Nekromanti Sneak-attack

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Fast det är ganska tråkigt att köpa 4:th om man redan har 20 supplement till 3:ed som just blivit inaktuella.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ja, men sådan är de.....rollspelsförlagen!
Utsugare...vampyrer....beroendeframkallande!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Kanske för att wizards lagt ner mer tid på att studera spells o dyl. medans roguen är ute och använder sina förmågor hela tiden...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Just det sneak attack och backstab är inte samma sak. Sneak attacken funkar även i första rundan om motståndaren är flat footed! Så en rouge kan charga och sneak attacka motståndaren, behöver alltså inte smyga! Lika så kan en rouge sneak attacka så fort någon blir flankad, räcker med att komma i sidan på en motståndare som redan är i strid. Kan också sneak attacka på 30 foots avstånd med kast eller missilvapen. Dock funkar inte sneak attack på barbarer eller andra Rouges efter några levlar.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Dock funkar inte sneak attack på barbarer eller andra Rouges efter några levlar

Jo det gör den, om Roguen som skall utföra den är 3 (tror jag det var, kanske 5) levels högre än målet.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Så här gör jag med Sneak!

Okej, tack för diskussion, då det blev en sådan...
....
Efter övervägning och så, samt mina diktatoriska, översittar, deifierings egenskaper bla bla bla.

Sneak-Attack: Utförs med Rogue Weapons och enbart i Light Armor eller ingen armor.

Så tänker i alla fall jag tolka reglerna. Varför; bara för att ingen vapen eller rustningsbegränsning tas upp i PHB, betyder det inte att en sådan inte existerar. Jag väljer att i stället stödja mig på det som står under Rogues proficiensies; dvs de använder vapen och rustningar lämpade för hide, move silently och sneak-attacks.
Detta implicerar för mig, att dessa vapen och rustningar allena lämpar sig för sneak-attack.

Tycker ni inte det, så är det inte mitt problem. Det är min tolkningsfrihet, och jag tänker inte vika en tum; i min spelgrupp i varje fall. Som vanligt får ni andra göra som ni vill, det spelar inte mig någon roll.

Tänk bara hur bizzart det blir så spelarna möter en Hill Giant Rogue lvl 3, som sneak-attackerar med sina klippblock han slänger. För att sedan i strid, bara ta ett steg åt sidan för att flanka, och drämma till någon med sin gigantiska klubba. /images/icons/cool.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Så här gör jag med Sneak!

Agreed. Detta klubbas som house rule, med omedelbar verkan. Exemplet med Hill gients var kanske over the top, men det får mig att komma på en sak till:
Flank och sneak bör separeras, eller så måste det bli svårare att flanka. Som det är nu kan du flanka ngn som du möter man mot man, vilket i princip är omöjligt. (samanlagt 10 års kamsportserfarenhet talar här)
Regelförslag: Flank kan enbart utföras om motståndaren är outnumbered (så att en kan avleda uppmärksamhet), eller har en movement som ligger på 1/2 gentemot din egen. (detta är förslag som jag kom på nu, modifieringar kommer att behövas...), plus säkerligen en del situationer som jag inte kommer på just nu.
Som König sa, bara för att det inte står i böckerna betyder det inte att man kan göra hur som helst. Det blir på tok för obalanserat.



"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Så här gör jag med Sneak!

Rogue-vapen kan jag köpa, men man borde låta de sneak-attackera i vilken rustning som helst. Nackdelen med tunga rustningar i sammanhanget är indirekt: de ger avdrag på skills som används för att komma i position att sneak-attackera (Tumble när striden väl börjat, Hide och Move Silently innan).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Så här gör jag med Sneak!

Jaja, det blev en ruling till slut, och en ganska vettig sådan. Nu ska vi inte tänka på det här mer.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Så här gör jag med Sneak!

Tycker i och för sig att du har en poäng med ditt inlägg.
Men jag tycker att en rogue i plåtrustning inte är en rogue utan en fighter. Känslan av att vara rogue, ligger inte i att flanka något för att ge extra skada, utan att smyga sig fram mot ett inte ont anande offer, för att sedan skära halsen av densamme! Detta bör väl gå i tyngre rustning, men det försvåras avsevärt.
Tunga rustningar ger ju enligt reglerna avdrag för en hel del skills. Detta borde rimligen även påverka Sneak-Attack.
Men som sagt sneak-attack reglerna lämnar extremt stora gråzoner.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Så här gör jag med Sneak!

Hmmm....skall fundera lite på flanking...vi har ju diskuterat det lite förut. Vi finner nog en lösning Gabri L. Dock krävs det två att flanka någon!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Så här gör jag med Sneak!

Bara så att det går till protokollet...det är meningen att man ska kunna flanka folk, annars hade roguen inte haft den egenskapen. Jag är helt nöjd med din ruling och tycker inte att du ska ända på den.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Added da Rulz

Självfallet får man flanka, vilket också ger +2 att träffa.
Men får att lyckas med sneak-attack, tycker jag att det måste vara en situation där fienden förlorar sin dex bonus till AC. T.ex. när han är flat-footed, eller då man angriper direkt bakifrån.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Fråga the Sage

Du kan ju alltid skicka ett email till Skip Williams och be honom reda ut de påståenden som du anser är motstridiga i Core Rules:
thesage@wizards.com

Det kan ta några dagar men svar får du. Då har du dessutom en officiell källa att luta dig tillbaka mot om det blir debatt i spelgruppen.

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
scary movie

Heh, ändra en regel och resten av reglerna följer på för sjustering, en efter en, som fallande domino brickor. Det är en farlig väg ni pojkar är inne på nu. Speciellt om ni inte har total pejl på reglerna och inte inser vilka effekter det kan få på övriga delar av spelsystemet.



[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det skall jag!

Men kommer nog att använda min tolkning i vart fall.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Såg aldrig den filmen!

Förresten är det inte frågan om att ändra en regel, det är bara en tolkning av en regel det är frågan om här.

Vilka andra regler skulle egentligen rasa samman om man begränsade sneak-attack? Reglerna för turn kanske /images/icons/wink.gif
Som jag ser det är det mest så att folk kommer tänka efter en gång till innan de väljer rogue som klass. Annars var det ju trevligt med reglerna som de var om man är en powergamer.

"When the DM laughs it is already to late"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by König on 2001-08-08 13:48.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: scary movie

Jag håller helt och hållet med dig Thamsan. Därför är jag lite negativ mot att ändra mer än König nu har gjort....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top