Nekromanti Vilket system gör modern eldstrid bäst?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vilket system gör modern eldstrid bäst?
Med "bäst" menar jag att det är kul med strid, att det går smidigt och att reglerna är enkla att komma ihåg. Alla relevanta detaljer ska finnas med: nedhållande eld, handgranater, ta skydd, och allt annat som jag inte ens känner till är viktigt.

Tipsa bara om spel som faktiskt har kommit ut och inte såna som kommer ut snart eller "innan sommaren/jul/gothcon".

Det skulle också vara intressant med en diskussion i tråden kring vad som måste finnas med eller vilka spel som ni haft mest spännande moderna strider i och vad det kan ha berott på.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Noir.

Har snabba regler för eldstrid, det finns uppenbara taktiska val att göra, initiativkartan gör det lätt och överskådligt.

När min grupp skulle köra ett äventyr i Stalingrad 1942 så körde vi med Noirs regler.

Nedhållande eld, prickskytte, fire-from-the-hip, lätt att hålla koll på ammunition och handgranatskastning finns alla med. Och lite till!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Roligast eldstrider har jag haft i Noir.

Till att börja med flyger det tomhylsor! Mängden skott som går åt är slumpvis, och det finns ett inbyggt förhållande mellan ammunition som går åt, hur bra träffen är och hur mycket man öser för att sänka fi. Så det blir inte den där mekaniska torra och nästan slöa "nu skjuter jag tre skott, får +2 på träff". Det blir mer "jag möljar på, tar ett Öde och lägger på en tärning och oj, där gick åtta skott, men jag sänkte den jäveln!"

Din viktigaste resurs är förmodligen Initiativ, ett värde som går upp och ner beroende på vad du gör och även vad fienden gör (eller snarare hur du väljer att reagera på vad fienden gör). Du kan slänga skott mot fienden enbart med syfte att tvinga honom att aktivt ta skydd så att hans initiativ rasar.

Båda dessa ger en effekt av fart och en känsla av trovärdighet, fast på det roliga sättet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Att "ta ett Öde" antyder att Noirs regelsystem är ...ja vad det nu kallas, men inte är det "simulationistiskt".

Då är frågan (tilläggsfrågan, sidorfrångan): finns det ett simulationistiskt rollspel som erbjuder roliga strider enl ovan definition?

Kan ett simulationistiskt spel ge roliga strider?

Alltså där du kan välja treskottssalva eller fullt blås, räkna ammo, men ändå få till ett relevant val. (Om valet står mellan att skjuta ett skott för +0 eller tre skott för +2 är det i nästan alla sådana spel ett falskt val, eftersom kostnaden för att få +2 --- dvs två extra skott --- är trivialt låg i förhållande till nyttan med +2)

Ett spel där ammotyp och olika sorters vapen har betydelse bortom "tyngst vapen = bäst vapen" vilket ju helt ignorerar alla anledningar välja något lättare. I verkligheten tillverkas ju lätta vapen av den enkla anledningen att en träff ofta dödar oavsett kaliber, så "lätt vapen = good enough"...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Cybot;n49121 said:
Phoenix Command är ingenting man vill använda eller emulera.
Gud nej, Phoenix Command är ett steg ifrån FATAL på värsta rollspelen någonsin listan.


Jag gillar Savage worls för eldstrider. Snabbt, kul och livsfarligt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Trådstartarens kriteria var kul, smidigt, lätt komma ihåg.

Om jag påstår att inget "simulationistiskt" rollspel lyckas med detta samtidigt som det ger "alla" de detaljer man vill ha, vad säger ni då?

(Att det finns spel som Phoenix Command är inte ifrågasatt, men det är liksom ljusår från ämnet, så desto mindre vi talar om sådana spel, desto bättre)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
God45;n49122 said:
Gud nej, Phoenix Command är ett steg ifrån FATAL på värsta rollspelen någonsin listan.


Jag gillar Savage worls för eldstrider. Snabbt, kul och livsfarligt.
Gillar dock inte Savage worlds regler för nedhållande eld. Det är ett system som snarare passar sig för 40k eller fantasy och inte för t.ex. Cyberpunk IMHO.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Ond bråd död;n49099 said:
Vilket system gör modern eldstrid bäst?
Med "bäst" menar jag att det är kul med strid, att det går smidigt och att reglerna är enkla att komma ihåg.

Alla relevanta detaljer ska finnas med: nedhållande eld, handgranater, ta skydd, och allt annat som jag inte ens känner till är viktigt.

Tipsa bara om spel som faktiskt har kommit ut och inte såna som kommer ut snart eller "innan sommaren/jul/gothcon".

Det skulle också vara intressant med en diskussion i tråden kring vad som måste finnas med eller vilka spel som ni haft mest spännande moderna strider i och vad det kan ha berott på.
Noir skapades med utgångspunkten att generera roliga (som i "underhållande") strider. Regelverket är kompakt och sammanfattas på en halv A4-sida. Känslan som eftersöktes var den som finns i schyssta actionfilmer från Hollywood ("The Rock", "Die Hard", "Sin City", "Face/Off", "Taken", etc). En form av Blockbuster-simulationism.

