Nekromanti Snyggaste och coolaste vapnen i Eon

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Vilka tycker ni är det snyggaste och coolaste vapnen i Eon? Vilka gillar ni minst?

Själv tycker jag väldigt mycket om de faliska vapnen (heter det faliska?). I synnerhet Celancald, Cirecald och Confarz. De är snygga, stilrena och ser respektingivande ut. Jag gillar eneggade svärd så därför toppar nog Celancalden listan i det här fallet.

De dvärgiska spjuten, och i synnerhet Dar-Zhon tycker jag också är snuskigt tilltalande. Korta spjut är verkligen häftiga. Dar-Zhon tycker jag är lite extra ballt eftersom man inte använder det som ett traditionellt spjut utan mer med en svepande rörelse.

Över huvud taget tycker jag att dvärgarnas vapen är snygga och att både svärden och spjuten är mycket häftigare än yxorna.

På hatsidan toppar nog Kraggsvärdet och Lyfalin. Maken till hiskeliga vapen får man leta efter. Fula, pråliga och smaklösa. Jag skulle garva åt både Kragg och Thism om de dök upp med sådana vapen på slagfältet.

Cinneach är också en löjlig skapelse. Att den dessutom skulle var en ersättare till det ganska snygga Carwelansvärdet är skrattretande.

- Vulf
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
På hatsidan toppar nog Kraggsvärdet och Lyfalin. Maken till hiskeliga vapen får man leta efter. Fula, pråliga och smaklösa. Jag skulle garva åt både Kragg och Thism om de dök upp med sådana vapen på slagfältet.
I Barbarer&Människofolk så står det lite mer om Kraggsvärd, och det finns även bilder på lite olika varianter - inte alla kraggsvärd är pråliga och smaklösa, utan det är upp till tillverkaren...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Snyggaste och coolaste vapnen i Eon (ANT)

Själv hatar jag de vapen som är stora och ger stor skada utan att på något sätt ha någon naktdel.

/Honken
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
De dvärgiska spjuten, och i synnerhet Dar-Zhon tycker jag också är snuskigt tilltalande. Korta spjut är verkligen häftiga. Dar-Zhon tycker jag är lite extra ballt eftersom man inte använder det som ett traditionellt spjut utan mer med en svepande rörelse.

Tur för dig att du gillar Dar-Zhon och inte Dar-Khim (då vet jag inte vad jag hade gjort, troligtvis bitit mig själv i armen så egentligen är det tur för mig :gremtongue:). Dar-Zhon är snygg och häftig medan Dar-Khim får mig mest att tänka på en gammal Dar-Zhon som använts så mycket att eggen nötts ner, den gillar jag inte.

Nu hade jag lite svårt att avgöra så hur jag skulle strukturera upp det här inlägget, om jag först skulle nämna alla vapen jag gillar, sedan alla vapen jag ogillar, eller ifall jag skulle beta av dem vappengrupp för vappengrupp. Så jag slog en tärning (T6) (jämnt = alla vapen jag gillar först. ojämnt = vapengrupp per vapengrupp), utfall 2.

Håller med om carwelan, den är ruskigt snygg. Sedan gillar jag orginella vapen som Da och Leng, även Qumosvärden och Tomoqueyxorna. Boto och Dar-Zhon (redan nämnd). Spikklubban är läcker och det är även Thazebokken.

Sedan så är barbarvapnen från B&M läckra (de flesta iaf). Favoriter är: Aushacka, Ausyxa (auser), Raunyxa (rauner), Skäggyxa (tokon) och Veddoklubba (veddo). Många yxor men Veddoklubban är nog läckrast :gremsmirk:

Jah! Nu över till vapnen jag ogillar.

