Varulv [Snapphanarna] Spelet är slut!

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Jag är lite osäker på vad som tippade konsensus så brutalt till "Basse är ulv" men vad som än gjorde det vill jag nog påstå var stor del av byns vinst här. Väldigt imponerande att ni i princip hade alla tre Snapphanar "hittade" från R3 någon gång och hyfsad acceptans i byn för att det faktiskt var lösningen!
För min del var det att Basse frågade vem han skulle sia och sen gjorde ett annat val och ”varför ska jag lyssna på er”.
Sen är ju flockmentaliteten enorm i den här typen av spel, om 2 spelare hävdar att nåt är ulvigt börjar jag läsa det som ulvigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
För min del var det att Basse frågade vem han skulle sia och sen gjorde ett annat val och ”varför ska jag lyssna på er”.
Fattar och du spelade ju helt rätt här, samtidigt som jag faktiskt tycker att det är oerhört ulvigt att be andra berätta vad man ska göra med olika förmågor. När jag skrev så där: "Säg vad ni vill att jag ska göra!" så trodde jag i min enfald att det skulle uppfattas som: "Å vad bra, Basse vill verkligen se en diskussion här så vi får mer information om vad folk tycker osv, han är ju en hedersknyffel den där Basse! Tumme upp för honom!" – inte att jag var en förrädare som gick min egen väg. Jag tyckte också att Vimes (och Genesis) nej-röster skulle uppfattas som ulvigt beteende: "Vaddå rösta nej! Sickna surtyper som inte vill att vi ska genomföra uppdragen!". Byns reaktion var snarast motsatsen: "Sunt och klokt att inte tacka ja till vad som helst. Jag gör som Genesis säger!". Haha!

Men sedan ska jag verkligen inte bortse från hur illa jag fattade det här spelet. På fullt allvar trodde jag i R1 att alla skulle få vara med och rösta om huruvida uppdraget skulle genomföras eller saboteras. Det tog verkligen ett tag för mig att förstå hur det här spelet funkar...om jag ens har gjort det nu.

I alla fall, tack alla, det var himla kul!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Tack för ett himla kul spel!
Jag har aldrig kört med bonusförmågorna förut så jag blev mest överraskad över all information ni fick 😅

Det roligaste tycker jag är att ni verkade bränna mig på mitt agerande runda 1 men det är verkligen exakt så jag spelar Resistance och jag var genuint förvånad över röstningsresultatet. Hade jag varit svensk hade jag sagt exakt samma sak, sen blev det tyvärr för lite att jobba på så jag fick fortsätta nöta samma bana för länge men jag tror genuint att spelet hade sett hyfsat likadant ut om Genesis varit dansk och jag god😁. Förutom att danskarna hade vunnit . Det var dumt att försöka ge sig på den mest aktiva men jag hoppades att det lite skulle kunna gröna mig att jag inte vek ner mina teorier.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Tack för ett himla kul spel!
Jag har aldrig kört med bonusförmågorna förut så jag blev mest överraskad över all information ni fick 😅

Det roligaste tycker jag är att ni verkade bränna mig på mitt agerande runda 1 men det är verkligen exakt så jag spelar Resistance och jag var genuint förvånad över röstningsresultatet. Hade jag varit svensk hade jag sagt exakt samma sak, sen blev det tyvärr för lite att jobba på så jag fick fortsätta nöta samma bana för länge men jag tror genuint att spelet hade sett hyfsat likadant ut om Genesis varit dansk och jag god😁. Förutom att danskarna hade vunnit . Det var dumt att försöka ge sig på den mest aktiva men jag hoppades att det lite skulle kunna gröna mig att jag inte vek ner mina teorier.
Det är verkligen otroligt irriterande att som ulv bli grillad för något man känner att man hade gjort även som bybo! Men det var nog kappvändaranklagelserna som rödade dig för mig. Jag kände att du pressade detta för att ha något att driva på, för att skjuta ned de som lyckades med första uppdraget. När vi sedan fick facit på dem så känders det rödande.

