Nekromanti Spel på svenska med valmöjligheter i strid

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Pratade nyss med en kompis vars spelgrupp avslutat en längre tids Pathfinder och nu ska dom köra Star Wars i några månader. Han tror inte att han kommer vara kvar vid bordet vid slutet av den tiden. Som anledning till det sa han att det blir ganska tråkigt i strid, han slår samma tärningar om och om igen tills striden är över. I Pathfinder och liknande spel finns det, i hans tycke, lite val han måste göra som spelare. Ni vet, om jag rabblar lite från mitt dåliga minne, back stabs, power attack, charge, flera olika manövrar som ger en del plus och minus.

Nu när jag efter en hiskeligt lång tid borta från rollspelshobbyn börjar doppa mina tår igen blir jag lite nyfiken, finns det något svenskt spel ute nu med en liknande bas? Oavsett setting. Innan jag nyligen läste igenom Mutant År Noll så hade jag inte läst igenom en svensk regelbok sedan 91-92 så det kan tänkas att jag missat en del, men helst tips på system på svenska som finns ute nu.

MVH!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
(Jag tänker direkt gå in på ett sidospår. Vilken version av star wars kör han? För i vissa av dem beror det till stor del vilken roll man spelar hur många taktiska val man har?)
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Eon IV inom fantasygenren är ett bra tips. Stridssystem med taktiska val och ett konflikthanteringssystem som ger utrymme för att använda många olika färdigheter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Toman;n70256 said:
Eon IV inom fantasygenren är ett bra tips. Stridssystem med taktiska val och ett konflikthanteringssystem som ger utrymme för att använda många olika färdigheter.
Vill du ha något i still med Pathfinder är det här dock helt fel val.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
God45;n70261 said:
Vill du ha något i still med Pathfinder är det här dock helt fel val.
Äh, kom igen! Något roligare än så kan du kosta på dig att skriva. Vad föreslår du om vi byter ut Pathfinder på svenska mot "ett spel på svenska med gott om regler som ger valmöjligheter i strid"?

Jag känner att jag har rätt dåligt på fötterna här för jag har ingen erfarenhet av något av de svenska spelen med lite tjockare regelböcker.

Coriolis hade en ett helt gäng olika handlingar man kunde välja i strid. Jag vill minnas att jag tyckte idén verkade bra men det var så pass många att man nog borde ha dem utskrivna på kort för att få det att flyta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
DeBracy;n70272 said:
Äh, kom igen! Något roligare än så kan du kosta på dig att skriva. Vad föreslår du om vi byter ut Pathfinder på svenska mot "ett spel på svenska med gott om regler som ger valmöjligheter i strid"?

Jag känner att jag har rätt dåligt på fötterna här för jag har ingen erfarenhet av något av de svenska spelen med lite tjockare regelböcker.

Coriolis hade en ett helt gäng olika handlingar man kunde välja i strid. Jag vill minnas att jag tyckte idén verkade bra men det var så pass många att man nog borde ha dem utskrivna på kort för att få det att flyta.
Jag hade inte rekommenderat något av de svenska spelen som går efter många alternativ i strid. Jag tycker inte de är bra spel. Jag kan nog bara genuint rekommendera tre svenska rollspel så här på rak arm (någon kanske kan påminna mig om ett till men jag tvivlar på det) och det är Svavelvinter, Svenska kulter och Fantasy! Och inget av de spelen går efter många alternativ i strid.

Jag kan rekommendera en massa utländska rollspel som är bra, har en massa alternativ i strid och är kul att spela. Men jag kommer inte på några svenska.

Så... Äh... Noir är klumpigt, långsamt, smärtsamt plågat av designbeslut som hör hemma på 80- och 90-talen och har en massa bokföring. Men det har ganska många alternativ och kan vara kul. Det är den bästa svenska rekommendationen jag kan ge. På svenska.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag säger också Eon IV. Helt annan del av spektrat, ja, men icke desto mindre det bästa stridssystemet, period. Och om jag kan älska att spela både D&D och Eon borde andra också kunna det. De enda andra svenska spel med stridssystem jag tycket varit ens i närheten av så intressanta är Western och Noir.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Ymir;n70293 said:
Jag säger också Eon IV. Helt annan del av spektrat, ja, men icke desto mindre det bästa stridssystemet, period. Och om jag kan älska att spela både D&D och Eon borde andra också kunna det. De enda andra svenska spel med stridssystem jag tycket varit ens i närheten av så intressanta är Western och Noir.
Jag tänker lägga in min "Jag hatar Eon" brasklapp innan det här. Men jag kan inte hålla med om detta på någon nivå. Att kalla Eon för "Det bästa stridssystemet, period." är en enorm överdrift.

