Nekromanti [Solar System] Nu kan vi bli mer konkreta...

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Nu begår jag en mortal sin genom att dubbelposta. Detta för att jag vid närmare eftertanke inte var nöjd med att fortsätta på en gammal tråd, det blev liksom fel.
Ursäkta, shoot me.

Följande mail har gått till tilltänkta spelare. Tanken är att det skall vara utforskande och experimentiellt genom att vi kör olika typer av äventyr. Någon gång blir det storstadsaction a la Dödligt vapen, nästa gång skräckis i skoganra kring Crystal lake mot Jason och Blair Witch samtidigt, nästa blir det rymdstrid mot aliens and som on, ja ni fattar.
Det skall gå snabbt och vara kul. Naturligtvis finns det en större tanke kring Prof, Maddox men det är inte det viktiga :)Har Solar System-seniorerna något att tillägga?
Gärna kring karaktärsskapandet. Kanske är det så att någon sitter på en komprimerad instruktion?

Jag har också med två fullskrivna äventyr längst ner. Är de tillräckligt orälsade? :gremsmile:

mail said:
Tjena!
Jag är väldigt sugen på att testa systemet Solar System och därför har jag tänkt ut en liten setting. Av erfarenhet vet jag att det tar en enorm tid att realisera även den minsta tanke så därför finns det ingen tid att spilla. Jag tänker mig korta en-kvälls scenarion med minsta möjliga äventyrsskelett, i stort sett bara ett mål. Om det är kul kan man spela flera gånger. Kanske vi kommer igång nån gång i sommar, kanske det blir efter sommaren, vi får se. Jag vill i alla fall lira och kommer att försöka driva det här.
Jag älskar diskussioner så lämna gärna feedback på detta, detaljer eller övergripande, allt är välkommet.

Anders, om du vet nån mer som skulle vara intresserad så är det bara att bjuda in dem i mailkonversationen.

Inspiration, utan inbördes ordning;
Tonåren, Aliens, filmen The Wraith, Dr Stein av Helloween, Neil Gaiman, rollspelet Skuggornas mästare, Highlander, Fredagen 13:e, filmen Scanners2, Clive Barker, filmen Gods Army, Men in Black, Twiligt Zone, serien X-men, rollspelet Shadowrun, Hellboy, Final Fantasy 7, the League of Extraordinary Gentlemen, White Wolfs World of Darkness, låten Walking with a ghost med Tegan & Sara och mycket, mycket mer...

Skapa karaktärer som är något mer än vanliga människor. Vampyrer, mutanter, agenter, ninjor, änglar, asaväsen, egenpåhittat är alla tillåtna. Deras krafter och förmågor skall gärna vara bra-dåliga, dvs bra men med en konsekvens eller nackdel som begränsar. Framförallt måste förmågorna vara coola och se snygga ut när de används. Utseende är allt.
Tänk också på att det skall vara en spelbara karaktär utan alltför stora begränsningar äventyrsmässigt. Att göra karaktärer till Solar System är lätt tekniskt men det är viktigt att den är vältänkt. Detaljerade instruktioner kommer snart. Fundera på konceptet först.

Alla karaktärer är mer eller mindre knutna till Professor Maddox, mänsklighetens störste geni, avskydd och fruktad av regeringar och organisationer. Han kör sitt eget race (tror ni) och har (förhoppningsvis) en plan för att rädda (eller bli härskare över?) mänskligheten. Han är en kraft, en gåta och ändå bara en människa (eller?).
Den galne professorn besitter enorma resurser och har ett finger med i de flesta syltburkar som innehåller övernaturligheter, världen över.

Världen är enkel. Nutid. Alla konspirationsteorier stämmer, och alla sägner och myter är sanna. Yetin springer runt i Himalaya, Illuminati kämpar för/besitter världsherravälde, i Roswell kraschade ett UFO som regeringen tog, nazisterna hade flygande tefat och stora insikter i ockultism, vampyrer finns på riktigt, psimutanter är en realitet, regeringen sitter på ett zombievirus som bara väntar på att smita ur sitt provrör, bakom månen väntar en flotta med utomjordiska reptiler på rätt ögonblick att ta jorden i besittning, i skogarna kring Crystal lake vandrar en ung herr Vorhees runt och letar efter ungdomar och mycket, mycket mer.