Tirakhuggare - 'halvmånen' på slutet förstör hela vapnet.
Lyfali - usch, usch, usch!
Kraggsvärdet - drakhjaltet ser hemskt ut (tack gode gud att de byt ut det i B&M, man kan fortfarande välja det men nu sitter det ett annat hjalt på svärdet på bilden).
Månbila - den ser knäpp och oanvändbar ut.
Dar-Khim - har redan nämt varför.
Stridslie - en vanlig lie är så mycket tuffare.
Hakspjut - den ser ut som en konsveröppnare!

Ja de var de vapen jag hyser speciella känslor för.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Snyggast och coolast i Eon

Klart högst upp kommer Tirakkroken (Yxa) - maken till tuff pryl får man leta efter!

På delad andraplats hittar vi sedan Serinebågen (Båge) och Ishanin (Stångvapen).

Kan inte säga att jag funnit något vapen direkt fult eller o-coolt i Eon, men klart är att vissa kanske tycks lite mera opraktiska än andra.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Själv tycker jag väldigt mycket om de faliska vapnen (heter det faliska?)."

Det heter cirefaliska, faliska är cirefaliernas språk.

Well, well. Nu till anledningen att jag skrev det här inlägget: Mina flippar och floppar bland Mundanas vapen!

Looooove

(Jag har dock inte hjärta att rangordna dem)

Carwelan - Antagligen det vapen som jag själv skulle föredra om jag var en hård äventyrare. Snyggt och välsmitt utan en massa överdrivna krusiduller och hög katanafaktor trots att det är rakt och tveeggat.

Obhezan - "Ju större desto bättre". Stort, respektingivande och dödligt vackert i sin kurvighet...

Mirapata - Coolt, men tämligen opraktiskt vapen. Di där tauperna och deras vapen...

Khirin - Sexig utformning på klingan och innovativ parerstång. Ser udda och respektingivande ut på samma gång.

Celancald - Håller med om att Cirefaliska vapen är några av de snyggaste som finns, speciellt fästena. Det som är snyggast på Celancald är dock klingan som nästan är lite katana-aktig fast rak (och katana är det snyggaste vapnet, alla kategorier).

Cirecald - Incestoffrena vet verkligen hur man gör vapen stora, dyra och respektingivande utan att för den skullen göra dem överdrivna och klumpiga. Stort, men smidigt - perfectomundo.

Drakspjut - Snygga och ganska hög respektfaktor. Gott ändamål också (Drakar är gjorda för att dödas av tappra hjältar - inte för att fungera som "magiska barriärer" eller något sånt bjäfs).

Ishani - Lång, vacker, asiatisk och farlig. Yummy!

Serine - Pilbågarnas drottning! Vacker och alvisk så det förslår.

Hatbobjekt

Kraggsvärd - Stort, fult och alldeles för mycket krusiduller för ett barbarsvärd. Tvi vale!

Lyfali - Håll flumm-fjantasyn borta från Eon! Usch på det här svärdet!

Cinneach - Skulle det vara mer praktiskt än carwelan? De där kjolbärande alverna i öst är ju galna.

Cirzacald - Det helt klart fulaste Cirefaliervapnet och inte allt i samma kategori som de andra mycket fina cirefaliska svärden. För mycket bling-bling och ser för klumpigt ut för att vara cirefaliersmitt.

(dvärgiska yxor) - Inte mycket att hänga i julgranen. Tycker inte om att eggen är raka.

Hmmm... det känns som jag missat en hel drös med vapen... very well, jag får väl återkomma i så fall.

-Danne, börjar kanske bli lite pervers...

Edit: lade till Ishanin och Serinbågen (tack Duddmannen), fixade dvärgayxorna.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
AAAARGH!!! [ANT]

"Serinebågen (Båge) och Ishanin (Stångvapen)."

HUR kunde jag missa dem?! Förlåt mig, Ares!

-Danne, skamsen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Av någon aledning så föll jag pladask för kraggsvärdet.. Tycker att det bar är sådär otroligt snygg !! :gremtongue:
Sedan så tycker jag att dvärgarns krell-spaz är bara så häftigt, har nog aldrig sett ett arborst med magasin... :gremgrin:

/ Johan K, som i det närmaste färdigpackad inför morgondagens konvent..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Det praktiska blir nackdel

Jag undrar ibland varför jag läser på forumet när jag lovat mig själv att inte skriva, för jag kan verkligen inte hålla mig ifrån att göra det..

