Nekromanti Sommarrollspelet?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, nu har sommaren kommit och det är skoluppehåll och semestertider. De flesta av oss forumiter kommer väl att passa på att få lite härligt sommarrollspelande utagerat under lediga dagar. Jag är nyfiken på vad som kan tänkas vankas denna sommar. Har ni några speciella planer, vad blir rollspelet som ska hårdspelas av eran grupp i sommarens tecken?

Själv kom jag av slump över reviderade En garde! apbilligt, vilket jag inte spelat förut. Dock tilltalar det mig till 110% av vad jag vet om det nu - både som koncept och som historisk blickpunkt. Har inte fått det än, bör dyka upp imorgon. Så det är inbokat för att fördriva sommarens speltillfällen med. Själv gillar jag äventyrsmatad action och stoj under sommartiderna. Vet inte varför, men det liksom känns extra härligt med vilda äventyrsbravader under den tiden på året.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Min sommar kommer präglas av spel i Changeling, Ars Magica och Dungeons & Dragons 4.0. En pågående kampanj i det första fallet, nya i de två sista.

För egen del kommer jag forsätta att spelledda främst två kampanjer i Bortom, varav den ena kommer användas för att speltesta en del nya påfund.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Lacuna - kortsession.

Noir - sensommaren.

Eon/Solar System - årets sommarkampanj, nio dagar i sträck vigt åt rollspelande i vaccuumet efter kejsar Jargus död. Högnivå-intrigrollspel med mycket politk, hemligheter och karaktärer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Vi spelar en Conan-kampanj denna sommar. Vi är i Zamora vid den tid när Conan är en ung kringströvande svärdsviftare som ingen egentligen hört talas om. Zamora plågas av inbördsstrider och efter att ha satsat på rätt häst har en spelarroll lyckats få äganderätt till en borg och en förläning som tillhört en "felsatsare". Nu har vi "bara" sura grannar och en flock jätteråttor att tampas med.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Vi har hunnit avsluta en Mouse Guard-kampanj, spela Itras By, Polaris och Rymdspelet med torsdagsgruppen.

Dessutom har jag fått ihop en mysig grupp för enkvällshistorier. Den har spelat Itras By och ikväll spelade vi Meg Bakers lysande spel A thousand and one nights. Vi har planerat att spela Little Fears, Cat RPG, Rymdspelet, Kadettspelet och det lär bli mer 1001 Nights den närmaste tiden. Om vi hinner med allt det innan hösttermin så skall jag nog försöka klämma in Höstdimma, 3:16, kanske DitV och Wushu också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har just spelat rollspel genom en dödsvarm helg, och kommit fram till att sommaren är askass för rollspel. För mig handlar nämligen rollspel väldigt mycket om det intellektuella, och i den värme vi fick stå ut med ute på landet där vi var (Hårte, om nån bryr sig) kunde man knappt röra sig än mindre tänka. På dryga tio timmar som vi spelade idag fiuck vi lika mycket gjort som man på en normal höstkväll får på två timmar. Fanimig patetiskt.

Och alla är bortresta eller har ont om tid eller hittar annat. Sommaren suger.

Med det sagt har jag just köpt Coriolis och Ghazalis sista färd, och blivit rejält inspirerad. Ska definitivt försöka förmå min spelgrupp att som allra minst köra introäventyret...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
I Eon har jag precis dragit igång min jättekampanj som utspelar sig i Jargien med omnejd.

Dessutom har jag nyligen köpt D&D4 och när jag kommit lite längre i mitt världsbyggande och regelpluggande så kommer jag dra igång en storkampanj där också.

I DoDT där jag är spelare så är vi mitt uppe i en kampanj och Sl har en ny på lut när den nuvarande tar slut.

Utöver det så kan det mycket väl bli lite Classified Information och spel med en blandning av diverse DoD från 80- och början av 90-talet.

Mycket spelande med andra ord :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
För min del ska jag försöka få till ett avslut på Conan-kampanjen jag varit spelledare till sen 2005. Vi har svårt att få ihop hela spelgruppen pga arbete, familjer och fan och hans moster. Men snart, mycket snart...

