Spåna äventyr till Troubleshooters

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
I regelboken till Troubleshooters så nämns det att både Hergé, Carl Barks och Hal Foster prenumererade på National Geographic och tog inspiration därifrån till sina äventyr. Jag funderade på om man skulle kunna göra en kul grej av detta här på forumet. Jag har tillgång till årgången 1965 som är året som spelet ska utspela sig. Jag tänkte att jag kunde posta rubrikerna eller korta beskrivningar av vad artiklarna i ett nummer handlar om och sedan spånar man fram äventyrsuppslag baserat på en eller flera artiklar. Låter detta som en bra ide?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Januari 1965

Det börjar lovande med titeln på första artikeln:
Drowned Galleons Yield Spanish Gold
Adventurous divers in Florida bring up the 20th century's richest find of sunken treasure.

Dykarna har hittat skatter värda över en miljon dollar. Skatterna kommer från de sjunkna vraken av spanska galeoner tillhörande den kombinerade spanska silverflottan från 1715. Det sägs att flottan bar på skatter värda 14 miljoner och att den kolliderat med rev i närheten av Cape Canaveral på grund av en orkanstorm. Tusentals man och hela lasten förlorades. Några slitna och hungriga överlevande tog sig till St. Augustine där de kunde rapportera vad som hade hänt. Av tolv skepp lyckades endast ett undkomma; det franska fartyget Grifón som spanjorerna tvingat segla med eftersom man inte ville att de skulle avslöja silverflottans rörelser. Sedan dess har stormar ibland gjort att spanska mynt sköljs upp på stränder på Floridas östkust. Spanjorerna, pirater och skattjägare har under åren lyckats hitta delar av skatten men en stor del av den är fortfarande försvunnen.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
En annan artikel från samma nummer rör ett kungligt bröllop i nordvästra Indien där prinsessan av Jaisalmer gifter sig med Maharajan av Rajpipla i en pampig fyra dagar lång ceremoni.
Den gyllene staden Jaisalmer med sin massiva fästning, tempel och rajputkultur verkar vara en häftig miljö för ett äventyr. Ett kungligt bröllop borde också vara intressant som bakgrund för intriger.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Idéer jag får av de 2 artiklarna..

De förlista galleonerna - Flertal expeditioner försöker hitta mer av skatten, och fula knep används. Rollpersonerna är där för att hjälpa en vän att testa nya experimentella miniubåtar. The Octopus är ute efter ubåtarna.

Det indiska bröllopet - Rollpersonerna är där för att möta upp en brittisk agent som har viktig information. Andra agenter jagar dem genom fortet och staden. Agenterna har infiltrerat kretsen av de som arrangerar bröllopet, och har planerat att kidnappa prinsessan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Blev ju blixtförälskad i Troubleshooters och läser således om de gamla seriealbumen (hittar nya grejer i dem dessutom!). Plottar på ett utvidgat The Sylverian Job (ett gratisscenario till TS), med inspel från klassiska album som Spirou: Högt Spel i Bretzelburg, Tintin: Kung Ottokars Spira & Det Hemliga Vapnet. Dvs utöka med klassiska delar om en jakt på en forskare som flera sidor vill ha tag på etc.

Finns det ngt mer i serie-, eller filmväg eller liknande rollspelsäventyr jag missat i min inspirationsjakt?

Vill åt både pre-WW2- och kalla kriget-känslan med balkaniserade ˋTintinˋ-länderˋ som bråkar. Finns det med en linbanescen och ett kusligt bergsslott där skurkarna håller till är det plus…
 
Last edited:

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Det blir långt mellan posterna i den här tråden 😆. Det har varit svårt för mig att skriva sammanfattningar på artiklarna och jag känner att det inte blir så välskrivet, men jag vill fortsätta projektet, så det kommer när det kommer och huvudsaken får vara att det går att förstå vad jag skriver. Jag har bestämt mig för att begränsa mig till 1-3 artiklar per nummer. Mitt nyårslöfte får väl bli att försöka hinna med fler nummer av tidningen detta år.

