så tänkte jag "OK OK, men Sandra ditt skrivarbete är inte helt bortpärlat… tråden kommer finnas kvar. Nån annan kan läsa den, ha nytta av den. Kanske nu, kanske om ett halvår".

Jag måste tänka så för att inte bli tokig.
för jag kände mig så lurad!
du frågade ju faktiskt!
Men det var ju tack vare att du skrev så tydligt och klart som jag förstod att jag knäckt det. Så här, jag närmade mig OSR lite grann pch blrjade snacka lite, startade några trådar och så. Fick en hel del tips pch länkar (en del bra och en del mindre bra) men sakta men säkert började jag förstå, och då började jag slänga mig med lite påståenden pch fick smäll på fingrarna. Jag förstår nu att det inte var för att jag hade fel utan av någon annan orsak. Och till slut förlikade jag mig med att jag aldrig skulle förstå (eftersom de sa de till mig, om och om igen).

Men så dök den här tråden upp och jag "2097 litar jag på! Hon kan förklara det här för mig". Tyvärr hamnade den på exakt samma ställe som innan ("om du inte fattar så fattar du inte!") och jag var dum nog att fokusera på det istället för allt grymt du skrev.

Dessutom har jag inte hunnit läsa allt än! Blir säkert mer fruktbart av det här!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
2097, jag har inte heller hunnit mer än att skumläsa det du skrivit här, och en del av det du skriver om (som öppna tärningsslag) tycker jag inte är förknippat med OSR, medan mycket annat är träffsäkert. Facts vs impro är t.ex. en punkt som borde lyftas fram mer. Den är så oerhört viktig för känslan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
2097;n241808 said:
Efter att jag plockat upp hakan från golvet så tänkte jag "OK OK, men Sandra ditt skrivarbete är inte helt bortpärlat… tråden kommer finnas kvar. Nån annan kan läsa den, ha nytta av den. Kanske nu, kanske om ett halvår".
Min inställning är att det aldrig kan vara bortkastat att dela med sig av kunskap.

(Vilket för all del lett till en del ögonhimlande från vänner och kollegor som utsatts för oefterfrågade föreläsningar i godtyckliga ämnen.)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Måns;n241824 said:
Men det var ju tack vare att du skrev så tydligt och klart som jag förstod att jag knäckt det. Så här, jag närmade mig OSR lite grann pch blrjade snacka lite, startade några trådar och så. Fick en hel del tips pch länkar (en del bra och en del mindre bra) men sakta men säkert började jag förstå, och då började jag slänga mig med lite påståenden pch fick smäll på fingrarna. Jag förstår nu att det inte var för att jag hade fel utan av någon annan orsak. Och till slut förlikade jag mig med att jag aldrig skulle förstå (eftersom de sa de till mig, om och om igen).

Men så dök den här tråden upp och jag "2097 litar jag på! Hon kan förklara det här för mig". Tyvärr hamnade den på exakt samma ställe som innan ("om du inte fattar så fattar du inte!") och jag var dum nog att fokusera på det istället för allt grymt du skrev.

Dessutom har jag inte hunnit läsa allt än! Blir säkert mer fruktbart av det här!
Känns som om du dömer hela tråden efter God45s fjantiga svar, det känns ju lite trist. Sånt gör han ju lite då och då, det får man ju lixom bara förlika sig med. Övriga svar, framför allt 2097s, har ju varit toppen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hans E Magnusson;n241840 said:
Känns som om du dömer hela tråden efter God45s fjantiga svar, det känns ju lite trist. Sånt gör han ju lite då och då, det får man ju lixom bara förlika sig med. Övriga svar, framför allt 2097s, har ju varit toppen.
Jupp. Sorry. Men jag har gått runt och funderat lite under dagen och nog redo att köra på inom kort!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dante;n241835 said:
Min inställning är att det aldrig kan vara bortkastat att dela med sig av kunskap.

(Vilket för all del lett till en del ögonhimlande från vänner och kollegor som utsatts för oefterfrågade föreläsningar i godtyckliga ämnen.)
Underskatta inte hur mycket autism-shaming jag kan få när jag ex vis börjar föreläsa om Mystaras historia för några randos på tunnelbaneperrongen osv osv. Pärlor för svin T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n241833 said:
Facts vs impro är t.ex. en punkt som borde lyftas fram mer.
????????????????

Gissa vad mkt skit jag har fått för den på alla möjliga forum under årens lopp T_T

Ödets styng av pilar har jag fått från folk som trott att jag hackar på deras spelstil när jag bara vill prata om något som jag upptäckt som jag tyckte kändes awesome för mig och som dessutom var oväntad att det skulle kännas så awesome.

Alltså alla SL improviserar ibland, och i ett rollspel där spelarna kan pröva allt så både ska och måste det vara så. Men det finns en grundläggande attitydskilnad i att vilja ha facts. Jag preppar inte för att jag behöver stöd, jag har inget problem att spåna. Jag improviserade i 15, 20 år. Jag preppar för att commit.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n241833 said:
som öppna tärningsslag) tycker jag inte är förknippat med OSR
Mmm... Clint Krause nämner det men vet många OSRisar som slår dolt. Jag började gilla öppna slag ett par år innan jag upptäckte OSR så jag har ju fastnat för allt kvarnvatten jag bara hittar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
För att återgå till original frågan. 3.5 och Pathfinder fungerar som medium att köra nästan alla OSR grejer i. Det gör det till en blodigare och mer taktisk upplevelse, men det brukar fungera.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Borde vara lättare att träffa monstren mtp högre BAB i 3.5 & PF men å andra sidan har du färre henches oftast
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
2097;n241886 said:
Borde vara lättare att träffa monstren mtp högre BAB i 3.5 & PF men å andra sidan har du färre henches oftast
Grejen är att eftersom du är så mycket mer badass under 3.5 reglerna men lider mycket mer när något inte är balanserat efter dig så blir det helfestlig. Ta Temple of Elemental Evil och kör 3.5 versionerna av alla monstren. Det är nu en helt annan men fungerande modul som handlar om hur gruppen skall mörda sig förbi det mesta och undvika ett par snudd på omöjliga strider.

Det är faktiskt exakt vad Temple of Elemental Evil datorspelet av Troika (Som gjorde Vampire the Masquerade: Bloodlines) är. Exakt Temple of Elemental Evil exakt enligt 3.5 reglerna. Det är vilt. Rulla bara stats en gång och försök spela det på Iron Man mode om du hatar sig själv och vill känna lidande.
 
Top