Professorn har en mängd hantlangare:
Flera av dessa kommer utgå och många kommer komma till beroende vad som är intressant för gruppen.

Natasha Romanov
Professorns assistent. En blyg ryska med långt rött hår och en kropp som väcker begäret i en sten. Helt omedveten. Olyckligt kär i en rollperson? En rollperson olyckligt kär i henne?

Allan Quartermain
Superagenten med blonda hårsvallet och orange, tight jumpsuit och en arsenal av högteknologiska vapen. Utför olika uppdrag åt Professorn. Mycket mångsidig, diskret och med gott omdöme men med kallt blod rinnande i ådrorna.

Androiden Roy
En fulländad humanoid med filosofiskt sinnelag som förtvivlat försöker förstå mänskliga känslor. Tål förhållanden människor aldrig kan överleva.

Xen-Ay
This alien humanoid is rather feared among the professors co-workers. This is beacuse he is known to read minds! He is a very quiet and polite being though and seems very keen of the professor. But still, didn´t he seem to look away but smile at you that time he passed you in the hallway?

Konstrukten/Roboten t1-M0T.ey
Med en kropp av gjutjärn och driven el, radioaktivitet, ånga och gengas framlider timotej sin existens. Han söker kärleken och använder under tiden sin 3,5 ton tunga kropp i professorns tjänst.

Annie Harper
Annie är en ande, ett spöke, som av någon anledning inte gått vidare. Hon är forskare inom etnologi och hjälper professorn med viss information. Skämtar rått om livet på andra sidan.

Ali
En behaglig, vacker man med svårbestämbar ålder. Han utstrålar ett lugn och en inre frid men Ali är inte lycklig. Något fattas honom och han lider som bara en fallen ängel kan göra. Professorn försöker hjälpa Ali men gåtorna kring ängeln gäckar dom. Ali kommer och går som han vill och han verkar kunna utföra mirakel.

Demonen
Ett svart väsen av rök, päls, torrt skinn och materialiserad illvilja hålls ofta i bur. Vid vissa tillfällen släpps demonen ut för att utföra viktiga uppdrag men om halskragen lossnar…

Shawn MacLeod
Är av klanen O´Connor och som de andra släktingarna slåss han med katana och har ett rent hjärta. Han är en av de Immortals och i väntan på The Quickening ser han till att hålla koll på Professorns moral.

Sebastian
Det som kallas Sebastian är ett kosmiskt medvetande som har sin hemvist i rymdens oändliga tomhet. Vid flera tillfällen har Sebastian gett professorn information som gjort att han kunnat rädda både universum och jorden. Vem vet vad Sebastian har att säga nästa gång.

Fiender har professorn otaliga. För att nämna några finns det ninjaorganisationen The Hand som jobbar för högstbjudande, det vetenskapliga brödraskapet A.I.M som söker ta över världen, den ständigt gäckande mästarhjärnan Professor Moriarty, den lika ekonomiskt starka som komplett vansinniga Moral Majority som vill dräpa allt som inte passar deras mall, vättarna som alltid levt under marken och avundats människorna deras plats på ytan, rexraptorerna (tänk Aliens) som när som helst upptäcker det smörgåsbord som är jorden, Kim-Jong-Il världens galnaste man och många, många fler.

Äventyr
1. Professorn låter meddela "Jag behöver ett kilo plutonium. Var snälla och fixa det åt mig."
2. "Natasha har inte kommit till jobbet idag, ingenting funkar utan henne! Kolla var hon är och hämta henne."