Första artikeln från National Geographic nr 2, 1965 blir:

Family in search of prehistoric man

Artikeln handlar om forskarfamiljen Leakey som består av makarna Louis och Mary Leakey och deras tre söner som tillsammans söker lämningar efter mänsklighetens ursprung i Olduvaiklyftan i Tanganyika.

Louis Leakey är en man med många talanger, både antropolog och paleontolog samt även kunnig i zoologi, arkeologi och anatomi.

Louis var son till engelska missionärer och växte upp i brittiska Östafrika tillsammans med barn från Kikuyufolket. Han fick lära sig jaga med spjut och andra traditionella kunskaper samtidigt som han gavs en formell utbildning. När han fyllde 13 invigdes han i stammen och gavs namnet Wakaruigi (Sparvhökens son). Vid tiden för artikeln räknas han som en stamäldste.

Louis säger att hans uppväxt lärde honom att vara tålmodig och observant vilket hjälpt honom som fossiljägare. Som ung brukade han hitta pilspetsar och verktyg, ofta efter regnstormar. Hans studier övertygade honom om att det rörde sig om förhistoriska föremål, i en tid då forskare i allmänhet ignorerade Östafrika som en källa till mänskliga fossiler. Louis var dock övertygad om att mänsklighetens ursprung låg i Afrika.

Vid 16 års ålder kom Louis till England för att studera på en internatskola. Två år senare antogs han vid Cambridge University. Där valde han att studera franska och kikuyu. Förmodligen var detta första och enda gången i Cambridges historia som en elev examinerades i ett ämne han själv varit tvungen att lära sin professor.

På grund av en rugbyskada under andra året vid Cambridge, tvingades Louis att göra ett uppehåll i sina studier. Han gick med i en paleontologisk expedition till brittiska Östafrika, där han lärde sig de metoder och tekniker han senare kom att använda i sin egen jakt på fossiler. Expeditionen avbröts dock i förtid då ledaren avled i Tanganyika efter att ha drabbats av en kombination av tyfoid, dysenteri och malaria.

Tillbaka i Cambridge tog han examen i arkeologi och antropologi. Louis samlade 1926 tillsammans med en studiekamrat in tillräckligt med pengar för att utrusta sin första egna expedition till Östafrika. 1931 hittade han för första gången stenverktyg vid Olduvaiklyftan som han sedan dess lett många expeditioner till. 1945 blir Louis kurator vid ett museum i Nairobi, vilket ger honom mindre tid för fältarbete men han försöker fortfarande spendera några veckor per år vid klyftan. På 50-talet började man gräva mer intensivt och 1959 hittade man fossil efter tidiga hominider.


Mary är mer tystlåten än sin make men är även hon en framstående forskare och dessutom en skicklig tecknare. Hennes far var landskapsmålare och tog med henne på resor runt i södra Frankrike. Där brukade hon utforska de många grottor som fanns i området. En lokal präst upptäckte grottmålningar och uppmuntrade Mary att hjälpa honom att utforska dessa, vilket väckte hennes intresse för förhistoria. När hon blev äldre studerade hon sedan geologi och arkeologi vid universitetet i London. Hon deltog även i flera utgrävningar på den engelska landsbygden. Första gången Mary träffade Louis var vid en föreläsning 1933 och två år senare följde hon med honom på en expedition. De inledde en affär som ledde till att Louis dåvarande hustru Frida lämnade honom. Mary och Louis gifte sig kort därpå.


Jonathan, den äldste sonen är herpetolog och när han inte deltar vid utgrävningar så samlar han ormar som han mjölkar på deras gift, som han sedan säljer till laboratorier i Sydafrika.


Richard, den andre sonen har ett safariföretag i Nairobi men fokuserar till skillnad från konkurrenterna mer på fotografiska expeditioner än jaktresor. De flesta kommer för att se de stora djuren, men Richard försöker även visa upp insekter och andra mindre uppmärksammade djur som är unika för Afrika. Han demonstrerar bland annat för artikelförfattaren hur man kan använda myror till sutur, genom att få insekten att bita ihop såret med sina käkar och sedan knipa av resten av kroppen.