Nu tänker jag vara positiv och rekommendera utländska rollspel med bra stridssystem:

Wushu är kungen på cinematisk strid. Man gör sina egna stridsbeskrivningar och hur bra de är avgör hur effektiv man är. Det är också gratis. Inte mycket mekanisk tyngd dock.

D&D 4e. Handlar helt om taktiska strider och medan gnällspikar klagar över att det påminner om ett MMORPG och krigsspel så är det inte dåliga saker. Kolla upp 4core och så är det här den brutala och utmanande kungen av taktiska rollspel.

Savage Worlds. Medan man kan spela det utan att använda de taktiska alternativen så finns de där och de skapar en känsla av att alla ens val spelar roll.

Dark Heresy 2ed och de andra 40k rollspelen. För krunchiga för min smak men det här är ett av de få spel som är rejält krunchiga men som också är genuint bra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Noir har ju det, by far, bästa systemet för avståndsstrid någonsin.
Till skillnaden från vad God45 säger (STAPO har koll på dig numera. Beware.) så är systemet snabbt och enkelt, initiativbrickan är dock ett måste för att fullständigt njuta av systemet. Massor med alternativ för attacker, etc.

Svenska medeltidsfantasy stridssystem som påminner om pathfinder i form av valmöjlighet är det dock lite tomt på...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
God45;n70298 said:
D&D 4e. Handlar helt om taktiska strider och medan gnällspikar klagar över att det påminner om ett MMORPG och krigsspel så är det inte dåliga saker. Kolla upp 4core och så är det här den brutala och utmanande kungen av taktiska rollspel.
Jamen! Där har vi ju nåt: Dunder & Drakar är typ 3.X eller 4E på svenska beroende på vilken version man väljer. Bara att tanka och spela såvitt jag vet. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Mundo;n70299 said:
Noir har ju det, by far, bästa systemet för avståndsstrid någonsin.
Till skillnaden från vad God45 säger (STAPO har koll på dig numera. Beware.) så är systemet snabbt och enkelt, initiativbrickan är dock ett måste för att fullständigt njuta av systemet. Massor med alternativ för attacker, etc.

Svenska medeltidsfantasy stridssystem som påminner om pathfinder i form av valmöjlighet är det dock lite tomt på...
Noir är ett av de där spelen med en göttig värld och trevligt system. Men striderna saktar ner saker för mycket för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
DeBracy;n70304 said:
Jamen! Där har vi ju nåt: Dunder & Drakar är typ 3.X eller 4E på svenska beroende på vilken version man väljer. Bara att tanka och spela såvitt jag vet. :)
Jag kan inte hitta 4ed översättningen där. Men 3ed översättningen ser vettig ut (även om Feats till Knep översättningen fick mig att skratta :p ) så gillar ni Pathfinder och svenska är en dealbreaker så kör det här. :)
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Om det verkar saknas ett 'l' här och finnas ett extra där i titeln så kan jag bara skylla på touchpaden på min jobbdator och mina nätta baletthänder, en kombination som kan få markören att hoppa både hit och dit medans jag skriver.

Jag hittade inte heller något sätt att citera flera, däremot ett sätt att radera allt jag hade skrivit in med ett enkelt musklick, så om det är rörigt här ber jag om ursäkt på förhand.

(Jag tänker direkt gå in på ett sidospår. Vilken version av star wars kör han? För i vissa av dem beror det till stor del vilken roll man spelar hur många taktiska val man har?)
Age of rebellion skulle jag tro, dom spelar då rebeller.


Eon IV inom fantasygenren är ett bra tips. Stridssystem med taktiska val och ett konflikthanteringssystem som ger utrymme för att använda många olika färdigheter.
Jag säger också Eon IV. Helt annan del av spektrat, ja, men icke desto mindre det bästa stridssystemet, period.
Vad för slags av system använder Eon? Är det helt eget eller finns det något därute som jag kan ha hört talas om som påminner om det?


Noir har ju det, by far, bästa systemet för avståndsstrid någonsin.
Till skillnaden från vad God45 säger (STAPO har koll på dig numera. Beware.) så är systemet snabbt och enkelt, initiativbrickan är dock ett måste för att fullständigt njuta av systemet. Massor med alternativ för attacker, etc.
En liten sökning på nätet verkar antyda att det inte ges ut just nu, stämmer det?


Dark Heresy 2ed och de andra 40k rollspelen. För krunchiga för min smak men det här är ett av de få spel som är rejält krunchiga men som också är genuint bra.
Av dom har jag bara spelat Only War och det var väl ganska light-regler om det mesta i det, roligt men ganska okomplicerat. Men jag tror inte det använde samma system som DH.


Diskussionen var väl sådan att han, som gillar att spela långa kampanjer, gillar sina valmöjligheter, eller som det bättre uttrycktes här ovanför, taktik/taktiska drag så att han inte rullar samma tärningar med samma modifikationer dag ut och dag in tills någon dör. När man läser presentationen av många nya spel brukar det ofta stå saker som 'förenklat stridsystem', 'nybörjarvänligt', 'gjort så att striderna flyter snabbare' vilket brukar betyda att ens taktiska valmöjligheter är starkt begränsade. I alla fall i de utländska spel jag bäddrat i då och då under mina år utan en spelgrupp.

