Snygga, stilrena rollformulär?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Dela upp information. Övre halvan används inte lika mycket som nedre. Så den skulle vinna på att vara själv.
Visst, men när jag har speltestat olika spel så föredrar folk att ha saker på samma sida. Det är egentligen ett otyg att dela upp informationen genom att behöva vända sida. Jag kan tänka mig att det kan vara saker som "Ni går vi in i strids-läge, byt sida" eller "Du måste gå in i din avatar" och det blir en grej med att byta sida, men om information är mindre värd bör det vägas in i designen, hellre än att det helt separeras.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Därför som ENformuläret löst separationen bättre. Man vill ha viktig info samlad, men helst inte längst ner … beror i och för sig hur pappret läses (skärm, utskrift, vikt, telefon …).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Dela upp information. Övre halvan används inte lika mycket som nedre. Så den skulle vinna på att vara själv.

ExpertNova-formuläret visar i och för sig en snyggare lösning där informationen delats på höger/vänster.
Enklaste lösningen här är väl att vika formuläret på mitten? Eventuellt att det skulle kunna finnas en version med streckad linje som ger förslag att så går att göra. Då får den som vill ha allt på samma sida sin föredragna stil uppfylld och den som vill dela upp informationen kan göra det med en enkel vikning av formuläret.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Tycker ändå de ensidiga blippformulären till tidig WoD är lite peak rollformulär!

Lyckas liksom ändå få med den mest centrala informationen även för karaktärsskapandet.

View attachment 16196
Vampire-formuläret är väldigt lätt att hitta bland, men det ser astråkigt ut med sin symmetri. Asymmetri önskade jag att rollspelsformulär lekte mer med, än att utgå från ett Excel-blad med lika avstånd överallt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Enklaste lösningen här är väl att vika formuläret på mitten? Eventuellt att det skulle kunna finnas en version med streckad linje som ger förslag att så går att göra. Då får den som vill ha allt på samma sida sin föredragna stil uppfylld och den som vill dela upp informationen kan göra det med en enkel vikning av formuläret.
Det var det jag gjorde med de första Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. :) Att inte vika gjorde dessutom att spelarna fick en vit yta på baksidan för att göra anteckningar på (något jag tycker designern bör tänka på och då också ha breda marginaler på formuläret).

Däremot gjorde jag en grej av att låta alla förgjorda This is Pulp-formulär vara vikbara för alla karaktärer, för då kunde man kombinera dem genom att föra ihop vänstersidan på ett formulär med högersidan på ett annat.

1705853128115.png

(notera hur tag linen för karaktären är centrerad runt mitten: "The mad scientist | that always comes prepared")
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det var det jag gjorde med Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. :) Däremot gjorde jag en grej av att låta alla förgjorda This is Pulp-formulär vara vikbara för alla karaktärer, för då kunde man kombinera dem genom att föra ihop vänstersidan på ett formulär med högersidan på ett annat.

View attachment 16296

(notera hur tag linen för karaktären är centrerad runt mitten: "The mad scientist | that always comes prepared")
En sak jag uppskattade med dessa formulär är uppmaningen om hur spelet ska spelas! Vad som är viktigt att ta med sig i tankesättet. Lite som ett mantra som går att upprepa och hänvisa till under spel. Snyggt!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim

Inte det officiella karaktärsbladet till electric bastionland. Det jag gillar är att det är formgett men utan att bli för mycket visuellt brus för ögat. Det är enkelt att kasta en snabb blick över karaktärsbladet och hitta det värdet som är relevant i situationen.

View attachment 16294
Det där uppochnedvända CAREER gör mig lätt illamående. Jarring säger man på engelska. Krita mot griffeltavla.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Tack! Färgseendet skiljer sig nog mer mellan olika personer än man tror. Har du otränat färgseende eller finns det en fysiologisk komponent i det?

