"Space trucker" är en dålig term, det borde heta "space sailor", "spacefarer" eller liknande

100% detta. Galärkrigföring var ju dessutom, långt, långt tidigare, den första masskrigföringen, i form av tiotusentals kedjade galärslavar i trånga utrymmen - all den misär vi förknippar med industriell krigföring - t.ex. vid slaget vid Kap Ecnomus.
Jag åminner mig att det har tagits upp (tror det kan ha varit Dick Harrysson som sa det) att fastkedjade slavar på stridsgallärer är något som inte förekom utan skapades av popkulturen.

Inspirerad av grisodlartråden.

Folk som jobbar med att köra stora fraktskepp i rymden, som i Alien, är inte lastbilschaufförer (truckers) utan sjöfarare eller sjömän.

Lastbilschaufförer jobbar ensamma, kör relativt små fordon på oftast relativt fasta rutter, fraktar förhållandevis små mängder gods och kör relativt korta sträckor.
Många som kör lastbil jobbar relativt lite med lastning och lossning (såklart en del, men det varierar, på många ställen är det sändare/mottagare som packar och packar upp), ägnar sig (oftast) inte själva åt underhåll eller service och ligger borta ganska korta perioder.
Utmaningen i lastbilskörning är att det är stillasittande och monotont i långa perioder kombinerat med svårigheterna att framföra sitt fordon i exempelvis stadstrafik.

Sjömän jobbar på stora fraktfartyg tillsammans med en besättning, de åker långa sträckor genom riskfyllda miljöer där deras egna färdigheter i navigation och förmågan att kunna hantera oväntade omständigheter är avgörande. De fraktar stora mängder varierat gods och ligger ute tills havs väldigt länge. De lever bokstavligt talat stora delar av sina liv i en laglös och människofientlig miljö där deras enda beskydd är fordonet de färdas i och människorna de har runt sig.
De måste lösa sina egna problem, därför har besättningen olika roller och kompetenser, så som kockar, maskinister, kapten, styrman mm.

"Space trucker" används ibland för att understryka att det handlar om lite ruffiga knegartyper. Har man umgåtts med både sjömän och lastbilschaufförer så vet man varför den arketypen passar betydligt bättre in på folk som jobbat till sjöss än vars arbetsdag går ut på att sitta still långa stunder, lyssna på ljudbok och käka lunch på Rasta.

Pensionera rymdlastbilschauffören som benämning på "knegartyper som fraktar gods i rymden" och anamma rymdfararen eller rymdmatrosen, eftersom det är vad man menar.

Jag skulle gissa att en stor anledning till att man använder lastbilschaufförer som liknelse istället för sjöfarare/sjömän är för att poängtera att deras jobb är något så prosaiskt som att frakta gods från punkt A till punkt B och att de jobbar, om inte ensamma så i små grupper.
En sjömans jobb å andra sidan kan täcka så mycket annat förutom att frakta gods. Sjömän kan vara upptäcksresande, de kan jobba på ett krigsfartyg, eller på ett nöjeskryssningsskepp. Skeppen/båtarna de jobbar på kan ha besättningar på allt från bara en eller två personer till flera tusen.

Om det fanns något ord specifikt för "sjöman som jobbar på fraktfartyg" så skulle det onekligen vara ett bättre val, men annars så tror jag att "space trucker" har större chans att leda tankarna åt rätt håll än vad "space sailor" skulle ha.

Fast 70-tals långtradare chaffisar var ju frifräsande egenföretagare/rebeller inte personer som befinner sig i ett kapitalistiskt ekorrhjul. Se 70-tals rullar som Nu blåser vi snuten och Konvoj.
Ja, jag tror det här är nyckeln. Termen är kopplad till en väldigt specifik tidsanda, där lastbilschaffisens karisma aldrig varit större vare sig förr eller senare. När man använder den idag är den frikopplad från detta skimmer, och därför mindre evokativ för det man ville få fram då.

Truckers i keps och Hawaiiskjorta ser coola ut. Sjömän i sjömanskostym ser inte lika coola ut. Särskilt inte i rymden.

Jo, jag fattar att det är lite stereotypt resonerat. Men film är ett visuellt medium och då spelar det roll hur saker ser ut.

Back