Spelåret 2026

Daggerheart-kampanjen gick i kvav i höstas efter fyra pass och vi har inte riktigt bestämt system och inriktning för ersättningskampanjen.
Du har nämnt det här förut - skulle du säga att Daggerheart liksom var fel spel för just den gruppen, eller är det nägot i Daggerheart som gör det svårtillgängligt?

2026 blir lite annorlunda. Jag kommer nämligen att ta paus från min lokala grupp, där jag varit den ständiga spelledaren sedan 2013 (en av spelarna kommer att ta på sig spelledarhatten och köra en kampanj jag redan spelat med ett annat gäng). Under pausen planerar jag att spelleda lite Världsrymdens vagabonder för ett hopplock av bekanta. Vi får se om det flyger.

Onlinegruppen kommer att fortsätta med WFRP och The Enemy Within.

På nästa SchtaanCon hoppas jag kunna testspela det De fördömda-äventyr som sedan dyker upp på GothCon. På något senare SchtaanCon ska jag försöka ta mig i kragen och spelleda Death in Space som står orört i min hylla.

Spelandet framöver ser ganska välplanerat ut. The One Ring och sedan Delta Green i en grupp, WFRP och Enemy Within i en och Twilight 2000 i den sista.

Frågetecket är väl om det blir Symbaroum och Davokar vaknar efter T2000 - hade varit kul, men bygger på att en spelare återvänder till gruppen (eller att vi rekryterar en ny). Den spelare vi väntar på verkar dock försöka satsa på att lågintensivt SLa Curse of Strahd (där jag mer eller mindre motvilligt dragits in som spelare, DnD liksom 🤨). Får se om det innebär en krock eller ej.

Kommer spela vidare i The One Ring, där vi kör några pass per år. Hoppas också på att samma spelledare som för TOR faktiskt får fart på sitt initiativ att köra gamla D&D-scenarier i Uppsala.

Kommer spela Burning Wheel med @Christoffer!

Kommer spelleda Cyberpunk, och kommer förhoppningsvis rulla igång Dark Sun i år när det nu inte blev förra året.

Siktar på att långformsrecensera The Whispering Vault förutom Vampire: The Masquerade.

Det finns en tråd som tangerar denna, men tänker så här på årets sista dag kan vi ändå prata om vad vi ska spela nästa år. Vilka spel har ni redan på er kalender, vilka spel önskar ni kommer bli av, finns det en kampanj ni kommer påbörja (eller en ni kommer avsluta)?
Online-gänget kommer säkert köra något mer Warhammer Fantasy, Alien verkar det bli så småningom och jag ska lyckas spelleda Trail of Cthulhu igen har jag tänkt. Sen kommer det bergis bli test av nåt annat spel med.

Irl-gänget kommer köra CoC7, kanske något annat instick som one-shot, men troligtvis kommer även dessa vara CoC eller något liknande system.

Indie-gänget kommer spela olika indiespel utgår jag ifrån.

Jag ska spelleda nästa kapitel i Legenden om Carapalea, min evighetskampanj som startade 2004 med en kampanj som fokuserar på dvärgarnas kultur, mörker, kulturspel och undergång väntas.

Om nån vecka ska jag spelleda Chariot of the Gods till Alien-rollspelet över Discord med min spelförening, ett mycket mer cinematiskt äventyr med terräng, figurer, flera kameror med ljus och bildeffekter.

Jag ska fortsätta med Jordbunden, min Innocents-kampanj till nWoD, som utspelar sig 1992 i Härnösand. Lite som Stranger Things, E.T och Det kombinerat med svensk diskbänksrealism.

Jag ska köra Stålsökarna, mitt BRP-hack som är väldigt inspirerad av Alverfolken och Mystiska guldstäderna.

När Stålsökarna är slut ska jag spelleda sista kapitlet i Stål & Blod, mitt andra BRP-hack med fokus på en närmast människolös weird-fantasyvärld med muterande magi och Moorcock-ianska drag.

Jag ska även när tid finnes börja Ärans väg till nya Drakar och Demoner.

Det är min planering fram till sommaren i alla fall.

Spela? Ska man göra sånt också?

Jag ska försöka få nytt liv i den lilla spelgrupp som körde igång förra året. Då spelade vi Luna City Blues och sen påbörjade vi ett Mutant 2089-äventyr jag hoppas vi kan fortsätta med.

Om den spelgruppen inte går att få igång igen hoppas jag få ihop en ny spelgrupp; kanske kan jag spelleda den i Luna City Blues eller, om min tid blir för begränsad, Tatters of the King.

Jag antar att det blir Ödesväktarnas rymdvariant tillsammans med mina gamla vänner när vi träffas på Gothcon och kanske också i sommar. Det brukar bli så.