Nedhållande eld, handgranater, skydd och liknande hanteras av systemet, och delar av det görs till och med automatiskt.

En grundpelare är även att spelet ska vara osäkert då säker strid är detsamma som trist strid. I Noir sker vändningar snabbt - en sure win kan bli till "dog jag?" på ett ögonblick. En klenkalibrig pistol i händerna på ett duglig skytt är bättre än rå eldkraft.

Striden blir även underhållande då det finns flera (snabbanalyserade) val att beakta. En ändlig resurs som gör att man i kritiska lägen kan pusha sig lite extra finns, som kallas Öde (som i sammanhanget är typ handlingskraft, fokus, jävlar-anamma), ger spelarna ett val till, skilt från val av konkreta handlingar - så man väljer inte bara vad man gör, utan även hur mycket man väl gör det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Jag svarar också Noir, men jag tycker att det är lite för mycket att hålla reda på, så jag har ett alternativ, men det faller utanför trådens regler så jag säger inget mer om det. :)

I princip har Noir med allt jag efterfrågar, förrutom effekten av skador, men de flesta tycks inte gilla realistiska skador så det är nog inget större problem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n49117 said:
Kan ett simulationistiskt spel ge roliga strider?

Alltså där du kan välja treskottssalva eller fullt blås, räkna ammo, men ändå få till ett relevant val. (Om valet står mellan att skjuta ett skott för +0 eller tre skott för +2 är det i nästan alla sådana spel ett falskt val, eftersom kostnaden för att få +2 --- dvs två extra skott --- är trivialt låg i förhållande till nyttan med +2)

Ett spel där ammotyp och olika sorters vapen har betydelse bortom "tyngst vapen = bäst vapen" vilket ju helt ignorerar alla anledningar välja något lättare. I verkligheten tillverkas ju lätta vapen av den enkla anledningen att en träff ofta dödar oavsett kaliber, så "lätt vapen = good enough"...
Fast, det är inte speciellt simulationistisk att "välja att skjuta två skott till" eftersom det är ett val som inte görs i verklig strid. Du avlossar ditt vapen av en orsak, och det har inget med hur många skott du får iväg med att göra.

Rollspelsdetaljism, där man ska försöka analysera kalibrar, vindstyrka, exakt avstånd, samtliga inblandades förflyttning (angivet i meter) etc har inte något med realism att göra. Visst kan det vara kul om man gång igång på sånt, men det finns betydligt viktigare aspekter av strid att simulera (om man är ute efter realism).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Skarpskytten;n49128 said:
Allt jag säger är att PC har ett (eller kanske snarare ÄR ett) komplett, detaljerat system för modern eldstrid.
Tror vi stannar där. PC är nämligen vare sig smidigt eller lätt att komma ihåg.

Har du något exempel på rollspel som du tror skulle passa trådstartaren, Skarpskytten?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Måns;n49138 said:
Fast, det är inte speciellt simulationistisk att "välja att skjuta två skott till" eftersom det är ett val som inte görs i verklig strid. Du avlossar ditt vapen av en orsak, och det har inget med hur många skott du får iväg med att göra.
Jag tror också valet mellan enkelskott och treskottsalva är en konstruktion av folk med mer erfarenhet av vapenkataloger än verklig strid. Gamla stammens rollspelare, helt enkelt. ;)

Men det är väl både Off Topic och inte speciellt relevant så istället för att fråga varför man i verkligheten väljer enkelskott om ens vapen klarar treskottssalva säger jag god afton på det :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n49140 said:
Men det är väl både Off Topic och inte speciellt relevant så istället för att fråga varför man i verkligheten väljer enkelskott om ens vapen klarar treskottssalva säger jag god afton på det :)
Det är väl relevant om man diskuterar vad som bör var med i ett hyfsat komplett system, vilket trådstarten efterfrågar. 3-skottsalva är väl bara till för att hindra soldater att av misstag bränna iväg hela magget, som i ex Vietnam, när adrenalinet pumpar. Kan säkert finnas andra orsaker med, men i princip tror jag inte att ett rollspel ens behöver ha med det. Halvautomatisk eldgivning bör duga för att simulera det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Skarpskytten;n49128 said:
Allt jag säger är att PC har ett (eller kanske snarare ÄR ett) komplett, detaljerat system för modern eldstrid.
Ett fruktansvärt och smärtsamt sådant.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
God45;n49145 said:
Ett fruktansvärt och smärtsamt sådant.
Ja. Men det var visst ett rött skynke, så vi kanske bara ska släppa det.

Men, för att säga det jag borde ha sagt tydligare i min första post, (eld)strid i PC är väldigt dödligt, och man har (som jag minns det) många taktiska val, och det gör (eld)strid spännande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Skarpskytten;n49146 said:
Men, för att säga det jag borde ha sagt tydligare i min första post, (eld)strid i PC är väldigt dödligt, och man har (som jag minns det) många taktiska val, och det gör (eld)strid spännande.
Om jag avfyrar ett hagelgevär i PC så kalkylerar jag om varenda liten bit av hagel träffar och vilken skada varje bit gör. Det är bokstavligt talat värre än matteproven alla av oss som har en själ fortfarande har mardrömmar om.
 
Top