Snygga, stilrena rollformulär?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag tillhör ju skolan som tycker att rollspelsdesign och layout i första hand bör vara funktionell och först i andra hand estetisk, och dessutom drar jag åt det minimalistiska hållet. Och nu är jag specifikt ute efter inspiration – jag känner att jag sitter lite fast i mina hjulspår som rollformulärs-makare, så jag skulle vilja ha er hjälp att hitta lite bra, föredömliga rollformulär…

Så… Vilka spel har de snyggaste som också är funktionella?
Vilka är de snyggaste stilrena/minimalistiska rollformulären?
Vilka utnyttjar utrymmet bäst? Har bäst disposition? Informationshierarki?
Vilka använder sina vita utrymmen bäst? Leder ögat dit det ska?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Eftersom jag inte spelar 5E vet jag inte hur användbart det är, och jag gillar generellt inte flersidiga formulär, men… Grafiskt gillade jag verkligen det här.

Det hjälper inte att man 1) måste "köpa" det för $0 för att få titta på det ordentligt, 2) måste fylla i fälten för att riktigt se helheten och 3) det är drygt i Acrobat Reader att gömma redigerbara fält. Men ja, jag gillade det ändå. Tror jag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag hatar rollformulär med mer än en sida, två är en absolut smärtgräns. Fler än två är omöjligt att spela med.
Sen gillar jag enkelhet, men det brukar ofta bero på om systemet är enkelt.
Och det är alltid en fördel om formuläret har lite cheat sheet med regler.
Tänkte säga Kutulus först, men det kanske blir lite för fjäskigt. Så slår ett slag för Cats of Catthulhu istället, som ändå kan ses som rätt liknande.

1000001875.jpg
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Death In Space flirtar vilt med den där ljuvligt torra stilen som många svenska blanketter och mallar hade i mitten av 1900-talet. Liiite gunk pga smutsig rymd, väldigt diskret jämfört med vad man brukar se.

1000001193.png
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
AGON har ett snyggt formulär, i mitt tycke:

View attachment 16255
Det här var en ögonöppnare för mig... För mig, även om det är enkelt, så är det allt för många element som samspelar, så rollformuläret gör mig förvirrad och gör att jag hellre vänder bort det och skriver på ett linjerat A4 ark... Det känns som informationsbladen man gett till elever ibland med tanken "tryck in så mycket som möjligt på en sida även om det mest skapar förvirring för läsaren".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det känns som informationsbladen man gett till elever ibland med tanken "tryck in så mycket som möjligt på en sida även om det mest skapar förvirring för läsaren".
Överlag tänker jag att informationsmängden i "vanliga tradrollspel" gör det svårt att göra snygga, stilrena och lättlästa rollformulär. Det blir helt enkelt för mycket plotter! För mycket som ska in på begränsad yta.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Överlag tänker jag att informationsmängden i "vanliga tradrollspel" gör det svårt att göra snygga, stilrena och lättlästa rollformulär. Det blir helt enkelt för mycket plotter! För mycket som ska in på begränsad yta.
Håller helt med och därför jag följer den här tråden med intresse. Tycker det kommit fram en del intressanta förslag på formulär som håller informationsmängden till en bra nivå utan att tappa de viktiga komponenterna för sagda spel :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag tycker om Oktoberlandet. Rörigt, men "linjerna" i formuläret pekar tydligt. Kul stilgrepp hur Attribut-rubriken är lagd.

1705755509943.jpeg

Någonting jag försöker göra när jag gör ett formulär, är att göra ett med alla rutor jag vill ha, sedan skriver jag ut det, klipper sönder det och slutligen pusslar ihop någonting nytt. Det är enklare att flytta runt fysiskt än digitalt och vara mer lekfull.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Någonting jag försöker göra när jag gör ett formulär, är att göra ett med alla rutor jag vill ha, sedan skriver jag ut det, klipper sönder det och slutligen pusslar ihop någonting nytt. Det är enklare att flytta runt fysiskt än digitalt och vara mer lekfull.
...och det var precis det som jag gjorde när jag designade formuläret till Circle of Hands.
 

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Till Comae Engine ville jag göra karaktärsbladen enkla, lätta för spelarna att känna igen och samtidigt lite brädspeliga.

IMG_8044.jpeg

IMG_8045.jpeg

IMG_8046.jpeg

Även om slutversionen ser ut som en logisk följd av de avskalade reglerna, så fanns det många tidiga versioner som mer påminde om Runequest 2 från tidigt 1980-tal.

Olika färger blev ett sätt att göra karaktärsbladen mer lättillgängliga, personliga och inbjudande. Särskilt för ovana spelare. Regelboken förordar dessutom tärningar i matchande färg.

Brädspeligheten består mest av ett tjockare papper, helst 300-grams kartong. Men färgerna förstärker intrycket. Associationerna till brädspel var ett sätt att skapa igenkänning för nybörjare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Till Comae Engine ville jag göra karaktärsbladen enkla, lätta för spelarna att känna igen och samtidigt lite brädspeliga.
Riktigt snygga! Jag tror att det enda jag inte gillar med dem är att det ser ut att vara lite färg på rutorna där man ska skriva; jag tycker ofta att det känns lite obehagligt att skriva på färgutskrift på papper på det viset. Jag vill ha vita skrivytor helt enkelt =) Men formgivningen överlag är ju riktigt bra, och om jag vore sån som köpte typ rollformulärshäften och använde dem, dvs om formulären fore färdigtryckta snarare än utpressade via nån hemma-färgskrivare, skulle jag nog inte ha något emot dem.

Sedan tänker ju jag ofta svartvitt dels för att jag har kasst färgseende och dels för att jag har en svartvit laserskrivare härhemma. Jag funderar på om en "printer friendly"-version av det där formuläret funkat lika bra? Kanske inte, men det har ju ändå tydliga informationshierarkier och uppdelningar och så, så det skulle nog funka dugligt…
 
Top