Spåna äventyr till Troubleshooters

Klingonsylt

Warrior
I regelboken till Troubleshooters så nämns det att både Hergé, Carl Barks och Hal Foster prenumererade på National Geographic och tog inspiration därifrån till sina äventyr. Jag funderade på om man skulle kunna göra en kul grej av detta här på forumet. Jag har tillgång till årgången 1965 som är året som spelet ska utspela sig. Jag tänkte att jag kunde posta rubrikerna eller korta beskrivningar av vad artiklarna i ett nummer handlar om och sedan spånar man fram äventyrsuppslag baserat på en eller flera artiklar. Låter detta som en bra ide?

Klingonsylt

Warrior
Januari 1965

Det börjar lovande med titeln på första artikeln:
Drowned Galleons Yield Spanish Gold
Adventurous divers in Florida bring up the 20th century's richest find of sunken treasure.

Dykarna har hittat skatter värda över en miljon dollar. Skatterna kommer från de sjunkna vraken av spanska galeoner tillhörande den kombinerade spanska silverflottan från 1715. Det sägs att flottan bar på skatter värda 14 miljoner och att den kolliderat med rev i närheten av Cape Canaveral på grund av en orkanstorm. Tusentals man och hela lasten förlorades. Några slitna och hungriga överlevande tog sig till St. Augustine där de kunde rapportera vad som hade hänt. Av tolv skepp lyckades endast ett undkomma; det franska fartyget Grifón som spanjorerna tvingat segla med eftersom man inte ville att de skulle avslöja silverflottans rörelser. Sedan dess har stormar ibland gjort att spanska mynt sköljs upp på stränder på Floridas östkust. Spanjorerna, pirater och skattjägare har under åren lyckats hitta delar av skatten men en stor del av den är fortfarande försvunnen.

Klingonsylt

Warrior
En annan artikel från samma nummer rör ett kungligt bröllop i nordvästra Indien där prinsessan av Jaisalmer gifter sig med Maharajan av Rajpipla i en pampig fyra dagar lång ceremoni.
Den gyllene staden Jaisalmer med sin massiva fästning, tempel och rajputkultur verkar vara en häftig miljö för ett äventyr. Ett kungligt bröllop borde också vara intressant som bakgrund för intriger.

Ulfgeir

Swashbuckler
Idéer jag får av de 2 artiklarna..

De förlista galleonerna - Flertal expeditioner försöker hitta mer av skatten, och fula knep används. Rollpersonerna är där för att hjälpa en vän att testa nya experimentella miniubåtar. The Octopus är ute efter ubåtarna.

Det indiska bröllopet - Rollpersonerna är där för att möta upp en brittisk agent som har viktig information. Andra agenter jagar dem genom fortet och staden. Agenterna har infiltrerat kretsen av de som arrangerar bröllopet, och har planerat att kidnappa prinsessan.