Större ambitioner än så har jag nog inte.

Jag hoppas få lite brädspelat i år; nu var det väldigt länge sedan jag fick köra Arkham Horror till exempel.

Om nån vecka ska jag spelleda Chariot of the Gods till Alien-rollspelet över Discord med min spelförening, ett mycket mer cinematiskt äventyr med terräng, figurer, flera kameror med ljus och bildeffekter.
Detta låter ju otroligt, kommer du liksom filma terrängen och i realtid byta vinklar? Man vill ju se setupet!

Jag ser slutet på Dimmornas Dal till DoD under våren. Då lämnar jag över SLandet till annan medlem i gruppen som fortsätter med Ärans Väg, det ska bli kul att spela lite DoD för en gångs skull. Det blir kanske även att spela lite Monster of the week över nätet plus att jag hoppas kunna starta upp Coriolis 2016 över nätet om det finns tid över.

Jag ser slutet på Dimmornas Dal till DoD under våren. Då lämnar jag över SLandet till annan medlem i gruppen som fortsätter med Ärans Väg, det ska bli kul att spela lite DoD för en gångs skull. Det blir kanske även att spela lite Monster of the week över nätet plus att jag hoppas kunna starta upp Coriolis 2016 över nätet om det finns tid över.
Många som kör Coriolis 2016 på forumet, är det ingen som kör The Great Dark?

wller, om min tid blir för begränsad, Tatters of the King.
Jag har spelat en del Kaskelot med kollegor efter jobbet, är lite sugen på att låta ett av Clactons teaterhus sätta upp pjäsen från Tatters introscen och fortsätta den kampanjen därifrån!

Jag har spelat en del Kaskelot med kollegor efter jobbet, är lite sugen på att låta ett av Clactons teaterhus sätta upp pjäsen från Tatters introscen och fortsätta den kampanjen därifrån!

Alltså jag måste sätta mig ner och tänka igenom prologen till tatters ordentligt. Jag tycker inte den funkar alls, den har aldrig riktigt landat för mig. Så om jag ska köra Tatters i år så funderar jag på att försöka hitta tiden att revidera lite – köra en Tatters "Redux", en "2.0" =)

Alltså jag måste sätta mig ner och tänka igenom prologen till tatters ordentligt. Jag tycker inte den funkar alls, den har aldrig riktigt landat för mig. Så om jag ska köra Tatters i år så funderar jag på att försöka hitta tiden att revidera lite – köra en Tatters "Redux", en "2.0" =)
Har jag drömt att du skulle skriva en Tatters-konvertering till Kutulu där du skulle fixa de två senare kapitlen?

Har jag drömt att du skulle skriva en Tatters-konvertering till Kutulu där du skulle fixa de två senare kapitlen?

Jag har pratat om att jag skulle vilja göra det. Något officiellt släpp blir det nog inte. Chaosium är inte så intresserade =)

Det jag funderat på är väl något slags "hur man fixar"-guide, kapitel för kapitel, dvs ingen komplett omskriven produkt utan mer en guide som förutsätter att man har originalet. Men även det tror jag blir svårt.

Det jag kanske kan göra är väl att skriva två äventyr som ersätter del 2 och 3 i princip helt och hållet. Kanske återanvänder enstaka grejer. Det kanske man skulle kunna komma undan med, upphovsrättsmässigt?

(Det sagt, om Eloso skulle lyckas få tillåtelse att göra en revideras och översatt version av Tatters, så har de mina kontaktuppgifter och hoppas att de gör bruk av dem. Även om jag väl isf också skulle behöva flytta handlingen till Sverige; men det klarar jag nog =) )

Jag har pratat om att jag skulle vilja göra det. Något officiellt släpp blir det nog inte. Chaosium är inte så intresserade =)

Det jag funderat på är väl något slags "hur man fixar"-guide, kapitel för kapitel, dvs ingen komplett omskriven produkt utan mer en guide som förutsätter att man har originalet. Men även det tror jag blir svårt.

Det jag kanske kan göra är väl att skriva två äventyr som ersätter del 2 och 3 i princip helt och hållet. Kanske återanvänder enstaka grejer. Det kanske man skulle kunna komma undan med, upphovsrättsmässigt?

(Det sagt, om Eloso skulle lyckas få tillåtelse att göra en revideras och översatt version av Tatters, så har de mina kontaktuppgifter och hoppas att de gör bruk av dem. Även om jag väl isf också skulle behöva flytta handlingen till Sverige; men det klarar jag nog =) )
Låter otroligt, håller alla tummar för att det en dag går vägen!

Back