DoD Snabbstartsreglerna

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
I en intervju i podden Altors Vidder gav Tomas oss en lista på vilka yrken som är aktuella i nuläget, han sa dock att de fortfarande ser över dem.

Hantverkare
Sjöfarare, men kanske ska bytas ut mot Skattletare
Jägare
Tjuv
Riddare
Lärd
Krigare
Nasare
Bard
Trollkarl, med tre specialiseringar; Elementalist, Animist, Mentalist
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
jag ser fördelen med namngivna tillstånd – de ger en tydlig prompt. "Hitt' på nå själv" tänker jag mest leder till att folk inte hittar på något alls utan bara sätter "ett kryss". Jag skulle hellre se att man har just namngivna tillstånd men väljer sådana som är så breda och möjliga att tolka som möjligt.
Här håller jag med fullt ut, speciellt efter att faktiskt ha spelat med snabbstartsreglerna. Då blev trollkarlen efter att ha botchat en rad slag i följd både utmattad, krasslig, arg och rädd. Det öppnade upp för rollspelande på ett sätt som ett antal kryss på ett par grundegenskaper inte på långa vägar skulle ha gjort.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Skämt åsido tycker jag Elementalist, Animist, Mentalist är en utmärkt lista för grundspelet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Med tanke på spelets namn borde Drakmagiker och Demonolog vara #1 och #2.
Det är faktiskt en cool idé.

"De gamla rikena har fallit sedan eoner. Kvar som vittnesbörd över deras makt finns idag endast ruiner. Endast ruiner och den magi de använde för att betvinga världen. Hemliga sällskap av demonologer och drakmagiker lever kvar i det fördolda och bekämpar sedan urminnes tider fortfarande varandra. Ve den som hamnar där emellan."
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
undrade bl.a. lite över skillnaden mellan SPEJA och FINNA DOLDA TING.
Många verkar ha haft det, men jag tyckte det kändes rätt lätt. Speja = upptäcka fara och lyssna, Finna dolda Ting som vanligt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!
Ja, shit vad man lärde sig av att spela rollspel. Procenträkning långt innan det kom i skolan, engelska, historia. All for allmänbildning!

Kan väl också lägga till att fenomenet namngivna tillstånd har prövats i tidigare Ligan spel och funkat väldigt bra. Så det i sig är nog inget hinder, inte ens för nybörjare. Jag lägger mina pengar på Eländig eller Modfälld.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Har inte Tomas/FL uttryckt det så att Speja är passiv förmåga som en slags uppmärksamhet medan Finna Dolda Ting är aktiv förmåga för att söka igenom tex ett utrymme
Vadfalls? I D&D heter det ju Upptäcka fara!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Trollkarl, med tre specialiseringar; Elementalist, Animist, Mentalist
Min spontana tanke är ifall det inte är väl få. Eller vad tycker ni? Nekromanti till exempel lyser ju med sin frånvaro om det ovan skulle visa sig stämma. En motståndare i form av en läbbig nekromant med horder av skelett att skicka på spelarna är ju lika klassisk i DoD som räksallad är i en tunnbrödsrulle.

Magiskolor infördes väl om mitt minne stämmer i DoD i och med EDoD och då var det väl i alla fall fråga om en sex-sju stycken. Eller minns jag galet och räknar med sådana som dök upp i diverse supplement eller Sinkadus-artiklar?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
En motståndare i form av en läbbig nekromant med horder av skelett att skicka på spelarna är ju lika klassisk i DoD som räksallad är i en tunnbrödsrulle.
Redan på 80-talet hade vi äventyr med onda trollkarlar som skapade odöda och nedkallade demoner innan vi hade regler för det.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Min spontana tanke är ifall det inte är väl få. Eller vad tycker ni? Nekromanti till exempel lyser ju med sin frånvaro om det ovan skulle visa sig stämma. En motståndare i form av en läbbig nekromant med horder av skelett att skicka på spelarna är ju lika klassisk i DoD som räksallad är i en tunnbrödsrulle.

Magiskolor infördes väl om mitt minne stämmer i DoD i och med EDoD och då var det väl i alla fall fråga om en sex-sju stycken. Eller minns jag galet och räknar med sådana som dök upp i diverse supplement eller Sinkadus-artiklar?
Jag gissar att motståndarondingar kan ha annan magi, som spelare inte har tillgång till.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min spontana tanke är ifall det inte är väl få. Eller vad tycker ni?
Jag tycker det var rätt rörigt i EDD med alla magiskolor, redan innan Magiboxar, Drakmagiker och allt annat.

Jag tycker såklart också att Nekromanti har en plats i spelvärlden - men jag tycker kanske inte att det behöver vara en magiskola för rollpersoner - åtminstone inte i grundspelet. Och givet systemet med monsterattacker, så kan man konstruera en fientlig nekromantiker, eller resultatet av nekromanti, utan att det är en regelmässig magiskola.

Så jag tycker faktiskt det är lagom många med Elemantarmagi, Animism och Mentalism, i grundspelet.

Problemet är väl snarare att de allra flesta vill ha en attack-besvärjelse och då kanske bara Elementarmagi har det... då kanske det hade varit roligare med en mer icke-ortodox uppdelning: Drakmagi, Demonmagi och Runmagi.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,841
Location
Off grid
Jag rycker det passar bättre med old-school fritt valbara besvärjelser snarare än magiskolor och inriktningar.
- Blixt
- Förtrolla Vapen
- Expelliarmus Patronus
- Avada Kadavra Leviosa
- Antimagi

Den typen av magi!
//EvilSpook
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag rycker det passar bättre med old-school fritt valbara besvärjelser snarare än magiskolor och inriktningar.
Grejen är väl att om man ska slå ihop vapenfärdigheter så är det rimligt att slå ihop besvärjelser till magiskolor.
Problemet med EDD var ju att man hade båda (magiskolor och besvärjelser), och fick det sämsta av båda världar.

Problemet med magi i DoD/BRP är ju oavsett att det är så svårt att lära sig något nytt. Och det nya man lär sig blir man aldrig så bra på som det man började spelet med. Det kommer man ju lite runt, om man har magiskolor, och att öka 1 i magiskolan ger tillgång till något nytt (vet inte om det är så).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag rycker det passar bättre med old-school fritt valbara besvärjelser snarare än magiskolor och inriktningar.
- Blixt
- Förtrolla Vapen
- Expelliarmus Patronus
- Avada Kadavra Leviosa
- Antimagi

Den typen av magi!
//EvilSpook
Nu vet vi ju inte exakt hur magisystemet kommer att se ut men gissningsvis blir det busenkelt att köra utan magiskolor. Det är bara att ta bort dem och ersätta dem med färdigheten "Trolla" och låta spelarna lära sig vilka besvärjelser de vill. (När jag tänker efter så var det väl precis så magi hanterades i RMs utgåvor?)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
På gott och ont har Tomas öppnat Pandoras ask angående lortig. mitt ordningssinne säger mig också att då övriga tillstånd är mentala [Edit, okej, kanske inte alla är mentala] bör även detta vara mentalt.
Tycker fortfarande att Lortig kan ersättas med "Smutsig". Då funkar det även som "jag känner mig smutsig"...
 
Top