Nekromanti Sneak-attack

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vi hade en liten diskussion i vår grupp i lördags.
Vår Rogue tänker multiclassa till fighter. Efter att ha läst i PHB om sneak-attack står det inget där om begränsningar till vissa vapen. I beskrivningen om rogue står de att de använder vissa vapen mer lämpade till just sneak-attack, inte att dessa vapen på något vis är exklusiva. Men eftersom denna förmåga inte är som sin föregångare backstabb, så har det dykt upp problem; om just vilka vapen, eller alla vapen som innefattas av sneak-attack.

Denne person hävdar då bestämt att då han multiclassar som fighter, får han utföra sneak-attack med sina nya martial weapons....som Greataxe, Longsword, Scythe mm mm.

Sneak-attacken beskrivs ju som en attack som riktas mot ömma punkter på motståndaren.....den ger ingen begränsning på vilka vapen som får användas.

Själv tyckte jag att sneak-attack enbart borde fungera med Rogue-weapons......men motargumentet var att detta var ologiskt; det går ju träffa en öm punkt med håll i er ett tvåhandssvärd.

Jaha....några förslag, tankar....hur gör ni osv...

PS: ursäkta för en manic monday!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ursäkta men det går ju att träffa en ömtålig punkt med ett tvåhandssvärd.......Man kan ju få ett tvåhandssvärd i nacken!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag måsste hålla med Caen även om jag förstår grundargumentet. Det känns nästan lite väl mäktigt att backstaba med ett alldeles för stort vapen. Det känns bara inte tjuvigt.

Det här problemet fanns dock även i gammla goda AD&D och jag hade då precis samma diskution med mina spelare. Till slut bestämde jag mig dok för att tillåta det. Tjuven ville ändå inte använda tvåhandssvärd men backstabade glatt med lite större svärd av annat slag. Bastard svärd och liknande.
Vad jag fortfarande inte varit med om är någon som gjort backstab med en piska.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
En begränsning man rimligen kan lägga in, om den inte redan finns; är ett krav på light armor. Men det kan väl också diskuteras, tänkte lite på Duelistens +d6 attack som måste utföras i lätt eller ingen rustning, samt med väldigt specifika vapenkrav; som förebild.

Problemet uppstår ju egentligen enbart då roguen multiclassar till en fighter-liknande klass, som har tillgång till långt fler vapen. Hmm....Förstår min spelares argument, att det går att utföra en sneak-attack med vilket vapen som helst. Men jag tycker att det blir allderles för obalanserat rent spelmässigt. Roguen blir plötsligt den bäste fightern!

Problemet är ju att sneak-attack fungerar då man flankar någon, inte enbart smyger sig upp bakifrån.....*griller i huvudet*.....måste nog fundera vidare.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag har inget emot att Erik(Sethan eller Tithian) blir en jättebra människa på att slåss när han falnkar någon. Det är bara bra, för det gör det tryggare att vara med honom......

Tevanu/Feg som en kvinna!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tevanu är en...

Det var ju inte riktigt i den här riktningen jag ville få diskussionen. Men jag får skylla mig själv antar jag.

Om gruppens rogue, och Tevanus känslor för honom!
för det gör det tryggare att vara med honom.
Tevanu (...) som en kvinna!

Jag tog mig friheten att klippa lite i ditt citat, var det okej /images/icons/smile.gif



"When the DM laughs it is already to late"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by König on 2001-08-07 11:08.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Anklagar du min PC för att var trans och kär i Eriks PC?

Det är ingen hejd på dina fräckheter!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Rogues kan utföra Sneak Attack med vilket vapen som helst, oavsett vapnets storlek, vapentyp, närstrid eller avstånd, eller om han är proficient med det eller inte.





[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Egentligen har han ju fel :gremwink: ... han behöver inte alls multiklassa med fighter för att få utföra sneak-attack med dessa vapen. Har han levels i något yrke som beviljar +1D6 eller mer Sneak Attack så är det bara att hacka på med vilket vapen han känner för.

Notera att han får -4 på attack med alla vapen han inte är proficient med. En Rogue med maxad Str och Exotic Weapon Proficiency (Mercurial Greatsword) låter riktigt kul ;)


[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Okej tack för det....fan vad bra roguen blev helt plötsligt.
Nåväl, det blir väl till att vaska fram monster som är immuna mot sådant.

Hädanefter möter min grupp bara Oozes /images/icons/wink.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Och sedan...

Ja, glöm ej att vapnet har keen edge, och att han smyger omkring i en platemail+4....../images/icons/crazy.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Ja varför tror du jag anser Rogue var en av de fyra bästa classes i D&D? ;)

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
För att de har så många skillpoints att fördela /images/icons/wink.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Fast det tycker jag är orättvist. Jag har INT 20, allstå bonus +5 och får 7=2+5 skillpoints per lvl. Polaren får lika mycket (om inte mer) fastän han har typ 14 i INT.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jaja.....dom skulle nog inte kunna göra något åt det på överskådlig tid ändå.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Nix....om man inte köper sjutton supplement och 4th edition om det kommer en sådan...

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top