Nekromanti Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
Måns;n241719 said:
Jag har inga problem med OSR, jag har mest haft problem med OSR-spelare, som tycks väldigt angelägna att dels inte vilja snacka och dels dissa min personlinga favvo-spelstil. Det har lett till att jag har undvikit OSR, trots att jag från början var nyfiken och intresserad. Anledningen till att jag frågade 2097 var att jag litade på att det skulle bli konstruktivt och intressant.

D&D är väl ändå hyfsat regeltungt? Jag blir trött bara av bläddra igenom det... (har visserligen inte kikat igen något mer än 3:an, tror jag det var) så jag kan ha fel.
Först och främst: DnD 3e, 4e och i viss mån 5e må vara hyfsat regeltunga men inget av dem är OSR enligt mig. Nej 2097, inte 5e heller. Tycker jag. Min poäng är alltså att OSR inte är samma sak som DnD. De DnD-versioner som är OSR är inte alls speciellt regeltunga. Hit räknar jag OD&D, basicversionerna och förmodligen 1e (första AD&D alltså). Och de enkla reglerna är precis en av de grejer som gör att jag lockas av specifikt OSR snarare än DnD i allmänhet.

Jag tycker det är synd att du upplever OSR-spelare som arroganta! I Sverige tycker jag ändå det finns ganska många som spelar både OSR och samberättarspel eller motsvarande och tycker om båda. Jag är en av dem. DeBracy och wilper två till (ett tips är att lyssna på deras podd Nordnordost där de pratar lite om detta), 2097 en till. jag ser ett stort överlapp mellan OSR och samberättarspelen när det gäller fokuset på "play to find out", kreativ input och annat. Det finns såklart skillnader men något måste det ju ändå vara som får mig och andra att älska båda spelstilarna. Jag hoppas att vi kan överbrygga motsättningarna som du och andra upplever!

En sak som gör det svårt att kalla Eon för OSR i min värld är det som redan nämnts, reglerna. Det är fokus på simulerande regler, medan det i OSR ofta är abstrakta regler med fokus på enkelhet och spelbarhet i första hand.

Angående det här med preppad sandbox skulle jag säga att det vanliga är att inte alls ha en så detaljerad prepp som 2097 förespråkar. Jag själv jobbar mer med att preppa löst i området kring rollpersonerna. Det handlar om att placera ut lite dungeons/äventyr på en skissad karta och ha lite spelledarpersoner och grupperingar associerade med dessa. Detta ger ett antal rykten/äventyrskrokar som man kan slänga på rollpersonerna. Sedan preppar jag mer ingående det som rollpersonerna får för sig att göra. En form av fraktalt tänk, där det finns olika nivåer av detaljism, där jag börjar mer grovt och zoomar in vid behov.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Jocke;n241718 said:
En viktig sak som gör OSR till OSR för min del är det som kommer av att läsa R:et som renässans. Det handlar om att gå tillbaka till det uråldriga och se om det går att göra på ett sätt som är rimligt idag. En stor del av det som jag känner är osr-igt är tankar som kan se ut som ännu ett klonspel men bygger på att författaren ställt frågor som "varför har tjuven skills?" och sen mer eller mindre redovisar sina svar i sitt spel.
Det trodde jag med, men när jag skrev något om det här, ett löst citat av någon OSR-guru på SG, så blev jag tokdissad. :)

Som ni märker har jag en liten beef här men jag ska försöka att lämna det och vara konstruktiv istället:)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
Insåg att jag nu antog att Måns syftade på drama/samberättarspel/"indie" som "sin spelstil", om det var ett felaktigt antagande får du såga ifrån!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Måns;n241706 said:
Det där är inte hjälpsamt, och, vågar jag påstå, direkt felaktigt. Nu uttalar jag mig i egenskap av musiker. Om någon jag skulle spela hade försökt förklara en stil eller stycke med orden "you're just supposed to know" så skulle jag undra vad det var för en okunnig och arrogant snubbe/snubba och antagligen gå därifrån Eller ännu hellre, be personen dra.

Du har gett mig det här svaret flera gånger tidigare och en bidragande orsak till att jag betraktar OSR och OSR:spelare som arroganta och exkluderande.
Look, om du har behövt fråga flera gånger är svaret bara mer sant och det här kanske inte är din grej? När något handlar om en känsla och en zeitgeist som leder till inspiration och därifrån till en viss spelstil krävs det att du har förmågan att ta till dig känslan. Du uttrycker själv att du inte har den förmågan eller fingertoppskänslan. Så igen, kanske inte din grej?