Zeb - Det har tagit tid men ännu steg är taget...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
  • Din spelledarpersoner är asintressanta och coola- ge dem hat och kärlek och mål. Knyt rollpersonerna till dem med relationer och mål
  • Fokusera på det som är spännande- relationerna och konflikterna
  • Se till att konfliktera finns på plats innan spel- de kommer troligtvis inte uppstå spontant i spel
  • Vad sägs om att berätta för spelarna, om de inte redan vet, att de förväntas kasta sina rollpersoner in i konflikter, inte spela för att skydda sin rollperson, bjuda på sin rollperson och låta andra triumfera, hjälpas åt att skapa drama. Att du inte tar ansvar för deras kul, eller för att det blir till en berättelse
  • Skapa en fet plats att vara på- professorns mystiska och enorma borg
  • Du behöver inte den typ av äventyr som du skriver längst ner om du har det andra som jag pratat om ovan
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Tjabba!
Kul med svar (såklart)!

Nu tar jag chansen och förklarar mina tankar lite mer utförligt. Som alla(?) spelledare är jag en bakslug, intrigerande jävel vars högsta mål är att ta mina spelare på en sjuhelsikes resa.
Settingen valde jag för att locka spelarna till att bli kreativa. Vi känner inte varann så bra ännu och på det här sättet får spelarna spåna fritt fritt och avslöja vad som är deras turnons och eventuellt deras turnoffs. På detta sätt bygger vi också hur mycket fantasy, realism, gore, känslor osv vi har med, vad som funkar med gruppen. Vi har resonerat oss fram till att betrakta det här lite som ett labb. Jag tror det var Dimfrost och några till som körde en SS-kampanj där SLandet roterade och jag lämnar en liten öppning till det här också. Själv vill jag lära mig göra göra feta Keys och Secrets och förstå Solar System ordentligt.

NilsH said:
En sak som du kanske ska fundera kring är konflikter. I nuläget kan jag bara hitta en enda riktigt tydlig konflikt- Professorn och gänget vs en hög skurkar.

Med det upplägget får du nog ett rätt typiskt äventyr... man bråkar lite inom gruppen, slåss mot fienden och upptäcker saker om professorn allt eftersom tiden går och plötsligt vänds allt på ända... Eller något sådant.
Jag håller helt med, det är nog en risk. Jag har dock ingen aning om hur dynamiken kommer funka i gruppen. Inititalt hade jag inte ens tänkt beröra nån långsiktig plot utan bara tokköra.

NilsH said:
Kanske har du redan tänkt på det här men... Vad sägs om att väva in konflikter mellan de spelledarpersoner som du lagt fram? (alltså inte bara i hemlighet bakom kulisserna- utan uttalat så att spelarna vet) Någon älskar en annan som är otrogen med en tredje. Någon är i hemlighet förklädd och bara i professorns tjänst för att mörda den man som dödade hennes föräldrar.

Låt sedan rollpersonerna (nä, tvinga dem...) knyta sina rollpersoner till spelledarpersonerna och till andra rollpersoner genom att antingen hata, älska, förakta, fördöma etc. Alltså olika typer av intensiva känslor och relationer.

Koppla dessa relationer till mål- vad vill rollpersonen göra som älskar Xen-Ay men inte kan visa det på grund av sin äro-kodex?

Du har nu ett gäng feta konflikter och mål hos både spelledarpersoner och rollpersoner. Kör på dessa och strunta i uppdragen. Låt dramat vara hemma i basen... Fienden är inte det mest intressant- det är personerna, relationerna, känslorna.

Inled spelpassen med: Ok, ni har nyss kommit tillbaka från ett grymt svårt uppdrag mot ninjaorganisationen The Hand, Sebastians röst hörs plötsligt i ditt huvud, han säger att någon i grupper planerar att förråda gruppen ikväll.
Det här är ju lysande, du går från klarhet till klarhet. Jag hade nog tänkt i liknande banor men du formulerade det skitbra. Jag får se hur långt vi drar det, jag vill som sagt låta gruppen utvecklas och kanske vilja ha mer personlig interaktion. Jag kommer dock ha som intention och uppmaning till spelarna att väva in sina karaktärer i settingen. Settingen är ju med flit vagt beskriven. Vara har professorn sin bas? Är det ett högteknologiskt komplex begravt under Manhattan, är det ett tyskt slott med dimensionsportaler i speglarna eller är det i en slocknad vulkan eller ligger det kanske i det mytomspunna Shangri-La i Himalaya? Beroende vilka karaktärer spelarna gör så bygger vi alltihop i processen.

