Japanska kärnvapen
Du är nog felinformerad... visserligare var även tyskarna intresserade av en atombomb men de var aldrig i närheten av att bygga en, de körde fast redan 42, och sedan lade projektet på is... Den japanska känner jag inte till, men misstänker att de i så fall var ännu längre efter.
Det japanska kärnvapenprojektet var mer framgångsrikt än det tyska. (Jag har en bok i ämnet i hyllan på jobbet.) Japanernas främsta problem var framställningen av vapenuran. De valde en olämplig metod (gasdiffusion) och hann därför inte producera tillräckligt mycket klyvbart material före krigsslutet. Om de hade valt en annan metod (centrifuger, den metod Saddam Hussein och AQ Khan använde), kanske de hade haft en uranbomb våren 1945. Goodbye, Okinawa i så fall.
Hursomhelst, japanerna drev inte plutoniumspåret, eftersom det var tekniskt svårare än uranspåret; det kräver en fungerade kärnreaktor. Fördelen med plutoniumspåret är dock att det går snabbare att producera klyvämnet när väl man har reaktorn i drift. USA hade en (1) uranbomb sommaren 1945, och satsade på att producera en plutoniumbomb i månaden från cirka juni 1945. Trinity var den första, Fat Man den andra. De var redo att fälla en tredje plutoniumbomb över Japan under september eller oktober 1945.
Japanska ledningen fattade nästan direkt att Hiroshima hade nukats. Isotopmätningar gör det lätt att fastställa att det är en uranbomb. De trodde därför att amerikanerna hade gjort en one-shot-attack. När sedan Nagasaki utplånades några dagar senare med en plutoniumbomb, begrep de hur mycket mer avancerat det amerikanska programmet var. Loppet var kört.
Det tyska kärnvapenprogrammet avvecklades några år in på kriget, därför att Hitler beslöt att kriget skulle vara slut inom några år och därför inte ville satsa på långsiktiga vapenprojekt.
(Att jag jobbar på Strålskyddsistitutet gör att jag har tillgång till facklitteratur i ämnet.)
Hursomhelst, de allierade hade vunnit kriget på överlägsen produktionskapacitet. Tyskland kontrollerade under kriget 15-20% av den globala industrikapaciteten, Japan cirka 3%. USA hade inom sina gränser 45% av världens samlade industriproduktion. Det finns en skämtsamt kommentar om att kriget vanns på löpande bandet i Detroit. (US Navy hade 4 hangarfartyg 1942 och ca 50 1945. Produktionhastighet: ca 1 per månad.)
USA hade en fullskalig mobiliseringsplan för kriget som aldrig behövde implemenetras: 215 armédivisioner för operationer utomlands. USAAF utvecklade
B-36 som skulle kunna angripa Europa från baser i Nordamerika. Och så vidare.