Snygga, stilrena rollformulär?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag brukar ju inte gilla rollformulär och inte bry mig så mycket om snygg design, och mitt favoritrollformulär (till Prosopopée) är allt annat än stilrent. Men om man utökar definitionen lite så är jag hyfsat nöjd med layouten till Förefter och dess olika hack:

1705763362655.png
1705763385012.png
1705763403275.png
1705763423101.png
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Riktigt snygga! Jag tror att det enda jag inte gillar med dem är att det ser ut att vara lite färg på rutorna där man ska skriva; jag tycker ofta att det känns lite obehagligt att skriva på färgutskrift på papper på det viset. Jag vill ha vita skrivytor helt enkelt =) Men formgivningen överlag är ju riktigt bra, och om jag vore sån som köpte typ rollformulärshäften och använde dem, dvs om formulären fore färdigtryckta snarare än utpressade via nån hemma-färgskrivare, skulle jag nog inte ha något emot dem.

Sedan tänker ju jag ofta svartvitt dels för att jag har kasst färgseende och dels för att jag har en svartvit laserskrivare härhemma. Jag funderar på om en "printer friendly"-version av det där formuläret funkat lika bra? Kanske inte, men det har ju ändå tydliga informationshierarkier och uppdelningar och så, så det skulle nog funka dugligt…
Jag är likadan, jag gillar inte heller att skriva på tryckfärg. Men den väldigt diskreta tonen har funkat bra hittills. Om jag ska göra häften till försäljning blir det antagligen hos DriveThru. Men jag har aldrig köpt rollformulär av dem, så jag har ingen koll på hur de känns eller hur de trycks.

Två veckor efter releasen av Comae Engine kom första frågan om ett svartvitt formulär för hemmautskrift : )

IMG_8048.jpeg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Två veckor efter releasen av Comae Engine kom första frågan om ett svartvitt formulär för hemmautskrift : )
Huh. Färgen gjorde jäkligt mycket, alltså. Jag gillar den svartvita varianten också absolut, top notch liksom, men nånting med färgen förhöjde verkligen hela formen.

Jag önskar att jag kunde jobba med färg på den nivån. Ruskigt snyggt, alltså
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Huh. Färgen gjorde jäkligt mycket, alltså. Jag gillar den svartvita varianten också absolut, top notch liksom, men nånting med färgen förhöjde verkligen hela formen.

Jag önskar att jag kunde jobba med färg på den nivån. Ruskigt snyggt, alltså
Tack! Färgseendet skiljer sig nog mer mellan olika personer än man tror. Har du otränat färgseende eller finns det en fysiologisk komponent i det?

Här är ett enkelt och kul test av färgseendet:

https://www.lenstore.co.uk/vc/colour-is-in-the-eye-of-the-beholder/#/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tack! Färgseendet skiljer sig nog mer mellan olika personer än man tror. Har du otränat färgseende eller finns det en fysiologisk komponent i det?

Här är ett enkelt och kul test av färgseendet:

https://www.lenstore.co.uk/vc/colour-is-in-the-eye-of-the-beholder/#/
Jag fick 8 av 10. Det jag faktiskt brukar ha problem med är rött. Avgöra om en färg är lila eller blå utan jämförelsefärger runtomkring. Röd text som inte går att läsa för att den är suddig. Upplever inte rött som en särskilt stark, iögonfallande signalfärg utan mest bara en färg som alla andra. Osv. Däremot blandar jag inte ihop rött med grönt t.ex. så jag har väl självdiagnosticerat med protanomali typ.

Sedan är det säkert så att jag utöver det också är otränad, det vet jag inte.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag fick 8 av 10. Det jag faktiskt brukar ha problem med är rött. Avgöra om en färg är lila eller blå utan jämförelsefärger runtomkring. Röd text som inte går att läsa för att den är suddig. Upplever inte rött som en särskilt stark, iögonfallande signalfärg utan mest bara en färg som alla andra. Osv. Däremot blandar jag inte ihop rött med grönt t.ex. så jag har väl självdiagnosticerat med protanomali typ.

Sedan är det säkert så att jag utöver det också är otränad, det vet jag inte.
8 av 10 låter väldigt bra! Då kan du säkert träna upp färgseendet flera snäpp. Jag har problem med röda nyanser, särskilt när de drar åt orange.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Haha, jag fattar! Men jag tänker inte på det som ett test på det sättet. Det är mer som att kolla synen hos optikern. En bra att veta-grej. Med skillnaden att färgseende går att träna upp, som ett musiköra. Personer som spelar instrument professionellt har en större del i hjärnan som processar ljud i jämförelse med oss andra. Det borde vara samma sak med färgnyanser.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Om nu de flesta eller alla i den här tråden (även jag) gillar stilrena, avskalade rollformulär, betyder det att inget grafiskt från settingen ska finnas med? Jag har själv inget roligare svar på den frågan än att det beror på. För det gör det ju. Men jag tror att det minimalistiska kan gå för långt. Jag gillar att ha med något väl valt grafiskt element från settingen på formuläret. Typ ett kugghjul, en blomma eller någon mindre stämpel. Eller kanske något eller ett par föremål som sätter tonen.

