Jag tror att vi har två olika axlar som vi blandar hejvilt här.
Å ena sidan har vi
tungt vs lätt. Å andra sidan har vi
slumpat vs konstruerat.
Dessa två axlar har inte nödvändigtvis någon sammanhörighet:
- Eon är ett tungt slumpat system. Det är väldigt mycket att göra rollperson av, och det mesta har med slump att göra.
- OSR är ett lätt slumpat system. I stort sett, välj klass, rulla stats, sätt ett namn, kör.
- GURPS är ett tungt konstruerat system. Liksom Eon är det väldigt mycket att göra rollperson av, men allt handlar om poängbudget och det finns ingen slump alls.
- Star Wars D6 är ett lätt konstruerat system. Det handlar om poängbudget och det finns ingen slump alls, men budgeten får plats på ett papper.
Och förstås är skalan väldigt flytande.
Hittills har vi mestadels satt två hörn mot varandra, tungt slumpat vs lätt konstruerat, och det är inte särskilt rättvisande. Det sätts också ett likhetstecken mellan tungt och mycket bakgrund, vilket inte heller är helt sant – även lätta system kan ha mycket bakgrund, men det är utanför systemet, och även tunga system kan ha lite bakgrund och bara bli en radda optimerade stats.