Social combat och såpa-drama

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag är bara väldigt försiktig med hemligheter mellan spelare (mellan rollpersoner är det dock asnajs).
Yes! Det blev grymt otydligt ser jag nu. Det jag syftade på var just att du inte brukar förespråka hemligheter mellan spelare.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Haha, det där låter ju helt fantastiskt och extremt uppvridet :LOL: Finns det subtilare effekter också, eller är det mer maximalistiskt hela vägen?
Nu har jag inte testat, men kör man "Heroic Mortals" (dvs utan alla krafter och förmågor som Exalts har) med andra utgåvan så har man nog ett rätt stabilt Sword and Sandal-system.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Nu har jag inte testat, men kör man "Heroic Mortals" (dvs utan alla krafter och förmågor som Exalts har) med andra utgåvan så har man nog ett rätt stabilt Sword and Sandal-system.
Fuck yes!

Exalted är en brutalhård bronsåldersvärld med en massa regler för sjukdom och långsiktiga skador… och ALLA spelartyperna utom vanliga dödliga skiter i de reglerna. Är du ens den svagaste typen av himelsk exalted i Exalted så påverkar ingen av de reglerna dig och du lever i en värld av supervapen och magiska mecharobotar. Det finns en mening som alltid kommit upp när jag spelat Exalted. Alltså, i varende kampanj jag spelat i eller spelledit. Den meningen är ”Jag är inte bara en gud.”. Men medellivslängde är 30, folk har inte ens ordentliga plogar, medicin är en glömd vetenskap och du kommer dö från en infektion om du är en normal person. Så det är sjukt coolt att spela vanliga dödliga och försöka överleva i en värld där anime Moses rockar runt med sina dödsplågor i ett land av heroinpissande dinosaurier.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ingen har nämnt Hillfolk än, så det får jag väl göra.
Hillfolk är mycket mer drama än intriger. Det ena behöver inte utesluta det andra, givetvis, och du kan ta systemet och göra intriger med det, men Hillfolk är mer personligt än intrigant om det låter logiskt.

Men helt klart ett supercoolt spel, med socialt fokus, och dess DramaSystem har en gratis SRD online.

(Och ja, jag inser i efterhand att "såpadrama" var en del av TS - så DramaSystem är faktiskt klockrent!)

Länk till SRD: https://pelgranepress.com/2013/09/19/dramasystem-srd/
 
Last edited:

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Ojojoj, här haglar svaren in! Tack alla för jättebra tips :D Ska gå igenom alla ordenligt ikväll/imorgon. Nej, ikväll ska jag ju spelleda Mörk Borg, det får bli imorgon! Men ge gärna fler tips om ni kommer på, jag är så tacksam :)
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Expert Nova innehåller regler för sociala konfrontationer, typ förhör eller "släpp in mig här, det är bråttom". Regelsystem BRP 1T20,
Ah, spännande! Är det ögonblicks-konfrontationer eller längre interaktioner som reglerna täcker? Och oändligt stort tack för att du fick mig fast för rollspel med ditt DoD Expert, förresten :love:
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Ah, spännande! Är det ögonblicks-konfrontationer eller längre interaktioner som reglerna täcker? Och oändligt stort tack för att du fick mig fast för rollspel med ditt DoD Expert, förresten :love:
Det handlar om kortvariga konfrontationer i syfte att uppnå ett visst mål.

Tack för din uppskattning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rollspelet Dying Earth av Robin D. Laws har "social strid".
Det bygger på bokserien med samma namn av Jack Vance.

Eller mer korrekt: social strid fungerar precis som vanlig strid (och vanlig strid är extremt dödlig).
Normalt är en strid (både riktig och social) över på ett par stridsrundor: förlorar man i vanlig strid är man död, förlorar man i social strid får motståndaren ge dig en "kondition" som du måste följa.
Det är OK om motståndaren övertygar dig om att månen är en stor grönmögelost.
Det blir lite knepigare om motståndaren övertygar dig om att den gode kungen egentligen är ond och det var han som mördade dina föräldrar - och du MÅSTE agera som det var sant.