Men det är lätt att förväxla utfall med strategi. Jag har haft fel många gånger!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Grejen med det här - till skillnad mot vanligt varulvsspel - är ju att det räcker för byn att ranka spelares grönhet. Ulvar behöver ju inte identifieras definitivt på något vis. För mig var inte Martins spel rött, det var bara att Genesis (pga spel), Imp och Bio (pga förmågor) och Sidd (pga utförda uppdrag) var grönare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Fattar och du spelade ju helt rätt här, samtidigt som jag faktiskt tycker att det är oerhört ulvigt att be andra berätta vad man ska göra med olika förmågor. När jag skrev så där: "Säg vad ni vill att jag ska göra!" så trodde jag i min enfald att det skulle uppfattas som: "Å vad bra, Basse vill verkligen se en diskussion här så vi får mer information om vad folk tycker osv, han är ju en hedersknyffel den där Basse! Tumme upp för honom!" – inte att jag var en förrädare som gick min egen väg.
Grejen var väl att det borde varit uppenbart att det optimala för byn hade varit ett siande av BB7, och att det hade varit riktigt dåligt för ulvarna med ett siande av BB7. Jag hade varit mer benägen att köpa att du siade mig om du hade gjort det på ren reflex, men när du gav dig själv tid och lät byn uttala sig, borde du - hade du varit bybo - sett att siande av BB7 var mycket bättre än att sia mig.

Sen tycker jag du fäktades på bra ändå och jag tvekade kring din färg en del ändå. Men inte tillräckligt för att jag skulle vilja ha iväg dig på uppdrag (men kanske tillräckligt för att hänga @Xyas om det här hade varit ett vanligt varulvsspel :) )
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Grejen med det här - till skillnad mot vanligt varulvsspel - är ju att det räcker för byn att ranka spelares grönhet. Ulvar behöver ju inte identifieras definitivt på något vis. För mig var inte Martins spel rött, det var bara att Genesis (pga spel), Imp och Bio (pga förmågor) och Sidd (pga utförda uppdrag) var grönare.
Och det sammanfattar ju egentligen varför jag tycker att siarförmågorna var för starka. I och med att Imp och Bio genom siandet i princip var gröna (eller båda två röda med väldiga mängder is i magen) så uppkom aldrig chansen för snapphanarna. Det särskilt som Genesis spelade väldigt bra som grön. Så att det fanns sammantaget för få platser att nästla sig in på när det var uppdragsdags. Istället för att diskutera vilka 4 eller 5 i skulle skicka så pratade vi i praktiken bara om 1-2 platser per gång.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Och det sammanfattar ju egentligen varför jag tycker att siarförmågorna var för starka. I och med att Imp och Bio genom siandet i princip var gröna (eller båda två röda med väldiga mängder is i magen) så uppkom aldrig chansen för snapphanarna. Det särskilt som Genesis spelade väldigt bra som grön. Så att det fanns sammantaget för få platser att nästla sig in på när det var uppdragsdags. Istället för att diskutera vilka 4 eller 5 i skulle skicka så pratade vi i praktiken bara om 1-2 platser per gång.
Ja, och jag tror att det var tur (för oss, otur för er) att siarförmågan kom direkt. Det gjorde att det blev ganska låst tämligen omgående.

Samtidigt skulle jag nog säga att om inte Basse hade råkat hamna med sieri i R2 (och följaktligen grönade BB7 och Imp samtidigt som han rödade sig själv) så hade osäkerheten runt BB7 och Impetigo varit mycket större. Nu blev det lite av en tämligen olycklig kedja av förmågetilldelningar som pekade ut två bybor som gröna och en ulv som röd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Om vi blickar lite framåt: vad skulle ni vilja skruva på för att The Resistance som play-by-forum skulle bli ännu roligare?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Om vi blickar lite framåt: vad skulle ni vilja skruva på för att The Resistance som play-by-forum skulle bli ännu roligare?
Jag hade velat köra någon omgång med grundregler helt utan specialförmågor vare sig för ulvar eller bybor. Mest för att etablera en vana i hur man ska tänka, vilket som konstaterats är annorlunda mellan Resistance och vanlig varulv.