Alla som är villiga att testa och vill lära sig spelstilen är välkomna att spela med mig. Men det kräver ödmjukheten att ge spelstilen en ärlig chans. Du har frågat och du har fått svaret att det handlar om en känsla byggd på en djup grund av material som finns tillgängligt och du kan läsa. Att under de förutsättningarna kalla mig arrogant och exkluderande är trams. Har du inte verktygen eller förmågan att förstå, kommer du aldrig förstå. Men tror du att du kan förstå, testa under ärliga förutsättningar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kloptok;n241730 said:
inget av dem är OSR enligt mig. Nej 2097, inte 5e heller.
Men läs trådstarten…?! Eller för den delen topicet: “Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR”. 5e kan använda monster och dungeons och annat från B/X.

Och sen skrev jag

2097 said:
D&D finns två grenar. Advanced och Basic. 1e, 2e, 3e och 4e bygger på advanced-grenen. Holmes, B/X, BECMI, RC bygger på basic-grenen. (0e kom före förgreningen.) OSR har rört sig mkt mer med basic-grenen.

5e var (och detta var delvis inspirerat av OSR) första gången sen början av 90-talet där D&D blev enkelt igen.
klops said:
jag ser ett stort överlapp mellan OSR och samberättarspelen när det gäller fokuset på “play to find out”
Åh ja den ska jag lägga till! Nedan! Men låter som att det var så Måns körde sitt Eon lir också?

Sen inser jag att vi troligen korspostade.

Angående det här med preppad sandbox skulle jag säga att det vanliga är att inte alls ha en så detaljerad prepp som 2097 förespråkar. Jag själv jobbar mer med att preppa löst i området kring rollpersonerna. Det handlar om att placera ut lite dungeons/äventyr på en skissad karta och ha lite spelledarpersoner och grupperingar associerade med dessa. Detta ger ett antal rykten/äventyrskrokar som man kan slänga på rollpersonerna.
Men jag började ju så. Ju mer man kör i en setting desto mer detaljer växer fram i och kring den spelvärlden vilket jag tycker är hett AF.

Sedan preppar jag mer ingående det som rollpersonerna får för sig att göra. En form av fraktalt tänk, där det finns olika nivåer av detaljism, där jag börjar mer grovt och zoomar in vid behov.
Ja, det här fraktala tänket (skrev om det ovan också) är verkligen en del av det som OSR lärt mig om hur man spelar sim.

Fortsätter uppräkningen:

Play to find out!
Så otroligt viktig del av OSR för mig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n241733 said:
Look, om du har behövt fråga flera gånger är svaret bara mer sant och det här kanske inte är din grej? När något handlar om en känsla och en zeitgeist som leder till inspiration och därifrån till en viss spelstil krävs det att du har förmågan att ta till dig känslan. Du uttrycker själv att du inte har den förmågan eller fingertoppskänslan. Så igen, kanske inte din grej?
Ge inte upp Måns!!! Det är så otroligt värt det!!!
Det tog mig jättelång tid att kunna närma mig materialet på ett konstruktivt sätt och nu älskar jag det.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
2097;n241734 said:
Men läs trådstarten…?! Eller för den delen topicet: “Spel som kan köra OSR-prylar utan att vara OSR”. 5e kan använda monster och dungeons och annat från B/X.

Och sen skrev jag
Ja du har rätt, det går att spela OSR-moduler med femman. Jag svarade nog inte på trådstarten egentligen. Och du har nog aldrig pratat om femman som OSR, så jag tar tillbaka det jag skrev där! Men oavsett har femman för mig en helt annan känsla i regler och flavour än OSR-spelen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att kalla en annan specifik namngiven medmänniska för arrogant och exkluderande är inte schysst.

God45 du vet att jag gillar dig. Jag kan fatta att du blir upprörd. Resten av inlägget låter jag bli att skriva för det blir hobbymoderering isf
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
God45;n241733 said:
Look, om du har behövt fråga flera gånger är svaret bara mer sant och det här kanske inte är din grej? När något handlar om en känsla och en zeitgeist som leder till inspiration och därifrån till en viss spelstil krävs det att du har förmågan att ta till dig känslan. Du uttrycker själv att du inte har den förmågan eller fingertoppskänslan. Så igen, kanske inte din grej?

