DoD Snabbstartsreglerna

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I EDD fanns följande skolor:
- Animism
- Elementarmagi
- Mentalism
- Symbolism
- Nekromanti
- Illusionism

Fler magiskolor las sedan till efter hand, speciellt i Gigant, diverse Sinkadusartiklar och Magiboxen, exempelvis Drakmagi, Röstmagi, Harmonism, Stavmagi, Demonologi.

I DoD91 fanns följande:
- Animism
- Elementarmagi
- Mentalism

(Detsamma i Chronopia, även om det borde ha varit en rätt annorlunda uppsättning där, med Librumagi mm.)

Det finns alltså helt klart fog för att säga att skolorna i DoD23 är lagom klassisk. :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
I DoD91 fanns följande:
- Animism
- Elementarmagi
- Mentalism
Ser man på. Jag har inte 91an och har alltid antagit att magin där funkar som i Expert. Vad hände med de besvärjelser som fanns i de borttagna magiskolorna? Petades de in i de kvarvarande skolorna eller trollades de bort?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ser man på. Jag har inte 91an och har alltid antagit att magin där funkar som i Expert. Vad hände med de besvärjelser som fanns i de borttagna magiskolorna? Petades de in i de kvarvarande skolorna eller trollades de bort?
De hanterades genom en hänvisning till att man gärna fick köpa Magiboxen. :)

Långt senare, däremot (säkert ett år!), i Magikerns handbok, flyttades lite gamla magityper in i de här tre huvudtyperna, så att Dödsmagi blev en underskola till Mentalism i stället för att ha Nekromanti som en egen skola, men då var det omdöpta och omgjorda besvärjelser, och dessutom då grunden för en lite annan kosmologi som jag tror inte så många spelade med.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Jag är verkligen inte målgruppen, men jag ser fördelen med namngivna tillstånd – de ger en tydlig prompt. "Hitt' på nå själv" tänker jag mest leder till att folk inte hittar på något alls utan bara sätter "ett kryss". Jag skulle hellre se att man har just namngivna tillstånd men väljer sådana som är så breda och möjliga att tolka som möjligt.

Eller har två-tre att välja mellan per grundegenskap.
Det är väl rimligt att ha tre olika tillstånd med olika effekter per GE. Nu är effekten densamma oavsett, blir rätt pointless att krysta till ett allmäntillstånd per GE när det ändå ger effekten att man blir sämre på exakt samma sätt (inom respektive GE-baserade färdigheter). Lortig, modstulen, Yr i mössan - effekten blir ju densamma... Lite tråk.
 
Top