"Själv hatar jag de vapen som är stora och ger stor skada utan att på något sätt ha någon naktdel."
Vaddå "inga nackdelar"? Bara för att det inte står i tabellen så innebär det inte att ett vapen inte har några nackdelar.. Det man koncentrera sig på när man väljer ett vapen är vilka avvägningar man kan göra göra.. Vad är bäst för den karaktär man är? Jag menar, en tjuv väljer exempelvis något litet vapen medan en ryttare gärna drar till med långa vapen.. Jag skrev lite om praktiska nackdelar till Vitulv för ett år sedan..

De stora vapnen är skrymmande.. Använd det emot spelarna.. De måste gå omkring och bära på dem i handen.. De kommer att stöta i saker (vilket nog senare undviks av gammal vana).. De måste ställa undan vapnen när de ska sätta sig.. De kommer att se stridiga ut och få svårt att få en normal kontakt med folk.. Vid överfall så kommer de beväpnade med de grymmaste vapnen att få de första pilarna i sig.. För vilket mål väljer man? Misslan eller kraggbarbaren? Att slå för vilken spelare som ska bli träffad körde jag med förut.. Nu avgör Lycka eller den som ser kraftfullast ut vem som får första pilen i sig..

Framförallt så kostar vapen.. Se till att ta tag i det istället för att sucka.. Begränsa mängden mynt de får, både när ni spelar och under karaktärsskapandet.. Jag tyckte det var tråkigt när spelarna tog de största vapnen de fick råd till, så jag skar ner på deras rikedom.. På samma gång så plockade jag bort alla stora vapen för motståndarna.. Rätt ska vara rätt.. Så om du nu inte har några regelmässiga nackdelar, hitta på världsliga nackdelar istället.. Det är inte så svårt och kräver bara lite tankeverksamhet..

Angående vapen och snygghet så har jag fortfarande samma ståndpunkt som förut..

/Han som brukar glömma bort att rollpersonerna omkring går fullt rustade överallt, men har bättrat sig lite
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
själv tycker jag att stridsramen är snyggast. HÄFTIG helt enkelt. själva idén är tilltalande, två virvlande klingor som sveper runt användaren och sliter motståndaren i stycken :gremlaugh:
fast man kunde ju göra något åt skafte, typ....
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är rätt partisk i det här fallet - de vapen jag och spelgruppen designat själva är såklart snyggast.
Yzrîn är kronan på verket, brutalitet och elegans i subliminal förening. Av alla skönheter är det den skönaste.

På fronten unika vapen är jag oerhört förtjust i
Vharzcona, Första Snöns kniv, Manriki-Atan, Denelians lyfalisvärd (ja, faktiskt, en radikal förbättring av Neogames design) och, snyggast av alla, Deretwynns svärd.

I Neogames moduler är nog det thalaskiska hederssvärdet allra snyggast. Smäckert och elegant, till skillnad från de flesta Eonsvärd vars bredd överdrivits något. Noloinbågen, Da, Tirakkroken, Ishanin, Confarz, Jargsabeln, Veddoklubban, Adasierhuggaren (som uppvisar märkliga likheter med Yzrîn) och det undersköna Melorsvärdet är annars de snyggaste och coolaste vapnen i Eon.

Eon har ont om verkliga styggelser till vapen. Tirakhuggaren kvalar in, och det vämjeliga Khirin-svärdet, och den kamorianska stridsramen är ganska töntig. Överdrivet ansträngd fuldesign är annars snarare 'Monster i Mundana':s bord i Eonproduktionen.

...och just ja. En särskild autoutnämnelse för mest optade koboldvapen går till Zhat-kur-thorakh.

- Ymir, smakdomare?
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Yzrîn är kronan på verket, brutalitet och elegans i subliminal förening. Av alla skönheter är det den skönaste.