Ytterligare en aspekt är att jag tror att svenskar oftare än exempelvis amerikaner gillar grafisk minimalism. Jag har inget bevis för att det är så, men jag uppfattar svenska rollspel som generellt sett mer grafiskt minimalistiska än amerikanska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Om nu de flesta eller alla i den här tråden (även jag) gillar stilrena, avskalade rollformulär, betyder det att inget grafiskt från settingen ska finnas med? Jag har själv inget roligare svar på den frågan än att det beror på. För det gör det ju. Men jag tror att det minimalistiska kan gå för långt. Jag gillar att ha med något väl valt grafiskt element från settingen på formuläret. Typ ett kugghjul, en blomma eller någon mindre stämpel. Eller kanske något eller ett par föremål som sätter tonen.
Jag har inget alls emot enstaka grafiska element, så länge de är små/diskreta och inte drar till sig uppmärksamheten.

För mig handlar det nog mycket om vad rollformulärets uppgift är. För mig är ju funktionen enbart… öh, funktionell egentligen. Eller åtminstone huvudsakligen. Jag tittar bara på rollformuläret när SL tvingar mig att använda regelmekanik, och då vill jag inte behöva titta längre än nödvändigt – det ska gå snabbt och lätt att hitta den siffra jag behöver och sedan lägga formuläret åt sidan igen.

Andra använder ju dels formuläret mer ofta, liksom kontinuerligt under spel (om man t.ex. tycker att spelet ska handla om sånt det finns mekanik för eller att mekaniken ska driva spelet). Eller är av uppfattningen att rollformuläret i hög grad, kanske rentav huvudsakligen, har som uppgift att sätta stämning. Och det är ju en åsikt man kan ha, och den är inte mindre giltig än min. Men det ger olika resultat.

Så… Gärna grafiska element, men inget som stör läsbarheten och helst bara grafiska element som hjälper läsbarheten.

Ytterligare en aspekt är att jag tror att svenskar oftare än exempelvis amerikaner gillar grafisk minimalism. Jag har inget bevis för att det är så, men jag uppfattar svenska rollspel som generellt sett mer grafiskt minimalistiska än amerikanska.
Ja, amerikaner verkar ju extremt obrydda när det gäller hela "hitta något på formuläret"-grejen. Men det går väl igen i design av annat också, t.ex. verkar ju många helt skita i huruvida rollspelsböckers text går att läsa. Det är tydligen viktigare med stämningsskapande bårdgrafik som får breda ut sig långt in i textblocken… (Och det är inte bara amerikaner)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag har inget alls emot enstaka grafiska element, så länge de är små/diskreta och inte drar till sig uppmärksamheten.

För mig handlar det nog mycket om vad rollformulärets uppgift är. För mig är ju funktionen enbart… öh, funktionell egentligen. Eller åtminstone huvudsakligen. Jag tittar bara på rollformuläret när SL tvingar mig att använda regelmekanik, och då vill jag inte behöva titta längre än nödvändigt – det ska gå snabbt och lätt att hitta den siffra jag behöver och sedan lägga formuläret åt sidan igen.

Andra använder ju dels formuläret mer ofta, liksom kontinuerligt under spel (om man t.ex. tycker att spelet ska handla om sånt det finns mekanik för eller att mekaniken ska driva spelet). Eller är av uppfattningen att rollformuläret i hög grad, kanske rentav huvudsakligen, har som uppgift att sätta stämning. Och det är ju en åsikt man kan ha, och den är inte mindre giltig än min. Men det ger olika resultat.

Så… Gärna grafiska element, men inget som stör läsbarheten och helst bara grafiska element som hjälper läsbarheten.



Ja, amerikaner verkar ju extremt obrydda när det gäller hela "hitta något på formuläret"-grejen. Men det går väl igen i design av annat också, t.ex. verkar ju många helt skita i huruvida rollspelsböckers text går att läsa. Det är tydligen viktigare med stämningsskapande bårdgrafik som får breda ut sig långt in i textblocken… (Och det är inte bara amerikaner)
Ja, jag tycker också att läsbarheten är det primära. En konsekvens av minimalism är att de grafiska element man lägger in blir väldigt synliga. De behöver passa in i estetiken eller möjligen bryta av mot den på ett genomtänkt sätt. När det funkar så kan det verkligen lyfta hela intrycket.

Bårdgrafiken är en styggelse som förekommer i alldeles för många rollspel. Möjligen är det programvaran som inbjuder till den formen av överambitiösa inslag. Möjligen särskilt i skräck och fantasy.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Haha, jag fattar! Men jag tänker inte på det som ett test på det sättet. Det är mer som att kolla synen hos optikern. En bra att veta-grej. Med skillnaden att färgseende går att träna upp, som ett musiköra. Personer som spelar instrument professionellt har en större del i hjärnan som processar ljud i jämförelse med oss andra. Det borde vara samma sak med färgnyanser.
Jag skojade förstås lite. Det var en intressant övning i färdigheter man inte använder medvetet så ofta. Jag pysslar en del med layout, men färg hör definitivt till mina svaga sidor (inte färgseende, men arbetet med det).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro

Inte det officiella karaktärsbladet till electric bastionland. Det jag gillar är att det är formgett men utan att bli för mycket visuellt brus för ögat. Det är enkelt att kasta en snabb blick över karaktärsbladet och hitta det värdet som är relevant i situationen.

1705850426046.png
 
Top