Nekromanti Snyggaste och coolaste vapnen i Eon

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Snyggast hmmm, Carwelan är ju snyggt, still rent och fint. Khirin lite speciell, snygg. Thrukk yxan, bara för det är "mitt" vapen. Tomoqe? kan inte stavelsen nu, men två sådana, helt ok. Fula vapen då. Hak spjutet, så grymmt fult bara. Pikyxan, bara äklar mig. Tirak huggaren, hur kan man designa ett sånt?. Nåt åt det hållet. Men ändå Kragg sväärdet är nog snyggast iaf..
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Åh, en anledning att ta fram vapenmästarboken och stirra på vapen, det händer inte så ofta :gremsmile:

Snyggaste Dolken är Tirakdolken Dirkk. Den är så härligt brutal, som ett bändjärn ungefär.

Snyggaste enhandssvärdet är Calanasvärdet. Det är så stilrent helt enkelt.

Snyggaste tvåhandssvärd är lätt Carwelan. Alla alviska svärdsmän borde ha ett, dom andra alvsvärden är ingenting i jämförelse.

Snyggaste yxan, och antagligen snyggaste vapenet överhuvudtaget, är Confarz. Underbar helt enkelt.

Snyggaste krossvapen är stridsgissel med en kula. Klassisk...

Coolaste skjutvapenet är absolut Krell-Spaz. Pumladdat armborst liksom, det är ju bara genomtufft.

Och så en liten disslista också då.
Ekjel - bara ful
cinneach - skulle den ersätta carwelan?
Lyfali - Parerstången är ful
Dubbelyxa - Egentligen alla dubbelyxor men faramförallt den som heter bara så.
Boto - två små krokar på bladet...
hakspjut - kaos

/Ceram, saknar vapenstirrande ibland :gremsmile:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag gillar eneggade svärd. Det kanske är min version av Japan-älskande, eller så är det bara för att det känns så mycket mer praktiskt att inte ha en egg mot sig själv när man viftar med svärden.

Adasierhuggaren och Raunklingan är fina vapen från B&M, Huggare, Jargsabel, Värja, Niamh och Celencald är fina vapen från Vapenmästaren. Och så Tiraksabeln, trots att den nästan är en yxa.

Yxor tycker jag inte om, och inte spjut heller, förutom Dhar-Zhon alltså. På Stångvapen-sidan så är det mest Ishani jag tycker om, eller en liten rejälare Glav, fast då vill jag ha den eneggad.

Påavståndsvapensidan är jag mer förtjust i armborst än bågar, och jag gillar av någon underlig anledning dubbelarmborstet. Fast en långbåge är aldrig fel.

Och till slut, av sköldar vill jag ha en rundsköld, av den typ Boromir bär runt på i Sagan om Ringen, för den är mycket snyggare än DnD's Large Shield.
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Re: De stilrena!

Eftersom det är tyckande denna tråd handlar om levererar också jag några personliga åsikter:

På den uppskattade, stilrena sidan hamnar Sahlamdolken, Calanasvärdet, Ishanin, Raunklingan samt Ezelit, Thalaskiskt hederssvärd och Ylz stav. Plus Ryttar- & Stridsgissel med tre kulor som roar mig.

På motsatt planhalva hamnar det mesta pråliga och utsmyckade – Kraggsvärd (de flesta varianterna), Lyfali m.m.

Visserligen är en del av de uppskattade utsmyckade på olika vis, men har på något sätt ändå en stilren framtoning.
IMHO naturligtvis.


Castorion, tycker till.
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Krell-spazen är kool, gillar att dvärgarna har en smart lösning på omladdningsproblemet...liknar ju lite Dark Elves armborst i Warhammer

Mûhadinsabeln är häftig, lite vardagsvapen för folk öster ifrån

Slagsvärdet, rakt och fint

Noloinbågen

Jargbilan

Personliga hatobjekt är nog dvärgyxorna...en sån lustig spets med litet futtigt blad imponerar inte/sätter inte skräck i tiraker/goblins/allmänna monster...Gimlis yxor fårn LotR är bättre!

Eyrenklyvaren är inte heller så häftig...

Tyvärr har min Sl Vapenmästaren, men även jag gillar vapen som inte är totalgigantiska...de ska kunna användas av de flesta, vara lätta att ta med sig (och att dölja) och de ska framför allt inte vara tagna på att "den där gör mest S-skada!"...de stora kan användas till RPs med stridsyrken...vilken trubadur skulle skena omlring med ett spjut bara för att han har ob2T6 i stickskada?
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag håller nästan med... (är så pass feg att jag inte säger att det är snyggast... lagom svenskt neutral )
Men den är riktigt fin och ett av de häftigare vapen jag sett, till utsendet

Silvervarg vill använda det mot fienders magar ;/"


...och Eleas' karaktär är redan i stånd i att få ett. Custom-smitt av en kamorf, no less.