Alla som är villiga att testa och vill lära sig spelstilen är välkomna att spela med mig. Men det kräver ödmjukheten att ge spelstilen en ärlig chans. Du har frågat och du har fått svaret att det handlar om en känsla byggd på en djup grund av material som finns tillgängligt och du kan läsa. Att under de förutsättningarna kalla mig arrogant och exkluderande är trams. Har du inte verktygen eller förmågan att förstå, kommer du aldrig förstå. Men tror du att du kan förstå, testa under ärliga förutsättningar.
Mycket möjligt. Men jag kan ju intellektuellt begripa både rasism och eurotechno utan att de för den sakens skull är "min grej". Så återigen, du är inte hjälpsam. Det kanske inte är din grej?

Och nej, tack för erbjudandet men just nu är det inte att spela OSR jag är sugen på, utan att prata om det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kloptok;n241740 said:
Och du har nog aldrig pratat om femman som OSR, så jag tar tillbaka det jag skrev där!
Däremot har jag pratat om mig själv som OSR-DM (obs — bra mkt mer sällan nu när det gäller vårt "Hills & Dragons" hack) trots att vi kört femman. Men då gäller det dom frågeställningarna som dyker upp i OSR-lir. Ex vis "hur ska slumptabellen se ut" osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
2097;n241739 said:
Ge inte upp Måns!!! Det är så otroligt värt det!!!
Det tog mig jättelång tid att kunna närma mig materialet på ett konstruktivt sätt och nu älskar jag det.
Alltså, jag tror att det här är sista gången jag ens kommet att nämna OSR. Den här tråden alltså. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid och kommer att hänga i den tills den dör. Men sen ger jag upp :)

Kan väl säga att jag är till 99% säker på att jag greppar OSR nu. Det här har varit oerhört hjälpsamt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vet inte hur jag ska reagera på detta.

Dags för frukost (ja jag har varit uppe sen sex och inte ätit?! varför slarvar jag med PLEASE MASTER).

Nu blir Celestial Lineage–plattan på full volym och hacka grönsaker?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
kloptok;n241730 said:
Först och främst: DnD 3e, 4e och i viss mån 5e må vara hyfsat regeltunga men inget av dem är OSR enligt mig. Nej 2097, inte 5e heller. Tycker jag. Min poäng är alltså att OSR inte är samma sak som DnD. De DnD-versioner som är OSR är inte alls speciellt regeltunga. Hit räknar jag OD&D, basicversionerna och förmodligen 1e (första AD&D alltså). Och de enkla reglerna är precis en av de grejer som gör att jag lockas av specifikt OSR snarare än DnD i allmänhet.

Jag tycker det är synd att du upplever OSR-spelare som arroganta! I Sverige tycker jag ändå det finns ganska många som spelar både OSR och samberättarspel eller motsvarande och tycker om båda. Jag är en av dem. DeBracy och wilper två till (ett tips är att lyssna på deras podd Nordnordost där de pratar lite om detta), 2097 en till. jag ser ett stort överlapp mellan OSR och samberättarspelen när det gäller fokuset på "play to find out", kreativ input och annat. Det finns såklart skillnader men något måste det ju ändå vara som får mig och andra att älska båda spelstilarna. Jag hoppas att vi kan överbrygga motsättningarna som du och andra upplever!

En sak som gör det svårt att kalla Eon för OSR i min värld är det som redan nämnts, reglerna. Det är fokus på simulerande regler, medan det i OSR ofta är abstrakta regler med fokus på enkelhet och spelbarhet i första hand.

Angående det här med preppad sandbox skulle jag säga att det vanliga är att inte alls ha en så detaljerad prepp som 2097 förespråkar. Jag själv jobbar mer med att preppa löst i området kring rollpersonerna. Det handlar om att placera ut lite dungeons/äventyr på en skissad karta och ha lite spelledarpersoner och grupperingar associerade med dessa. Detta ger ett antal rykten/äventyrskrokar som man kan slänga på rollpersonerna. Sedan preppar jag mer ingående det som rollpersonerna får för sig att göra. En form av fraktalt tänk, där det finns olika nivåer av detaljism, där jag börjar mer grovt och zoomar in vid behov.
Tack! Ja, det är ju den här biten jag diggar! Och när jag säger "OSR-spelare" så är det en liten klick som hänger eller har hängt här.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

God45;n241733 said:
Look, om du har behövt fråga flera gånger är svaret bara mer sant och det här kanske inte är din grej? När något handlar om en känsla och en zeitgeist som leder till inspiration och därifrån till en viss spelstil krävs det att du har förmågan att ta till dig känslan. Du uttrycker själv att du inte har den förmågan eller fingertoppskänslan. Så igen, kanske inte din grej?