Det är lite som att missa ett SAN-roll i CoC och få en delusion.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Både M-Space och Odd Soot har regler för social interaktion. I grunden är det en Extended Conflict (som har samma regler oavsett typ av konflikt) med sociala ”hit points.” Med det viktiga tillägget att deltagarna ska beskriva sina handlingar innan och efter man slår tärning.

Den som når noll i sin konfliktpool först förlorar och motparten får helt enkelt sin vilja igenom. Den som förlorar blir inte nödvändigtvis övertygad om att den vinnande parten har rätt, men har för tillfället inget mer att sätta emot.

Systemet är byggt som en plugin till BRP och ligger nära tradspel rent funktionellt.

Jag använder det till alla möjliga sociala konflikter. Favoriten är cocktailpartyn och fina middagar - gärna med en blandning av överklass, mugglare, kriminella och antagonister - där rollpersonerna 1. Inte ska klanta sig. 2. Kan skaffa bra kontakter. 3. Får luska fram hemligheter om NPC:er. 4. Kan få tag i bra ledtrådar.

En bra fest blir ungefär som en bra strid, med stor påverkan på resten av äventyret. Vissa rollpersoner blir utkastade bakvägen efter två rundor, andra kämpar in i det sista för att lura någon gammal professor att avslöja ett hemligt labb. Med en rollperson utklädd till serveringspersonal kan intrigerna bli ännu mer intrikata.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Du borde kunna låna ett ex genom biblioteket, tror jag.
Även om din kommuns bibliotek inte har Svavelvinter så kan du genom biblioteket beställa det från ett annat bibliotek. Om du inte hittar hur man gör det på deras sida hur man gör så tala med din lokala bibliotekarie
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Lite off kanske...

Men PC spelet THEA -The Awakening har ett resulution-system som bygger på "kortspel" där allt från rena strider till sociala möten eller kanske en jakt löses med samma system.

Nu är det något år sedan jag spelade så jag förenklar extremt mycket
Om gruppen består av en
Krigare (hög slagkraft, låg kunskap, låg social funktion)
Köpman (låg slagkraft, måttlig kunskap, hög social funktion)
Lärd (Låg slagkraft, hög kunskap, måttlig social funktion)

Så skulle en strid innebära att du har två extremt svaga kort och ett hyffsat bra.
Men om du istället skulle försöka lösa problemet med en interaktion eller att du försöker överlista motståndaren så skulle du ha två bra kort och ett dåligt.

Alla karaktärer hade ett anfallsvärde och ett kroppspoängvärde vars siffra beror på vilken form av interaktion man gjorde.


Resultaten i strid var förlust av hälsa (i samma mängd som du förlorat hälsa under striden)
Resultaten i interaktion var att du inte alls fick igenom det du ville och kanske en förlust av resurser
En jakt kunde sluta med att du inte fick någon mat (men inte att du förlorade Hp av striden)

En av det första saker som görs i spelet är att man får välja att attackera ett par vildsvin (medelstrid) eller jaga dem (lätt uppgift)
I det ena fallet riskerar du skada , i det andra inget mer än leriga kläder om du inte lyckades fånga kultingen.

Spelet är dock inte särskilt intuitivt, så man får pröva sig fram.

Färdigheter i jakt ger ex både stridspoäng under jakter men även förmågor som kan användas.

Svårt att förklara, men kan vara värt att kolla upp om man vill se ett annorlunda system. Tror det var på rea/gratis för någon vecka sedan....så det kan vara värt att lägga på bevakning för det har några år på nacken.

/Thz
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Både M-Space och Odd Soot har regler för social interaktion. I grunden är det en Extended Conflict (som har samma regler oavsett typ av konflikt) med sociala ”hit points.” Med det viktiga tillägget att deltagarna ska beskriva sina handlingar innan och efter man slår tärning.

Den som når noll i sin konfliktpool först förlorar och motparten får helt enkelt sin vilja igenom. Den som förlorar blir inte nödvändigtvis övertygad om att den vinnande parten har rätt, men har för tillfället inget mer att sätta emot.

Systemet är byggt som en plugin till BRP och ligger nära tradspel rent funktionellt.