Jag håller nästan med... (är så pass feg att jag inte säger att det är snyggast... lagom svenskt neutral :gremwink:)
Men den är riktigt fin och ett av de häftigare vapen jag sett, till utsendet :gremsmile:

Silvervarg vill använda det mot fienders magar ;/
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Hoho...det här skulle kunna ta tid.

Det finns inte särskilt många vämjeliga vapen i Eon men Stor-Svärdet har jag svårt för. Det känns mest som en stycke metall som bankats ut och blivit tillplattat.

Huggkniven går inte hem häller. Den påminner mest i form av en gammal köttkniv med trä-skaft som vi hade hemma när jag var betydligt yngre.

arwelan svärdet har blivit nämt tidigare också nu av mig. Ja måst säga att dess smäckra form och fina parer stång bara får en att bli på bra humör.

Gurder svärdet är kanske inte ofantligt snyggt men formen på handtag och parerstång får mig att ta med den här.

Dvärgarnas korta yxa Hir-Kharz, långa svärd(kommer ej ihåg vad den heter på rak arm) och det korta sptjutet Dar-Zhon, och särskilt spjutet är ûber colt.


Det var väll det.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ojsan... eftersom jag gett upphov till alldeles för många av bilderna på Drunoks Drängar för att det ska kännas bra att uttala mig om dem, tar jag och skippar dem och håller mig helt till Neogames officiella skapelser.

Snyggast och Coolast:

Fackelstridsklubban från den där fenixartikeln. En hjälmkrossare är aldrig fel. Att den brinner ger extra plus, samtidigt som den ser snäppet coolare ut än en vanlig.

Tokonkniven i B&M är en av de få knivar/dolkarna som kan konkurera med Radarden och Mocherun. Asläcker.

Jargsabeln. För att det inte är enliten mesig grej som muhadin-diton och samtidigt behåller en viss grace till skillnad från tiraksabeln.

Qumo och Qumo-An. Bara för att de liknar Boromirs sketcoola svärd.

Melorsvärd och Cirecald. åh jäääääääääääää.

Dubbelarmborst. För att Etienne Navarre har ett.

Thalaskiskt Hederssvärd, Turhans klinga och Jisally-Neadh. Bara för att.

Fulast:

Tirakhuggaren och Tokonsvärdet. Lätt.

/Joel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Dubbelarmborst. För att Etienne Navarre har ett

Jepp, han har ju det, och därför var det tvunget att finnas med i Eon. ,-)

(Ladyhawke var den första DVD-film jag köpte, till och med innan jag köpte en spelare =)
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Favoritvapen? Den var svår. Kan inte direkt säga att jag har ett favoritvapen. Fast det finns ju de som är något, ja, skönare än mängden. Här talar jag långbågar. Har en brinnande kärlek till detta enkla men mycket dödliga vapen. Speciellt då det används i regimenten för att orsaka ett pilregn av död. Bara gissa om jag lirade mycket britons i "Age of Kings" . Ett mycket effektivt, enkelt och realistiskt vapen.

Ska man snacka svärd så tycker jag om värjor, kortsvärd och huggare. Gillar inte de större och tyngre vapnen, får erkänna att jag hellre ser finess i en kämpes stridskonst än förmågan att banka på så tungt som möjligt.

Inget går upp mot en dolk gömd i stöveln, fäst innanför tröjan eller enkelt placerad i bältet. Detta vapen är inte det effektivaste, men det har förmågan att sprida grymt mycket respekt trots sin ringa storlek. Erkänn nu att ni inte gillar när ni som mest uppe i ett härligt barslagsmål ser en sur sjöman plocka fram en stillett och börjar bolla med den fram och tillbaka mellan händerna. Att knivarna är så enkla gör dem till något att frukta från även en fattig och till synes otränad person. De är små men dödliga helt enkelt.

