Spelåret 2026

Jag hoppas spela klart Dragonbane-kampanjen vi spelat sedan februari: vi har Marsklandet kvar och sedan måste Häxmästaren i Svarta Tornet besegras i episk slutbatalj där Häxmästaren kanske (förhoppningsvis?) förvandlas till ett enormt fenrisliknande gudamonster. Jag har kallat kampanjen The Fenris Protocol. Sjuttsingen vet hur länge det kommer att ta...

Sedan har vi påbörjat en ny grej där tre av de RP som dött i Fenrisprotokollet återuppstår med hjälp av drakmagi i Fria ligans nya drakkejsarvärld (Jag använde äventyret Road's End Inn som erbjöd passande övernaturlig stämning). Dessa tre spelare var inte med när jag körde Drakkejsarens hemlighet första gången, 2024. Så jag kan spela om den kampanjen igen med dem, vilket skulle vara mycket kul. Och den leder ju senare till den nyskrivna versionen av Ärans väg...

Så frågan är om jag får tid alls att påbörja hela Mutant Year Zero-sviten. Men det vill jag jättegärna göra. Jag har bestämt mig för att börja med Mechatron, kanske halva kampanjen, som en mystisk klaustrofobisk prolog (Var i helvete är all människorna? Vad hände?). Det ska då följas av den första MYZ-bokens kampanj, kanske varvat på ett liknande parallellt sätt med Genlab alpha.

Men jag har också inköpt och teasat Alien - Evolved Edition, the Starter Set, så vi kan förhoppningsvis hitta tid för ett oneshot eller två med det.

Jag hoppas också att det lokala spelkaféet anordnar TTRPG Fest igen i slutet av året. I så fall vill jag introducera Alien och MYZ där, precis så som jag körde Dragonbane och Mechatron 2025.

Det är mycket, men skam den som ger sig. 2026s första spelmöte är ikväll!

Jag hoppas spela klart den pågående The One Ring-kampanjen vi spelar, och efter det blir det förhoppningsvis antingen mer The One Ring eller Troubleshooters.

Sen ska jag spela Sagospelet Äventyr med barnen och kanske även introducera dem till Drakar och Demoner.

Vi har även haft en DnD-kampanj med 2-3 spelmöten per år de senaste åren, och jag tror vi kanske kommer lyckas spela klart Lost Mines of Phandelver i sommar.

Sen hoppas jag testa Mothership på något Munkcon.

Last edited:
Det verkar bli ett trevligt år.

Ska testa Daggerheart med några gamla vänner och ser fram emot det. Det finns ett engagemang och en lekfullhet där.

Ska testa Drakar och demoner med lite blandat folk. Bara för att få en känsla för det och se hur det fungerar.

Ska dra igång Starfinder 2 med gamla gänget. Ska bli kul då jag gillar Pathfinder 2 men föredrar Sci-fantasy över fantasy.

Ska köra, på plats i fysiska rummet, Warhammer old world framåt våren. Vilket jag ser fram emot väldigt mycket.

Känns som ett bra år att se fram emot.

Fortsätter även som deltagare i en westmarch grej till DnD som känns bra. Känns som just DnD flyter på bättre för mig som spelare i det formatet.

Föra året slutade negativt, det här året verkar bli ett år där jag hittar tillbaka till det jag gillar.

Det som jag vet kommer att ske är att den Bladerunner-kampanjen jag är spelare i som inleddes strax innan jul kommer att fortsätta. Och när den är klar så är det sagt att jag ska spelleda minikampanjen Kronografens hemlighet till Ur varselklotet. Det är även bestämt att de barn- och ungdomsgrupper där vi spelar Drakar och Demoner jag de senaste året har hållit i på mitt lokala bibliotek ska fortsätta även detta år.

Dessvärre så verkar det som att det som tidigare varit en av mina fasta punkter i trådar av det här slaget har fått ett abrupt slut. Den Dungeons & Dragons-grupp jag varit spelare i under två-tre års tid verkar ha lagts ner. Och det utan någon förvarning. Spelledaren reste bort i höstas och gruppen sattes på paus. Han är tillbaka sedan länge men inga ansträngningar har gjorts för att vi ska starta upp igen, trots ett par propåer från spelarna. Så det finns tyvärr att den kampanjen kommer lämnas hängande oavslutad. :(

Vad jag hoppas på? Tja, jag hoppas på att få köra del två i The Draconis Strain-trilogin till Alien RPG med det gäng jag körde del ett med. Men det är den grupp jag ovan nämnde ska spelleda Ur varselklotet för och risken finns att inte blir min tur bakom SL-skärmen igen förrän vi skriver 2027. Jag hoppas även på att få spela mer Drakar och Demoner. Som, även det, nämnt ovan så både har jag och kommer att spela DoD. Men det är i det närmaste One-shots med färdiggjorda rollpersoner. Jag skulle vilja spela en rejäl kampanj. Och med vuxna.

Min plan är följande:
  • Avslutning av första äventyret i The Enemy Within (WFRP) i januari-februari (spelare).
  • Fjärde och sista säsongen av Korpens klagan (Svärdets sång) i februari-april (spelledare).
  • Oneshot av DoD23 (troligen Det sjunkande tornet) på Jättestens hobby- och kulturfestival som jag arrar i maj (spelledare).
Sedan är det mer oklart, men någon gång under året lär @Lemur spelleda Shadows over Bögenhafen, @GVDT kanske spelleder något också och till hösten kommer jag nog bli sugen på att spelleda något nytt (Vinterkungens vaka eller Eldens astra till Svärdets sång eller något helt annat). Jag har även små förhoppningar om att festivalen ska mynna ut i en spelgrupp i vårt radhusområde och att få spela lite med mina barn.

En av de två kampanjerna i gruppen jag spelar med håller på att avrundas, så jag hoppas att till våren kunna sälja in antingen en väldigt öppen och löst hållen "Coriolis 2016"-kampanj (med rollpersonerna som högt uppsatta dignitärer/agenter) eller en "The One Ring"-kampanj (isf allra troligast "The Darkening of Mirkwood").

I övrigt vill jag spela fler one-shots, samt spela mer även utanför den regelbundna spelgruppen...

Back