Jag använder det till alla möjliga sociala konflikter. Favoriten är cocktailpartyn och fina middagar - gärna med en blandning av överklass, mugglare, kriminella och antagonister - där rollpersonerna 1. Inte ska klanta sig. 2. Kan skaffa bra kontakter. 3. Får luska fram hemligheter om NPC:er. 4. Kan få tag i bra ledtrådar.

En bra fest blir ungefär som en bra strid, med stor påverkan på resten av äventyret. Vissa rollpersoner blir utkastade bakvägen efter två rundor, andra kämpar in i det sista för att lura någon gammal professor att avslöja ett hemligt labb. Med en rollperson utklädd till serveringspersonal kan intrigerna bli ännu mer intrikata.
Det där ska jag kolla in! Låter som att det kan bli kul och spännande i spel att se sin poängpool minska medan en kämpar för att samla info och hemlisar, knyta kontakter, undvika att dra till sig uppmärksamhet etc. Och det känns spontant som att det borde funka med något liknande även utan tärningsslag med lite bearbetning om det skulle kännas mer passande för spelet ☺ Tack för tipset!
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Lite off kanske...

Men PC spelet THEA -The Awakening har ett resulution-system som bygger på "kortspel" där allt från rena strider till sociala möten eller kanske en jakt löses med samma system.

Nu är det något år sedan jag spelade så jag förenklar extremt mycket
Om gruppen består av en
Krigare (hög slagkraft, låg kunskap, låg social funktion)
Köpman (låg slagkraft, måttlig kunskap, hög social funktion)
Lärd (Låg slagkraft, hög kunskap, måttlig social funktion)

Så skulle en strid innebära att du har två extremt svaga kort och ett hyffsat bra.
Men om du istället skulle försöka lösa problemet med en interaktion eller att du försöker överlista motståndaren så skulle du ha två bra kort och ett dåligt.

Alla karaktärer hade ett anfallsvärde och ett kroppspoängvärde vars siffra beror på vilken form av interaktion man gjorde.


Resultaten i strid var förlust av hälsa (i samma mängd som du förlorat hälsa under striden)
Resultaten i interaktion var att du inte alls fick igenom det du ville och kanske en förlust av resurser
En jakt kunde sluta med att du inte fick någon mat (men inte att du förlorade Hp av striden)

En av det första saker som görs i spelet är att man får välja att attackera ett par vildsvin (medelstrid) eller jaga dem (lätt uppgift)
I det ena fallet riskerar du skada , i det andra inget mer än leriga kläder om du inte lyckades fånga kultingen.

Spelet är dock inte särskilt intuitivt, så man får pröva sig fram.

Färdigheter i jakt ger ex både stridspoäng under jakter men även förmågor som kan användas.

Svårt att förklara, men kan vara värt att kolla upp om man vill se ett annorlunda system. Tror det var på rea/gratis för någon vecka sedan....så det kan vara värt att lägga på bevakning för det har några år på nacken.

/Thz
Jag bad om allt möjligt som folk kom att tänka på relaterat till såpaspel och social combat, så det här var inte alls off :) Låter intressant! Det där med kort är ju något som jag inte har hållit på med för mycket i rollspelandet men det kanske är för att jag inte är någon kort- och brädspelsperson. Men jag fattar det som att det lite liknar egenskaps-/färdighetsvärden? Tyvärr har jag Mac, så det blir inget testande av spelet för mig, trots att det är gratis… Men tack för bra tips ändå!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
  • Tänkt på den spanska såpan Gran Hotel och på Jane Austen
Just det där med intrig och drama kommer ju skilja sig lite beroende på vilken typ av intriger och drama som ska simuleras. Men med tanke på det ovan måste jag säga Good Society. Ett spel gjort för att fånga känslan och innehållet i Jane Austens böcker. Hemliga frierier, monologer, brevskrivande, och allt vad det innebär. Expansionsboken har regelförändringar för Downton Abbey, fae courts, Sense Sensibility & Swordsmanship, Pride Predjudice & Practical Magic, och så Miss Marple murder oneshots.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Just det där med intrig och drama kommer ju skilja sig lite beroende på vilken typ av intriger och drama som ska simuleras. Men med tanke på det ovan måste jag säga Good Society. Ett spel gjort för att fånga känslan och innehållet i Jane Austens böcker. Hemliga frierier, monologer, brevskrivande, och allt vad det innebär. Expansionsboken har regelförändringar för Downton Abbey, fae courts, Sense Sensibility & Swordsmanship, Pride Predjudice & Practical Magic, och så Miss Marple murder oneshots.
Superbra, tack för det tipset! Jag var lite intresserad av Good Society när det kom men skippade av den lite fåniga anledningen att jag inte alls tycker om hur illustrationerna har färglagts. Hade velat ha fjäderlätta akvareller eller nåt, tror jag :) Ser att en pdf inte är alltför dyr, så kanske att jag ska lägga en beställning ändå. Vet du hur det funkar att spela utan kort och annat tryckt material? Känns som ett spel en borde ha fysiskt, tycker jag men då blir det lite dyrt :)
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Ser att en pdf inte är alltför dyr, så kanske att jag ska lägga en beställning ändå. Vet du hur det funkar att spela utan kort och annat tryckt material? Känns som ett spel en borde ha fysiskt, tycker jag men då blir det lite dyrt :)
Har bara spelat online och där har det fungerat riktigt bra. Så själv har jag bara böckerna och en av kortlekarna (den till expansionen).

