Solo-rollspel

Bra tips!
Ja jag vill gärna ha så mycket som möjligt att slå tärningar på…
Spelar ”Little town” nu men tänkte övergå till något mer komplext snart. Dä blir det mythic gm 2ed och möjligtvis ”Chock”,”Call of Cthulhu” eller ”Traveller”.

Laddade ner Quick rules till ”Traveller”, laddade upp pdf’n till Gemini ai och skapade därefter en karaktär. Helt ok mör ai sköter ordningen. Blev lättare att fokusera… har några gratis äventyr jag tänkte köra solo också… får se vad jag tycker om Traveller sen…

Testar just nu strider mode till The One Ring 2e. Har inte hunnit så långt men gillar det helt klart. Lagom komplicerat, bra prompter, systemet funkar superbra.

Spelade Death station ett par timmar. Fick påminna ai om att INTE avslöja något, INTE ge några förslag eller hintar. Gick bra efter en stunds inmatningar av instruktioner. Jag försöker fokusera på rollspelandet hela tiden när det blir en ny scen. Testar olika lösningar och så…
Skriver gärna egen analog loggbok. Samtidigt som jag ber ai att hålla logg också.
Försöker att bara lösa en del av miljöbeskrivningen och sen fantisera ihop vad karaktären gör. Skriver vad jag gör och låter ai hålla koll på reglerna till viss del.

Någon som vet några gratis äventyr man kan ladda ner till Traveller? (inte piratkopior eller liknande olagligt).
Har bara hittat Death station

En reflektion utifrån en diskussion jag hade med en vän häromdan: jag tror solo-scenen hade mått bra av att mer tydligt särskilja sig från den övriga rollspelshobbyn. I mina ögon är de besläktade, men i slutändan väsensskilda aktiviteter som kräver andra färdigheter och verktyg, och jag tror inte det är till solospelares fördel att de ser sig som en variant av gruppaktiviteten rollspel.

Märker allt oftare hur det på t.ex. Kickstarter-kampanjer knorras över att spelet inte stödjer solospel, men jag tror nästan det ligger solohobbyn i fatet att den får ett hopkastat solo-kapitel i en rollspelsbok snarare än att den bryter sig loss och slipar på det egna hantverk jag uppfattar att det är. Tror inte det finns rum att växa jämte den större rollspelshobbyn.

Menar inte detta som en kritik mot solospel (har också sett att det finns röster som gör sig lustiga över solospel, men de rösterna består nästan uteslutande av dorks), utan snarare att det finns styrkor i att se det som en separat hobby.

Last edited:
En reflektion utifrån en diskussion jag hade med en vän häromdan: jag tror solo-scenen hade mått bra av att mer tydligt särskilja sig från den övriga rollspelshobbyn. I mina ögon är de besläktade, men i slutändan väsensskilda aktiviteter som kräver andra färdigheter och verktyg, och jag tror inte det är till solospelares fördel att de ser sig som en variant av gruppaktiviteten rollspel.

Märker allt oftare hur det på t.ex. Kickstarter-kampanjer knorras över att spelet inte stödjer solospel, men jag tror nästan det ligger solohobbyn i fatet att den får ett hopkastat solo-kapitel i en rollspelsbok snarare än att den bryter sig loss och slipar på det egna hantverk jag uppfattar att det är. Tror inte det finns rum att växa jämte den större rollspelshobbyn.

Menar inte detta som en kritik mot solospel (har också sett att det finns röster som gör sig lustiga över solospel, men de rösterna består nästan uteslutande av dorks), utan snarare att det finns styrkor i att se det som en separat hobby.
Ja. . Jag spelar solo för att jag inte har några andra att spela med. Men det är skillnad på solo och gruppspel. Tuffare för hjärnan att hela tiden föra äventyret framåt samtidigt som man ska agera/reagera utefter sin rollkaraktär.
Ja Solorollspel är definitivt en egen genre och hobby inom spelintressets ramar.

Solokapitel i rollspelsäventyr tillägnat just solospel är icke önskvärt. Hellre att man skapar liknande ”investigators solo handbook” och liknande.

Back