Sommarutmaning: sanning

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
För att spara lite tid har jag redan gjort det. Jag har aldrig spelat detta spel eller något liknande och det bygger på ganska exakt det vi pratar om här. @Genesis gav det "1000 indiepoäng" back in the day, så jag tycker att det borde kvala in. Om inte annat som inspiration för andra :)

INTERZONE
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Inser att jag redan skrivit ett scenario som leker med sanning på ett annat sätt, genom att låta spelarna skapa sanningen halvvägs in i scenariot:

I det scenariot spelar spelarna först personer som letar efter en mördare. De hittar henne, och dör en våldsam onaturlig död när de gör det. Sedan får spelarna undersöka den påföljande brottsplatsen och förklara på en pressträff vad som hänt. Funkade riktigt bra i spel, eftersom det gjorde metakunskapen om vem och hur till något alla spelare redan hade när det väl blev en undersökning av det.

Första hälften är mer klassiskt undersökningsscenario. Andra hälften är helt friform, baserat på resultatet av första hälften.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Påläst är första projektet, som utforskar sanning som konflikt. Ni spelar folk som "gjort sin egen research", och försöker övertyga andra om att det finns en åsiktskorridor och att den har fel. Det finns absolut ett mått samtidssatir i detta, men som spelkoncept är det väldigt intressant. Tänk om konspirationsteorierna är sanna? Hur är det att lobba för dem, och möta världens agg? Inte listat ut helt hur det skall funka än, men det känns som att en stor del av det handlar om trovärdighet, pengar, kontakter, och karisma.

Urmord är det andra. Mordgåtor är liksom en sak - men arkeologiska mordgåtor, där en del fakta kan ha försvunnit genom årtiondena? Hela idén bygger på att försöka länka knapphändig information och försöka tolka vad saker innebär. Antagligen rättså handouttungt, och potentiellt baserat på något riktigt fall.

Får se hur långt dessa kommer under sommaren. Min semester börjar inte förrän i juli.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Eftersom även trådstartaren tipsar om projekt som redan är skrivna så får jag väl flinka in med min The Murder of Mr. Crow som är på två sidor. Här vet man inte mördaren förrän vid avslöjandet, vilket är den enda scenen man egentligen man spelar ut, men gör tillbakablickar i form av frågeformuleringar. Slutet borde vara bättre i det spelet, men spänningen ligger aldrig i vem som är mördaren utan det intressanta är att skapa ett mordmysterium tillsammans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Egentligen vill jag se ett rollspel på hela meme-temat "wrong answers only". Där vi vet sanningen men måste jobba mot dess motsats på komiska eller tragikomiska sätt. Av bra eller dåliga anledningar.

Ett mordmysterium i det sammanhanget blir ju att försöka sätta dit någon vi vet inte gjorde det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har tyvärr inte lyckats ta mig tiden till detta, trots fyra veckors semester. Har skrivit ett par ofärdiga grejer, men under sommaren har jag varit tvungen att fokusera på annat skrivande.

Men jag fascineras sjukt mycket av sanning, överhuvudtaget.

Ett par av grejerna jag antecknade, som kanske skrivs klart någon dag:

Deep State: "A game about making sure people don't learn the real truth. You use black budgets and illicit funding sources to obfuscate information, disorient, and misinform the public". På den tilltänkta skalan hamnar detta på Före spel, men tanken var att vi skulle sätta upp sanningarna själva. Lite som att få skapa våra egna fiender i något stridssystem. Svårighetsgrader är sedan kopplade till medial kontroll, lobbyism, och annat myspys. Alltså är detta "Påläst", men på engelska.

Skissar också på ett sorts generiskt system där alla spelets siffror och tärningsslag syftar till att styra vad som är sant och inte. Inte helt olikt hur Wises och Color Scenes fungerar i Burning Empires, men som hela spelets syfte.
 
Top