NilsH said:
Din spelledarpersoner är asintressanta och coola- ge dem hat och kärlek och mål. Knyt rollpersonerna till dem med relationer och mål
Fokusera på det som är spännande- relationerna och konflikterna
Se till att konfliktera finns på plats innan spel- de kommer troligtvis inte uppstå spontant i spel
Vad sägs om att berätta för spelarna, om de inte redan vet, att de förväntas kasta sina rollpersoner in i konflikter, inte spela för att skydda sin rollperson, bjuda på sin rollperson och låta andra triumfera, hjälpas åt att skapa drama. Att du inte tar ansvar för deras kul, eller för att det blir till en berättelse
Skapa en fet plats att vara på- professorns mystiska och enorma borg
Du behöver inte den typ av äventyr som du skriver längst ner om du har det andra som jag pratat om ovan
Det här är väldigt bra tankar, jag kör på det här. Eventuellt fegar jag och slänger in ett uppdrag för att kickstarta, jag vet ju inte hur gruppen tickar riktigt.

Jag återkommer snart med en karaktär och skulle bli väldigt glad åt hjälp med Keys och Secrets för jag är helt säker på att de kan förbättras asmycket, jag tycker inte jag får till det riktigt. Bearnie hade väldigt bra tips i den förra tråden. Där skrev förresten Simon om tre olika typer av Secrets som jag tänkte försökte implementera.

Jag tackar och bockar för de goda råden och uppmuntrandet. Hoppas spelgänget ser och blir lika taggade som jag är.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Settingen valde jag för att locka spelarna till att bli kreativa. Vi känner inte varann så bra ännu och på det här sättet får spelarna spåna fritt fritt och avslöja vad som är deras turnons och eventuellt deras turnoffs.
Spännande! jag tycker alltid det är lite läskigt att spela med nya spelare, man vet inte riktigt var man har varandra... Ibland blir jag nog själv lite feg och håller mig till mina comprados- för att de är så jävla grymma och sam-synkade...

Beroende vilka karaktärer spelarna gör så bygger vi alltihop i processen.
Kul! Ett asbra sätt att göra kampanjen till en gemensam skapelse, snarare än SLs bebis...

Jag återkommer snart med en karaktär och skulle bli väldigt glad åt hjälp med Keys och Secrets för jag är helt säker på att de kan förbättras asmycket, jag tycker inte jag får till det riktigt. Bearnie hade väldigt bra tips i den förra tråden. Där skrev förresten Simon om tre olika typer av Secrets som jag tänkte försökte implementera.
Ska bli kul att läsa!

Som Simon redan sagt så har vi kommit fram till att det i vår grupp fungerar bäst om varje spelare har minst en relations-nyckel (jag hatar X, jag älskar Y etc) eller en målnyckel (jag ska hitta mitt försvunna barn, jag ska avslöja X som tönt etc) - varför inte en av varje?

Färgnycklarna (jag är en sådan som alltid tar till våld, jag är överlägsen och kaxig etc) är roliga för att ge färg och fördjupa katraktären- men de driver inte berättelsen.

Lite tankar...

Ska bli kul att följa....
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Inled spelpassen med: Ok, ni har nyss kommit tillbaka från ett grymt svårt uppdrag mot ninjaorganisationen The Hand, Sebastians röst hörs plötsligt i ditt huvud, han säger att någon i grupper planerar att förråda gruppen ikväll.
Det här låter ascoolt. Eftersom jag är en av spelarna så efterlyser jag detta! Jag vill ha mycket spel inom gruppen och jag tycker att vi ska ha det som utgångspunkt när vi skapar karaktärerna.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Mycket spel inom gruppen, det är check!

