Solorollspelsutmaning

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Mourne är snyggt, suggestivt och texterna har skön attityd! Men hur spelar man? Jag fattar inte riktigt hur tärningsmekaniken fungerar (min hjärna funkar inte så bra för tillfället).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Men hur spelar man? Jag fattar inte riktigt hur tärningsmekaniken fungerar (min hjärna funkar inte så bra för tillfället).
Mitt mål var att ha en enda central mekanik för att ta en situation vidare, som var centrerad kring "push your luck". Resultatet av det målet blev:

1. Sätt dig i en skitdålig situation. Finns en tabell med exempel i dokumentet.
2. Slå 1T20 och 2T6. T20 är din Action Die. T6:orna är din Challenge. Du väljer röda eller vita T6:or - Fight eller Talk.
3. Du får välja en handling som för situationen vidare. Finns åtta som alla har olika narrativ innebörd:
  • Take a Chance: ge dig själv disadvantage mot att du får en extra Reward. En chans dyker upp och du tar den.
  • Use Stuff: om du har en grej du kan använda kan du ge dig själv advantage istället, men du förbrukar grejen. Ditt svärd, din penningbörs, eller vad det nu är.
  • Make Personal: lägg undan nuvarande tärningspöl och rulla en ny av motsatt sort. Vita tärningar blir röda, röda blir vita. Men de tidigare tärningarna ligger kvar. Det blir personligt på något sätt!
  • Make Fateful: dubbla antalet tärningar. Det blir mer storslaget!
  • Escalate: lägg till en tärning till pölen. Någon skit händer som eskalerar situationen.
  • New Scenery: slå om alla tärningar i Challenge; byt plats.
  • New Approach: slå om din action die; försök klara av situationen på något nytt sätt.
  • Stand: gör inget mer utan avgör situationen istället.
4. Upprepa #3 till dess du väljer Stand. Utveckla situationen längs vägen.
5. När du väljer Stand:
  • Action > Challenge: Framgång. 1 reward, +1 reward per gång du gjort Take a Chance. Se om något avslut sker.
  • Action = Challenge: Framgång. Inga rewards. Se om något avslut sker.
  • Action < Challenge: Injury. Se om något avslut sker.
6. Progress -> ta bort tärningarna i Challenge men lägg dem åt sidan. De är "besegrade". Utveckla vad tusan som händer, kanske med ett nytt mål eller en ny situation, och det måste bygga på vad som hänt hittills.

7. Se om något avslut sker. Har bara narrativ betydelse.
  • Har du totalt 18 Fight Dice du klarat av så blir det ett Killer-avslut.
  • Totalt 18 Talk Dice blir ett Liar-avslut.
  • Totalt 9 Debt Dice blir ett Sorcerer-avslut.
Om inget avslut sker, starta en ny situation från #2.

Vet inte om det gör saken tydligare, men det är ett försök i alla fall! Kommer skriva en spelrapport när jag får tillfälle.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Men vi kan ta ett exempel:

Slår 1T20 och 2T6. Väljer vita T6, för det är snacka som gäller. Några stöddiga vakter vill mucka muntligt.

17 vs 4, 4

Dubletter etc. räknas ihop, så just nu är det 17 vs 8.

Väljer att eskalera. Lägger till 1T6. Vakterna anklagar mig för grova brott jag givetvis inte begått.

17 vs 4, 4, 3

Fortfarande 17 vs 8.

Eskalerar igen. Vakterna insisterar att jo, det är jag som är den skyldige.

17 vs 4, 4, 4, 3

Nu är det 17 vs 12. Leder fortfarande...

Fan - vi kör en Make Fateful. Visar sig att det är självaste kejsarinnan som försvunnit och de anklagar mig för att ha kidnappat henne.

17 vs 6, 4, 4, 4, 3, 3, 2, 1

Fortfarande 17 vs 12.

Fånigt att vakterna anklagar mig för något sådant... Men är inte det där en rätt fin förgylld brosch en av dem har? Den vill jag sno...

Take a Chance. Rulla en ny d20 och behåll det lägre resultatet. Slår 19, så det är fortfarande 17 som gäller.

17 vs 12.

Äh, vi eskalerar igen och lägger till 1T6. Vakterna har fört mig till slottet där jag måste stå till svars för det jag gjort. Det är rätt dålig stämning såhär när kejsarinnan försvunnit.

17 vs 6, 4, 4, 4, 3, 3, 3, 2, 1

Lika många treor som fyror nu, men fyra är högre tre, så fortfarande 12.

Vi gör det personligt! En av vakterna avslöjar att hela grejen med kejsarinnan bara var skitsnack, för det är stewarden som vill döda mig på grund av outgrundliga men väldigt personliga anledningar. Den jefeln!

Alla vita T6:or läggs åt sidan, men lika många röda T6:or måste rullas istället (nio stycken).

17 vs 5, 5, 5, 4, 3, 3, 2, 2, 2

Så 17 vs 15 just nu.

Börjar bli lite tight, ungefär som tronsalen där jag just nu måste slåss mot alla dessa dumdryga vakter som lurade mig med en ruse om en försvunnen kejsarinna.

Eskalerar igen. +1T6.

Förstärkningar anländer, kaxiga som aldrig förr. Men eftersom de är skitkassa dussinvakter dödad jag av dem i rätt rask takt.

17 vs 5, 5, 5, 4, 3, 3, 2, 2, 2, 2

Nu är det fler tvåor än femmor, så plötsligt är det 17 vs 8. Går ju svinbra! Och vakten som försökte perforera mitt högerhöga får istället en flygtur ut genom fönstret och ett improviserat möte med kullerstenarna.


... och så fortsätter det, till dess du väljer Stand. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det blev ett litet spel trots allt. Jag borde jobba med andra projekt, men det här var en bra "timskiss".
Riktigt coolt! Tycker om Fatetärningsmekanismen som orakel och att använda böcker med hela paragrafer som inspiration. Med en kombination av Grimscribe och Iron Empires-seriealbum framför mig kan det här bli väldigt (o)lustigt. :D
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Då förstår jag lite bättre. Och anledningen till att du inte väljer Stand så fort Action är större än Challenge är att du hoppas på t ex Chance - så att du kan vinna något på konflikten? Egentligen kan du välja Stand efter första slaget?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Då förstår jag lite bättre. Och anledningen till att du inte väljer Stand så fort Action är större än Challenge är att du hoppas på t ex Chance - så att du kan vinna något på konflikten? Egentligen kan du välja Stand efter första slaget?
Yes! Och då har du löst situationen. Nu när jag testat lite mer tror jag ett par ändringar behövs dock.

1. Byta hur > Challenge och = Challenge funkar, så det bästa du kan åstadkomma är att vara exakt lika med Challenge. Det ger mer incitament att fortsätta.
2. Du får din reward av chance direkt istället för genom att välja Stand.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Sitter och plöjer igenom spelartiklar och kom över denna som skänker en tanke på att göra solorollspel på ett annorlunda sätt än vad som sägs i första inlägget:

 
Top