Alla som är villiga att testa och vill lära sig spelstilen är välkomna att spela med mig. Men det kräver ödmjukheten att ge spelstilen en ärlig chans. Du har frågat och du har fått svaret att det handlar om en känsla byggd på en djup grund av material som finns tillgängligt och du kan läsa. Att under de förutsättningarna kalla mig arrogant och exkluderande är trams. Har du inte verktygen eller förmågan att förstå, kommer du aldrig förstå. Men tror du att du kan förstå, testa under ärliga förutsättningar.
Måns;n241743 said:
Mycket möjligt. Men jag kan ju intellektuellt begripa både rasism och eurotechno utan att de för den sakens skull är "min grej". Så återigen, du är inte hjälpsam. Det kanske inte är din grej?

Och nej, tack för erbjudandet men just nu är det inte att spela OSR jag är sugen på, utan att prata om det.
Sluta! Vill ni prata OSR, prata OSR, men prata INTE illa om varandra eller era ömsesidiga preferenser.

Ni är båda läskigt taggiga och anti mot varandra PERSONLIGEN, och vet ni vad? Det är INTE min grej.

Prata sak, inte person.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
MODERERING

Det verkar redan vara överspelat, men jag vill ändå påpeka för Måns och God45 att även milda personangrepp anses ofint här.

Diskutera saken, inte personen.


EDIT: Dubbelmoderering! Så illa tycker vi om personangrepp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Måns;n241703 said:
Tack! Jättebra svar!

Om vi skulle gå lite vidare. Svenska Eon var (är?) en gigantisk sandlåda. I princip allt beskrevs. Det fanns (knappt) några äventyr till spelet utan man drog runt i en öppen värld och hittade på grejer.För oss var dödligheten relativt hög och vi spelade systemet by the book. Jag tänker att det här inte är så OSR:igt ändå men jag kan ha fel. Hur överlappar sim-spel och OSR med varandra? Har det med realism att göra?
För mig är ju de centrala pelarna i OSR "Rulings, not rules", "Player skill before character skill" och "Sandlådetänket". Så även om jag tycker att Eon är långt ifrån ett OSR-spel (falerar på det två första punkterna i vart fall), så kan man ju själfallet spela Eon med en OSR-approach.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tack Kosmoscricetinus.

Lägger alltså till:

Player skill before character skill:
Jag har varit inne på detta lite tidigare i uppräkningen med finchiskt fäll-letande, och to-say-it-say-it. Här är en sak som gör att spel med färdighetssystem typ RuneQuest och Eon kan behövas moddas lite, om man vill ha kvar just denna del av OSR. För min del är det något jag tycker väldigt mycket om. Skrev också om det i mitt inlägg i -tråden.

För mig är det något som gör spelet, för mig, känns mer närvarande och levande och jag tycker mycket om det. Det är också centralt i Apocalypse World såsom Vincent beskriver den där stridsscenen med biltaket (hittar inte den igen… är rädd att den var på rpg.net). Tycker det hänger ihop med [url=http://lumpley.com/index.php/anyway/thread/599]dice & clouds
också. Att vi utgår från spelvärlden, inte rollformuläret.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det jag gjorde var att ta bort sex av femmans 18 skills. Ta bort allt som jag hellre ville spelaren skulle göra än rollpersonen. Däremot typ tool proficiencies som att dyrka lås och sånt kan få vara kvar. Det är OK för mig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
2097;n241661 said:
Ska ta ett exempel: När vi spelade S&S i julas med Eksem som SL så var allt utanför dungan en blank. Vi kunde hitta på våra diverse bäversumpar och svartmetallstempel utan problem. Men inuti dungan där fanns det inga blanks. Den var gedigen/påtaglig/solid på ett sätt som jag tycker kännetecknar OSR.
Ska förtydliga att vi hade mycket glädje av våra blanks utanför dungan. Jag tycker Eksem är en mycket bra spelledare.
 
Top