Här är ett enkelt och kul test av färgseendet:

https://www.lenstore.co.uk/vc/colour-is-in-the-eye-of-the-beholder/#/
7/10, vilket blev oväntat bra, eftersom mina ögon har deuteranopi. Detta förklarar också min förkärlek för kläder i khaki.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Det var det jag gjorde med de första Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. :) Att inte vika gjorde dessutom att spelarna fick en vit yta på baksidan för att göra anteckningar på (något jag tycker designern bör tänka på och då också ha breda marginaler på formuläret).

Däremot gjorde jag en grej av att låta alla förgjorda This is Pulp-formulär vara vikbara för alla karaktärer, för då kunde man kombinera dem genom att föra ihop vänstersidan på ett formulär med högersidan på ett annat.

View attachment 16296

(notera hur tag linen för karaktären är centrerad runt mitten: "The mad scientist | that always comes prepared")
Riktigt bra koncept! Snyggt att namnen kombineras på nya sätt också. Men hur funkar det med Wounds?

Jag har varit inne på något liknande för cybernetik i M-Space. Kroppen och personen delas upp i Sleeve och Ego. Ego består av INT, POW, CHA, färdigheter och Passioner. Ett Sleeve har STR, CON, DEX, SIZ, Move och Hit Points.

På rollformuläret samlas Ego i övre halvan, Sleeve i den undre. Eftersom ett Sleeve är utbytbart, så går den nedre halvan att klippa bort och ersätta med en annan fysisk kropp. Ett Ego utan Sleeve kan leva som ren information i en dator, ett nätverk eller en minneskapsyl.

(Ett Sleeve kan vara mänskliga kroppar, robotar, fordon, rymdskepp, utomjordingar och så vidare. Så man kan göra en kampanj där alla spelar skolbussar till exempel).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har varit inne på något liknande för cybernetik i M-Space. Kroppen och personen delas upp i Sleeve och Ego. Ego består av INT, POW, CHA, färdigheter och Passioner. Ett Sleeve har STR, CON, DEX, SIZ, Move och Hit Points.

På rollformuläret samlas Ego i övre halvan, Sleeve i den undre. Eftersom ett Sleeve är utbytbart, så går den nedre halvan att klippa bort och ersätta med en annan fysisk kropp. Ett Ego utan Sleeve kan leva som ren information i en dator, ett nätverk eller en minneskapsyl.

(Ett Sleeve kan vara mänskliga kroppar, robotar, fordon, rymdskepp, utomjordingar och så vidare. Så man kan göra en kampanj där alla spelar skolbussar till exempel).
Exakt sådär har jag tänkt varje gång jag funderat på att sätta ihop ett system att spela Eclipse Phase med (originalet tycker jag är odugligt bl.a just för att det gör sleevebyte för krångligt).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Exakt sådär har jag tänkt varje gång jag funderat på att sätta ihop ett system att spela Eclipse Phase med (originalet tycker jag är odugligt bl.a just för att det gör sleevebyte för krångligt).
Jag har bara en grovskiss än så länge. Men det svåra var att klyva en karaktär i två delar. Vilka egenskaper hör till vilken halva? Inte så självklart. Eclipse Phase har jag bara bläddrat i, men det verkar onödigt krångligt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag har bara en grovskiss än så länge. Men det svåra var att klyva en karaktär i två delar. Vilka egenskaper hör till vilken halva? Inte så självklart. Eclipse Phase har jag bara bläddrat i, men det verkar onödigt krångligt.
2e är mycket bättre där än vad 1e är.
1e får GURPS att framstå som lätt att göra en rollperson till, och mekaniskt får det Exalted 2 och Shadowrun att framstå som fungerande..
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
2e är mycket bättre där än vad 1e är.
1e får GURPS att framstå som lätt att göra en rollperson till, och mekaniskt får det Exalted 2 och Shadowrun att framstå som fungerande..
Aha, det låter bra. Då ska jag kolla upp v2.

Jag gillar idéen att göra ett zine av den, en av mina spelare i ht/kh har sin spell book i det formatet
Smart! Ett tag testade jag med formulär i iPhone-storlek, vikt som ett dragspel. Det funkade bra, både helt utvikt och som en liten folder.

Finns det några digitala rollformulär som är anpassade till smartphones?
 
Top