--Björn, inspirerad av Anotsu
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Av barbar och människo vapen tycker jag stridsramen och tempelväktarnas bronssvärd(kommer inte ihåg namnet på rasen, men de som lever i träsk och påminner om grodor :gremlaugh:, den rasen)melorsvärdet, och diverse små svärd och dolkar är väldigt intressanta tycker jag.

Jag tycker att carwelan, ishani, Serinébågen och niamhsvärdet är de häftigaste alv vapnena.

Tycker att Krell-kharz är det enda dvärgvapnet som är någorlunda vettigt.

Tirakvapnena vill jag inte ens prata om.

Jag måste säga att det skulle vara väldigt kul att andvända slungan någon gång, hehe bara skjuta ett hål i skallen på en bärserkande trukh frakk som missla skulle va as kul.

För att sammanfatta gillar jag stilrena, snabba, lätta, vassa vapen med finness.

Det får duga.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Da är ett trevligt svärd då det är så väldigt avskalat. Jag gillar även mirapatan, kanske mest för att den påminner mig om Trakorien. Även ishanin är trevlig. Däremot hade jag kunnat klara mig bra utan lyfalins fruktansvärda parerstång och tiraksabelns fula design (men det är klart, vad förväntar man sig av tiraker...).
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
För att sammanfatta gillar jag stilrena, snabba, lätta, vassa vapen med finness.
Finess? hah! ska man hårddra så finns det inga vapen med finess i mundana. det närmaste man kan komma är väl typ alvvapnen, som är lite segare eller hårdare, beroende på om man menar de östra eller västra :gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Stridsramen och kamorianer?

Håller med om att stridsramen är häftig men det känns som det är ett ganska malplacerat vapen hos kamorianerna. Jag har för mig att de inte kan smida, bryta malm osv, osv (givetvis kan det väl finnas någon enstaka kamorian som har lärt sig det på annat håll). Ifall det nu är så hur får de tag på stridsramen, eller egentligen så är det klingorna som de behöver få tag på. Själva skaftet ser ut som något man satt dit i efterhand (alltså att det inte är ursprungsskaften som sitter där). De stålvapen de har är ju erövrade från andra (jargier och raunlänningar till större delen) och inga folkslaget/länder som finns i närheten har vapen med sådana klingor så vitt jag vet. Och än fast någon av de som kamorianerna vanligtvis plundrar på vapen har vapen med sådana klingor så slåss väl inte kamorianerna så ofta med raunlänningar och jargier ändå. Alltså det är väl inte så ofta de har möjlighet att plundra besegrade fiender (nu räknar jag inte in andra kamorianer här) så att stridsramen skulle bli speciellt vanligt vapen. Ja jag vet att stålvapen är något som bara de främsta krigarna har men det känns som om det bara skulle finnas ett fåtal sådana vapen, typ ett ensiffrigt antal.

Om det nu är så varför då ta med beskrivningen på vapnet överhuvudtaget. Är det så (att det bara finns så få vapen), så medför beskrivningen att vapnet kommer att bli mer utbredd än vad det egentligen är tänkt att vara, för de flesta iaf. [Efter ett litet avbrott så fortsätter jag nu med att följa upp på meningen som slutade med överhuvudtaget och jag förutsätter att bara det finns så få vapen] Skulle det inte då vara bättre att inte ha med en bild och strunta i längd, vikt med mera och skriva att kamorianerna har många olika unika vapen som är ett hopplock av befintliga vapens klingor och egna skaft och sådant (typ jargbila, tänkte nu på kraggs 'Siegbers klinga'). Eller ja ta med stridsramen men säga att det är ett dussinvapen (alltså bara en variant i mängden) och att många olika variationer förekommer.

Ähh!...nu svamlar jag (gör sådant då jag är trött), lika bra att följa upp med en annan lösning jag kom att tänka på och avsluta det här inlägget så jag kan lägga mig någon gång :gremsmirk:

Klingorna från stridsramen kanske härstammar från det forna Radh-Kamra, varför klingorna inte rostat sönder har jag ingen vettig förklaring på nu (kan knappt hålla ögonen öppna) så jag väntar mig en sådan (förklaring) i morgon :gremtongue:, kanske något med magi (typ perpetuell indestruktibilitet). Om nu klingorna överlevt tidens gång så kan Kamorianerna ha hittat ett förråd fullt med enbart sådana där klingor (allt annat har förmultnat eller på annat sätt förstörts). Det innebär att det finns ett begränsat antal klingor men ifall de inte kan förstöras (eller bara är väldigt hållbara) så lär ju antalet vapen inte sjunka i antal så mycket ändå. Då ett vapen går sönder så återanvänder de klingorna till ett nytt.


Jaggernaut trött
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Stridsramen och kamorianer?

Björnens stam idkar viss handel med drezin dvärgar, dom skulle kunna byta till sig klingor. Och även byta bort dom till andra stammar.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Måste såklart dumpa mina åsikter jag också.

Ogillar mirapatan, kraggsvärdet och Obezahn.
Carwelan, Slagsvärdet (speciellt gamla designen - numera ett av de unika vapnen) och Melorsvärdet toppar listan.

