Varulv [Snapphanarna] Spelet är slut!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Kriget är vunnet, dansken besegrad och de förklädda Snapphanar som infiltrerat er trupp har dragit till skogs. Upprorsmännen är slagna men inte krossade och trots segern är motståndet hos bönderna i trakten fortfarande stark. Ert långsamma segertåg genom Skåne är inte som ni tänkt er och arga miner möter er vart ni reser, posteringen blir långvarig och ni har fullt sjå att hålla ordning i byarna.

När ni kommer till Örkenreds socken hinns ni upp av ett sändebud med brev från kungen undertecknat 19 april 1678 .

" När han till Örkenö kommer varest snapphanarna icke allenast lärer hava tagit sitt största retirade utan jämväl mesta rovet förvarat låter han i hela socknen nederhugga allt manskap som kan gevär bära, skonar allenast kvinnkön och barnen, men bränner upp gårdarna sedan boskapen och viktualiepersedlarna äro utburne och salverade. Givandes allt övrigt vad där finnes till skövling. Dock att allt sker med god ordning för att Kungl.M:t:s rätte intention genom flykt icke eftersatt varder. "


Och det är vad ni gör. Ni dödar alla män, bränner ner alla gårdar och plundrar allt av värde, inklusive boskap. Och med det tar det skånska upproret slut.

Okej, det var ett mörkt sätt att berätta att soldaterna trogna Kronobergs regemente och Sverige har vunnit! Grattis och bra spelat på båda sidor! Det känns dock som att byn var riktigt skarp och det slumpiga i Resistance-upplägget gjorde det snabbt ganska svårt för Snapphanarna att hänga med.

Mer kommer imorgon rörande upplägget, den hög nedkladdad papper jag har haft liggande på diskbänken för Snapphane-kommunikation och mer!
Tack och bock för att ni var med!

Vad tyckte ni om det här? Vad funkade och vad funkade inte? Första gången jag håller i ett spel så vill gärna veta vad som inte funkade, utifall jag arrar något mer framåt :)
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Supertack för spelet, @RasmusL! Resistance funkar ju toppen i forumformatet... så länge SL orkar hålla i det.

Byn/svenskarna/förtryckarapparatens verktyg var riktigt bra. Och Genesis var bäst. Min egen bästa insats var att jag i varje fall var smart nog att fatta att Genesis hade tänkt rätt. Sen funderar jag på om det inte hade blivit svettigare med 4 snapphanar? Nu kunde vi ju vinna trots att Octa satt på bänken.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Go byn! It’s your birthday!🥳

Tack @RasmusL för ett spännande och roligt arrangemang!

Tack till de rediga byborna och de hårt pressade ulvarna!

Förmågorna spelade byn fint i händerna vilket gav oss en bra chans att ta hem det hela kändes det som, samtidigt tyckte jag att byn var bra på att samla tankarna gång på gång och vi hade en positiv kritisk/toxisk stämning som gjorde det svårt för snapphanar att existera utan att röda sig.

Håller med om att framföe allt @Genesis gjorde ett fantastiskt jobb med att gröna sig och det var ju faktiskt vitigare att hitta gröna än röda detta spelet.

Impomerande av @Basenanji att fortsätta kämpa så frenetiskt i ett så mörkt läge!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Tusen tack, @RasmusL, för ett bra arr! Mycket SL-jobb i en sådan här setup, helt klart. Funkade riktigt bra! Undrar om balansen skiftar en del till fördel för byn när man har hela historiken att tillgå. I vanliga Resistance kan man ju inte göra gräv och ordentliga analyser. Förmågorna kändes också som att de gjorde en stor grej här och var verkligen till byns fördel, både genom att vi kunde sia varandra och genom att vi kunde analysera varför folk gav bort förmågor som de gjorde. @Impetigo såg ju igenom @Basenanji genom valet av siande och @Andersson genom förmågeutdelningen. Jag skrev jävligt mycket (som alltid), men mitt främsta bidrag var nog att nosa upp @Martin3. De andra två ulvarna hade Impe koll på.

Jämfört med vanligt varulvsspel är det ju svårare för byn att inte få bekräftad färg på folk, men det kompenserades mer än väl av ovanstående, och det var svårt för ulvarna att inte kunna ha ihjäl folk som lyckats bli grönade.

Byn spelade bra, men hade också en del tur i början, med att få iväg tre gröna i första uppdraget, och när det andra uppdraget också lyckades var det nog nära omöjligt att få till en ulvavinst. Hade förslaget med Andersson i R2 gått igenom så hade vi nog haft en annan situation. De kämpade på bra, och jag kastade alla mina analysverktyg på Andersson utan att kunna se igenom fasaden. Snygg dans där av honom och Martin.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Tackar alla för gott spel👍

Det här funkade jättebra @RasmusL. Riktigt kul upplägg med bra fluff och extra + till de tjusiga kartorna.
Undrar hur det hade urartat sig om Korpral @Impetigo givit första siar-förmågan till en Snapphane?
Gissar att det hade blivit mycket rörigare redan från början.