(En vän har numera mottot "Don't worry, I can convert it to Good Society")
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har ingen nämnt Primetime Adventures? Det är ett spel där man spelar en TV-serie. Det har några år på nacken numera med det är en bibel när det kommer till Story Arcs, drama och hela den biten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Har ingen nämnt Primetime Adventures? Det är ett spel där man spelar en TV-serie. Det har några år på nacken numera med det är en bibel när det kommer till Story Arcs, drama och hela den biten.
Fast det har väldigt lite att säga om "social combat och diverse situationer där personer utmanar eller på andra sätt påverkar varandra socialt", vilket väl är vad den här tråden handlar om?

Finns ju en andra utgåva som inte är så gammal, heller. Har dock inte läst eller spelat den.

EDIT: Men ja, det är ett toppenspel som alla borde läsa. Har påverkat mig jättemycket.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
En Garde! 2 (Mindless Gaming 2006) hade regler för sociala konflikter i typ hovmiljö. De var lite primitiva och inte helt integrerade i resten av systemet, men de fanns och var användbara.

I Doctor Who RPG har till exempel alla som använder sociala medel för att lösa konflikter alltid förtur i initiativordningen framför den som vill nyttja våld.

En Garde! 3 (vårt första spel 2010) har system för sociala konfikter och till viss del mer utökade långdragna konflikter av ekonomisk eller politisk typ. Social status, titlar och dylikt ger stora fördelar där för att det var så på 1700-talet. Samma system med lite förenklingar finns i de olika versionerna av Pirater!. Reglerna för social strid kan användas för att döda eller chocka svårt och det är gjort för att en dödlig förolämpning just också ska kunna vara dödlig. Det går även att använda snabba sociala attacker i fysiska konflikter.

Skuggornas mästare 2 (2013) har ett konfliktsystem där skador ger temporära svagheter med avdrag på olika attribut beroende på hur attacken utförs och hur de är tänkta att skada. Sociala konflikter är därmed en del av det vanliga konfliktsystemet. Samma system används även för längre politiska, ekonomiska eller ryktespåverkande konflikter mellan organisationer.

Leviathan (också MylingSpel 2014) har sociala konflikter som en helt integrerad del av konfliktsystemet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fast det har väldigt lite att säga om "social combat och diverse situationer där personer utmanar eller på andra sätt påverkar varandra socialt", vilket väl är vad den här tråden handlar om?

Finns ju en andra utgåva som inte är så gammal, heller. Har dock inte läst eller spelat den.

EDIT: Men ja, det är ett toppenspel som alla borde läsa. Har påverkat mig jättemycket.
Det kanske det har. Var rätt länge sedan jag läste det men det har väl bara ett konfliktsystem som man använder till allt som beskrivs rätt bra, vill jag minnas. Social combat funkar, tycker jag, minst lika bra utan pluppar och poäng, bara man greppar vad det handlar om.
 
Top