Tungt system. Men det ska vara roligt att skapa rollperson och inte tungt i att räkna poäng (det gör inte så mkt om det är det, särskilt om det ger någon balans eller liknande, men jag kommer snarast att skapa en excelsnurra som löser räknandet åt mig. Exempel: Western IV färdighetsköpandet).
Tabeller, massor av tabeller! Minns Neotech med njutning på denna punkt! Rollpersonsskapande var ett egennöje!
Wastelands var också fint på denna punkt, men hade mått bra av fler händelsetabeller.
Mutant Chronicles (gamla versionen) minns jag också som riktigt kul! Enda baksidan att mina RP aldrig kunde hålla sig från minst et par rundor på kåken...
Dock ska det finnas sätt att köpa sig fri från utfall som inte passar den roll man tänkt sig (dialog med SL funkar också såklart, men alltid finare för rättvisan i gruppen med regelstöd)
Jag gillar bakgrundstabellerna i nya Western, men det blir lite för mkt när man i tredje timmen nått fram till morbror nummer fem.
Life board till Fallen reich verkar vara en riktigt fin lösning men jag har tyvärr inte fått möjlighet att testa..
Nackdelar: Som Skarpskytten nämnde drar man sig lite för att ha ihjäl en RP drt tagit en helkväll att rulla fram. Det hindrade oss förvisso aldrig i ungdomen när vi lirade Wastelands, men då hade man tiden att skapa nya RP varje vecka.
När kag spelleder Western (snart.. Hoppas jag..) har vi kommit överens om att ingen dör "i onödan" utan är Ödespoängen slut får jag som SL försöka presentera alternativ (om spelaren inte uttryckligen tycker det är passande att RP faller av hästen..) såsom invalidisering etc..
Å andra sidan vill de aldrig dö i Mutant År Noll heller trots att det tar 15 min att skapa ny RP och slumpmomenten inte stäcker sig längre än 1T6 patroner och krubb (och Mutationen då..)
Tillägg: Flr gruppmedlemmen som inte uppskattar långdraget rollpersonsskapande, framförallt inte taktik plockandet med färdighetspoäng, har jag kompromissat för genom att sköta den biten utifrån frågan "vilka kunskaper vill du briljera på/vara kapabel till/tafatt på".