Imponerad tex att @Vimes kunde sitta så stilla i båten när jag försökte ställa mig upp å veva.
Byn var stabilt urstark även fast jag brusade så gott jag kunde.

Vilka 3 var Snapphanar?

Strålande RasmusL!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jättekul faktiskt!

Jag, Martin och Andersson hade ju i och för sig ett s u v e r ä n t och intuitivt samspel så inget konstigt att vi kunde ta det hela lite piano sådär. Grymt jobbat Team Tuborg! 😗🇩🇰🍺

Vimes var i och för sig ganska slätstruken, Sidd kom liksom aldrig in i matchen, Octa var väl okej, Bio och Impe var ju närmast pinsamma där de klamrade fast sig vid varandra och lät bli att ta egna initiativ.

Mest synd var det om Genesis som liksom aldrig kom igång. Han hade ett par fina idéer, men tack vare solitt ulvaspel kom de aldrig att realiseras. Synd - för åtminstone jag tror att Genesis har potential.

Om han bara får träna lite!

***

NÄRÅ! Jag skoja bara! Tusen miljarders förlåt till stackars Andersson och Martin som måste ha skrattgråtit åt mina klumpiga krumbukter. Men jag tyckte att det liksom var lika skumt att ta med Impe som Bio ich trodde i min enfald att pm jag lät bli att sia Vimes så skulle ni andra tycka latt jag var ulvig vara för att.

Hatten av Genesis, du är sannerligen en nedstigen gud! 🥳
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Om en tittar i slump-placeringen av Snapphanarna i korpralsordningen så var det ju inte optimalt för dem men inte heller sämst, de hade ju Basse som nr 3 i ordningen och jag är både imponerad och förvånad av att byn inte tog med Basse i något uppdrag, det hade helt förändrat läget.

Sen jämfört med en genomsnitts-Resistance-match så fick byn inga massvis med bra förmågor. Jag har kortleken här bredvid mig (lite anpassad för onlinespel) och det finns ju en bunt till med kort som ger olika siarförmågor och möjlighet att bygga längre kedjor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Sen jämfört med en genomsnitts-Resistance-match så fick byn inga massvis med bra förmågor. Jag har kortleken här bredvid mig (lite anpassad för onlinespel) och det finns ju en bunt till med kort som ger olika siarförmågor och möjlighet att bygga längre kedjor.
Jag har bara spelat med kortleken någon enstaka gång. Spelar annars utan. Känns som att den klart viktar mer åt byns fördel? Alltså att det är lättare för byn med kortlek än utan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Men jag tyckte att det liksom var lika skumt att ta med Impe som Bio ich trodde i min enfald att pm jag lät bli att sia Vimes så skulle ni andra tycka latt jag var ulvig vara för att.
Det är ju lätt att säga i efterhand att "Ha! Byn såg igenom din ulvighet och här röjde du dig!", men det är ju fullt möjligt att en Byabasse också hade siat Vimes och att byn då hade gjort ett stort felsteg. Lätt att i efterhand tycka att man är smart baserat på utfallet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Hur funkade det egentligen med kommunikationen mellan snapphanar?
Jättefina brev, men svåra att läsa med mina gubbaögon. Sedan var vi nog lite passiva överlag. Undrar om det inte hade varit kul med helt fri konversation som i vanligt varulvsspel.

Lite mera tankar:

Det var roligt även om jag var ursämst. Men det kändes närmast oöverstigligt att få byn att misstänka folk. Det berodde nog på bra bybospel och klantig ulv (moi) mest, men nån sorts osäkerhetsfaktor typ "miller" hade kanske gjort spelet lite mer osäkert?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Tack för ett bra arr, @RasmusL (inte minst de fina breven som gick mellan snapphanarna som ni andra inte fick se).

Det var lite otur med tågordningen, vi hade behövt få in en snapphane långt tidigare i spelet för att skapa paranoia och förvirring. Men det är sådant som händer i Resistance.