Philip, är fortfarande tonåring och enligt sin far är han den bästa Land-Rover föraren i Östafrika. Han skjutsar runt arbetslagen till avlägsna grävplatser, kör en nästan 100 km lång resa för att fylla expeditionens tanksläp med dricksvatten, utforskar nya rutter och samlar ved. Som sina bröder har han följt sina föräldrar på expeditioner hela livet. Philip är intresserad av afrikanska orkidéer och ska ha planterat runt 176 typer i familjens trädgård.


Övrigt:

* Louis Leakey var mentor till Jane Goodall och Dian Fossey runt den här tiden.

*Familjen använder dalmatinerhundar för att varna för farliga djur som lejon och leoparder.

* Familjen Leakey är dedikerad till bevarandet av vilda djur och jagar därför inte vilda djur för mat under sina expeditioner, utan servera endast kött från tamboskap. Däremot är lägren fulla med övergivna djur som familjen omhändertagit, allt från antiloper och fåglar till sjakaler och babianer.

*Familjens läger fungerar också som en medicinsk dispensär.

* Louis berättar en historia om en moster som på en 112 mil lång vandring genom vildmarken beväpnad med ett paraply och en väckarklocka för att skydda sig mot lejon. Hon räknade med att ett lejon skulle ta två timmar på att smyga sig på henne i lägret, hon köpte därför en extra högljudd väckarklocka och sov två timmars intervaller.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Kanske inte den mest äventyrliga platsen men den kanske funkar för något lättsammare scenario eller som en "mellanlandning" i något större.

Time Turns Back in Picture-book Portofino
Artikeln beskriver en dag i den idylliska fiskestaden Portofino på den italienska rivieran som blivit ett populärt resmål för aristokrater, stjärnor och jetsettare. För att inte utvecklingen ska förstöra den klassiska stadsbilden i Portofino så övertalade man för trettio år sedan regeringen att utse staden till ett nationellt monument och bildade en kommitté som arbetar för att bevara staden som den är. Inte ens en fönsterlucka får målas om utan godkännande från kommitén.

Bakom staden tornar sig ett enda lyxhotell, medan två mindre "alberghi" står vid piazzan, vilket innebär att det är svårt att få tag i rum. Motorfordon är endast tillåtna i staden mellan klockan 7 och 10 då restaurangerna och hotellen tar emot leveranser, sedan spärrar karabinjärerna av vägen med kedjor och hänglås.

Artikelförfattaren samtalar med en gammal sjöman med valrossmustasch som kör båttaxi och har en vendetta mot sin ständigt strejkande båtmotor (Spelledarperson?)

Det finns förstås en trevlig marknad där man kan köpa kläder, fisk, skaldjur och frukt osv. Fiskhandlarna drar till sig både kunder och katter. Hamnkaptenen kämpar febrilt för att se till att allt ifrån små fiskebåtar till lyxyachter ska kunna hitta en kajplats.

Under korstågen kom lokala sjömän tillbaka med vad som troddes vara Sankt Görans ben, dessa reliker förvaras fortfarande i kyrkan och varje april paraderas relikvariet genom gatorna i Portofina, följt av bedjande sjömän.

En känd byggnad i Portofino är Castello Brown som ligger högt ovanför hamnen. Ursprungligen var detta en militär fortifikation och den har uthärdat åtskilliga anfall. Rikard Lejonhjärta bodde här på väg till det tredje korståget. Fästningen togs ur bruk runt mitten av 1800-talet. En engelsk konsul köpte upp det strax efter och byggde om det till en villa. Under andra världskriget användes platsen som ett fängelse för partisaner. Sedan några år sedan ägs byggnaden av kommunen och är planerad att bli ett museum.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
På grund av titeln på artikeln om Portofino skulle jag nästan vilja göra antingen en tidsresa eller en tidsloop. Finns det något kul sätt man kan kombinera detta med relikerna?
 
Last edited:
Top