Solorollspelsutmaning

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Min semester börjar på tisdag, och jag har satt som mål att skriva klart ett utkast på mitt solorollspelsprojekt Mourne lagom till sista juli.

Solorollspel är alltså precis vad det låter som: rollspel för en enda spelare, utan spelledare. Ett av sätten det går att spela Ironsworn på (gratis .pdf), men andra exempel är Dark Fort (följde med första Mörk Borg Heretic) och Disciples of Bone and Shadow (kostar $7 som .pdf).

Här finns lite matnyttiga tips från Dicebreaker.

Här finns en video om att vara sin egna GM. Hela den kanalen har massor med tips och recensioner kring solorollspelande. Inklusive Ironsworn. Skaparen delar med sig av hennes egna verktyg, som är kannibaliserade från alla möjliga olika spel.

Förslag på teman, om ni har idétorka:
Äran och tillfredsställelsen i att göra färdigt något är nog tyvärr enda priserna jag kan erbjuda.

Själv brukar jag känna att det är belöning nog att se hur grymt kreativa folk är!

Hoppas någon nappar, trots värmen. :)

Sluttid för bidrag är vid midnatt första augusti 2021.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En sak jag vill uppmuntra, eftersom det rör sig om en hel månad, är trådar där vi kan diskutera solorollspelsdesign i takt med att eventuella bidrag tar form! Kan sakna att få lite inblick i hur folk tänker i sitt skapande. :)

Försöker föregå med gott exempel, med start på tisdag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Mitt spel kommer handla om att man är en vampyr från Östeuropa som lyckats hitta en utbildning man kan göra helt på natten i USA och därför åkt dit. Så man måste hålla det hemligt att man är en vampyr medan man hanterar universitetslivet. Jag har gjort en framsida och designat en mekanik runt att använda en kortlek.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Mitt bidrag är klart!

Sapere aude!
Du är det yngsta barnet i vampyrfamiljen Lazarescu. Dim familj har bott i en isolerad dal i östeuropa i nästan 1000 år. Du är själv hundratals år gammal (men ser fortfarande ut som att du är 19) och har aldrig haft en chans att lämna dalen. Du är uttråkad, läser allting som du kommer över och drömmer om att åka iväg för att skaffa dig en utbildning. Men eftersom det hade krävt att vara utomhus på dagen är det kört. Eller, det var det tills du upptäckte att skolan Freedom University i USA erbjuder en hel utbildning som kan genomföras nattetid! Du har packat din väska, skaffat en falsk identitet, fått tillstånd från mamma baronessan att åka och tagit ett skepp till staterna. Dags att få en riktig utbildning!

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mitt bidrag är klart!
Läser ikväll!

Vill också passa på att dela lite mer resurser:

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Berätta vad du tycker när du läst! :D
Tycker det är riktigt coolt!

Journaltypen av solorollspel är en form jag inte spelat alls, men jag gillar scenerna och de dilemman som skapas och att de olika sviterna får olika mekanisk innebörd. Det tycket jag är ett snyggt grepp. Också föredömligt kort, vilket gör att det går att komma igång på fem minuter.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Det blev ett litet spel trots allt. Jag borde jobba med andra projekt, men det här var en bra "timskiss".

Om natten är en enkel solomekanik för att spela mysterier. Det är en förenklad variant av soloreglerna jag har använt i ett par år för att speltesta mina böcker. Inga andra regler behövs, men de är enkla att använda ihop med andra rollspel.

Reglerna består av tre delar:
  • Generatorn. Man slår upp en sida i en bok för att slumpa fram platser, personer och konflikter.
  • Oraklet. Två Fate-tärningar fungerar som Orakel. En tredje - kallad TROR eller OTROR - används för att justera oddsen.
  • Konfliktpoäng. Varje gång man skapar en oväntad händelse får man ett Konfliktpoäng. De kan sedan användas för att ta sig ur knipor.

Om natten v0.5 är på 5 sidor och helt utan layout eller bilder.
 

Attachments

Top