När man gjort det kan man börja experimentera med olika förmågor o dyl.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Det är väl framförallt att varje förslag blir en ny runda med nya diskussioner som gör att det blir lite utdraget. Vete tusan hur man kan komma runt det, dock. Mycket av grejerna runt förmågor och så blev ju också lite grumligt, med saker som skulle användas ”ASAP”. Känns också som mycket jobb för SL. Svårare att få detta att flyta på forum. @RasmusL gjorde ett bra jobb, men jag hade själv inte velat vara arrangör!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Det är väl framförallt att varje förslag blir en ny runda med nya diskussioner som gör att det blir lite utdraget. Vete tusan hur man kan komma runt det, dock. Mycket av grejerna runt förmågor och så blev ju också lite grumligt, med saker som skulle användas ”ASAP”. Känns också som mycket jobb för SL. Svårare att få detta att flyta på forum. @RasmusL gjorde ett bra jobb, men jag hade själv inte velat vara arrangör!
För att vara tydlig, jag kritiserar inte SL men jag kritiserar @Martin3 för att vara så satans seg 😉
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Ulvmiss Andersson ger Sidd siar-förmåga.

Förstår att det vore riskabelt att ge till en ulvkompis men den skulle getts till en bybo som inte var med på uppdraget. Tex Octa med motivering typ ”jag vågar inte ge den till nån av er andra…”.
Nu fick ju en i det nominerade gänget (Sidd) chans att kolla av en av de andra som var med. Hade tex Octa fått den så kanske Sidd eller Genesis blivit avcheckade.

Sen när jag påstod mig rödat Andersson så tycker jag Andersson missade en chans att motsäga sig det. Jag tror det fanns risk att det kunnat bli rörigt där då kanske. Tex snackade ju jag om att sia BB7 så det hade nog kunnat jagats mer på mig där.

Missad ulvchans i alla fall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Ulvmiss Andersson ger Sidd siar-förmåga.
Nja. Impetigo var redan på Andersson (med rätta, tydligen) för att han gav den till dig. Hade han givit den till Octagonal eller Vimes så hade jag också hoppat på honom, och risken är stor att han aldrig hade fått åka med på uppdraget. Att ge kortet till någon som inte var grönad alls när vi hade flera som var rejält grönade efter två framgångsrika uppdrag hade varit en väldigt röd flagg. Tycker Andersson gjorde det bästa han kunnat i den situationen, men spelet var nog till stor del redan förlorat efter R2.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ni som spelat med förmågekort förut, hur kompenseras det vanligtvis att man får förmågor?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det blir ju lite mer att "ta på" med förmågor, lite mer taktik och analys kring hur de ska användas och så. Sen hittar en ju best practice men den känner ju förrädarna också till, men visst är det en fördel för byn med förmågor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
@Basenanji
Vilken tyngdlyftningsklubb i Stockholm hade årsmöte i torsdags?
Jag satt å goglade runt å hittade inget, förbundet om en vecka och Sollentuna nån vecka senare.
Kul att du frågar! :D Vi hade årsmöte i Rosenlunds Atletförening! Jag lyckades hålla mig undan uppdrag, men rapporterade in att jag hade varit med på information från distriktet och således dragit in hela 1000kr till vår lilla förening! Vi ska ha serietävling 26/3 och då är du mer än välkommen att heja på mig! Jag hoppas få ihop en total på 140 kg!

Skärmavbild 2023-02-27 kl. 17.12.45.pngSkärmavbild 2023-02-27 kl. 17.12.45.png
 
Top