Här kommer mitt första försök till en SS karaktär. Jag är tacksam för alla typer av dissektion som tänkas kan. Jag råkade skriva hnom på engelska, eftersom SS är på engelska. Det märkte jag typ när han var klar.

t1-MOT.ey said:
Model T1, Mobile Operative Thing. Enigma Ypsilon

Passive abilites
Endure (2) Expert
React (1) Competent
Resist (0) Mediocre

Abilitypools
Vigor 7
Instinct 1
Reason 2

Abilities
Athletics 2 Expert
Brawl 1 Competent
Disguise 0 Mediocre
Mechannics 0 Mediocre

Secrets
Secret of Robotic Strength
The character possesses a mighty strength which gives him the possibility to to crush a tank with his bare hands and to jump great distances. He's also able to lift and throw a bus.
Cost 1 vigor

Secret of Indestructibility
Any damage inflicted must at least cuase ten health levels of damage to give him one health level of damage.

Keys
Målnyckel
Key of Protect all Living
1xp: Protect anything living from death or destruction.
2xp: Exterminate threat to living.
Buyoff: Concede that all living must die and pain and misery are a part of life

Vilken sorts nyckel är det här då? Relationsnyckel?
Key of Search for Meaning of Life
1xp: Find out what other people think is the meaning of life
2xp: Help someone to pursue their Meaning of Life
5xp: Witness someone loose their Fate in Life
Buyoff: Find one or several other Keys that becomes the meaning your existence OR concede that there is no meaning of life and Timotey will become evil.

Karaktärsnyckel
Key of Child´s mind
1xp: Buys a lie or someones exaggeration.
2xp: Overreacts when someone is mean to him or anyone else in his vicinity.
5xp: Gets a breakdown and looses control of his emotions. Results in rage or a long cry. Has to be calmed down by someone or he will run away.
Buyoff: Achieves insight in life´s complexity
Jag skulle vilja kunna beskriva superstyrkan bättre, vad den har för effekt i spelet. Samma med Osårbarheten. Den sista nyckeln, barnsligheten, gjorde jag på bussen och den känns inte bra men det var kool ide. Kan man göra nåt vettigt av den? Buyoffen stinker ju lite.

Kör hårt nu, smula sönder i beståndsdelar och analysera!

Snart kommer Grim-Jack, dimensionsprisjägaren!

/Zeb - Kul men vilken rookie man är :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Fan vad kul det här verkar vara. Din robot ser jag direkt framför mig. Han passar bra in i M:UA. Det är kanske den settingen vi ska ha istället?

Ser verkligen fram emot söndag. Det kan bli hur galet som helst!

/Andy som precis har startat någonting nytt
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hooo, puh, här var det lite att bita i! Bli inte rädd för mig nu! :gremsmile:

Zebulon said:
Abilities
Athletics 2 Expert
Brawl 1 Competent
Disguise 0 Mediocre
Mechannics 0 Mediocre
Den verkar ha för lite färdigheter. Eller har du skrivit fel, eller ändrat normen? En på 2 och tre på 1 brukar det vara.

Secrets
Secret of Robotic Strength
The character possesses a mighty strength which gives him the possibility to to crush a tank with his bare hands and to jump great distances. He's also able to lift and throw a bus.
Cost 1 vigor
Tjosan, det var inte dåligt! :gremlaugh:
Hur fungerar den här i praktiken i konflikter, tänker du? Vinner den automatiskt alla konflikter där styrka alls är inblandat? I så fall låter 1 vigör väldigt billigt. Kommer det vara vanligt med fiender som också har styrka på samma övermänskliga nivå? I så fall kanske en färdighet, typ Super Strength hade kunnat va nåt, så man kunde slå för konflikter mellan sådana supertyper?

Secret of Indestructibility
Any damage inflicted must at least cuase ten health levels of damage to give him one health level of damage.
Nu kanske jag är nattrött och tänker fel här, men tio skadenivåer är väl mer än som finns i systemet? Nivåer ett till tre är Skakad, nivåer fyra och fem är Sårad och nivå sex är Krossad. Och inget färdighetsslag kan bli högre än sex förrän rollpersonen transcenderar.

Ett alternativ till dessa två, som jag skulle rekommendera, lyder:
Secret of Robotic Strength
The character's machine body counts as equipment with a rating of +1 in combat in general and of +2 in pure contests of strength.