Yxor. Ja, få se. Vad är en yxa. Det är en klubba med en slipad metallklump i ena änden. Detta kan vara mycket coolt. Enligt mig är det just mycket coolt. När jag var liten gillade jag tvåhandsfattade tveeggade yxor som kunde splittra sköldar och tränga igenom det tjockaste lagret rustning. Numera tycker jag eneggade enhandsyxor är mycket vassare, speciellt de skäggyxliknande yxorna som vikingarna svingade. En vild krigare beväpnad med en sådan och en rundsköld får mig genast att rysa av behag och respekt. Detta förklarar även vilken sköld som ligger mig närmast hjärtat, trots att den välvda legionärsskölden kommer på en snar andraplats.

Klubbor och annat spjäk. Jag gillar dem i allmänhet. En fattigmans vapen (inte biologiska, så modern är jag inte nu) och bra mot de flesta tyngre rustningar. En påk är elak. En spikklubba är ännu elakare och en hjälmkrossare måste vara det elakaste som en hjälmbeprydd krigare någonsin kommer att få i skallen, om han inte blir förälskad så att säga. Dessa trubbiga vapen är helt enkelt högst effektiva på grund av dess ringa pris och lätta tillgänglighet. Säg mig de rövare på Ashaslättens röda sand som inte har ett klubbvapen. Säg mig gärna flera :gremwink:

Vapen jag inte gillar nu då. Få se, vapen suxxorz mestorz går till Lyfalisvärdet. Värre skräp till vapen får man leta efter och skulle varit banlyst ur mitt Mundana om inte mina spelare hade gjort uppror då. Efter det sjukt för-braiga glassvärdet kommer Krell-spazen. Hallå, spelar vi inte medeltid, typ asså? Bort med skräpet som har magasin och skaffa ett rejält tungt armborst istället. Varför inte skaffa en av de tidigare nämnda långbågarna, som är mycket tuffare och historiskt mer nyttjade. Detta leder oss in på andra "dåliga" bågvapen. Serinebågen var löjligt bra tills neogames utgav en ännu större ännu löjligare båge. Förut förbjöd jag spelare att använda serinebågen, nu måste jag förbjuda dem att använda Gigabågus Rex också! (På tal om detta gillar jag inte den delen i EON III där man kan använda, tror det är C-val, till att skaffa sig ett exotiskt riddjur. Jag tycker inte det är roligt med spelare som har rollpersoner med murvelbestar, heavedrakar, elefantar, tama hyggelmonster mm, whatever etc. Jag hatar när spelarna börjar wajna om att i boken står det och det är så tufft och det skull äga sönder och JUST DÄRFÖR som jag måste förbjuda dem från att ha dessa kramdjur.)

Jag listade dåliga vapen va? Mm, lägg till i ert minne att jag inte gillar orealistiska, överdimensionerade och koboltaktiga vapen. Så jäkla glad att ingen av mina spelare har styrkan att använda en trukhyxa. Tråkigt för den stackaren som först kommer kunna när jag förbjuder honom det.

Nu har min ton i denna tråd blivit wajnig och inte alls lika trevlig som den var menad. Därför slutar jag med en liten tuff tvist. Ringbrynja är klart den tuffaste rustningen :gremsmile:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Coolaste svärdet Mirapatan! Finns det något coolare? Påminner mej om min enda vapenmästare som hade två stycken...

Annars är ju tirakkroken och tiraksablarna rätt respekt fulla men allt är rätt normalt(eller fult...)
FAST handarmborsten är nog det coolaste skjutvapnet.

/DarkMystic SLs fiende nummer ett
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Re: Snyggaste och coolaste vapnen i Eon (ANT)

Själv hatar jag de vapen som är stora och ger stor skada utan att på något sätt ha någon naktdel.

Det finns ju ännu värre vapen som tillexempel små, smidiga vapen som ger stor skada utan att på något sätt ha någon naktdel. <font size="1"> (utom kanske rastillhörighet då... men den bryr sig inte så många om!) </font size>
 
Top