Annars har min D&D4 kampanj precis dragit igång med Keep on the Shadowfell och vi startade med 4 encounters igår och jag lyckades med en team wipe och en encounter där 3 av 4 spelare fick faceplanta, så jag är nöjd och spelarna inte lika kaxiga nu som de var tidigare. D&D4 är dödligt om man som DM verkligen utnyttjar motståndarnas resurser :)

Slutligen ska vi tina upp Undergångens arvtagare-kampanjen. Spelgruppen hade ett litet möte och vi kom fram till att en kanonrolig kampanj inte bör permanent djupfrysas bara för att systemet är sugigt, speciellt inte när vi kommit halvvägs...

Så min spelsommar kommer bli intressant...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Lite blandat. Cold city tar nog uppehåll då vissa spelare är på annan ort under delar av sommaren. Jag spelleder förmodligen ett äventyr till Empire of the Petal Throne när jag kommit hem från arvikafestivalen. Sen ska jag förmodligen också försöka få till stånd lite Barbarians of Lemuria. Jag är också sugen på att prova In space varianten av Inspectres Kanhända blir det också något spelpass Agone och Dark Heresy, men det är upp till sl i de spelen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om vi hinner med allt det innan hösttermin så skall jag nog försöka klämma in Höstdimma, 3:16
Jag är rent sagt förvånad. Trodde faktiskt att detta skulle vara din prio uno.

Låter i alla fall som du kommer att syssla med en hel del. Hoppas ni får det roligt. Förresten vad Mouse Guard är på tapeten numera. Jag borde nog ta mig orken att titta närmare på det snart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har just spelat rollspel genom en dödsvarm helg, och kommit fram till att sommaren är askass för rollspel.
Hm, det låter som ni haft oturen att just spela under en vindstilla dag eller så?
Min erfarenhet är den att visst, det är varmt - speciellt nu, bannemej - men om man sitter ute på någon altan eller så, och har något att dricka så brukar det alltid gå vägen och efter en stund då man glömt värmen bli riktigt trevligt.Fast man borde väl rekommendera sommarkvällarna och nätterna, som är bäst då det svalnar av. Synd bara att myggen skall existera.

Jag minns i mina begynnande rollspelsdagar, då spelade jag och polarna om nätterna på morsans och farsans altan. Det var jävligt najs, förutom att det fanns mygg och blev kyligt bortåt fyra-fem tiden. Något annat jag kan rekommendera är om man har tillgång till båt, vilket vi hade på den tiden då en kille med båt var med och spelade. Då drog vi ut till småkobbar och satt där och spelade. Man kunde ta badpaus och det blåste sköna brisar hela tiden. Awesome platser att spela på med.
... Fyfan, och har sitter jag i min bastu till lägenhet och mår halvpyton. :gremwink:

För mig handlar nämligen rollspel väldigt mycket om det intellektuella
Lust att utveckla den meningen? Låter intressant.

Och alla är bortresta eller har ont om tid eller hittar annat.
Tja, det där tycker jag inte bara är ett sommarproblem. Snarare ett vuxenproblem i allmänhet. Jag själv har barn nu, man knegar eller läser osv. Håller med om att det är svårt att få tag i folk alla gånger, eller att ha tid själv ens.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
solvebring said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Om vi hinner med allt det innan hösttermin så skall jag nog försöka klämma in Höstdimma, 3:16
Jag är rent sagt förvånad. Trodde faktiskt att detta skulle vara din prio uno.

Låter i alla fall som du kommer att syssla med en hel del. Hoppas ni får det roligt. Förresten vad Mouse Guard är på tapeten numera. Jag borde nog ta mig orken att titta närmare på det snart. </div></div>

Jag antar att det är att vi inte prioriterar Höstdimma högre som förvånar dig, och inte 3:16.

Tja. Jag börjar nu få in kommentarer och frågor från de som köpte spelet kring GothCon för några månader sedan, och de var ju de första utanför sfären med folk som spelat med mig och mina Kaisers på konvent som kommit i kontakt med Höstdimma. I världen i stort är nog Höstdimma nytt och ballt. Men för mig personligen så är det ett fem år gammalt spel (jo, jag höll på och putsade på det ett tag), det är ett awesome spel som alltid blir bra när vi spelar.