Målnyckel
Key of Protect all Living
1xp: Protect anything living from death or destruction.
2xp: Exterminate threat to living.
Buyoff: Concede that all living must die and pain and misery are a part of life
Hmm, för att vara en målnyckel så är nog den här lite luddig, eftersom den, även om den talar om vad som är viktigt för karaktären är såpass generell ("alla levande ting") att den inte riktigt beskriver ett mål för spelaren/rollpersonen att sträva mot.

Jag upplever också att kriterierna är lite luddiga, så att de inte direkt ger en bild av vilka konkreta handlingar som pingar nyckeln. Vad ska man göra för att det ska räknas som att man "skyddar något"? Ett motförslag (som kanske är helt fel, för jag är inte helt säker på vad du tycker är det viktiga i nyckeln...):
Key of Protect the Living
1xp: Mention the importance of protecting living things
3xp: Take damage trying to protect living things
BO: Kill a living thing.

Ser du skillnaden i hur lätt det ska vara att avgöra när de pingas eller inte?

Vilken sorts nyckel är det här då? Relationsnyckel?
Key of Search for Meaning of Life
1xp: Find out what other people think is the meaning of life
2xp: Help someone to pursue their Meaning of Life
5xp: Witness someone loose their Fate in Life
Buyoff: Find one or several other Keys that becomes the meaning your existence OR concede that there is no meaning of life and Timotey will become evil.
Jag för min del menar med "relationsnyckel" en nyckel som pingas av handlingar som riktas mot en annan person, eller av den personens närvaro. Det här skulle jag kalla för en målnyckel, eftersom den i någon mån gör rollpersonen till ett aktivt subjekt som inleder projekt, i det här fallet att fråga olika personer vad de tänker om livet, i en strävan efter att förstå dem.

Det problematiska här är femman, som ju är passiv. Visst kan man ha passiva pingkriterier ibland, men jag brukar undvika det, i synnerhet på fem-nivån, eftersom det ska vara när temat ställs på sin spets. Sådana ögonblick vill man verkligen ska hänga ihop med rollpersonens val och handlingar, helst inte på att hon råkar vara närvarande när något händer någon annan. Ettan skulle kunna vara enklare, att ställa frågan till någon tycker jag räcker. Ofta räcker det med att säga några ord för att pinga ettorna – den nivån behöver bara handla om att temat överhuvud taget är närvarande, inte att man nödvändigtvis behöver åstadkomma något, som att faktiskt få svar på det man efterfrågar.

Hmm, jag kommer inte på något motförslag till den här nyckeln, för jag är inte riktigt klar över vad det är den ska handla om. Vilka val ska den premiera? Om vilka situationer ska den säga till spelledaren, "det här vill jag att min rollperson ställs inför"?

Karaktärsnyckel
Key of Child´s mind
1xp: Buys a lie or someones exaggeration.
2xp: Overreacts when someone is mean to him or anyone else in his vicinity.
5xp: Gets a breakdown and looses control of his emotions. Results in rage or a long cry. Has to be calmed down by someone or he will run away.
Buyoff: Achieves insight in life´s complexity
Fin karaktärsnyckel, tycker jag. Möjligen att jag skulle ändra buyoffen till "acts in a mature way under pressure", eftersom det är en konkretare handling än att nå en insikt.

Om du hade kommit med den här skissen till mig så hade jag som spelledare upplevt den som inkomplett för att figuren saknar något av aktiva, positiva drivkrafter, alltså aktiva i bemärkelsen att de driver rollpersonen mot att göra saker själv, utan att vänta på att något händer, och positiva i betydelsen att rollpersonen strävar efter att åstadkomma något själv, till skillnad från att försöka hindra något från att hända.

Alltså, som jag tänker så skulle man, om en rollperson har aktiva, positiva drivkrafter, kunna börja med att rollpersonen befinner sig mitt i settingen och, så fort spelet börjar, utan att jag som spelledare behöver säga att nånting händer eller att hon får ett uppdrag eller nånting, så skulle hon ha en massa saker hon vill göra. Angelägna saker, alltså saker som är viktiga för figuren att hon lyckas med. Hitta någon som är försvunnen. Vinna en tävling. Skaffa rikedomar och politisk makt. Och så vidare.