Dock tycker jag (surt! sa räven) att förmågorna tiltade spelet lite väl mycket till fördel för byn, särskilt siandet. I och med att Bio och Impi i princip grönades runda 1 var uppförsbacken enorm - det var för få platser i uppdragen att få in snapphanar på, särskilt den där det krävdes två. Och var man snapphane-korpral var det ibland nästan omöjligt att få ut uppdragen utan att hänga sig själv. Kanske hade det räckt med en förmåga?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Det är ju lätt att säga i efterhand att "Ha! Byn såg igenom din ulvighet och här röjde du dig!", men det är ju fullt möjligt att en Byabasse också hade siat Vimes och att byn då hade gjort ett stort felsteg. Lätt att i efterhand tycka att man är smart baserat på utfallet.
Mm, jag undrar vad som hade hänt om jag påstått att Bio var ulv? Och aktivt använt Kungabrevet, typ gett det till Andersson/Martin. Dvs försökt att spela lite mer aggressivt? Förmodligen med samma resultat.

Så, svårt att komma runt det här. Men ännu krångligare att komma vidare efter att en grupp klarat av två uppdrag. Då finns det ju oerhört lite som motiverar ett byte. Hur gör ni som har mer erfarenhet av the Resistance i ett sånt läge?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Hur funkade det egentligen med kommunikationen mellan snapphanar?
Det var slumpat varje runda huruvida det gavs möjlighet till kommunikation eller ej och jag har ett gäng alternativa kommunikationsmetoder jag slumpade mellan om det blev snack.

I R1:

Under vandringen genom den skogiga terrängen finner ni en kort stunds ensamhet i ett tjockt buskage.

Ni får skriva ETT inlägg per person i den här tråden den här rundan.

Huruvida ni kommer att få möjlighet att kommunicera i kommande rundor kommer att slumpas, 50/50 per runda.
I R3:

Soldater i Kronobergs regemente får titt som tätt chansen att skriva kärleksbrev till vackra drängar och pigor hemma i byarna, så även ni! Men ni har kommit på att ni kan skriva till varandra för att kommunicera obemärkt!

Ni får under resten av runda 2.X skriva TRE brev i var. Dessa ska adresseras och skickas via PM till mig som kommer att sköta postmordet... "varsamt"?

Lycka till tappra snapphanar, än är det inte över!

Om ni får några brevskrivningar över så kan hälften av dessa, avrundat neråt, användas i kommande rundor!
...med resultat som dessa:






...eller...





...eller...




Breven var kanske kul men blev väldigt svårbrukbara. Min tanke var att helt fri kommunikation bland Snapphanarna skulle göra det väl viktat i deras favör men dels att läsligheten kanske blev aningen sämre än jag tänkt ursprungligt och dels att det krävde så mycket framförhållning (postgången kunde ju ta ganska många timmar) blev knepigt. Nu var min känsla att loppet var ganska kört från ganska tidigt, men det jag såg framför mig var att lägga upp lite långsiktiga planer i och med att kommunikationen var begränsad.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Tufft läge för ulvarna att få siarförmågan r2 när jag redan siat Impe och uppdrag1 lyckades. Som Impetigo var inne på så var alla val för Basse dåliga.
Tyckte Andersson var den svåraste ulven. Fick nojja kring honom i R1, gick sen tillbaka i lugn och ro och läste rundan igen och läste det som ett rimligt byspelande.
Fastnade också i tanken att Basse grönat sin korvpolare Vimes.
Jag led lite inledningsvis av att jag aldrig spelat resistance förut och blandade ihop rundor och rundor
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Tack för ett bra arr, @RasmusL (inte minst de fina breven som gick mellan snapphanarna som ni andra inte fick se).

Det var lite otur med tågordningen, vi hade behövt få in en snapphane långt tidigare i spelet för att skapa paranoia och förvirring. Men det är sådant som händer i Resistance.

Dock tycker jag (surt! sa räven) att förmågorna tiltade spelet lite väl mycket till fördel för byn, särskilt siandet. I och med att Bio och Impi i princip grönades runda 1 var uppförsbacken enorm - det var för få platser i uppdragen att få in snapphanar på, särskilt den där det krävdes två. Och var man snapphane-korpral var det ibland nästan omöjligt att få ut uppdragen utan att hänga sig själv. Kanske hade det räckt med en förmåga?
Ja, jag tror också att förmågorna blev lite mycket i det här partiet, men hade ni å andra sidan fått in Basse på ett hörn i R2-uppdraget så hade det kunnat se väldigt annorlunda ut. Då fanns det fortfarande en paranoia mot de "grönade" och ett par rundors laborerande hade lett till att Andersson och Martin3 naturligt hade kommit in som alternativ som truppdeltagare.

Jag är lite osäker på vad som tippade konsensus så brutalt till "Basse är ulv" men vad som än gjorde det vill jag nog påstå var stor del av byns vinst här. Väldigt imponerande att ni i princip hade alla tre Snapphanar "hittade" från R3 någon gång och hyfsad acceptans i byn för att det faktiskt var lösningen!
 
Top