Tirakkroken är min absoluta favorityxa. Grymt utseende! Zhand-yxan är kort och ful, och dvärgyxorna är inte heller något att hänga i granen.

På stångvapensidan måste jag säga att ishanin är det absolut fränaste vapnet i hela arsenalen (alla kategorier). Eyrenklyvaren och cirkelspjutet kommer i botten.

Av bågarna är det noloin, serine och hornbågen/chineramos som är snyggast. Serinenaen tycker jag är riktigt ostilig.

Tja... något sånt.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ahh...dvärgarna

Björnens stam idkar viss handel med drezin dvärgar, dom skulle kunna byta till sig klingor. Och även byta bort dom till andra stammar.

Jo det är klart det kan också vara en lösning, jag kom inte ihåg att Svartbjörnens stam och dvärgarna bedrev handel, vad bra ett det finns någon som kommer ihåg sådant :gremlaugh:. Iofs så kommer de nog ändå inte över speciellt stora mängder klingor/vapen hur som haver, dvärgarna är ju kända för att vara snikna och klingor/vapen är ju rätt så värdefulla. Dyrt att byta tills sig mot proviant och pälsar. Sedan vill nog inte dvärgarna att kamorianerna ska komma över allt för mycket vapen.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ahh...dvärgarna

inte för att jag vill vara elak eller något, men klingorna på stridsramen ser inte ut som någon anna dvärgisk smideskonst jag har sett, så jag tror knappast de är av dvärgiskt ursprung.

mer troligt vore då att de kommer från radh-khamra, och att skaften är improvisationer som kamorianerna gjort själva.

detta skulle även kunna vara en anledning till att de är relativt utspridda, OM hela radh-khamras armé hade sådana klingor så borde det finnas ganska många.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ahh...dvärgarna

inte för att jag vill vara elak eller något, men klingorna på stridsramen ser inte ut som någon anna dvärgisk smideskonst jag har sett, så jag tror knappast de är av dvärgiskt ursprung.

Det håller jag faktiskt med om.

mer troligt vore då att de kommer från radh-khamra, och att skaften är improvisationer som kamorianerna gjort själva. detta skulle även kunna vara en anledning till att de är relativt utspridda, OM hela radh-khamras armé hade sådana klingor så borde det finnas ganska många.

Tillbaks till Radh-Kamra igen :gremlaugh: Det finns fortfarande ingen riktigt förklaring till varför klingorna skulle ha överlevt tidens tand, klimatet är ju inte precis de rätta för att bevara metall en längre tid. Så jag ser inget alternativ förutom magi då men ifall det finns många vapen (relativt många) med sådana klingor hos kamorianerna så skulle det rimligen ha funnits ännu mer hos folket (armén främst) i det forna Radh-Kamra. Om man nu skulle använda sig av alkemi/magi för att få dessa klingor att bli starkare/hållbarare så skulle det bli bli ett väldigt tidskrävande/kostsamt/överjäkligt jobbigt företag. Medan vi spekulerar vilt så kan man (jag) också tänka mig att det bara var elittrupperna och ädlingar som hade klingor som var alkemist/magiskt preparerade, mycket troligare än att hela armén skulle ha sådana, och det är dessa som överlevt till nutid (Mundanas nutid).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Da! Da! DA!

Vilka tycker ni är det snyggaste och coolaste vapnen i Eon?

Da, förstås. Den darkenska brödkniven, som gör sitt första appearance i "Krigarens väg", slår allt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ahh...dvärgarna

inte för att jag vill vara elak eller något, men klingorna på stridsramen ser inte ut som någon anna dvärgisk smideskonst jag har sett, så jag tror knappast de är av dvärgiskt ursprung.
Dvärgar är affärsmän och kan säkerligen anpassa sig efter kundens behov.
Annars kan ju kamorianer skapa rudimentära klingor genom att smida om redan tillgänligt stål, tex dolk- och svärdsklingor från besegrade jargiska legionärer. Är man inte så petnoga med kvalitén lär detta inte kräva särskilt mycket kunskap.

Eller, den i mina ögon mest troliga förklaringen: Det vi ser på bilden är en stridsram. Varje stridsram tillverkas individuellt med vad än för klingor man lyckats få tag i. Kamorianerna lär ju knappast ha standardiserad massproduktion. Med detta kan en stridsram se ut lite hur som helst, kanske till och med med eggar i flinta?

/Joel
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ahh...dvärgarna [ANT]

Eller, den i mina ögon mest troliga förklaringen: Det vi ser på bilden är en stridsram. Varje stridsram tillverkas individuellt med vad än för klingor man lyckats få tag i. Kamorianerna lär ju knappast ha standardiserad massproduktion. Med detta kan en stridsram se ut lite hur som helst, kanske till och med med eggar i flinta?

Okej, det där var den mest troliga förklaringen :gremtongue: Det håller jag med om.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Ahh...dvärgarna

Håller med om att det inte är dvärgisk still, men min RP skulle smida nästan vad som helst för pengar. Men det är klart att man kan smida själv, men har dom Ässjor?
 
Top