Jag tror att det är något sånt som du har avsett med skydda livet-nyckeln, men den når inte hela vägen, eftersom den handlar om att hindra andra från att göra något, i det här fallet att skada levande varelser. Rollpersonen har alltså inte något projekt att driva förrän spelledaren säger att hon ser någon som är på väg att smälla en mygga, eller piska en häst, eller något liknande. Så fort hon har räddat myggan, eller den blivit ihjälslagen, så har hon inget projekt längre, förrän spelledaren introducerar nästa hot mot livet.

Så, nästa punkt för skissandet av den här rollpersonen, om du frågar mig, är att fråga: Vad vill Timotej? Och varför? Och mot vem riktar sig den här viljan?

/Zeb - Kul men vilken rookie man är :gremwink:
Ja, visst är det roligt? Och klurigt! Men väldigt rewarding, om du frågar mig! :gremlaugh:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Åh, vad härligt med ett så långt svar! *gnuggar händerna*
Jag måste börja med att tacka för den fina, konstuktiva kritiken. Rädd blir jag inte, det är jag för gammal för :gremsmile: det var precis ett sånt här svar jag önskade.

För få färdigheter
Jo, jag hade inte läst ordentligt. Sen skulle den här karaktären inte kunna så mycket.

Secrets
Nä, Robotic Strength kanske blev lite väl kraftfull :gremsmile:
Jag vet ju inte hur spelmekaniken är, det var därför jag inte hade någon spelmekanik. Jag kunde helt enkelt inte formulera någon. Jo, det skall finnas extrema överdrifter vad gäller krafter, nästan som suprhjältar. Superstyrka kan nog förekomma flera gånger så det kanske skall finnas som en Abiblity. Detta kan kanske gälla för fler krafter.

När jag tänker efter är det här en av de saker jag tycker är mest otydliga i SS. Vad är en Ability och vad är en Secret? Jag upplever att det saknas en rutin för att göra den här definition för spelare och SL.

Secret of Indestructibility
Även den här var ju extremt överviktig, jag drog bara till med nåt. Samtidigt skall han ju vara osårbar(typ). Jag vet inte vad som skall kunna döda honom. Kärnvapen såklart men vi snackar extrema excesser här. Dessutom så är det en SLP så det gör inte så mycket om han är lite obalanserad, han skall bara vara med när det passar. Han är ju mottaglig för psi-krafter och magi också. Ja, vi får se, jag kanske ändrar mig :gremsmile:

Keys
Det här är ju svårt och dina resonemang är mycket givande. Jag håller helt enkelt med om allt du säger och jag skall skriva om dom utifrån dina rekommendationer. Postar i tråden snart. Vi skall göra karaktärer på söndag så tills dess vill jag ha fått klart det här för mig.

Jo, det är väldigt kul och diskussionen med er SS-seniorer är det som känns mest rewarding :gremwink:

Förresten!
Varför har inte SS ett eget forum här på WRNU? Det tycker jag det skall ha.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det hade varit übercoolt att köra Mutant:UA goes Solar System tror jag! När vi testat SS ordentligt skall jag kolla om det går att göra en bra ram till M:UA, det är ju ändå en grym favvosetting.

Har inte du och jag snackat (eller har jag läst det här nånstans på forumet?) om att köra Noir-regler till M:UA? Jag är grymt imponerad av Noir och längtar efter att köra lite intensiva sessioner än vi har gjort hittills, för att testa systemet mer. Än så länge känns de finfint och jag tror att reglerna går att använda till mycket, M:UA bland annat.

Vi får se vilka som passar bäst till vår spelgrupps typ av spel också. Jag önskar att tiden kunde gå lite fortare :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Har inte du och jag snackat (eller har jag läst det här nånstans på forumet?) om att köra Noir-regler till M:UA?
Jo, visst har vi det. Men det krävs lite meckande för att få det att funka.