Jag är inte själv lika emot det som han, jag tycker det beror lite på vart fokus för själva spelet ligger. Om upplägget är att du ska vinna strid 1, 2, 3, 4 och sedan ha slutstriden så är väl ett roligt stridsystem en bra ide. Mest var jag nyfiken på om det finns något spel jag kan visa upp och spela med han nästa gång han hälsar på i Sverige.

MVH!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Eon kör med obT6 (dvs varje sexa blir en ny tärning), Eon har inga levelar utan du höjer färdigheter med erfarenhet.

Strid går till så att en är anfallare en försvarar man slår ett motståndsslag vinner anfaller gör han ska/ vinner försvararen blir han anfallare. Finns tre olika taktiker för varje deltagare att använda (snabbt , kraftfullt defensivt osv)

Slår man mycket över den andra som anfallare får man så kallade övertag som kan användas för att träffa specifikt träffområde/extra skada/krossa sköldar mm.

Skadeslag slås minus rustning sen ser man vad motståndaren får för skada, blir han allvarligt skadad slår man på en allvarlig skadetabell.

Jävligt förenklat men ungefär så funkar det.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Fördelen att inleda en strid med en utmaning ska heller inte glömmas bort (anväd reglerna för duell). Antal övertag från utmaningen ger vinnaren bonustärningar när striden väl börjar. Utmaningar fungerar också lika bra i sk grupputmaningar om man vill lägga sig i bakhåll mm.

Dessutom så finns ett resurssystem som heter fokus som gör att man kan satsa extra tärningar för att ge sig på svårare manövrar/motstånd/överleva skador etc.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Halo;n70366 said:
Jag hittade inte heller något sätt att citera flera, däremot ett sätt att radera allt jag hade skrivit in med ett enkelt musklick, så om det är rörigt här ber jag om ursäkt på förhand.
:D :D :D :D
Jag skrattar och gråter över hur sant det här är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Lorder och Lodisar, ännu inte utkommet men håll utkik, erbjuder flera strategiska val inför stid eller svåra utmaningar. Jag tänker speciellt på beroendesystemet där man kan levla ett beroende (till exempel att gå från maniskt onanerande i en undanskymd gränd till en öppen plats som ett torg eller en kyrka) för att få fördelar i stundande prövningar, knixet är dock att ditt levlade beroende nu måste tillfredställas på den nya, svårare och farligare, nivån för att inte ge nackdelar i framtiden.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Operation: Fallen Reich har ett schysst system där du får svårt att skjuta folk som är i skydd etc, det uppmuntrar till att folk avancerar bakom rökridåer, välter bord för att ta skydd osv. Det är dock inte Fantasy.

Gamla klassiska DoD hade ju högar med kosntiga attacker typ flygande hugg och liknande. Vilken valfrihet vill du egentligen ha?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Skulle nog rekommendera EON III, det är enkelt att gå från grundläggande regler till avancerade i det. Nästan alla som gnäller på komplexiteten i EON III stridssystem har gjort det svårt för sig själva pga EON IIIs något... Förvirrande struktur. Det är lätt att tro när man sitter där med stridsreglerna att grundläggande regler för strid innefattar alla regler för strid, men så är det inte. Nästan alla regler som gör EON III komplext är frivilliga regler. Grundläggande är det typ - slå initiativ, slå anfall och försvar, beräkna skada, skriv ner skadan. Ungefär lika komplicerat som drakar&demoner med andra ord. Saker som snabbhetsindex, stormanfall, insikt, passivt skyddande sköldar, anfallsvariationer som kraftfullt och snabbt, finta, greppreglerna, instinktiva försvar, osv osv tillhör alla de avancerade stridsreglerna eller frivilliga regler.

Grundläggande stridsregler består av 7 sidor, och mycket av det är text som t.ex "vinna initiativet" som förklarar vad initiativ är för något för den som inte spelat rollspel tidigare. Rekommenderat är att man börjar med de grundläggande stridsreglerna, och inte inför nya regler förrän man känner sig hemma med de grundläggande. T.ex kan man införa snabba och kraftfulla anfall när alla vant sig vid de grundläggande reglerna. Sedan kanske man lägger in höga och låga anfall lite senare. Lägger på ytterligare lite senare med fintar och passiva skydd, osv. Allting är liksom inbakat i grundboken, och det gör det lite förvirrande. Idealiskt hade grundreglerna varit mer nedskurna och de avancerade reglerna släppts som eget material. Då hade man dessutom haft utrymme att finslipa vissa av de avancerade reglerna.
 
Top