Kanske tar jag fram det för att de som är nya i gruppen skall få se det, och om de hugger kan jag nog tänka mig en minikampanj.

Men jag vill testa nya grejjer. Jag har hordat på mig en massa indiespel, både som köpes och som resultatet av korrläsningar och granskningar av andras spel. Det skulle vara kul att få spela några av dem också. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
solvebring said:
Lust att utveckla den meningen? Låter intressant.
Äsch, det handlar helt enkelt om att jag uppskattar intellektuella utmaningar och att överhuvudtaget kunna tänka och när det är varmt kan jag inte det. Det är som att ha huvudvärk, vilket är det värsta jag vet att ha, eftersom det drar ner min tankeförmåga.

Vore jag bara ute efter att t.ex känna i rollspel så skulle det inte spela lika stor roll, för känner gör jag lika mycket oavsett klimat. Det är tänkandet som dör.

//Krank, som har huvudvärk just nu pga att han sovit i ett syrefattigt rum
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
här är det mua och eq som gäller deltar som spelare i en mua kampanj och spelleder en kampanj i eq dock något sporadiskt...

som någon sa innan så är inte somamren den bästa tiden för rollspel då alla skall iväg på semestrar och dylikt
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag ska testa Lady Blackbird (en Solar System-variant, nästan), spela Race for the Galaxy (kortspel), försöka fortsätta med Marsklandet i Midgårdstappning (med Deciphers Coda System), avsluta Undergångens Arvtagare (vi är inne på sista kapitlet efter 3 år av regelbundet spelande) och dessutom försöka få ett par spelmöten med Noir-Hotell Gourd och Star Wars Saga. Puuh.

Tuff sommar. SMILE
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi kommer fortsätta med D&D4, som vanligt... sen kanske det blir Warhammer FRPG, och lite Mutants & Masterminds...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag minns i mina begynnande rollspelsdagar, då spelade jag och polarna om nätterna på morsans och farsans altan. Det var jävligt najs, förutom att det fanns mygg och blev kyligt bortåt fyra-fem tiden.
Jag kommer från det blåsiga Göteborg. Jag minns hur vi spelade D&D på altanen till min föräldrars villa en varm sommardag 1977. Det var behgligt, men vindfläktarna föste runt de alltför många papprerna stup i kvarten. :gremsmile:

Nuförtiden spelar jag helst inomhus, även varma sommareftermiddagar. Rikligt med vätska hjälper.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Vi spelar just nu Mutant Chronicles - The Venusian Apocalypse, inne på del 2 av 3 nu.

I övrigt liras det lite sporadiskt Kult (med Noirs regler) och jag spelleder MUA (Silversoldaten är vi inne på nu) och lite D&D4.

//Boboliwsy - Mycket spel blir det...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Unknown Armies och en massa indielir. Har redan hunnit med Shock:, Fiasco och Polaris (äntligen!).

Jag har även planer på att köra igenom en egenkonstruerad Pedagogy of Play-modell (länk) för att uppnå flow och lära oss alla att hantera de viktigaste Story Now-verktygen (bomber, flaggor, premisser och liknande).

Sedan kommer jag nog att hitta på något eget system och försöka få det spelat, för skojs skull. Och jag måste ju provspela någon annans SERU-spel (fortfarande ingen som vill speltesta Utpost? Dokumentet har varit klart i över en månad).

Andra indielir jag skulle önska att jag hann med, men antagligen inte hinner: With Great Power..., Don't Rest Your Head och något gratisspel från Story Games (såsom Lady Blackbird eller Ghost/Echo).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Planen är väl några spelmöten med Burning Wheel. Kanske om man får till ett spelmöte i en relativt nystartad Conspiracy of Shadows kampanj som vi kör one-on-one och planen är att alternera vem som spelleder vem. Förhoppningsvis minst en omgång Best Days och minst en omgång Utpost. Men det är drömscenariot. Återstår att se om det ens går att få till ett spelmöte under sommaren. :gremsmirk:
 
Top