Kör vi istället megakampanjen Undergångens Arvtagare eller Ulvriket med Solar Systems så krävs det bara ett schysst ramverk. Sen är det bara att köra. Det gillar jag!
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ah, du tänker att massa arbete = mindre chans att det blir av?
Det håller jag med om :gremsmile:

Att lira Undergångens Arvtagare är ett av mina livsmål, tillsammans med Den starkes rätt :gremlaugh:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
... jag tycker alltid det är lite läskigt att spela med nya spelare, man vet inte riktigt var man har varandra... Ibland blir jag nog själv lite feg och håller mig till mina comprados- för att de är så jävla grymma och sam-synkade...
Huh, helt klart! Det här skulle kunna bli en egen tråd! Hur man spelar rollspel med främlingar utan alkohol.

Men, bra och skoj initiativ att använda spelet för att öppna upp och lära känna varandra!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Zebulon said:
Åh, vad härligt med ett så långt svar! *gnuggar händerna*
Jag måste börja med att tacka för den fina, konstuktiva kritiken. Rädd blir jag inte, det är jag för gammal för :gremsmile: det var precis ett sånt här svar jag önskade.
Va bra! Glad att kunna stå till tjänst! :gremsmile:

Sen skulle den här karaktären inte kunna så mycket.
Helt apropå så är en av de trevliga sakerna med det här systemet att färdighetsnivåer inte behöver vara kopplade direkt till braighet i fiktionen. Stålmannen och Batman kan alltså göras med samma spelbraighet och fungera tillsammans. Braighet i fiktionen avgör vilka konflikter man överhuvud taget kan ge sig in i, och hur man beskriver vad som händer som resultat av ett slag. Stålmannen är osårbar, så när han misslyckas i en fysisk konflikt så får man hjälpas åt att hitta på en förklaring till varför hans superfysik inte räckte för att klara dagen.

Superstyrka kan nog förekomma flera gånger så det kanske skall finnas som en Abiblity. Detta kan kanske gälla för fler krafter.

När jag tänker efter är det här en av de saker jag tycker är mest otydliga i SS. Vad är en Ability och vad är en Secret? Jag upplever att det saknas en rutin för att göra den här definition för spelare och SL.
Ja, det är inte nödvändigtvis helt självklart. Men det enkla svaret är att det beror på hur man vill att det ska fungera i just den kampanjen. Om man vill att det ska slås konflikter mellan olika superstarka varelser så är det bra att ha en färdighet för det. Om det bara ska vara en fördel som vissa har i vanliga fysiska konflikter så kanske en secret passar bättre.

Secret of Indestructibility
Även den här var ju extremt överviktig, jag drog bara till med nåt. Samtidigt skall han ju vara osårbar(typ). Jag vet inte vad som skall kunna döda honom. Kärnvapen såklart men vi snackar extrema excesser här. Dessutom så är det en SLP så det gör inte så mycket om han är lite obalanserad, han skall bara vara med när det passar. Han är ju mottaglig för psi-krafter och magi också. Ja, vi får se, jag kanske ändrar mig :gremsmile:
Hmm. Tänker du att han ska göras som eventuell antagonist till rollpersonerna, och i så fall en som de inte ska kunna rå på? Eller stattar du upp honom bara för att testa crunchet?

Vi skall göra karaktärer på söndag så tills dess vill jag ha fått klart det här för mig.

Jo, det är väldigt kul och diskussionen med er SS-seniorer är det som känns mest rewarding :gremwink:
Skoj att kunna vara behjälplig, som sagt!

Ett generellt råd inför söndag. Se till att varje rollperson har minst en nyckel som triggas av vad andra rollpersoner gör, eller man själv gör mot någon annan! Exempelvis, om en har en nyckel som handlar om att ge order, se till att någon annan har en som handlar om att lyda order, eller vägra order.

Blir skoj att se rollpersonsskisserna! Se till att lägga upp dem här, så kan vi hjälpas åt att slipa på dem! Vi i gruppen brukar hjälpa varandra med input på varandras nycklar, vilket vi alla har glädje av, innan vi börjar spela. Och, var inte rädda att justera nycklarnas formulering i spel sen, om ni inser att de inte riktigt gör det ni vill att de ska göra!
 
Top